Publicerat Juni 13, 200619 yr Tjaa...känner en vars Beretta automat "Beckar" åt efter ett ca 100 skott...vilket resulterar i dålig/ingen omladdning...Har du skjutit 10 000 plugg i följd utan att rengöra alls??...har skjutit 550 plugg sen jag sist rengjorde (rengjorde= torkade ur pipan ordentligt med diverse medel, och torkade av mekaninmen med papper)...har nog totalt skjutit kring 1000-1100 skott hitills med den (den är inköpt augusti 05)...Dock är det vida kännt att en Gasomladdare skitar ner betydligt mer än en rekylomladdare...säger ju sig självt igentligen...gasen (som är skitig) används vid omladdning på den ena...medans den andra inte använder nån form av gas för omladdning... Hur menar du med reklam?...har inte sett att Benelli gör mer reklam än Beretta...båda är ju samma koncern, så dom brukar oftast finnas med på samma "reklamruta" båda två... Mvh Fredde Ja jag e ganska dålig på vapenvård det händer inte så ofta..sprayar oftast utan att plocka isär om nu den inte är våt. ok,Jag spetsar kanske lite men vad gör man inte för debatten Det jag menar med reklam är att de har en massa trickskyttar på mässor. Jag ser självklart fram emot min bössa. Mvh
Publicerat Juni 13, 200619 yr Ja jag e ganska dålig på vapenvård det händer inte så ofta..sprayar oftast utan att plocka isär om nu den inte är våt. ok,Jag spetsar kanske lite men vad gör man inte för debatten Det jag menar med reklam är att de har en massa trickskyttar på mässor. Jag ser självklart fram emot min bössa. Mvh hehehe...självklart, allt för att hålla igång debatten :D ...helt rätt! .... jaja, det var så du tänkte med reklam...ok då e jag med ...tja du...ingen aning faktiskt, varför dom bara har Benelli...dom kanske betalar bäst :...som sagt ingen aning. Hoppas att du får den nya snart!...lova att visa bilder :-*... Mvh Fredde
Publicerat Juni 14, 200619 yr Vänta lite nu, varför skjuter trickskyttarna helst med Benelli? Ter sig tämligen elementärt måste jag säga, de är beroende av en 100%-ig funktion alltid och en minimal insats med vapenvård. Sen så är rekylsystemet snabbare tror jag än gas.. Har testat att skjuta riktigt snabbt med gas och det gick, jag märkte ingen skillnad men då lirar inte jag i samma liga som Knapp, Smålänning o grabbarna :-[ De gånger jag varit med om omladdningsproblem så har det vid varje tillfälle varit gas opererande systemt. På min svensexa sköt jag med två olika urikor och den ena fixade inte 50 grams laddade plugg och den andra fixade inte 24:orna.. Innan dess så sköt jag med Urikan på någon mässa och de fixade inte heller 24 grams laddad plugg ena dagen. De böt därefter plugg till en rappare 24:a och då fungerade det men jag tycker att man redan då ligger för nära eldavbrott om fabrikatet på plugg avgör. Säkert ältat detta tidigare, haft eldavbrott två gånger på Centron. Första gången var det pga patronerna, S&B Fortuna. Culoten var för grov, fick inte i den i bocken heller. Den andra gången var ngr dagar efter en efterapportering i havet på änder. Hade fått saltvatten i rekylfjädern vilket fick den att tokrosta. Sköt 6 dubbléer och vid varje skott kom det ett rätt rejält rött rök/damm moln ur mekanismen. Tillslut gav bössan upp.. Hela mekanismen var röd av damm när jag sedan plockade isär den :-) Mvh!
Publicerat Juli 5, 200619 yr Ojojoj...Fredde...impulsiv-köparnas mästare....imorrn lämnar jag in min Benelli Beccaccia och hämtar ut en....hipshot borde kunna detta....en...en...Benelli Comfort ;D....så de så ....har länge varit ute efter en syntetstock till min bössa, men det finns inte att få tag i nån förstock som passar :-...så av en händelse var jag in i vapen-valvet på F&V och fick då syn på nått som liknade den stocken...vid närmare granskning (dvs gick typ 2m närmare)...visade det sig att det var en benelli comfort...tog 2 sek att bestämma sig...nu é den min...nästan...imorrn /Fredde
Publicerat Juli 5, 200619 yr Grattis eller vad man nu säger! Nästan glömt att jag beställt en..är Benelli så sega med att leverera? Jag beställde en lite kortare pipa iofs.. Bilder, Fredde!!
