Publicerat Januari 23, 201214 yr Hej !!! Jag utökade vapengarderoben med en båge för två år sen. Bara för att jag tyckte det verkade intressant med bågjakt & få en ny utmaning jakten. Man får ju smyga så mycket närmare djuren liksom. Nu gör jag ju det ändå fast med en bössa som smäller nå fruktansvärt i jämförelse Nu har man ju stått & dragit i den där bågen ett par hundra gånger & det funkar ju fint. Kan ju iaf sätta tre pilar inom en radie av 5cm på 25m avstånd säkert fler också men ni vet ju hur det blir, då får man garanterat lima på nya fenor på någon pil Det värkar ju ta lite tid det här med att få till båg jakt i Sverige & jag har inte haft nå funderingar på att åka utomlands & jaga med båge heller. Så det här med IBEP har jag inte ens funderat på. Men så fick jag ett erbjudande av en kompis häromdagen. Han hade varit & hälsat på en polare i Danmark. Som erbjöd oss att komma ner & jaga med båge Då tändes ju jaktidioten i en direkt Det kan man ju inte missa. Det enda som kostar är typ resan ner. Nu till frågan vart tar man IBEP? För det lär man ju ha antar jag, bor ju typ mitt i landet (Mora) Såg att det skulle gå någon kurs i sthlm 10-11 Mars. Ingen som vet någon som är lite närmare? Då inte i tid utan i mil
Publicerat Januari 23, 201214 yr Hej du! Alla IBEP kurser som hålls i Sverige utannonseras på www.bagjakt.org Håll koll på den sidan. Men om du har 5-6 polare som också vill ta IBEP så finns möjlighet att ordna det på hemmaplan om lämplig lokal m.m finns. IBEP instruktören kan alltså resa till er och hålla kurs. Ta kontakt med Svenska Bågjägareförbundet i den frågan.
Publicerat Januari 24, 201214 yr Danskarna är ju lite speciella.. De vill att man ska göra deras prov och uppskjutning! Men, för något år sedan så gjorde de om och sa att -"Om man har bågjakt i sitt eget land och nån typ av prov/uppskjutning, så räcker det om man skickar in dessa papper." Eftersom vi i Sverige inte har bågjakt så gäller det inte oss, även om man gör IBEP.. OM de nu inte ändrat nått igen!? En annan variant är att man gör IBEP (om man nu inte har den redan), och sedan åker man till Åland och gör deras skjutprov och skickar papperen till rätt ställe i Danmark, så funkar även det. Men kolla exakt vad som gäller innan du åker!
Publicerat Januari 24, 201214 yr Författare Det lär väl dröja ett tag till innan det är dags att åka dit. Får ta kontakt med dansken vid tillfälle & se vad han säger Tack för svar iaf