Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hur man bildar opinion för vargens existens

Featured Replies

Publicerat

Inser inte personen vidden av sin handling när individen lägger ut ett förgiftat vildsvin som vargen skall kalasa på?

Eftersom många i jägarkåren har tagit avstånd från vargen och inte vill ha den kvar så faller det sig ju naturligt att de också är de som har placerat ut grisen. Det finns ju inget sämre sätt att försöka göra sig av med vargen på och dessutom skapa avsevärt fler anhängare som vill ha kvar vargen. Indirekt så skapar de ju också ett stort förakt mot jägarkåren och dess olika mål inom politiken, kanske främst lokalt vilket ändå kan ha en betydande roll.

http://bohuslaningen...ulle-locka-varg

Nedan är artikelns text om länken blir ogiltlig

Förgiftad griskulting skulle locka varg

Någon eller några har avlivat en griskulting och kört ut den på isen till Hagetjärn i Dals Ed och sedan väntat på att varg skulle äta ihjäl sig.

Arrangörerna chansade inte. Grisköttet försågs med tre starka gifter. Men en viltspanare hann före vargen och fallet blev ett prioriterat ärende hos polisen.

Efter ett års utredning då ingen sett något och ingen jägare lämnat några tips, tvingas nu polisen lägga ned fallet med den förgiftade kroppen av en vildsvinskulting. Polisen är övertygad om att den lagts ut för att locka till sig vargar i Dalsland. En analys av SKL har visat att det döda vildsvinet hade etylenglykol samt två starkare, dödliga substanser på sig.

– Vi kommer ingenstans när ingen av alla vi hört känner till något och inga tips kommer in. Men vi lämnar inte ut namnet på två av gifterna ifall de kan användas senare i något skede. Brottet är att betrakta som grovt, så det kan ju finnas möjlighet att ta upp det igen om ett sådant läge uppstår, säger polisen utredare Erold Coleman.

De två hemligstämplade gifterna används som bekämpningsmedel i jordbruket och kräver både kunskaper och utbildning för att få användas.

– De är riskklassade och därmed mycket giftiga.

Det var i februari 2011 som griskultingen hittades på isen på den lilla sjön i Dals Ed. Giftet hade troligen lagts på grisen i syfte att skada vargar. Den bedömningen gör både jägare som polisen anlitat och utredaren Coleman själv.

– Vi har sett liknande saker i bland annat Dalarna.

Brottet rubriceras som ”förgöring”, vilket kan ge upp till sex års fängelse.

– I Dalarna hittade man en död kungsörn och en duvhök som ätit av giftet i ett liknande kadaver. Metoden är mycket osnygg.

Publicerat

http://en.wikipedia.org/wiki/Diquat

Troligen detta, används för blastdödning i potatisodlingar. 2 dagars kurs och du kan hämta tillräckligt med preparat för att sänka halva Stockholm.

Nu är detta lillebror till den än jävligare Paraquat som lyckligtvis inte är tillåten i Sverige, dock i EU.

Grisförgiftaren är troligen potatisbonde, mystiken tätnar. :ph34r: Inser att jag själv tillhör dom potentiellt misstänkta med sprutcert. :D

Publicerat

Tja fast det är ju som alltid oklart vem det är som har gjort detta,

i min ögon är alla former av utlägg av betad åtel att betrakta med stor skepsis,

ie det kan lika gärna vara någon från bevarandesidan som har gjort det för rubrikernas skull, i detta fall finns inget som talar åt endera hållet,

men om det är en potatisodlare, så vet vi att han i varje fall har anknytningar med en undre världen som förser veganer med föda.....

Med andra ord, tills dess att något är klart behöver man kanske inte göra så stor affär av saken.

/Christian

Publicerat

Som vi diskuterat för något år sedan. Min sanna övertygelse är att samhället snart kommer att ångra att inte staten tagit hand om delar av vargstammen på lämpligt sätt. Dvs skaffat underlag(baserad på forskning och inte hobbyverksamhet) kring vilket antal vargar vi skall ha i Sverige för att sedan förvalta stammen genom jakt. Innan jakten startar så märk de "genetiskt" viktiga individerna - allt för att undvika angrepp mot en jägarkår som skjuter vilka vargar som helst. Allmänheten verkar knappast förstå svårigheten att vid jakten bestämma vilken varg som är genetiskt viktig och de som man kan skjuta..:-)

Prioritera sedan att skjuta av de vargar eller revir som uppvisar opassande beteende och spar de märkta vargarna!

Märkligt att man i de okunnigas debatt likställer totalantalet vargar med den genetiska variationen - är biologiskt sätt av föga betydelse. Ville man verkligen, oavsett politiska efterspel, skaffa en genetiskt stark vargstam hade man skjutit/flyttat minst hälften av dagens vargar för att sedan ersätta med varg från andra länder/kontinenter. "En vargstam med 10 genetiskt skilda individer har större genetisk variation än 300 från i princip samma stamfader".

Vargdebatten måste tas från alla hobbytyckare och eu-vetare och skötas av forskare och biologer. Min prognos med vargens vargpolitik är att de allt mer närgångna vargarna snart kommer att ställa till det rejält. Mest troligt kommer vi att ha ett uppätet barn inom de närmsta åren. För varje "ostraffat" samhällsbesök som vargarna gör kommer olyckan allt närmare...

Att jämföra "olycksincidenter" med andra länder, typ Kanade/Nordamerika eller Ryssland är totalt katastrofal. Där undviker man felaktigt beteende hos vargarna sedan födsel, genom att skjuta de individer som uppträder onormalt eller närgånget.

Hoppas min prognos är felaktig, och att den om den stämmer hamnar så nära storstadsregionerna som möjligt. Vore tråkigt om det var dom som visat sitt ogillande som fick betala kalasetmålet...

Hälsningar!

Rickard

Publicerat

Oavsett vem, vad, hur, när och varför - man lägger inte ut gift i syfte att orsaka skada eller plågsam död i naturen!

Detta skriver jägarkåren under 7 dagar i veckan!

De som mot mitt förstånd som tycker att detta är en adekvat metod måste vara besynnerliga människor...

...men om någon gör det är det ett desperat tillgrepp mot systemet som rövkn..lar de drabbade ortsborna där läget passerade desperat för länge sedan.

Nu tror inte jag på alla dessa "nyheter" som hittar både det ena och det andra i skogen där det skall riktas mot varg men avliva djur gör man snabbt och effektivt - även om det är råttor eller skadedjur!

Publicerat

Vidrigt tilltag men är lite skeptisk mot sånt här..

Varför lägga en förgiftad kulting öppet ute på en sjöis ?

Syns på långt håll.

Är man ute efter att förgifta rovfågel ?

Måste hur som vara en stor risk för att lösa jakthundar blir förgiftade.

Risken att den blir upptäckt måste vara stor när man placerar den så öppet.

Publicerat
  • Författare

Det intressanta är att oavsett vem som har lagt dit den så är det många som sammankopplar det till snedvridna jägare som inte få gehör för sina åsikter.

Sen kan man dividera att det är olöst innan någon är dömd i målet, vilket jag personlig tycker är väldigt ointressant eftersom skulden redan har lagts på jägarna, inte minst om man ser till artikelns kommentarer.

Det jag menar på är att oavsett vem som lagt dit den så missgynnas jägarkåren i alla fall där någon inte har blivit dömd.

Publicerat

Information, desinformation, propaganda!

Nja för en lekman kan det låta som ett enkelt case! Jag tror inte någon säljer sig så billigt men vill man sprida rykten och sen "snabbt" tipsar om den förgiftade grisen så ingen kommer till skada rent fysiskt, men får den psykiska effekten, Jägare är onda!

Skulle en jägare göra något dylikt skulle ingen hitta åteln, men om man vill misskreditera jägarna så hittar man den jättesnabbt, jägarna får skulden redan innan man ringt in sitt tips, de blir idiotförklarade och får bära hundhuvudet, det där är rovdjursskyddsföreningen och deras gelikar som ligger bakom!

Publicerat

Information, desinformation, propaganda!

Nja för en lekman kan det låta som ett enkelt case! Jag tror inte någon säljer sig så billigt men vill man sprida rykten och sen "snabbt" tipsar om den förgiftade grisen så ingen kommer till skada rent fysiskt, men får den psykiska effekten, Jägare är onda!

Skulle en jägare göra något dylikt skulle ingen hitta åteln, men om man vill misskreditera jägarna så hittar man den jättesnabbt, jägarna får skulden redan innan man ringt in sitt tips, de blir idiotförklarade och får bära hundhuvudet, det där är rovdjursskyddsföreningen och deras gelikar som ligger bakom!

Det var ju för några årsedan som det ryktades om att vargkramare hade förgiftat kött och sedan ringde polisen och sa att dom hade "hittat" det.

Det var ju ett rykte så jag vet inte hur det var eller hur det gick sedan.

Publicerat

Det var ju för några årsedan som det ryktades om att vargkramare hade förgiftat kött och sedan ringde polisen och sa att dom hade "hittat" det.

Det var ju ett rykte så jag vet inte hur det var eller hur det gick sedan.

ärligt talat så skulle inte det förvåna mej alls att nån individ skulle göra en sån sak

speciellt om man kan vinna fördelar av det

Publicerat

17 sätt att påverka opinionen för/emot varg förtecknas på första posten på bloggen http://vargdag.wordpress.com/