Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Testkriterier vid test av hagelplugg

Featured Replies

Publicerat

Skall till torsbo och botanisera i hyllorna lite för att se vad som funkar bäst i bössan. Tanken är att göra spridnings test, men vad finns det mer? Hastighet vet jag med hur går man tillväga ? Är det via vanlig kronograf? Vilka avstånd kan vara aktuella ? 15-20-25-30-35?

Förslag mottages tacksamt.

Publicerat

Hastigheten skall stå på lådorna om det är riktig plugg. Står det ej är det anus och kan således hoppas över! (sådär, all Gyttorp mög fimpat :D)

Vettiga avstånd att testa är:

15 meter - kolla spridningen. Är den lika tät i kanterna som i mitten har du dels bra choker, bra övergångskonor samt en ammunition som skjuter bra i din bössa.

30 meter - detta är ett vanligt avstånd vid jakt. Se hur stor träffbild ni egentligen har på er bössa och tänk nästa gång fid jakt hur stor svärmen egentligen är...

50 meter - samma som ovan och nu får ni nog kämpa om ni inte har en riktigt bra kombo med bössa + ammo

Det ni lär er på 15 och 30 meter kan ni applicera på allt skytte resten av livet. Byt lite choker på dessa avstånden och se skillnaden mellan cylinder och 1/1 så ni får en uppfattning när det är lämpligt att byta choker och när det är av ringa betydelse.

Publicerat
  • Författare
Hastigheten skall stå på lådorna om det är riktig plugg. Står det ej är det anus och kan således hoppas över! (sådär, all Gyttorp mög fimpat )

Vettiga avstånd att testa är:

15 meter - kolla spridningen. Är den lika tät i kanterna som i mitten har du dels bra choker, bra övergångskonor samt en ammunition som skjuter bra i din bössa.

30 meter - detta är ett vanligt avstånd vid jakt. Se hur stor träffbild ni egentligen har på er bössa och tänk nästa gång fid jakt hur stor svärmen egentligen är...

50 meter - samma som ovan och nu får ni nog kämpa om ni inte har en riktigt bra kombo med bössa + ammo

Det ni lär er på 15 och 30 meter kan ni applicera på allt skytte resten av livet. Byt lite choker på dessa avstånden och se skillnaden mellan cylinder och 1/1 så ni får en uppfattning när det är lämpligt att byta choker och när det är av ringa betydelse.

Vågar man tro på hastigheterna som står på lådorna då? Vet att det kan diffa en del med kula. Skall bli kul och se om chokerna från briley gör någon skillnad på spridning. Vad kan man klassa som BRA fart i en hagelpatron då? Kan man säga att förmågan att klämma ur mer fart med samma mängd krut som konkurrenten, borgar för en bättre patron?

Publicerat

Hastigheten stämmer hyffsat bra i en bössa med 30" pipor men givetvis så kan det variera något beroende på vapen.

En bra patron ligger på 440-490 m/s.

(490 m/s / 1600 fps klarar bara en patron som jag känner till och det är min gamla favorit, Hull Sovereign FITASC)

En "vanlig" patron man hittar här ligger en bra bit under detta...

Publicerat
  • Författare

Tack och bock! Nu till ritbordet..

Publicerat

Du frågade också om en snabb patron=bättre.

Det är inte helt sant...

Skall man skjuta på korta håll, t ex ut till 25 meter, så är inte hastigheten fullt så viktig men för mig var det ett krav eftersom jag sköt på rent ut sagt löjliga håll...

När det kommer till jakt så anser jag att snabba hagel alltid är bättre eftersom högre hastighet=högre anslagsenergi och det är fruktansvärt bra att ha på en hel del vilt.

Riktigt snabba patroner har max 28g hagelladdning, sen tappar de lite fart. 50 fps långsammare vid 36g som exempel med Hulls ammo, förmodligen betydligt mer med klenare ammunition.

Dock kan du köpa kanske 4 skott för samma pris för 1 av mina gullegrisar så det är också något att betänka.

Hippen tipsade mig om några RIO plugg förra året och jag beställde 1000 vill jag minnas för att testa och de var helt ok med tanke på vad de kostade!

Välj ammunition beroende på hur din bössa funkar, och de skulle du ju testa.

Vi har inte pratat om det viktigaste i mina ögon och det är förladdningen. Här finns det nästan enbart med plastförladdning och det tycker jag är skräp. Generellt får man otroligt mycket bättre träffbilder med filtförladdning om vi pratar premiumbössor tillverkade fram till slutet av 90-talet, efter det så hade man plastkoppen i åtanke.

