Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ladd data 6xc

Featured Replies

Publicerat

Min xc gillar n160 och ganska moderata tryck.

Vilket jag också gillar :)

Publicerat

Tack för svar, Christer!

 

Hälsn

Robert

Publicerat

Vilka scenar är det L eller dom "gamla".

 

Med vänlig hälsning christer

Det är omollade gamla scenar. Har provat 90 grains scierra fmj men det blir runda träffbilder ca 50mm stora på 100m.

Publicerat

Jag körde mina 90 scirocco med 203b och urp, jag fick väl så där bra precision.

Vad har du för tanke med att prova med ett så långsamt krut som mrp?

 

Med vänlig hälsning christer

Jag editerade ju innan då jag blandade ihop krutdatan.

men vad menar du med så där bra precision?

10mm på 100m eller sämre?

Publicerat

Fick ca:15-20mm på 100 meter, kollade på laddata till min 6br och även där

så var precisionen likvärdig med denna kula.

Det kanske är en kinkig kula att få till.

 

Med vänlig hälsning christer

Publicerat

Har testat två omgångar olika laddningar idag. Monterade tillbaka den gamla originalkolven och mätte max COL på de kulor jag vill använda. Kom fram till att jag haft väldigt rejäl bomkontakt i förhållande till vad som hänvisas i laddata. Kontrollerade alla skruvar och kollade att pipan garanterat går fritt. Kikade så att slutstycket inte tar i någonstans och har försökt med alla till buds stående medel att försöka hitta något fel men icke. Provade trycka ner kulorna lite till och gjorde en andra repa till skjutbanan men samma resultat och sådär dåligt skjuter jag inte även om träningsdosen i skytte har legat under skamgräns ett bra tag. Nu får bössan åka till en vapensmed för genomgång. Orkar inte jävlas mer med den och alla mina kunskaper är uttömda.

Publicerat

Fick ca:15-20mm på 100 meter, kollade på laddata till min 6br och även där

så var precisionen likvärdig med denna kula.

Det kanske är en kinkig kula att få till.

 

Med vänlig hälsning christer

Jag gav upp i 6xc... men den skjuter hyffsat i 270wsm men väntar på dämparen så ska jag kanske få till nått bra; hittills 17mm på 80m!

Nu har jag beställt 100 grains rhino till 6xc 0ch 270wsm!

Publicerat

Ger upp med att försöka göra laddstegar. Bössan ska till smed och kontrolleras. Sådär dåligt skjuter jag inte även om träningsnivån är låg just nu.

Publicerat

Jag gjorde laddstege m 100 grains Rhino, col 64(max65,3)

Norma 204

41 grains gav 911m/s

41,5. 918

42 922

Är det inte låga farter?

Skilljer det inte för lite mellan nedladdningarna?

Norma maxar 40,9 men med col 62mm!

Publicerat

Har du koll på din piplängd kontra vilken Norma skjutit sin laddata genom appropå variationen i förväntat V0?

 

I mina vapen så är små skillnader i laddvikter ett tecken på att jag passerat max vad mitt vapen kan tillgodogöra sig i hastighet,det enda som händer är att trycket ökar men farten uteblir.

 

Ta min 308 tex,skillnaden mellan 47 eller 48gr krut bakom en 178 är 5m/s,trycket i den senare är markant högre dock.

 

/Mike

Publicerat

Över 900 med vanliga pipor o längd under 65 cm är övertryck, empiriska data stödjer det konstaterandet, vad QL eller tändhattars utseende berättar är sekundärt,

man kan gasa på med laddningar i dessa farter, medveten om att det river pipa, sliter hylsor o pang är det tom säkert rätt roligt, 1, 3 mil till 300 meter och 2 till 400 är alltid lika kul. Christian

Publicerat

Jag har 19,5 mm flutade pipor som är 64 cm långa!

testar  precitionen  med 40,41,42 grains 204 och 64mm col!

Publicerat

Vilken hastighet vill du komma upp till och vad är syftet?

 

vad jag menar är att om önskemålet är att skjuta en 100gr kula över 950m/s upp mot kanske 1000m/s så skall man välja en kaliber som har god potential att klara det och då är 6xc fel val.

 

Lättare kula istället kanske?

 

/Mike

Publicerat

63cm pipa och 100gr. Kula så bör man hålla sig under vo 900 om hylsorna ska klara sig. Har en 63cm själv där 880 med Berger105 är vad hylsorna tål men visst kan jag ladda till 950 men då klara hylsorna max 3smällar

Publicerat

Vilken hastighet vill du komma upp till och vad är syftet?

 

vad jag menar är att om önskemålet är att skjuta en 100gr kula över 950m/s upp mot kanske 1000m/s så skall man välja en kaliber som har god potential att klara det och då är 6xc fel val.

 

Lättare kula istället kanske?

 

/Mike

Jo det var väl önskemålet ca 950 m/s men backar och testar runt 900!

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

Användare som läser detta 0

  • Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.