Publicerat Juli 5, 200619 yr Grattis eller vad man nu säger! Nästan glömt att jag beställt en..är Benelli så sega med att leverera? Jag beställde en lite kortare pipa iofs.. Bilder, Fredde!! Njaaa...vet inte riktigt...Beccaccian tog ca 14 dagar från det att den beställdes till att jag hade den i min hand...Comforten hade dom hemma nu, så den hämtas redan imorrn...Hur länge sedan var det du beställde den?...kanske företaget du köpt den av glömt att skicka iväg sin beställning på bössan till Generalagenten :-....bilder blir det...om jag kommer ihåg det
Publicerat Juli 6, 200619 yr Dessvärre så är Sako Sweden inte helt snabba på att leverera men jag tror att det i sin tur beror på att leveranserna av bössor från Italien är lite sisådär.. I värsta fall så är de snåla, vill ta många bössor få gånger och har inget tillräckligt stort lager, men jag vet inte. Fredde.. blir du bara hälften så nöjd som jag så är det bara att gratulera! Min Comfort verkar vara skapt för mej enbart. Aldrig haft ngn bössa som jag skjutit så bra med direkt från början.. Bössan är dessutom stockad så att den ligger perfekt då man skjuter mot himlen och där skjuter jag 99% av skotten med den. Testade däremot skeet (förhållandevis låga duvor) och det var inte alls lika kul, gick riktigt illa. Men till detta har jag en bra bock så jag lider inte, huvudsaken att jag kan pilla ned trut och kråka ur skyn med bra träffprocent. Rätt kul, testade bössan på Tullgarnsmässan och sköt ngn compaktsporting.. Tog alla 10 duvorna med Comforten där så snacka om att bössan lixom sålde sig själv åt mej! Ivan.. såvitt jag fattade det så skulle det skjutas en del kanin? Se då till redan innan du plockar hem bössan att du får rätt bakkappa! Standardkappan passar inte alls för markmål så när det drar iväg till Gotland i höst så lär jag ta med bocken med. Ska iväg på stortippen med Ripjägaren på söndag (om inte kära hustrun får för sig att kläcka innan dess) och då ska jag testa att ratta i trekvarts trångborrning på skoj och se om det gör någon skillnad på långhållstrutarna... Mvh!
Publicerat Juli 6, 200619 yr Fredde.. blir du bara hälften så nöjd som jag så är det bara att gratulera! Min Comfort verkar vara skapt för mej enbart. Aldrig haft ngn bössa som jag skjutit så bra med direkt från början.. Bössan är dessutom stockad så att den ligger perfekt då man skjuter mot himlen och där skjuter jag 99% av skotten med den. Testade däremot skeet (förhållandevis låga duvor) och det var inte alls lika kul, gick riktigt illa. Men till detta har jag en bra bock så jag lider inte, huvudsaken att jag kan pilla ned trut och kråka ur skyn med bra träffprocent.Rätt kul, testade bössan på Tullgarnsmässan och sköt ngn compaktsporting.. Tog alla 10 duvorna med Comforten där så snacka om att bössan lixom sålde sig själv åt mej! Jo är helnöjd...hämtade den 17:30...hem å hämta skott, susa iväg till Trappbanan...kände lite på bössan först hemma och konstaterade att den inte riktigt kändes som beccaccian i skränkning och drop...nåväl, på trappbanan gick det riktigt åt h-vete...var tvungen att håla nästan en cm under duvan (mellan korn och duva) för att det skulle ta....kunde jag iofs förstått redan hemma, men istället för att schimsa om den ilade man iväg till banan...ivrig att få testa den ;D....scimsade om den när jag kom hem, och nu känns den EXAKT som beccaccian ...justerade droppet från 50mm till 60mm...perfekt för mig...så nu borde det ta annars en härlig bössa utan tvekan
Publicerat Juli 7, 200619 yr Fick ett mail idag.. Tjenare Ivan. Det visade sig tyvärr när vi började undra var din bössa tog vägen att dom inte hade någon i lager. Enligt Sako Sweden är det på väg fler Benelli Comfort från Italien men exakt lev. datum är osäkert. Vi hör av oss så fort vi får något närmare besked. Tydligen poppis eller kanske tvärtom om nu Sako bara gör "stor"beställningar.
