Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Rimligt arrende, fastighet i Bohusläns skärgård?

Featured Replies

Publicerat

Jag skall försöka få till ett arrende på en fastighet som ligger på 55-60 ha i Bohusläns skärgård (norr om Uddevalla). Den innefattar 1,5 km strand. Man måste ha båt för att komma åt marken. Förutom fôggeljakt så är det möjligt att skjuta något rådjur per år och givetvis räv och mink.

Är det någon som har en aning om hur prisbilden ser ut i norra halvan av Bohuslän?

Jag behöver hjälp att hamna rätt i mitt bud....

Publicerat

Jag skall försöka få till ett arrende på en fastighet som ligger på 55-60 ha i Bohusläns skärgård (norr om Uddevalla). Den innefattar 1,5 km strand. Man måste ha båt för att komma åt marken. Förutom fôggeljakt så är det möjligt att skjuta något rådjur per år och givetvis räv och mink.

Är det någon som har en aning om hur prisbilden ser ut i norra halvan av Bohuslän?

Jag behöver hjälp att hamna rätt i mitt bud....

. hej :-) vi arenderar mark 3 mil norr om Uddevalla och betalar 100 kr + moms per hk.
Publicerat

Hej!

Jag kanske inte är den bäste att fråga men du får ändå ett svar :blink:

Att lägga sig på ett arrende på 100sek/hk där det inte finns älgjakt verkar inte rimligt, om jag förstår dig rätt så gäller det en ö?

mitt eget bud hade troligen inte överstigit 60sek/hk eftersom du får svårt att få tillbaka så mycket på jaktmarken.

Om du desperat vill ha marken så kanske du ska gå högre men det beror ju på hur du känner arrendatorn och om du tror att marken är attraktiv för flera budgivare.

Luddigt svar kanske men tänk på första meningen ;)

Publicerat

Ojj kan det kosta så mycket som 60kr /ha att jaga för er? alltså 3600kr för 60 ha per år?

Publicerat
  • Författare

Tack för feedback,kom gärna med mer.....

Tjörnbon: Jo det rör sig om en ö. Jag är inte desperat, men det vore trevligt då vi har tillgång till en stuga på grannfastigheten på samma ö.

Skall klura lite. Har förstått att det inte jagas på den fastigheten just nu. Lite klurigt är det dock då det rör sig om två skiften avskiljda av andra marker. Ena skiftet ligger på läsidan av ön och andra skiftet vetter mot västerhavet. Så det borde gå att hitta bra fågelplatser oavsett vind. Men man når ju båda med båt....

Publicerat

Jag skulle inte bli förvånad om det hamnar en bra bit över 100kr/ha.

Publicerat

Tack för feedback,kom gärna med mer.....

Tjörnbon: Jo det rör sig om en ö. Jag är inte desperat, men det vore trevligt då vi har tillgång till en stuga på grannfastigheten på samma ö.

Skall klura lite. Har förstått att det inte jagas på den fastigheten just nu. Lite klurigt är det dock då det rör sig om två skiften avskiljda av andra marker. Ena skiftet ligger på läsidan av ön och andra skiftet vetter mot västerhavet. Så det borde gå att hitta bra fågelplatser oavsett vind. Men man når ju båda med båt....

Jag har ingen erfarenhet av priser på arrende därför jag frågade så där, jag är sugen på nya marker också så man vill veta hur mycket det brukar kunna kosta:) men 60kr/ha är ett bra pris? om jag får låna tråden lite:) Alltså ingen älgjakt utan bara småvilt.
Publicerat

hur långt norr om uddevalla handlar det om? säg till om du vill ha arrendekompisar, är jäkligt sugen på en mark med mer fågeltillgång än här hemma!

Publicerat

Som Tjörnbon skrev så tror jag 60 kr/hektaren är en bra utgångspunkt! Är det fler budgivare tror du eller är su ensam? Annars du kanske kan blidka markägaren med lite sjöfågelkött eller liknande!

Publicerat

Som Tjörnbon skrev så tror jag 60 kr/hektaren är en bra utgångspunkt! Är det fler budgivare tror du eller är su ensam? Annars du kanske kan blidka markägaren med lite sjöfågelkött eller liknande!

Det är alltid en bra förhandlingsmetod ;) om inte markägaren bara äter morötter :P

Det låter som du kan ha hittat ett litet fint ställe där Älgflugan ^_^

Om det inte jagas där just nu så kan du ju ha ett bra utgångsläge.

Marker i den regionen kan ju bli dyra pga grannlandet i väst men avsaknaden av Älg kan ju bli positiv i både det avseendet och ekonomiskt.

Lycka till!

Publicerat
  • Författare

Marken ägs av en stiftelse så det är en lite speciell situation. Förvaltningen lämnar rätt mycket över att önska så jag får väl vara glad om jag över huvud taget får svar.... Och nej, marken är inte ute officiellt, jag har bara fått nys om den genom hustruns släkt.

Då kör jag på 60 kr/ha så får vi se om det funkar... Eftersom det ligger i ett naturreservat kan man kanske agna med minkjakt.

• 1 year later...
Publicerat
  • Författare

Tråden är gammal men nu lyfter jag den igen. Jag fick aldrig tummen ur för att kontakta markägaren angående jakträttsupplåtelsen förrän i höstas. Idag på posten kom svaret. De gick med på mitt förslag. Så från och med 1/7 har jag 75 ha i norra Bohuslän.

Arrendet landade på nästan precis 50 kr/ha, jag föreslog nämligen ett självreglerande arrende i form av 1/12 prisbasbelopp.

Publicerat

Grattis.

Publicerat

Jag tycker det var väldigt smart att använda en faktor av prisbasbelopp. Jag hade inte tänkt på det själv så det var en bra idé att lägga på minnet.

Publicerat

Grattis!

Önskar dig skitjakt!  :thumbsup:

Publicerat

Grattis o skitjakt på dig! :thumbsup: