Publicerat Mars 22, 201214 yr Författare ...och vilken exemplarisk hund jag har! Hon ställde sig direkt för Mack när han kom men han ville leka och fundera lite först... Efter kanske 10-15 minuters lek och ordentligt revirpinkande på mina ägor så klev han på och Ellen var helt lugn hela tiden! Efteråt satt de fast i kanske 25-30 minuter och hon var lugn hela tiden så jag behövde bara sitta med dem och snacka lite så var det inga problem. De hade nog egentligen klarat det hela själv men eftersom det är första gången för henne, samt att vi ändå är ett ekipage tillsammans, så tyckte jag att jag ändå skulle sitta där med dem! För att vara på den säkra sidan gör vi ett omtag på Lördag men nog tror jag att det gick bra! Macks husse Anders var också så oerhört snäll att han gav mig en flaska Whisky - och ingen skitflaska var det heller!!! Longmorn Private Edition #013 från Malmö Malt Whisky Society. Den är destillerad den 13:e Oktober 1988 och är sedan lagrad på en Hogshead cask och det är flaska nummer 14 av 242. Han visste nog egentligen inte mitt Whiskyintresse och att mina hundar är döpta efter Whiskysorter så det känns som en klingande start på det hela! Nu skall jag krama om hundarna lite extra innan jag kryper ner i sängen igen men supertack till Ellen för att du är en så jävla bra hund!!!
Publicerat Mars 22, 201214 yr Bara önska Ellen lycka med denna hane. Och dig med Whiskyn lite avis är jag men tänk på att jag har ett par Port Ellen står i skåpet var av en oöppnad. Lasse
Publicerat Mars 22, 201214 yr Grattis! Gick ju kanon. Förstår att du var nervös. Jag var lika dan själv första gången man skulle på Sitter i nästan samma sits med mina Welshar, men det är 1 åringen som skall paras om ca 2 år. Men de löper samtidigt mina tikar så de övar på varandra då. Efter löpet är de normala igen. Nu får vi hoppas skottet tog. Om 63 dagar får du se vad som kommer ut! Spännande! Jag hade gärna tagit en Engelsk Springer med bra jaktanlag men har nu två kusiner så det får bli en annan gång
Publicerat Mars 22, 201214 yr Författare Bara önska Ellen lycka med denna hane. Och dig med Whiskyn lite avis är jag men tänk på att jag har ett par Port Ellen står i skåpet var av en oöppnad. Lasse Även jag har en Port Ellen som står oöppnad Tittar man på Ellens mamma och mormor så behöver jag inte oroa mig så mycket för mammarollen för de är verkligen exemplarska mammor! Denna flaskan skall jag öppna när sista valpen är ute och allt är under kontroll!
Publicerat Mars 22, 201214 yr Författare Grattis! Gick ju kanon. Förstår att du var nervös. Jag var lika dan själv första gången man skulle på Sitter i nästan samma sits med mina Welshar, men det är 1 åringen som skall paras om ca 2 år. Men de löper samtidigt mina tikar så de övar på varandra då. Efter löpet är de normala igen. Nu får vi hoppas skottet tog. Om 63 dagar får du se vad som kommer ut! Spännande! Jag hade gärna tagit en Engelsk Springer med bra jaktanlag men har nu två kusiner så det får bli en annan gång Tack! Jag vet inte om jag var så nervös som jag trodde jag skulle vara men klart som korvspad att man vill att alt skall gå så bra som möjligt! All stadgeträning har åter igen visat sig vara lönsam då hon verkligen litar på mig i alla situationer och då blir man faktiskt lite rörd... Mest känns det kul att få kunna leverera valpar från en kanonhund både mentalt, socialt, jaktligt och genetiskt så fler än jag kan få den glädje jag har fått! Det blir spännande 63 dagar nu...
Publicerat Mars 22, 201214 yr Det var superfina nyheter, bra att allt gick vägen och så enkelt. Flarran är verkligen lite särskild, väldigt trevlig att få så där. /C
Publicerat Mars 22, 201214 yr Även jag har en Port Ellen som står oöppnad Tittar man på Ellens mamma och mormor så behöver jag inte oroa mig så mycket för mammarollen för de är verkligen exemplarska mammor! Denna flaskan skall jag öppna när sista valpen är ute och allt är under kontroll! Det är kärlek.