Publicerat
  • Författare

Ok, har dålig koll på vilka som har filt, men det antar jag står angivet på lådorna.

Dom varianter jag tänk testa är i vart fall, som följer :

Stål

Gamebore black gold 24g US8 Skeet

Gamebore white gold 24g US8 Skeet

Gyttorp Centurion 24g US8 Skeet

Mirage Soft steel T4 24g US8 Skeet

Bly

Gamebore white gold XLR 24g US9 Skeet

Mirage T3 Granditalia 24g US9

Mirage T4 Pro Extra 24g US9

Reminton Int. Target 24g US9

Det blir som du ser en första vända med övningsskott inför skeet säsongen, blir väl en med jaktplugg vad det lider men först vill jag få koll på fomerna under vilka patronerna skall testas.(Blir billigare att fastställa med övningsplugg).

Skall försöka återkomma med bilder när det väl är klart.

Tack för tipsen!

Publicerat

Hur man testar: http://www.shotguns....tvardering.html

Hur man utvärderar: http://www.shotguns....lja_patron.html

Och lite tips:

Testa aldrig mindre än tre skott - det är fullkomligt värdelöst, 5 är att anse som ett minimum och 7 är bra (bortse från bästa/sämsta).

Du kan fetglömma allt som står på asken eller tillverkarens hemsidor! Det är bara att flå 3 till 4 patroner och väga/mäta/räkna hagel och prova genom kronografen/penetrationsboxen.

Ingen kronograf jag har haft har haft lätt med hagelskott - de är beroende på ljus och temperatur. Skaffa dig en bra referenspatron som ger jämna resultat i sitt vapen oaktat temperatur eller choke. Börja alltid varje test med att dra ett par referenspatroner genom kronografen och penetratiosnboxen för att se vad dagens förutsättningar är. Jag kör Eley GrandPrix UK6 som referenspatron, jag har en låda som jag testat igenom sjuttioelva gånger - så jag vet vad den presterar. Skotten i den lådan används bara till referenstest - inget annat.

Den som skjuter mycket hagel genom en kronograf kommer förr eller senare att kunna lägga till "kronograf" i jaktdagbokens kolumn för fällda djurarter. Välj gärna en där man enkelt kan köpa reservdelar och som ha elektroniken i en separat burk.... Jag vet av erfarenhet....

Lycka till!

/T

Publicerat

Ok, har dålig koll på vilka som har filt, men det antar jag står angivet på lådorna.

Dom varianter jag tänk testa är i vart fall, som följer :

Stål

Gamebore black gold 24g US8 Skeet

Gamebore white gold 24g US8 Skeet

Gyttorp Centurion 24g US8 Skeet

Mirage Soft steel T4 24g US8 Skeet

Bly

Gamebore white gold XLR 24g US9 Skeet

Mirage T3 Granditalia 24g US9

Mirage T4 Pro Extra 24g US9

Reminton Int. Target 24g US9

Det blir som du ser en första vända med övningsskott inför skeet säsongen, blir väl en med jaktplugg vad det lider men först vill jag få koll på fomerna under vilka patronerna skall testas.(Blir billigare att fastställa med övningsplugg).

Skall försöka återkomma med bilder när det väl är klart.

Tack för tipsen!

Och jag kan nästan sätta min keps på att vinnaren blir..

Mirage T4 ProExtra! 441 m/s och snabbast i klassen tror jag av ovan angivna blyskott. Dessutom papphylsa och filtförladdning.

Ute lite i samma ärende som dej, satt här om natten på jobbet och räknade hastigheter osv och jag tror mej komma ihåg att jag kom fram till att rappast av dem alla är just T4. De kostar knappt 2kr/smällen och det är väl inte billigt men rätt ok. Körde dem på rapphöns i höstas frekvent och vart impad av hur fint rappisarna dunade trots att jag vid några tillfällen kände att jag kom lite "bakom" i smällen. Hastigheten GÖR skillnad!

De plugg som Wiz surrade om ovan som jaktplugg är Rios 30 gr pilar. Även de är rappa men jag tror att de ligger bara strax över 400 m/s..410 möjligen. Rätt ok och alla dagar i veckan bättre än Gyttorps pryttlar.

Ska testa en omgång Gamebore bly nästa sväng sen får vi se om det blir Mirage igen för min del. Haft några trevliga mornar med just Gamebore så de ligger rätt rejält på plus. Går de bra så tror jag att jag hellre kör dem än T4 pga plasthylsa men vi får se.

Ska bli ruskigt spännande att se vart detta slutar iaf!

