Publicerat Februari 2, 201214 yr Läste detta idag och höll på att smälla av. Vad är detta det är ju inte 1 april. Kan denna person vara på riktigt. Nu får det vara nog http://www.jaktojagare.se/aktuellt/jagare-far-jaga-pa-latsas
Publicerat Februari 2, 201214 yr WTF? En sak är säker - går detta av stapeln så skall vi se till att det klassificeras som jakt eller annan typ av störande verksamhet och det skall kräva jakträtt om man skall få pyssla med denna södermalms-lazerdome-wannabe-rambo hobby! De kan ju leka denna lek på zoo i stället! Hur som, jag finner detta osmakligt för det syftar på att det enbart är kul att skjuta djur och marknadsför man det som en tävling där man skall skjuta så många djur som möjligt, oavsett träffområde, är det etiskt förkastligt! Hoppas Svenska Jägareförbundet tycker till om detta och talar om det osmakliga i den urkorkade idén som måste vara uppfunnen av reklamfirman Latte R US eller liknande!
Publicerat Februari 2, 201214 yr Givetvis ett helt sjukt förslag, men jag måste säga att det börjar bli oroväckande mycket påhitt och förslag som hotar jakt och andra näringar på landsbygden. Problemet är att alla dessa idéer får anhängare och blir de nog många så kommer politikerna att börja lyssna på dem mer än idag. Helt plötsligt står vi utan all form av löshundsjakt, björnjakt, rådjursjakt (då varg och lo äter dessa) och kanske tjäderjakt. Vad gäller vargjakten så är den i princip redan borta och jag blir inte förvånad om ytterligare inskränkningar kommer i form av återgång till gamla §28. Dessutom finns ju många av dessa idéer redan i riksdagen.Jag minns att miljöpartiet för bara några år sedan ville förbjuda tjäderjakt och senare påhitt är ju att jobba för hagelförbud vid fågeljakt. Det finns säkerligen många inom mp som vill förbjuda löshundsjakt också och vem vet. Om miljöpartiet vid kommande val blir någon sorts maktfaktor kanske de lyckas få igenom något beslut, och om en jaktform förbjuds så kommer den inte tillbaka. Oavsett vad forskning visar. Den erfarenheten finns ju redan när det gäller sommarjakten på morkulla. Jag tror att, om vi fortfarande vill kunna jaga om 30 år, så måste vi jägare börja ta tag och bemöta dessa idéer mer kraftfullt än tidigare, samt jobba för att rekrytera fler jägare. Som det är nu är jag faktiskt lite bekymrad.
Publicerat Februari 3, 201214 yr Givetvis ett helt sjukt förslag, men jag måste säga att det börjar bli oroväckande mycket påhitt och förslag som hotar jakt och andra näringar på landsbygden. Problemet är att alla dessa idéer får anhängare och blir de nog många så kommer politikerna att börja lyssna på dem mer än idag. Helt plötsligt står vi utan all form av löshundsjakt, björnjakt, rådjursjakt (då varg och lo äter dessa) och kanske tjäderjakt. Vad gäller vargjakten så är den i princip redan borta och jag blir inte förvånad om ytterligare inskränkningar kommer i form av återgång till gamla §28.Dessutom finns ju många av dessa idéer redan i riksdagen.Jag minns att miljöpartiet för bara några år sedan ville förbjuda tjäderjakt och senare påhitt är ju att jobba för hagelförbud vid fågeljakt. Det finns säkerligen många inom mp som vill förbjuda löshundsjakt också och vem vet. Om miljöpartiet vid kommande val blir någon sorts maktfaktor kanske de lyckas få igenom något beslut, och om en jaktform förbjuds så kommer den inte tillbaka. Oavsett vad forskning visar. Den erfarenheten finns ju redan när det gäller sommarjakten på morkulla. Jag tror att, om vi fortfarande vill kunna jaga om 30 år, så måste vi jägare börja ta tag och bemöta dessa idéer mer kraftfullt än tidigare, samt jobba för att rekrytera fler jägare. Som det är nu är jag faktiskt lite bekymrad. Jag tycker att du är inne på helt rätt spår. Och jag tycker verkligen att jägarna i dag (inte alla) bara gnäller, och med det kommer man inte långt! Utan vi måste visa vad vi vill! För vu vet vad vi vill! Men vi måste visa det och stå för det! Och även som du säger, värva nya jägare så vi blir en stor grupp! Gött att det är någon mer som förstår att vi måste verkligen ta tag i saker!
