Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Machete!

Featured Replies

Publicerat

I tonnåren hade jag tillgång till en machete som jag tror var från Brasilien, den var otroligt bra och jag saknar den ofta.

Är det någon som vet var man kan få tag på sådana i dag?

Vill inte veta av skräpet på Hobbex eller de jag sett på Jula osv, utan riktiga klingor och inte stansad plåt!

T-Grön

Publicerat

ingen aning men sök runt på youtube och google brukar gå att hitta något då.

anars kan du ju prova den här http://www.racerback.se/gerber-bear-grylls-parang-p-1997.html jag ahr för mig att den är baserad på en machete som bear gryls fått av någon indian typ eller nåt sånt.

Publicerat

jag skulle föredra kukrin ist för bear gylls pryl

Publicerat

Kolla om inte Göran Enoksson på http://www.gen-smide.se kan fixa något enligt dina specar!! Han gör mycket speciall åt folk!!

Publicerat

vad skulle vara dåligt med bear grylls machete?

Publicerat

är rätt anti mot allt som bear grylls har petat med vanligtvis men just den här macheten ser ut som det är mer livsfarlig mot användaren än mot nått annat

Publicerat

fins väl inget att vara imot för det, det är ju trots allt producerat av gerber, och de gör inte dåliga grejer

Publicerat

fins väl inget att vara imot för det, det är ju trots allt producerat av gerber, och de gör inte dåliga grejer

Njaaaooooo jo då det gör de nog, har testat ingenom just deras BG prylar o de suger för att göra en lång historia kort.

Gerber är inte samma företag som för 20 år sen när jag köpte min första Gerber Gator.

/Christian

Publicerat

Fiskars har en macheteliknande modell fast med lite inåtkurvad spets. Använder den i jobbet en hel del när jag behöver röja siktlinjer och den är riktigt guld värd. Tar det mesta från en kvist till mindre träd :)

Publicerat

Fiskars har en macheteliknande modell fast med lite inåtkurvad spets. Använder den i jobbet en hel del när jag behöver röja siktlinjer och den är riktigt guld värd. Tar det mesta från en kvist till mindre träd :)

Publicerat

Njaaaooooo jo då det gör de nog, har testat ingenom just deras BG prylar o de suger för att göra en lång historia kort.

Gerber är inte samma företag som för 20 år sen när jag köpte min första Gerber Gator.

/Christian

jag köpte dears gator jr på jula för nåt år sen funkar riktigt bra. dock så var den helt oslipad när jag köpte den, långt ifrån vass. men slipade upp den själv så nu är den som ett rakblad :P

Publicerat

Säg hej till min lilla vänn,Grytmejslarn!

heter Legitimus Collins § co Guatemala och klipper upp till 4" lätt

post-1234-0-07066700-1328387692_thumb.jp

Publicerat
  • Författare

Jepp där börjar vi snacka. Den som jag har erfarenhet av var lite rundarre i formen och lite bredare där fram, samt att det var 3 st längsgående fåror i bladet.

Just för sly är macheten överlägsen mot en yxa, helst på vintern när topparna är böjda av snön, då studsar bara en yxa!

Var hittade du din?

Publicerat

Jepp där börjar vi snacka. Den som jag har erfarenhet av var lite rundarre i formen och lite bredare där fram, samt att det var 3 st längsgående fåror i bladet.

Just för sly är macheten överlägsen mot en yxa, helst på vintern när topparna är böjda av snön, då studsar bara en yxa!

Var hittade du din?

Är en skrotsamlare så törs inte svara,men misstänker jag fått den från någon som varit i djungeln och svingat med den..

Publicerat
  • Författare

Låter troligt! :)

Publicerat

Personligen gillar jag en riktig kukri (eller kukiri som de även heter) och det är inte mycket som stoppar för en sådan!

Jag smidde en hemgjord också när jag skulle lära mig att smida men jag hade inte tillräckligt bra stål för att den skall hålla eggen tillräckligt bra men jag har funderingar på att göra en ny.

Vill man ha en liten Kukri så tar man enklast en gammal hovslagarfil som man smider ut men då blir den ju inte så stor.

Alla "kändisknivar" är mer eller mindre skräp... Vem kommer inte ihåg alla Rambo knivar :lol:

Gerber gör inte lika bra prylar längre, så är det bara.

Publicerat

ska man tro amerikanarna så är snart world war Z snart här och då skulle jag att föredra att ha en kukiri vid min sida än en valfri annan machete B)

dom som inte riktigt vet vad World War Z är så är det en bok/film om krig mot zombies

Publicerat
  • Författare

Jag har inte förstått vad de böjda knivarna ska vara bra för? borde ju begränsa användningen lr?

Btw Låga knivar har jag många av, men det är en riktigt lång huggare jag är ute efter, för grovgöra!

Publicerat
  • Författare

Utseendet var mer åt det här hållet!

Är det bra stål i dessa grejjer? Känns spontant för billiga för att ha nåt stål att prata om.

T-Grön

Publicerat

Jag har inte förstått vad de böjda knivarna ska vara bra för? borde ju begränsa användningen lr?

Btw Låga knivar har jag många av, men det är en riktigt lång huggare jag är ute efter, för grovgöra!

Jag har en Cold Steel Kukri som är med ut på lockjakten, den är suverän till att siktröja sly, kvist och även högt gräs med, till just gräs funkar den riktigt bra pga den böjda klingan som fångar upp stråna och skär av dem.

Böjen på klingan + att den mesta tyngden ligger framtill på klingan gör att den får kraften där den ska vara när man hugger.

Publicerat
  • Författare

Okey, men böjen på klingan borde väl vara en nackdel om man använder den som ett bryt och bänd verktyg?

eller som stekspade på Muurikan.

Äsch är nog bara jag som är nojjig!

Publicerat

Okey, men böjen på klingan borde väl vara en nackdel om man använder den som ett bryt och bänd verktyg?

eller som stekspade på Muurikan.

Äsch är nog bara jag som är nojjig!

Hehe, nu har jag inte använt den som stekspade eller brytverktyg, så jag kan inte uttala mig om det. :P