Publicerat Februari 8, 201214 yr Att man kan göra en film med delvis så uselt skytte får mig att må illa. Jaktetik verkar inte vara ett kännt ord.
Publicerat Februari 8, 201214 yr Har sett fan så mkt sämre skytte på andra filmer. Många träffar man såg där djuren gick vidare var bra träffar. Dessa djur ligger inom ett ganska kort avstånd.
Publicerat Februari 8, 201214 yr NS hade nog ändå haft ett drygt dagsverke att vänta Kvantitets reklamen ser jag som lite störande, bara skytte släpp inte förbi något ,vart tog känslan för djur och jakt vägen?
Publicerat Februari 8, 201214 yr Som redan påpekats så är det många bra träffar där grisen går vidare och förmodligen ligger död inom 100talet meter. Tycker helt klart det är lite osmakligt med en del skott, de borde man inte ha med i en reklamfilm.. Sen några avfångningar med typ 10 hundar som håller i grisen....
Publicerat Februari 8, 201214 yr Hoppas för allt i världen inte att dom skjuter vissa grisar långt bak i ryggen med flit, fick nästan lite känslan av att det kunde siktas där med flit i ett par fall, vilket självklart är utom allt vett och sans. Skulle vilja säga att där är en hel del bra träffar och skytte också men vissa skott går ju halvvägs till historien. Mvh Jocke
Publicerat Februari 8, 201214 yr det var ju nästan lite hemskt vissa stunder när dom skulle fram och avfånga ett vildsvin t.e.x så var det ju nästan nära att han sköt ihjäl hunden (hundarna) och varför sköt dom på ryggraden och inte på kotpelaren hoppas det inte vad med avsikt som ni sa men det var fina skott också
Publicerat Februari 8, 201214 yr Ni yngre killar och tjejer som ser denna tråden och reagerar på en del av skotten... Bra! Majoriteten av skotten är inte så dåliga om jag skall vara ärlig och då finns det betydligt värre filmer att se men man har en annan syn på detta ute i Europa och så länge man själv tar avstånd från det dåliga och jobbar med sin egen etik så blir vi bättre i slutändan! Eftersom man i denna filmen inte ser hela förloppet så kan man inte avgöra slutresultatet. Vill ni se hur denna jaktformen på vildsvin skall gå till så se då Vildsvinsfeber 3 från AimPoint. Här ser vi en otroligt duktig skytt som verkligen har etiken på första plats! Visst ser det lätt ut när han skjuter men det är inte skyttet som jag är mest imponerad över, det är hur han väljer ut målen och hur han mycket etiskt skjuter i rätt ordning och inte nödvändigtvis lätt ordning. Detta är betaljakt och då handlar det om att skjuta djur, varken mer eller mindre... Det är inte för alla. Vill man uppleva "riktig" jakt (och inga påhopp för den kommentaren nu ) så finns det andra arrangörer som fixar pürshjakt eller liknande också.
Publicerat Februari 9, 201214 yr Tycker verkligen inte man ska ha med de dåliga skotten i en reklamfilm! Och man får ju känslan av att det är bara st skjuta! Vilket läge det än är! Och det är kanske inget budskap man vill förmedla!?
Publicerat Februari 9, 201214 yr där blandas det och ger. har dock, precis som många andra påpekar, sett betydligt värre filmer. har ni en eftermiddag så gå igenom tuben lite så ska ni få se andra skräckexempel. vill understryka att jag anser att en del av skotten i filmen ovan är osmakliga. inte för att ta skyttarna i försvar men att tro att alla skott på grisjakt ska ge knall och fall effekt är mer eller mindre en omöjlighet även om så i många fall är önskvärt.
Publicerat Februari 9, 201214 yr Illa, illa, rena slakten. Man får trösta sig med att flertalet av jägarna säkert har tinnitus idag då de saknade hörselskydd.