Publicerat Mars 22, 201214 yr Författare Det var superfina nyheter, bra att allt gick vägen och så enkelt. Flarran är verkligen lite särskild, väldigt trevlig att få så där. /C Att det gick så bra var verkligen riktigt skönt! Jag var inte övernervös men klart man var lite orolig allt! Jag har inga problem med att erkänna att jag är nybörjare på hunduppfödning men tack vare det har jag fått massor av erbjudande om hjälp när det väl är dags och det är enormt mycket värt! Mina hundar har sina egna Whiskyflaskor som de är döpta efter och de sitter monterade på väggen i små träställ som jag har tillverkat med en vit lysdiod i botten som får själva flaskan att bli som en svag lampa samt en bild med namn på under varje flaska. Den dagen jag måste ta bort hunden är också dagen jag öppnar den flaskan... Att jag då fick en riktigt fin Whisky i dag kändes verkligen i par med min filosofi och det känns som att detta bara kan vara helt rätt på något undermedvetet sätt! Att han vidare inte hade en aning om att jag verkligen hade koll på mina Whiskyn och faktiskt kunde redogöra exakt allt om den flaskan gjorde honom väldigt glad också! Denna kullen kommer inte att bli en A-kull eller liknande. De kommer att döpas efter min filosofi och jag kommer att ta en region i Skottland per kull! Hade tänkt att ta ett kort på hundarna i dag under parningen (lite pervo, jag vet) men kände att det var viktigare att jag satt lugnt med hundarna så det blev inget. På Lördag skall jag ta lite kort på hundarna i alla fall men det lär antingen bli före eller efter parningen! Jag har alltid varit kattmänniska i hela mitt liv och har alltid innan sett hundar som "hundar" men inte mer... Nu tror jag fan att jag börjar bli hundmänniska också på något mysko sätt... Eller så är jag bara djurvän av alla de slag Hur som, jag ser verkligen fram mot detta och ni får gärna fråga mig veckan innan jag levererar valparna om jag är lika entusiastisk! Det är redan ganska många förfrågningar och tre valpar är helt spikade så även det känns värmande! Min förhoppning är att alla skall bli jakthundar men jag har även förfrågningar från agility-scenen och det är faktiskt lika bra för dessa hundarna. En kombination av de båda är nästan det optimala om det innebär att de får jobba dubbelt så mycket!!! De älskar ju att jobba de små liven Nej, slut på superlativ nu... Natti natt!
Publicerat Mars 23, 201214 yr Med ett X tog jag tre eller om det var fyra kullar på hennes Burma katter, jag var pappa till var o en av de där kattungarna och jag tror tom att jag i någon tråd har redogjort för hur jag handfödde upp vår första kattunge helt på egen hand, hon kom till med snitt och efter att kattan fött döfödda ungar innan så hon kändes inte vid henne, Vita döpte vi henne till. Jo just det, relevans, det är så mycket mer känsloladdat i varje fall för mindre vana uppfödare och för personer med ett fungerande känsloliv att vara med och följa en parning, havandeskap och sedan födsel än vad många tror. Givet är det ju som så att man lägger mycket tid på det hela och då får det naturligt stora värden för en personligen. När vi "sålde" våra kattungar så screenade vi köparna väldigt hårt, i efterhand kan det kännas lite löjligt men då var det helt rätt. Tja det var dagens OT-tangent, förlåt att jag kladdar här W, men så blev det. /Christian
Publicerat Mars 23, 201214 yr Då gäller det att hoppas det blir rätt region av skottland så man får med sitt favoritdestilleri då God whisky klarar man sig inte utan inte. Varje gång folk nämnt och klagat på spritpriserna har jag sagt åt dem att vara glada att de inte är fast i whiskyträsket och när jag säger vad en flaska kostar så tycker de flesta man är tokig Hoppas man får göra en trevlig bilresa till de södra regionerna i landet under somaren nu då. Ska nog lyckas hitta en god flaska att ta med ochså isf
Publicerat Mars 23, 201214 yr Författare Christian, du är inne på exakt samma filosofier som jag är inne på och genom att engagera oss och finnas med i varje steg så tror jag vi i slutändan också kan med stolthet leverera hundvalpar eller kattungar! Att jag screenar valpköparna råder det ingen tvekan om men man känner oftast direkt om det är "rätt" och jag har redan några sådana på hennes förhoppningsvis valpar! Att jag har döpt mina hundar efter whiskyn och sedmera mina kommande kullar har mångsidig betydelse. En stor del är min kärlek till Whisky som jag under otroligt många år har fördjupat mig i till det passerade både extremt och löjligt men alla har vi våra laster Min kärlek till hageljakten behöver jag nog inte gå in närmare på och mitt förflutna i UK spenderade jag mycket tid med god mat och goda drycker och jag har nog betalat någon årslön på Milroys... Vilken region dessa valparna blir låter jag ännu vara hemligt men det får ni reda på tids nog! Innan jag sitter med alla valparna friska och krya i famnen, tillsammans med Ellen, så börjar jag den slutliga planeringen - innan dess kan många saker hända! mhh är välkommen hit på en resa senare i sommar för att hämta upp en liten busig sak! I dag känner jag mig mycket bättre vad flunsa och rygg avser och tror jag börjar krya på mig nu! Lite snickrande med valplåda i morgon innan andra parningen blir det och sen skall Ellen få börja vänja sig med hennes nya rum och inredning. Tiden går så fort att det är lika bra att allt är klart från början. Barnen har nu fått lära sig hur det funkar med valpar och de verkar vara mer intresserade av djur nu än någonsin förut! Jag är även mycket noga med att tala om att de kommer att flytta härifrån efter 8 veckor så det inte blir för stor kris den dagen...