Publicerat Juli 7, 200619 yr Jag vart lite paff i affären när jag hämtade bössan, tyckte även jag att droppen var för låg. Men så riktade jag bössan uppåt... då var b-brickan klockren! Innan jag listat ut det så tänkte jag byta bricka till den lägsta, som du gjort, men jag hittade inget verktyg hemma som passade på muttern i kolven, det var för trångt helt enkelt. Nu tänker jag inte röra den, inte en chans! Möjligen, kanske, att jag byter bricka till Gotland och kaninerna men jag tvivlar på det, föredrar brytbössa när man tex ska handskas med iller och har folk runt om.. Mvh!
Publicerat Juli 7, 200619 yr Jag vart lite paff i affären när jag hämtade bössan, tyckte även jag att droppen var för låg. Men så riktade jag bössan uppåt... då var b-brickan klockren! Innan jag listat ut det så tänkte jag byta bricka till den lägsta, som du gjort, men jag hittade inget verktyg hemma som passade på muttern i kolven, det var för trångt helt enkelt. Nu tänker jag inte röra den, inte en chans! Möjligen, kanske, att jag byter bricka till Gotland och kaninerna men jag tvivlar på det, föredrar brytbössa när man tex ska handskas med iller och har folk runt om..Mvh! Ehh,jag har inte beställt nåt särskilt alltså,bara kortare pipa.Har samma bössa oavsett målet är i luften eller på backen. Ja benellin blir till mycket fågel och kanin.Har man fastlänningar nere så brukar jag som regel strunta i bössan,blir lätt att jag skjuter alla annars..rabbisarna förstås..en van kaninjägare skjuter väl säkert 10ggr snabbare än oerfaren,ja du förstår nog om du jagat rabbis. Åsso är det ju en plastbössa, så nu kan man ju inte visa sig för folk längre heller ;D Vi kanske jagat ihop föresten,med vem/vart jagar du ? har du haft nån taxgrabb med dig när du jagat här,kan ha varit jag
Publicerat Juli 7, 200619 yr Nä dra åt helvete!! Vi HAR haft en taxgrabb med!! Känner du till Skradan månde? Ang kolven så behöver du inte beställa ngt speciellt. Med bössan följer tre plastbrickor som man kan byta ut för att på så sätt förändra kolvhöjden. Det är dessa som man kan styra lite med... Dock tror jag mer kanske att det har med bakkappan att göra men jag vet inte.. Mvh!
Publicerat Juli 7, 200619 yr Kanske det.. Är du i Silte så är det fullt möjligt. Strävhårig tax hade jag då isåfal,Ina..
Publicerat Juli 7, 200619 yr Låter rysligt bekant, dock borde sign Ripjägaren på detta forum reagerat för länge sedan tycker jag.. Drar ett pm till dej.. Mvh!
Publicerat Juli 7, 200619 yr men jag hittade inget verktyg hemma som passade på muttern i kolven, det var för trångt helt enkelt. Det jag använde var följande: Spärrskaft, långa förlängaren (typ 20cm) till spärrskaftet och 13-hylsa, Nemas problemas var iväg ikäll och testade (typ trapp, fast med egen kastare på en åker) efter kolv justeringen, NU känns det som det ska ;D...drog iväg ett 40-tal plugg...5 hittade inte fram till duvan...men det kan man inte skylla på bössan : Nöjd, nöjdare och Nöjdast! Nä, nu ska jag sova...Trapp tävling imorrn /Fredde
Publicerat Juli 7, 200619 yr Det jag använde var följande: Spärrskaft, långa förlängaren (typ 20cm) till spärrskaftet och 13-hylsa, Nemas problemasvar iväg ikäll och testade (typ trapp, fast med egen kastare på en åker) efter kolv justeringen, NU känns det som det ska ;D...drog iväg ett 40-tal plugg...5 hittade inte fram till duvan...men det kan man inte skylla på bössan : Nöjd, nöjdare och Nöjdast! Nä, nu ska jag sova...Trapp tävling imorrn /Fredde Kör hårt nu! Laddar puffrorna om då föresten? Hippen å jag har nog inte jagat ihop,nu är det utrett om ni var nyfikna..