Publicerat Februari 9, 201214 yr där blandas det och ger. har dock, precis som många andra påpekar, sett betydligt värre filmer. har ni en eftermiddag så gå igenom tuben lite så ska ni få se andra skräckexempel. vill understryka att jag anser att en del av skotten i filmen ovan är osmakliga. inte för att ta skyttarna i försvar men att tro att alla skott på grisjakt ska ge knall och fall effekt är mer eller mindre en omöjlighet även om så i många fall är önskvärt. De skott jag reagerade på är när man ser att skottet träffar dåligt (högt i ryggen och i buken) eller när de skjuter med kikarsikte på mycket nära håll på svin i 150knutar och en kort skjutgata Knall och fall är ju eftersträvansvärt men stötta djur kan ju springa en bit utan pump så det ser jag inte som ett problem på filmen.
Publicerat Februari 9, 201214 yr Verkar de inte överlag på många skott skjuta väldigt högt, precis som om de siktade på ryggraden/kotpelaren för att få knall&fall? I mina ögon oansvarigt med tanke på hastigheten dessa nassar kom gallopperande i. Många usla skott långt bak, några bra. Som andra redan sagt, den här orgien i antal skott/sekund passar bättre i en Trailer för nästa James Bond-film. För mig är jakt att utmana viltet och jakten på ett bra skotttillfälle. Här får man bilden av att jakt enbart är att kunna sikta och fyra av.
Publicerat Februari 9, 201214 yr Asså.. vi får ju tänka på att det är en reklamfilm för jakt i Ungern. Att det smäller ofta och mycket och det är en stor viltparad på slutet och många fina trofeer är det som man vill visa. Men man skulle inte tagit med en del av skotten helt klart... Vem vill inte jaga och få typ 25 svin i pass i en såt ?
Publicerat Februari 9, 201214 yr Nu är de ju så som några säger man ser ju inte hur allt går till, en gubbe lägger upp bössan och siktar i en miljö sen visar man vildsvinet i skottsekvensen och den är i en helt annan miljö men helt klart en dålig reklamfilm, bättre att ta med dom perfekta skotten enbart. Sen vet man hur det går till, det ser ofta ut som på filmen.. Folk åker på skjutbanan och drar av 30 smällar någon dag innan resan på en grisfigur som rör sig mycket monotont och de tycker att nu har jag tränat och är förberedd för att sen packa väskorna full med ammo och dra iväg med gänget och många har aldrig sett en levande gris eller inte skjutit mot en gris förr, det ser ofta ut som det gör på filmen och det är inte konstigt egentligen, det är riktigt svårt att skjuta och "vanliga" jägare har ofta dålig fantasi med övningsskyttet, det går inte att träna sådana skott på banan men det går att få mycket bättre träning än vad många får och tror. Det är ju grymt snabba skott på sådana jakter och grisarna springer ju inte alltid på plan mark men när dom gör det så studsar dom upp och ner mycket ändå. Det finns helt klart sämre filmer men det kan vara bra att den kom upp här så folk som ska iväg eller brukar vara iväg funderar lite över vad dom klarar att prestera, när man står där och skjuter och skjuter och skjuter så känns det kanske inte alltid så jäkla illa men det är tex så här det kan se ut när man står där och öppnar en ny ammoask efter ammoaskoch det kan ju vara värt att fundera över tycker jag.
Publicerat Februari 11, 201214 yr Jag tittade på Vilsvinsfeber 4 häromdagen och där sköt de lika tokmycket men vilken skillnad i träffsäkerhet Kan undra om man kan bli så pass bra på att Välja ut vilka grisar som ska fällas, avstå från de felaktiga situationerna och sedan träffa rätt. Verkar som de gjort det ett tag Respekt!
Publicerat Februari 11, 201214 yr funderat på att köpa den är den bra eller ? ursäkta om jag hoppar av ämnet lite
Publicerat Februari 11, 201214 yr funderat på att köpa den är den bra eller ? ursäkta om jag hoppar av ämnet lite Jag har aldrig jagat vildsvin men måste nog säga att jag blev sugen även om jaktformen i sig kanske inte var för mig. All jakt sköttes med hjälp av drevkedja och jag såg nog bara ett par skott tillfälle som jag själv skulle våga mig på i dags läge. Mestadels för att jag inte känner att jag kan skilja så väl på Galt och Sugga men det var fruktansvärt snabba skott också.