Publicerat Mars 24, 201214 yr Författare Sådär, parning nummer två är nu avklarad och den gick om än bättre än första gången! För att de inte skall dra så lägger jag dem ner när de sitter fast så kan man sitta och klappa dem lugnt tills det hela är över. Inga hundar tycker illa om att bli klappad och gosad med så det gick som på räls igen. Mack är en riktigt trevlig och stabil hund så valparna borde bli riktigt bra hoppas jag på. Nu får jag vänta någon vecka sen skall jag testa henne för att säkerställa att det har tagit, sen är det bara att vänta! Räknar man på det hela nu så blir det preliminärt valpar den 20:e Maj och sedmera valpleverans den 15:e Juli. Spännande värre!!! Här åker Mack hem efter att dessa dagarnas äventyr nu är slutfört. Voff hälsar hundarna!
Publicerat Mars 24, 201214 yr Så himla kul Du är verkligen ingen halvmesyrernas man, man kan bara avundas ditt enorma engagemang och tålamod när du går in för detta. Hoppas att allt går som det ska och valparna motsvarar dina förväntningar. Lycka till
Publicerat Mars 24, 201214 yr Författare Tack! Tja, skall man skaffa hund, träna hund, bilda ekipage och sedmera skaffa valpar på en av tikarna så får man göra så gott man kan helt enkelt! Min första läxa jag fick lära mig när jag trevade in på valpträningen medans Ellen bara var en liten parvel var -"Man får den hund man förjänar!". Jag förstod ganska snabbt vad hon menade och jag har följt den tesen sedan dess! Vill jag ha bra valpar nu så får jag banne mig göra mitt också och det känns faktiskt riktigt kul att göra en all-in på det här för det är ett enormt ansvar känner jag att avla och sedan ge dem en grunduppfostran så att andra kan ta vid och forma sina egna ekipage likt jag gjorde och alla har gjort innan mig. Nu skall jag försöka få i mig lite mat för det blev lite skyddsjakt på vildsvin nu i kväll och medans gyltan nu hänger så kryper jag ner i sängen med en tallrik mat och lite påskmust! Ny dag i morgon... Goder natt!
Publicerat Mars 27, 201214 yr Författare Uppdatering i barnkammaren då! Valplådan är på plats och Ellen vänjer sig med den nu genom att äta sin mat där inne. Aptiten är inte alls vad den har varit och hon har lite problem med att bajsa... Tror mest hon är lite förvirrad om jag skall vara ärlig så nog händer det saker i hennes kropp! Nova verkar acceptera att Ellen nu äter på annan plats men det kommer att ta tid innan hon är helt ok med det... Jag hade en ny rulle golvmatta som jag hittade i stallet när vi flyttade hit som jag har använt i hundkojorna bland annat. Jag har nu lagt matta på golvet i rummet där de nu bor samt under hela valplådan så det blir lättare att rengöra än furugulvet under Mattan är lagd ända mot dörren på baksidan så det blir lättare att släppa in och ut hundarna utan att golvet tar för mycket stryk. Håller på att köpa på mig kompostgaller så jag klarar mig resten av livet och så att valparna kan vara ute på dagarna när vädret är lämpligt. (när de blir större!) Jag tror på att hundar mår bäst av att kunna vara ute så mycket de vill för att kunna undersöka samt uträtta sina behov där de ska Sen är de ju fågelhundar och då skall de kunna titta på fåglar hela dagen också!!! Kommer att använda mig av en annan namnparadigm än "A-kull" osv men det kommer jag att avslöja den dagen det förhoppningsvis blir valpar! Perfekt timing är det dock så jag kan ha semester under den perioden när det är som viktigast med valparna. Nu håller vi fingrarna på att allt går som det skall!!!
Publicerat Mars 27, 201214 yr Sen är de ju fågelhundar och då skall de kunna titta på fåglar hela dagen också!!! Läge för en fågelbok och kikare så att valparna lär sig lite arter. Lasse
Publicerat April 15, 201214 yr Författare Liten uppdatering! 3 st hanar är nu tingade till vad som känns som riktigt riktigt bra hem! En hane skall till ett kullsyskon till Mack (pappan till valparna) som hittade mig via min blog. Helt rätt filosofi och massor med jakt och kärlek i den familjen!!! Oron för att hitta rätt hem till valparna börjar så smått att förvandlas till förhoppning! Ellen verkar må lite illa ibland men det är nog normalt gissar jag på, annars är hon hur pigg som helst!