Publicerat Februari 2, 201214 yr Har planer på att förändra garderoben avseende mitt kulvapen såväl på bössa som sikte. Sitter nu med en Lakelander .308 och Shirston 2-7x32 gold-sikte. För att inte släppa alltför stor bomb i hushållsekonomin så kanske jag tar och byter ut en sak i taget Bössan i sig trivs jag ändå skapligt med och är väl egentligen inte skit så det känns som jag får ut mer av att börja med att byta ut siktet. Idag jagar jag uteslutande älg och rådjur när det kommer till kula men det kan komma att bli lite vakjakt på gris framöver (den är på framtågande) Det sikte jag är inne på är ZEISS CLASSIC DIAVARI 2,5-10x50 Den finns ju även i belyst variant men jag är något tveksam till att ge 5000 kr extra (50% dyrare) Är jag dumsnål och gör bort mig om jag inte går på den belysta modellen? Jag är idag inte säker på hur min jaktsituation avseende grisjakt ser ut om 2 år.
Publicerat Februari 2, 201214 yr Nä, men se till att köpa med nr4 eller nr 1 rm så är du på det klara, de flesta åtlar för nasse-tasse har belysning idag, det är enklare så, vilket även omintetgör behovet av belyst rödpunkt i tuben till viss del. Jag köper iofs regelmässigt optik med belysning men det är absolut inget måste, som en notering i kanten är det val du gör nu, det mot bättre optik något jag verkligen applåderar, det är bra och väl investerade pengar. /Christian
Publicerat Februari 2, 201214 yr Författare VIlket riktmedel menar du med Nr1? Hittade nedanstående sida men finner inte 1 i listan över riktmedel.. Rent spontant så känns riktmedel 8 bättre än 4 men å andra sidan har jag nästan uteslutande skjutit med 8. 4 kanske är bättre om man vänjer sig? Att optik går före bössa har jag nog med mig ifrån att jag fotograferar mycket och där ger det oftast större förändring att byta optik än kamerahus. http://www.vision.zeiss.se/4125680F002BA25A/ContainerTitel/ReticleSelectorII/$File/moose.html
Publicerat Februari 2, 201214 yr Mycket väl investerade pengar som sagt, ett tips är att kolla in jakt/sportbutiken XXL:s hemsida. För ett tag sedan hade de kampanj på den kikaren, pris 5999 kr! Vet inte om det fortfarande gäller men värt att kolla upp.
Publicerat Februari 2, 201214 yr Med ett nr 8 är du chanslös i dåligt mörker, för tunna streck i rm:et, med en nr 4 så syftar du in dig bättre på viltet, ie nassen, vertikalen längs frambenet och horisonten mitt i kroppen=poff=död nasse. Men detta är en smaksak och jag har levererat min smak ovan, andra kan ha andra åsikter. /Christian
Publicerat Februari 2, 201214 yr Jag hade en liten diskussion med en annan forumnörd igår (ett par ledtrådar: stor, ful hatt...) där vi dryftade just detta. Jag köpte ju en liknade variant som TS pratar om, utan belysning. Och se, blott något år senare sitter jag här och ångrar mig lite att jag inte valde ett belyst riktmedel... Jag visste att jag förmodligen skulle ägna mig åt viss vakjakt på gris men tänkte att jag nog skulle klara mig med en vanlig glugg. Så mitt råd blir att du noga ska fundera på om det inte kan vara värt den extra investeringen. Kolla beggade tuber eller om du nu pallar köpa från E-gun eller nåt sånt. Själv är jag för dum för att handla billigt utan jag köpte ett nytt på XXL //F
Publicerat Februari 2, 201214 yr Författare Kalle: tack för tipset. Verkar inte vara kampanj fortfarande men de tog ändå 8.500 vilket är bra mycket bättre än de priser jag sett. Ska hålla ögonen öppna. Kristian: Bra åsikter. Det är just sådana erfarenheter jag behöver höra för som sagt, jag har mest jagat älg i dagsljus med mina kikarsikten.
Publicerat Februari 2, 201214 yr Kalle: tack för tipset. Verkar inte vara kampanj fortfarande men de tog ändå 8.500 vilket är bra mycket bättre än de priser jag sett. Ska hålla ögonen öppna. Kristian: Bra åsikter. Det är just sådana erfarenheter jag behöver höra för som sagt, jag har mest jagat älg i dagsljus med mina kikarsikten. Kolla med Bohman var han tog sin glugg ifrån. Han fick ner prislappen ordentligt har jag för mig. Nån form av Fetzeiss från utlandet. //F
Publicerat Februari 2, 201214 yr Kalle: tack för tipset. Verkar inte vara kampanj fortfarande men de tog ändå 8.500 vilket är bra mycket bättre än de priser jag sett. Ska hålla ögonen öppna. Kristian: Bra åsikter. Det är just sådana erfarenheter jag behöver höra för som sagt, jag har mest jagat älg i dagsljus med mina kikarsikten. Själv så går jag på begagnat i första hand för då kan du få belysning för samma pengar som ett nyinköpt utan belysning. Zeiss brukar ju synas på begagnat marknaden skapligt ofta. Kikarsiktena med kvalitet idag är så pass bra att begagnat funkar.