Publicerat Februari 21, 201214 yr det var ju nästan lite hemskt vissa stunder när dom skulle fram och avfånga ett vildsvin t.e.x så var det ju nästan nära att han sköt ihjäl hunden (hundarna) och varför sköt dom på ryggraden och inte på kotpelaren hoppas det inte vad med avsikt som ni sa men det var fina skott också Kotpelare och ryggrad är samma sak... Man får väl ha i åtanke att detta är i ett land långt bort med andra regler och andra seder. Det vi ser som stötande ses kanske som fullt naturligt hos dem. Det som talar emot detta är väl att ungern annars är ett land där man hyser stor respekt för viltet. I alla fall om man ska tro på det man läser...
Publicerat Februari 21, 201214 yr Intressant att man använder gris nr 2 o 3 osv. som kulfång...tycker jag är det absolut värsta med klippet! Hilsn. RG
Publicerat Februari 21, 201214 yr Kotpelare och ryggrad är samma sak... Man får väl ha i åtanke att detta är i ett land långt bort med andra regler och andra seder. Det vi ser som stötande ses kanske som fullt naturligt hos dem. Det som talar emot detta är väl att ungern annars är ett land där man hyser stor respekt för viltet. I alla fall om man ska tro på det man läser... men du det finns t.e.x en plats någonstans hos älgarna i alla fall där dom kan falla på plats och så tror man att dom är döda och så reser dom på sig och springer i väg det var en som råkade göra det i älgjaktlaget och ett annat t.e.x min storebror sköt på en springande älgtjur som sprang ner i en håla precis när han sköt och den låg på sidan på marken och sprang fast den kom ju ingenstans så han fick ju sätta ett skott till så jag tror att det är ett mycket bättre skott i nacken (kotpelaren ) än i ryggraden för jag tror kontakten mellan hjärnan bryts bättre och snabbare det är ju bevisat destu längre upp mot nacken du kommer desto dödligare blir det själva skålen som sitter under hjärnan lite under den om du träffar där då tror jag faktiskt den dör det är 100 % bevisat
Publicerat Februari 22, 201214 yr Då ska jag förklara för dig hur det är... Precis som hos människan så har alla andra däggdjur en ryggrad bestående av ett antal kotor staplade på varandra, en kotpelare, som omsluter ryggmärgen. Ryggmärgen är inget annat än en stam av nervtrådar som via utskott leder ut i kroppen såväl som tillbaka från kroppen, Dessa styr olika funktioner i kroppen och enkelt kan man säga, att tumregeln är, att får man en skada någonstans på ryggmärgen så tappar man funktionen i kroppsdelarna nedanför skadan. Detta syns tydligt i filmklippet vid ett par tillfällen där man träffar djuret högt upp och långt bak. Djuret springer vidare med bakbenen släpandes efter sig eftersom man kapat nervbanorna till dem. Därför blir det knall-fall effekt av ett skott i nacken eftersom man klipper ryggmärgen så långt upp att det påverkar hela kroppen. Men vad man ska tänka på är att det som dödar tex en person som bryter nacken inte är själva skadan i sig utan den efterföljande kvävningen då även andningsmuskulaturen slås ut. Det du tänker på gällande älgen är nog en träff i ett taggutskott, då knockas de för att sedan kvickna till och dra iväg. En jaktkollega lyckades med den bedriften på en dov-hind nyligen... Knall fall och han tar ner bössan och repeterar i lugn o ro. När han tittar upp nägra sekunder senare så ser han bara röven på hinden när den drar till skogs.
Publicerat Februari 22, 201214 yr du har nog helt rätt men jag såg det på tv att man blir ju mer förlamad desto längre upp skottet sitter för som du sa att om skottet tar långt bak kan dom ju fortsätta släpa bakbena väl så längre upp i nacken är väl ändå ett bättre skott än ett väldigt långt bak för då kommer dom ju ingenstans i alla fall eller har jag fel