Publicerat Februari 7, 201214 yr Har oxå haft en albecom, 14år nu och funkar kanon ännu. Räckvidd, hörbarhet och batteritid likvärdig med nyare apparater. Köpte en ny radio förra säsongen, ville ha någon som var mindre, valet stod mellan Zodiac och albecom. Det blev en zodiac men jag tycker den gammla albecomen hadde samma räckvid som zodiacen med den långa anntenen. Skulle jag köpa en nu så hadde valet blivit albecoms nya, vad den nu heter.
Publicerat Februari 7, 201214 yr Har hört positivt o negativt om alla förekommande märke så rekomendationer brukar jag inte bry mig särskilt mycket om. När jag köpte senaste apparaten tittade jag bara på vilken apparat som hade högst IP-klassning och batterieffekt samt lägst pris. Det blev en Genzo Royal och hittills har den funkat bra (2 säsonger) men det är inte säkert att det hade blivit en sån om jag köpt idag. Kan ju finnas nån annan som stämt bättre in på mina krav idag.
Publicerat Februari 7, 201214 yr Ja...varför inte...jag åker ju kinesisk bil (Volvo)...så varför ska inte kinesiska radioapparater funka
Publicerat Februari 7, 201214 yr Tycker inte att någon radio håller måttet när man jagar som jag (berg och dalgångar) Tacka vet jag Röksignaler och Vårskrik
Publicerat Februari 7, 201214 yr Författare Icom o albecom tycker jag låter bra. Vi får se va de blir. Har haft en Laffayette micro 3+ 155. Hjätte bra å enkel. Men batteriet drar ur sig derekt när man pratar. Har köpt ett nytt batteri å kört me de som de går å sätta i vanliga AA i. Samma problem. Inte så kul att inte ha någon radio när man är hundförare för de mesta.
Publicerat Februari 7, 201214 yr Köp en Jaktradio 155 MHz från Svensk Jaktradio AB. Bra och billig jaktradio med fullt tillbehörsutbud som enkelt kan handlas på www.svenskjaktradio.se Hos dem får du snabb hjälp och rådgivning både telefon och mailledes. Rekommenderas:)
Publicerat Februari 7, 201214 yr Köpte mig en begagnad ICOM F34 som visade sig vara defekt. Svor några ggr och mailade icom's support. Blev mäkta förvånad när jag fick svar efter ca 20 min. Utifrån serienumret konstaterades det att radion hade sålts 2007 och hade garanti kvar då IComs garanti är 5 år. Skickade in radion och fick tillbaka den idag en vecka senare. Utbytt sändare del och antennfäste då den var av. Dom hade även uppgraderat den till senaste mjukvaruversion så jag nu har alla svenska jaktkanaler. Kan bara säga att ett mer proffsigt bemötande har jag nog inte fått från ett företag. Så kan bara rekommendera icom efter denna erfarenhet. Sen vad min radio varit med om sedan 2007 kan man ju fråga sig men förstår nu i efterhand varför den var så billig :-s Sent from my iPad using Tapatalk HD
Publicerat Februari 8, 201214 yr Garmin kommer med en ny jaktradio med inbyggd gps som verkar väldigt smidig. http://jaktjournalen.se/index.php?avd2=search&avd1=0&id=10484 Den ligger en tusenlapp för högt i pris bara.. Ska själv köpa ny jaktradio och efter allt man har läst så lutar det åt Icom.
Publicerat Mars 4, 201214 yr Har köpt en Albecom V1:a precis....mycket bra! Använde den på rävjakten i lördags och helnöjd! Valet stod mellan Lafayette Micro och denna. Batteriets överlägsenhet och VHF-bandet var det som fällde avgörandet. Dessutom är det mycket liten och nätt.....Hela kalaset med lite adapters till Sordin Pro gick på 3300 kr. Har en albecom handsfri tillbehör också. Funkar kanon!
Publicerat Mars 4, 201214 yr Har sett en video på en Zodiac Extreme, den verkar hålla hög klass. Dock har väl Icom varit med länge och skulle således vara ett tryggt val för mig att köpa. Man får ju ändå 5års garanti och de passar de flesta tillbehör från start utan modifikationer.
