Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Lägg upp eran egentillverkade utrustning, eller förbättring av annan utrustning!

Featured Replies

Publicerat

Halloj! tyckte de skulle vara intressant att ha en tråd med egentillverkad utrustning/hjälpmedel/förbättringar, dels för att del med sig av sina idéer och sen är det ju jävulst kul å göra saker som man använder.

Börjar väl med en egen lösning jag kom på:

Tändstickorna är en av dom viktigaste delarna i vår packning så det är viktigt att hålla dom torra och hela, jag brukar ha dom i fickan på byxan men asken blir platt och alla tändstickor ligger löst i fickan, plånet blir sämre, ej heller fuktskyddat... tog en film burk å stoppa ner stickorna i, dom passar perfekt. limmade plånet på 2 sidor av en plåt bit. vips så har man en säker förvaring av sina stickor, och man kan tända en eld efter man (råkat) bada i en bäck eller kallkälla å torka sina kläder!

post-10653-0-67088300-1326989167_thumb.j

post-10653-0-62189000-1326989258_thumb.j

post-10653-0-80298100-1326989310_thumb.j

post-10653-0-46106700-1326989385_thumb.j

Publicerat

Jag har mina tändstickor i en portionssnusdosa utan skrotlocket. En vanlig solsticke ask passar utan problem. Filmburkar har jag haft men då dessa är bristvara numera kör jag med snusdosorna nu.

Publicerat

Själv använder jag tändstål... :P

Hur som, rolig tråd! Återkommer i ämnet. :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Publicerat

Har ingen bild men ni kan ju föreställa er en dasspappersrulle i en plastpåse. ALLTID torrt papper då det behövs ^_^

Publicerat

Har ingen bild men ni kan ju föreställa er en dasspappersrulle i en plastpåse. ALLTID torrt papper då det behövs ^_^

Samma här, och sedan har jag även platspåse till tändstickorna som ligger i ryggan och en 1-liters fryspåse i benfickan till mob. för den är ju inte vattentät idag.

Har även en 120 l sopsäck i ryggan ifall det börjar hellregna så att man kan stoppa ner bössan och hålla den någotsånär torr. :)

Publicerat

IKEAs rostfria bestickställ med montageband popnitat till handtag och ben.

post-2426-0-57570100-1326997009_thumb.jp

Jag fyller den med pellets och snor in i en plastpåse, vet jag att jag ska sitta två såtar häller jag en extra laddning pellets i påsen. Benen viker man in under brännaren när den ska packas ner.

På apoteket kan man köpa 85ml flastor med täta fliplock och sprutpip som är tänkt för salvor och krämer. En sådan rymmer tändvätska som räcker till 2-3 brasor. Tändvätskan och en tändsticksask ligger i eg lite plastpåse som alltid hänger med ut, vet jag att det blir passande följer pelletsburken med också.

En skvätt tändvätska uppe i en full brännare och så en tändsticka, brinner 1-1,5 timme beroende på väderlek.

Det suger att frysa.

Publicerat
  • Författare

Fyller på med packpåse, bra att stoppa extrakläder och annat i, den stora kan man även stoppa mindre vilt i såsom tjäder,orrar m.m. !

Gjort av en gammal okq8-flagga + snöre och dragsko.

post-10653-0-97169700-1327006911_thumb.j

Publicerat

IKEAs rostfria bestickställ med montageband popnitat till handtag och ben.

post-2426-0-57570100-1326997009_thumb.jp

Jag fyller den med pellets och snor in i en plastpåse, vet jag att jag ska sitta två såtar häller jag en extra laddning pellets i påsen. Benen viker man in under brännaren när den ska packas ner.

På apoteket kan man köpa 85ml flastor med täta fliplock och sprutpip som är tänkt för salvor och krämer. En sådan rymmer tändvätska som räcker till 2-3 brasor. Tändvätskan och en tändsticksask ligger i eg lite plastpåse som alltid hänger med ut, vet jag att det blir passande följer pelletsburken med också.

En skvätt tändvätska uppe i en full brännare och så en tändsticka, brinner 1-1,5 timme beroende på väderlek.

Det suger att frysa.

Den snor jag direkt!

Riktigt, riktigt bra tips!

Mvh,

en till som verkligen hatar att frysa...

Publicerat

Jag har precis börjat sy lite grejer så jag tänkte dela med mig av lite sy-projekt.