Publicerat Juli 8, 200619 yr Kör hårt nu! Laddar puffrorna om då föresten? Hippen å jag har nog inte jagat ihop,nu är det utrett om ni var nyfikna.. Jajamensan...laddar om utan problem både 24g stål och 24g bly ....gick väl inte så bra idag på tävlingen :-...värmen var tryckande...minst (typ 30 grader i solen)...sista serien höll skallen på att implodera av huvudvärk....men jag vann iaf en ny Jaktfilm ...och comforten skötte sig utan problem ....underbar bössa, en kille på tävlingen såg den, testade lite anläggningar och funderar nu starkt på att byta in sin Beretta 686 Gold E mot en comfort....bara en sån sak ;D /Fredde
Publicerat Juli 9, 200619 yr Hittade div skräp i en låda igår som jag drog iväg, någon stålhagelpatron kändes som en kaxig 22lr att skjuta med men trots detta så laddade bössan om.. Mvh!
Publicerat Juli 14, 200619 yr hopp.. Då är snart även jag ägare utav en comfort..!! ;D Efter att ha lånat hippens en gång så vart jag helt paff hur bra den passade mig, men efter att hippen kastat ngr svartsjuke blickar mot mig när jag smekte hans comfort insåg jag snabbt att jag måste nog skaffa en själv såvida jag inte vill bli kvar på tippen, dock nedgrävd..
Publicerat Juli 14, 200619 yr hopp.. Då är snart även jag ägare utav en comfort..!! ;DEfter att ha lånat hippens en gång så vart jag helt paff hur bra den passade mig, men efter att hippen kastat ngr svartsjuke blickar mot mig när jag smekte hans comfort insåg jag snabbt att jag måste nog skaffa en själv såvida jag inte vill bli kvar på tippen, dock nedgrävd.. Ytterligare en som skådat ljuset ;D :-*...
Publicerat Juli 14, 200619 yr hopp.. Då är snart även jag ägare utav en comfort..!! ;DEfter att ha lånat hippens en gång så vart jag helt paff hur bra den passade mig, men efter att hippen kastat ngr svartsjuke blickar mot mig när jag smekte hans comfort insåg jag snabbt att jag måste nog skaffa en själv såvida jag inte vill bli kvar på tippen, dock nedgrävd.. ;D ;D ;D ;D ;D Skulle aldrig (jävligt sällan iaf) komma på tanken att gräva ned dej på tippen älsklig! Fan va kul, livet leker! Ska grilla älgärschle om ngr minuter, bokat drängar för söndagens race på tippen (samma dag som det är planerat att Hippelina ska debutera) samt konsumerat en skvätt Bunnhubahubain.. Så har jag en Comfort i vapenskåpet som ska få spotta iväg +100 plugg på söndag (hört att det är sjukt med fågel i den anläggning som vi ska till)! Mvh!
Publicerat Juli 29, 200619 yr benellin har inte kommit än.. Tydligen så prioriteras inte Svenska marknaden av Benelli. De fick en sändning benellis men ingen Med Plastkolven.. Så man får vänta lite till.Kompisen sa att det är vanligt med sånt här strul med nya modeller och sako är inte ensamma alla stora är så här. intet är som väntans tider.
Publicerat Juli 29, 200619 yr benellin har inte kommit än..Tydligen så prioriteras inte Svenska marknaden av Benelli. De fick en sändning benellis men ingen Med Plastkolven.. Så man får vänta lite till.Kompisen sa att det är vanligt med sånt här strul med nya modeller och sako är inte ensamma alla stora är så här. intet är som väntans tider. Surt! Lovar dej dock, är du bara hyfsat normalt skapt så är det värt all väntan.. Luftade min i morse och sköt runt 15 fågel. Två duvor fick jag skjuta dubbelskott på, en trut sumpade jag pga för långt håll, en trut fick jag skjuta tre skott på övriga åkte ned i första smällen! Som jag skrev i en annan tråd så är kolven grymt perfekt för mej.. Mvh!
Publicerat Augusti 9, 200619 yr benellin har inte kommit än..Tydligen så prioriteras inte Svenska marknaden av Benelli. De fick en sändning benellis men ingen Med Plastkolven.. Så man får vänta lite till.Kompisen sa att det är vanligt med sånt här strul med nya modeller och sako är inte ensamma alla stora är så här. intet är som väntans tider. Fritid & Vildmarks liv i Piteå har fått in en till comfort nu såg jag på deras hemsida....se så löp å köp ;D.....ring 0911-34203 och fråga dom om det är så att dom verkligen fått in en till, eller om dom glömt att ta bort den jag köpte från hemsidan...
Publicerat Augusti 9, 200619 yr om jag nu inte har blandat ihop mina karameller allt för mycke så tror jag att jag såg den idag i deras kåta på Noliamässan.