Mvh!

Publicerat

Själv kör jag helst med Gamebore 2" UK7 (normalt 450 m/s) till småviltet, Eley 2" UK6 (490 m/s i min bössa, och med bra träffbilder! Helt otrolig patron!!!! Total overkill på det mesta egentligen under 30 meter - och man vet att skjuter om man drar i spaken....) till det aningens större småviltet eller om det blir långa håll.

I drillingen går 65mm Röda, Eley GrandPrix bäst.

Och till ankorna/gässen är S&B Corona i 12/70 en jäkligt bra patron till futtiga pengar.

/T

Publicerat
  • Författare

Nu ökade pressen, hela det tunga artilleriet hittade hit i ett nafs.. Återkommer i frågan när test är utfört. Nu skall jag leta reda på nån rulle med golvpapp som man kan panga på.

Publicerat

Ja, Eley Grand Prix kommer jag ihåg från Anders Dahlmans artiklar i Allt om J&V på 80- och 90-talet.

Jag lyckades hitta ett par askar.

Och precis som har skrivits tidigare: Det är skillnad på patroner!

Problemet är att det är så förgjordat svårt att få tag i rolig hagelammo häromkring.

Nämner man något annat än Gyttorp så ser man fågelholks looken i handlarens ansikte...

Publicerat

Tycker det är tragiskt, Gyttorp har ju en del traditioner men när det gäller hagelplugg så är de såååå frånåkta.. de verkar inte ha varit med på banan öht :(

Deras fiiiina Gyttorp Fasan, bara namnet klingar otroligt väl och är positivt laddat.. tills man på allvar börjat använda dem. Då var det inte så kul längre, slöa och eländiga.

Mvh!

• 1 month later...
Publicerat
  • Författare

Godis..

post-6139-13304525914267_thumb.jpg

Publicerat

Godis..

Godis?! Porr!!! Hur är Gyttorp Thunder Gold?

Publicerat
  • Författare

Har inte kommit så långt än. Ska försöka ta det i helgen..

Publicerat

Har inte kommit så långt än. Ska försöka ta det i helgen..

Redovisa gärna dina erfarenheter. Ta gärna bilder på träffbilderna och lägg upp här, vore kul att se...

Publicerat

Jag tror på T4 samt White Gold :)

• 3 months later...
Publicerat

Vet ju att flera av de insatta hagelskyttarna här inne totaldissar Gyttorp och hissar Hull, Mirage med flera tillverkares produkter, men vad är era generella åsikter om t.ex. Legias och Rottweils produkter?

MVH

Alias

Publicerat

Legias.. känns svagt bekant, vad är det?

Rottweil är bra grejer eller tom jävligt bra grejer speciellt deras lite mer tyngre sortiment MEN de är så galet snuskigt dyra så de går fetbort av den enkla anledning. De är bra men inte sååååå bra helt enkelt.

Mvh!

Publicerat

Legia är en, ja, eller var en riktigt bra patron enligt hörsägen. Tillverkas dock inte längre då jag forskat i ärendet. Vet att Småländska låg på ett lager men det gör de inte längre!

MVH Mollskinnaren!

Publicerat

ja ska man duna duvor eller annan fågel går ju rottweil bort...

men någon enstaka ask med 3:or eller något annat som man inte skjuter så väldans många av....har någon ask till rådjur.

Publicerat

Legias.. känns svagt bekant, vad är det?

Rottweil är bra grejer eller tom jävligt bra grejer speciellt deras lite mer tyngre sortiment MEN de är så galet snuskigt dyra så de går fetbort av den enkla anledning. De är bra men inte sååååå bra helt enkelt.

Mvh!

OK, jo priset kan ju vara lite intressantare om man jagar fågel (eller ö.h.t. skjuter hagel i den omfattning du verkar göra utifrån din jaktdagbok) - själv jagar jag mest rådjur och avlossar därför inte så många hagelskott per år under jakt, varför priset blir av mindre betydelse.

Hur ser sortiment och kvalitet ut ifråga om skeet eller trap ammo för Rottweils del?

MVH

Alias

Publicerat

.....

Mvh!

Så kan man väl sammanfatta det....

/T

Publicerat

Legia är en, ja, eller var en riktigt bra patron enligt hörsägen. Tillverkas dock inte längre då jag forskat i ärendet. Vet att Småländska låg på ett lager men det gör de inte längre!

MVH Mollskinnaren!

Tillverkas de inte längre så kan det ju kvitta, men då kan man troligen i.a.f. använda upp farsgubbens lager med gott samvete.

MVH

Alias