Jag köpte en walkstool av en kille här på forumet och det behövde ju ett fodral med dragsko(i M90-tyg) och en fodrad kudde för bekvämligheten (i fuskpäls)

post-10660-0-79354700-1327050739_thumb.j

Jag passade även på att sy en plånbok (också i M90-tyg) med plastficka för kreditkort och en fästögla.

post-10660-0-58592700-1327050752_thumb.j

post-10660-0-79354700-1327050739_thumb.j

post-10660-0-58592700-1327050752_thumb.j

Publicerat

Kanske inte någon optimal lösning, men har man inget annat får man ta det man har.

Blev i Februari förra året av med ett förråd i samband med flytt där jag brukade hänga,flå och stycka.

I lägenhet i förorten är det svårt att hitta alternativ. Det fungerar iaf. hjälpligt.

Strapets från Rusta (typ 99kr)

Spännrem från bilen (0kr)

Viltgalge (typ 100kr)

Sambons min när hon kom hem (Priceless :)

post-3526-0-01386700-1327050569_thumb.jp

Publicerat

Tröttnade på min gamla vapenrem så jag gjorde en egen.

sml_gallery_8914_354_396609.jpg

Flätad paracord, lite egen personlig prägel på det hela.

Publicerat

Kanske inte någon optimal lösning, men har man inget annat får man ta det man har.

Blev i Februari förra året av med ett förråd i samband med flytt där jag brukade hänga,flå och stycka.

I lägenhet i förorten är det svårt att hitta alternativ. Det fungerar iaf. hjälpligt.

Strapets från Rusta (typ 99kr)

Spännrem från bilen (0kr)

Viltgalge (typ 100kr)

Sambons min när hon kom hem (Priceless :)

fiffigt, kan se mig hennes ansikte framför mig.

• 2 weeks later...
Publicerat

Frusen om händerna som man är och då tummvantar är bäst för värmen, men de är ju jäkligt svårt och skjuta med tumvantar. Vad gör man?! Jo man syr sina egna fårskinnsvantar med ficka för och få ut fingrar för allehanda göromål.

Obs de har varit vita från början.. :ph34r:

post-6360-0-40357300-1327948325_thumb.jp

post-6360-0-87239000-1327948336_thumb.jp

• 3 weeks later...
Publicerat

Sambon har greppat stickorna och jag köpte garn.. har numera en hem tillverkad mössa i kraftig orange, med fyra gröna ugglor på.

post-6360-0-76214700-1329518874_thumb.jppost-6360-0-05399900-1329518887_thumb.jp

Då jag inte beräknar garnåtgång så bra finns det massa över, vill någon ha kunde hon sticka sa hon..150:- inkl frakt. Fast hon vägrar gröna ugglor, de blir orange i fortsättningen säger hon..

Publicerat

är mössan varm då ?

Publicerat

är mössan varm då ?

Klar för en timme sen så ej testad, men utvärdering kommer!! :)

Publicerat

ok ser tyvärr som den är rätt löst stickad

men jag inväntar utvärderingen med spänning för jag saknar en bra vintermössa

Publicerat

Eftersom Svingbladens buköppnare är så poppis så tog jag en Mora för 59sek och slipade om.

Slipade ner eggen så det nästan inte finns något kvar och sen slipade ur ryggen på kniven och slipade vasst, så den är bara vass i den nedslipade delen på ryggen.

Fungerar riktigt bra till urtagning och flåsnitt.

Mora

Omslipad

Mvh Jon

Publicerat

Eftersom Svingbladens buköppnare är så poppis så tog jag en Mora för 59sek och slipade om.

Slipade ner eggen så det nästan inte finns något kvar och sen slipade ur ryggen på kniven och slipade vasst, så den är bara vass i den nedslipade delen på ryggen.

Mvh Jon

Snyggt arbete. :)

Publicerat

tips från en gammal fjäll lapp.

Förvara pellets i pappers påsar då dessa suger åt sig väta väldigt gärna,Blir gärna kondens så litet tips på vägen,luftigt och ogärna i en plastpåse..

• 8 months later...
Publicerat
  • Författare

Kom igen , va ett tag sen någon kom med nåt nu :) ingen som knåpar ihop nåt i höstmörkret.. ?

Publicerat

Helintressant tråd, så fram med allt bråte nu :D

Publicerat

Mvh Jon

Hoppas det inte gör något men den härmar jag!!! :cool:

Publicerat

post-3313-13510741482348_thumb.jpg

Ett ihop skjutbart skjutstöd för sittande skytte till sonen .

Tillverkat av ett ben från ett kamerastativ och lite böjda CU rör.

Publicerat

Tjena

Sitter på jobbet så jag kan inte ladda upp någon bild men jag har gjort en viltdragare av ett gammalt bilbälte ifrån skroten kostnad 20 kr och lite jobb vid symaskinen funkar skitbra till ett bra pris.

Robert