Publicerat Mars 4, 201214 yr Efter 25 års användning så måste jag säga att min Shimwa P-300 31 mhz radio är den bästa du kan få tag i Den har används i ösregn och solsken men vill aldrig sluta att fungera. Har en teleskopsantenn som är låååååång och även vanlig skogsantenn. Vi är tre man i laget som fortfarande använder dessa och vi hörs alltid av alla men dom med morderna småapparater klarar inte lite berg och dalar. Har uppladdningsbart batteripaket och man kan även använda vanliga batterier. Finns det då nackdelar, jovisst finns det. Den är stoooooor och klumpig. Jag har 2 ärvda av samma modell som väntar på att bli använda men dom går ju aldrig sönder verkar det som och jag gillar inte att slänga saker som funkar. Har även Hunter Mk 16 plus 155 mhz och är mycket nöjd med den. Mvh Einar
Publicerat Oktober 31, 201213 yr Jag talar i egen sak, så ni får ta det för vad det är. Men vill man som jägare ha en helt vattentät jaktradio med riktigt kraftfullt batteripaket och dessutom vara säker på att få snabb support av någon som kan radion så tror jag få erbjuder samma låga pris. Jaktradio Pro 155WP Vi har sålt många jaktradio och totalt haft 2 reklamationer. Båda relaterade till headsetet. (Jag vill vara ödmjuk på denna punkt. Det kanske kommer fler i framtiden, men jag tror i alla fall att vi gör något rätt.) Det skulle vara väldigt roligt om t ex ”Ekorrjägare” vill testa den för att se om den klarar en säsong eller 2 eller mer. För lite drygt det pris som man betalar för ICOMs 2000 mAh batteri får du hela vårt radiopaket inklusive 2300 mAh batteri.
Publicerat Oktober 31, 201213 yr Har en Easyhunt II, skulle vilja lyfta den som en otroligt lätt radio att handskas med och riktigt bra mottagning
Publicerat Oktober 31, 201213 yr Har dödat en del Lafayette, Zodiac mfl genom åren, men Icom är den som funkat bäst och aldrig krånglat. DC 110 var iofs en Lafayette modell som funkade hyggligt. För mig är valet rätt enkelt, mao..
Publicerat Oktober 31, 201213 yr Har dödat en del Lafayette, Zodiac mfl genom åren, men Icom är den som funkat bäst och aldrig krånglat. DC 110 var iofs en Lafayette modell som funkade hyggligt. För mig är valet rätt enkelt, mao.. Kör med DC 110 men antalet kanaler börjar bli lite för klent även om radion fungerar klockrent... så jag tror jag siktar på en Icom nästa höst
Publicerat Oktober 31, 201213 yr Håller Icom högst, dock har vi 31:or i laget så det blev det en lafayette micro 5 för min del. Nöjd med den såhär långt. /Cris
Publicerat Oktober 31, 201213 yr Ruttnade på DC110, hävdat tidigare och hävdar fortfarande att MaxW fått tag på det enda exemplaret som fungerar bra! Efter Lafayette så vart det Icom och jag har inte ångrat mej. Hustruns V2:a måste vara 6-7 år nu, jag har en likadan som är lika gammal. Köpte ytterligare en bara för att priset var rätt och alla går som klockor. Det som kan fucka upp, eller det som alltid strular ska jag säga, är alla headsets som man köper. De är dock nödvändiga tycker jag om man pratar mycket och bökar i samband med fågeljakterna. Mvh!
Publicerat Oktober 31, 201213 yr Kör med DC 110 men antalet kanaler börjar bli lite för klent även om radion fungerar klockrent... så jag tror jag siktar på en Icom nästa höst Har en som reserv., bara går och går..
Publicerat Oktober 31, 201213 yr Lafyette har brustit i kvalitet i de gamla modellerna(inget tvivel om saken).... men Micro5, känns att jämföra med när iphone kom till världen jämfört med de moderna varianterna av zodiac & icom vilka är de enda jag testat tidigare...
Publicerat Oktober 31, 201213 yr Farsgubbens Lafyette micro (någonting) har imponerat på mig så in i bomben att jag aldrig någonsin kommer att köpa en Lafyett... Hur man än letar kan det inte va möjligt att hitta en sämre radio, det laddningsbara batteriet räcker en dryg halvdag, den är bökig att få igång, stänga av, ändra kanal är ingen barnlek och inget han klarar själv, det är dubbeltryck hit och dit, usch och fy.... Jag har börjat förstå mig på att hantera den men borde inte en sådan här pryl kunna göras ganska enkel? Den är ca fem år...
Publicerat Oktober 31, 201213 yr Vi har alltid kört med Lafayette och har varit nöjda med dem. Men förra året skaffade vi Micro 5 men vi fick skicka tillbaka dem då dom inte fungerade! Nu köpte jag och brorsan varsin Icom Prohunt F34BTi och är hittills grymt nöjda! Visst lite dyrare men det tjänar man på i längden med hög kvalitet och lång garanti