Publicerat December 3, 201213 yr Jag har funderat lite över ett jaktarrende som jag tänkte föreslå en markägare. Min tanke var att skapa ett självreglerande system för hur stort arrendet är så man slipper omförhandlingar i tid och otid. Min tanke var att man kunde använda sig av prisbasbeloppet vilket då räknas upp automatiskt i förhållande till konsumentprisindex. För 2013 blir prisbasbeloppet 44500 kr. Jag tänkte att man då skulle ange X% prisbasbelopp i avtalet, och alltså inte en fix summa. Är det en god idé? Finns det några nackdelar med detta som jag inte tänkt på?
Publicerat December 3, 201213 yr Verkar väl sunt, men se gärna till att ta med en klausul som prismässigt reglerar/kompenserar för exempelvis störande avverkningar, andra ingrepp i arrendemarken, samt ge lite genom att skriva något om begränsningen av skador efter vilt, exempelvis om det idag saknas vildsvin men det är på väg att etablera sig, osv. /Christian
Publicerat December 3, 201213 yr Varg, Lo m.m. kan påverka arrendet negativt vilket gör att du vill kunna omförhandla. Kron, Dov (Gris?) kan om det inte redan finns vandra in och då kanske markägaren vill omförhandla. Så någon klausul om att kunna omförhandla vid större förändringar bör man nog försöka få till. // Henrik
Publicerat December 3, 201213 yr Författare Tack för input. Jag tänkte utgå från Jägareförbundets standardavtal. Det hela gäller en ö i Bohuslän så större rovvilt och vildsvin är inte speciellt aktuella, där finns lite reservatsbestämmelser jag måste kika på också innan jag går vidare.
Publicerat December 3, 201213 yr Tänk på att det kan vara all världens bökiga bestämmelser kring reservat. Inga jakttorn eller andra byggnadsverk, ingen utfodring, begränsade möjligheter till att hämta vilt med motorhjälp, ingen passröjning osv! Kolla upp vad som gäller för just ditt reservat.
Publicerat December 3, 201213 yr Precis som ovan säger! Kolla med Lst det ligger så kan du det som gäller just ditt reservat. Är rätt stor variation där.
Publicerat December 3, 201213 yr Författare Tack för fler bra synpunkter. Reservatsbestämmelserna låg på nätet, tillika bestämmelser för ett närliggande fågelskyddsområde som jag nämner i en bilaga till mitt arrendeförslag. I reservatsbestämmelserna står följande om jakt: All jakt efter rovfågel och korp är förbjuden. I beslutet om fågelskyddsområde står detta som jag hänvisar till i en bilaga: Länsstyrelsen delar bedömningen att ökad predation av mink torde vara en viktig delorsak till förändringar i fågelfaunan. och att ökad jakt efter mink har hög prioritet i fågelskyddsarbetet. Skall kolla lite mer vad som gäller fordon etc, vet att motorfordon på ön är förbjudet så det är båt som gäller om man skall flytta saker. Byggnader blir nog inte aktuellt. Hustrun är för övrigt delägare i grannfastigheten till den jag vill åt jakten på så jag har redan jagat lite på ön i fråga. Även med reservatsförvaltaren som hade en minst sagt praktisk inställning till saker och ting (inkl motorfordon). För övrigt är hustrun arkivarie så det blir inga problem att hitta alla möjliga (och omöjliga) officiella dokument som gäller området.