Publicerat Februari 3, 201214 yr Jag vet inte hur det är i resten av Sverige men här nere körs det jägarexamen på löpande band för våra ungdomar! MEN, de har inga marker att jaga på så intresset dör snabbt ut... Jag har varit inne på plånboksjakten vs. allmogejakten förut och här nere är den utkonkurrerad utan tvekan... Med det scenariot är det svårt att driva opinion eftersom jakten nu bara är hobby för de flesta jakträttsinnehavarna... Jag ställer alltid upp gratis med att aktivt hjälpa till att köpa BRA vapen åt ungdomarna och vill någon ha en lektion eller två i skytte så bjuder jag givetvis på det också! Vi måste absolut marknadsföra oss som jagar för viltvården och för köket. All jakt handlar inte om trofé och tävlingsmomentet nämligen
Publicerat Februari 3, 201214 yr jag är 12 år och till och med jag fattar att jakt är bra för naturen !!
Publicerat Februari 3, 201214 yr Det var säker 5år sedan jag skrev på det här forumet att vi är dom sista fria jägarna. För varje år som går så blir jag bara mer övertygad om att det tyvär kommer bli så. Listan kan göras lååång på försämringar för vår verksamhet under de senaste 15 åren och dagligen kommer tecken på att allt kommer bli än värre. Det här var bara ytterligare en av dom..... /Mike
Publicerat Februari 3, 201214 yr Författare Ju mer man är ute o surfar på nätet läserdebatter på hemsidor insändare mm så börjar man misströsta och börjar fundera var är vi på väg i vårat samhälle. Känns att en del av 70 talisterna barn har annamnat flum vänsterns ideer från 60 talets hippie rörelse där kött är fel och jakt är mord osv. Det är lite Disney och andra som har en liten del av skulden till detta. Där utmålas jägare som något ont som ska döda ,döda. Sen har faktiskt många mäniskor tyvär snöat in i betongen i städerna runtomrkring i landet. Där dom tottalt har tappat kontakten med naturen och landsbygden.
Publicerat Februari 3, 201214 yr håller helt med Foffe men här har ni alla fall en ungdom som älskar att jaga
Publicerat Februari 3, 201214 yr Någon måste ha haft en fruktansvärd otur när denne tänkte. Jakt på låtsas? Innebär det även eftersök på låtsas? Avfångningsskott med elektroniska vapen som analyseras på datorn i hemmets lugna vrå medan det skadade viltet ligger kvar i skogen och plågas. Skitbra idé!
Publicerat Februari 3, 201214 yr Författare håller helt med Foffe men här har ni alla fall en ungdom som älskar att jaga Låter bra det
Publicerat Februari 3, 201214 yr Ju mer man är ute o surfar på nätet läserdebatter på hemsidor insändare mm så börjar man misströsta och börjar fundera var är vi på väg i vårat samhälle. Känns att en del av 70 talisterna barn har annamnat flum vänsterns ideer från 60 talets hippie rörelse där kött är fel och jakt är mord osv. Det är lite Disney och andra som har en liten del av skulden till detta. Där utmålas jägare som något ont som ska döda ,döda. Sen har faktiskt många mäniskor tyvär snöat in i betongen i städerna runtomrkring i landet. Där dom tottalt har tappat kontakten med naturen och landsbygden. du har helt rätt det e så dystert att läsa så man blir mörkrädd...
Publicerat Februari 4, 201214 yr Borde inte vi jägare få betala skatt på låtsas också.? Jo det tycker jag låter helt rätt!
Publicerat Februari 5, 201214 yr Författare Borde inte vi jägare få betala skatt på låtsas också.? +1
Publicerat Februari 5, 201214 yr Är inte detta och rovjurdspolitiken en direkt effekt av nedläggningarna av dårhusen under slutet på 1900-talet???