Publicerat Februari 2, 201214 yr Det flesta jag har talat med säger att man skall "akta sig för tyska ettan" alltså riktmedel nr 1 om jag inte har fel? För att man i regel skjuter för högt. Stämmer detta? Jag valde själv därför nr 4...
Publicerat Februari 2, 201214 yr Vaddå ful o med stor hatt? Jag är iofs igen pretty boy som vissa andra men jag skrämmer inte hönor att skita knäck eller hästar i sken heller. Om frågan om belysning respekterar jag din åsikt Putte... /Christian
Publicerat Februari 2, 201214 yr Vaddå ful o med stor hatt? Jag är iofs igen pretty boy som vissa andra men jag skrämmer inte hönor att skita knäck eller hästar i sken heller. Om frågan om belysning respekterar jag din åsikt Putte... /Christian Det är alltså inte du som är forumnörden med stor, ful hatt... Men nog fan är du en pretty boy alltid you little devil you... //F
Publicerat Februari 2, 201214 yr Författare Fitz: Ja, jag ska nog ta mig en till funderare rörande belyst. Ska kika på ebay (och e-gun? ve e de?)
Publicerat Februari 2, 201214 yr Författare På vissa zeiss-sikten står det T* Vad menas med den beteckningen?
Publicerat Februari 2, 201214 yr T* är en lins behandling, det är bra grejer. eGun o bara Zeiss Samma men bara S&B Det finns ett rör där som jag blev otroligt sugen på men vilket det är, tja det avslöjar jag inte, /Christian
Publicerat Februari 2, 201214 yr Beror ju på hur mycket vildsvin du kommer jaga i mörket. Sitter du vid viltstigar eller skyddsjakt på åkermark ja då har du ju oftast ingen belysning. Personligen hade jag nog fått avstå skott flertalet gånger utan belyst sikte men självfallet ska man väl kunna motivera de extra pengarna och ifall det gäller sällsynta jakter i mörker kanske man kan välja de ljusare nätterna och klara sig utan den röda punkten?!
Publicerat Februari 2, 201214 yr Författare Sitter å glanar igenom e-gun nu. Mycket begagnade seizz till bra priser. Kristian: Hittade också ett intressant, undra om det är samma?
Publicerat Februari 2, 201214 yr Jacob, jag har lite eklektisk smak avseende optik så det är jag osäker på men för att ge en fingervisning, den tub jag tittade på har mindre front lins än vad du ursprungligen tittade efter och är inte belyst. /Christian
Publicerat Februari 2, 201214 yr Författare Kristian: då är det inte samma Hmmm... belyst.. tyska.. mitt ordförråd sinar snabbt Sökte efter beleuchtet men fick ingen träff. Skriver de Leuchtpunkt kanske? Hittade någon sådan och det verkar vara belyst.
Publicerat Februari 2, 201214 yr Med ett nr 8 är du chanslös i dåligt mörker, för tunna streck i rm:et, Njae. Är inte en tysk duplex (a.k.a rm 8) en rm 4 med alla fyra yttre stolparna tjocka? Inte att jämföras med amerikanska duplex-rm. Nåväl, sitter tryggt på tronen med mitt belysta tyska ettan!! /Må
Publicerat Februari 2, 201214 yr T* är en lins behandling, det är bra grejer. eGun o bara Zeiss Samma men bara S&B Det finns ett rör där som jag blev otroligt sugen på men vilket det är, tja det avslöjar jag inte, /Christian Gissar att det är moddat på samma sätt som mitt förra Klassik.. /Må
Publicerat Februari 2, 201214 yr Må, klen delen är för stor, det glappar bara, angående din gissning har du helt rätt, tydligen mer enkelspårig än jag önskar mig vara.. /C
Publicerat Februari 3, 201214 yr Författare Jag har detta objekt under bevakning .Visserligen ett par dagar kvar men priset som det är nu så är det nästan "skänkes bort", under 200 eur. Oavsett vart det landar, går det att få ut något om vilken generation det är osv? Antar att CZ har gjort några olika diavari. De jag har sett som säljs nya är 50mm men denna är 52mm. Är Z i beteckningen någon form av generations-indikator? http://www.egun.de/market/item.php?id=3692265
Publicerat Februari 3, 201214 yr Vill bara påpeka att det är skena på kikarsiktet om du har missat den detaljen, iof inget problem men lite mer meck blir det med fästanordningen. Mvh Per