Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Pälsmode och dylikt snobberi!

Featured Replies

Publicerat

Det kanske går att sy på en rävkrage på en befintlig jacka?

Publicerat
  • Författare

Det kanske går att sy på en rävkrage på en befintlig jacka?

Också en tanke men först och främst så vill jag ha lösa asessoarer eller hela plagg.

• 4 weeks later...
Publicerat

Har det blitt nå flådda rävar än Tjörnbo, bör ju ha tinat upp vid det här laget ? Blir det nå pälsverk?

Jag tog och flådde mina +8kg hanar idag, och nästa gång ska jag ta dem när de är nyskjutna -_- lite lättare då..den andra blev så gott som helt korrekt.

Ska bereda bägge så får jag se om det blir en mössa eller om de "bara" hamnar på väggen.

post-9336-0-06225700-1331395241_thumb.jp

Publicerat
  • Författare

:blush: Nä!

Jag väntade för länge för när jag började greja med dem så hade de blivit illa behandlade av gnagare på den sidan som låg neråt, konstigt nog!

Samtidigt så berodde det till stor del på min egen lathet :mellow:

Jag ska försöka ta vara på skinnen direkt efter skott i fortsättningen för de jag hade har varit frusna ett tag och när de tinat så är de inte så kul att gröta med!!

• 9 months later...
Publicerat
  • Författare

Jag skakar liv i denna tråden lite för jag vill ha tag i en Flåskiss till räv så att jag inte har några fler anledningar till att vänta tills det är försent med flåjobben..

Tacksam för en länk eller ren skiss, vad som helst som är till hjälp.

Tack på förhand till den vänliga själ som hjälper till :wub:

Publicerat

du flår väl räven som mården så skiss finns väl på internet

Publicerat
  • Författare

:blush: Efter att ha misslyckats styggt med min fina vinterräv så kommer jag ta hjälp vid nästa flåjobb :blush:

När jag började ``Knia´´svansen så var jag för hårdhänt och rev sönder skinnet :dry: satt med en tuss i ena handen och en tråkformad svans i andra :sad:

• 4 weeks later...
Publicerat

Spännande tråd! Jag är intresserad av att köpa rävpäls i ytterst gott skick. Skicka ett DM till mig!

Publicerat

Är det någon som tagit tillvara harpäls?

I så fall hur gjorde du?

Publicerat

Det är synd att så få jägare verkar helt oförstående och ovetande om hur man tar tillvara på skinn och hanterar det. Själv har jag försökt söka och läsa en del men svårt att finna. Har nämligen tänkt att ta tillvara på skinnen och göra kläder och dylikt från småvilt jag skjuter. Tycker det hör till respekten för djuret. Att inte skjuta det utan att ha någon användning för det.

Jag kan tyvärr inte hjälpa till än då jag inte har tagit tillvara någon päls. Men varför inte fråga närmsta fårbonde som tar tillvara sina skinn och använder dom ? Skinn som skinn tänker jag lite :)

Mvh // Johannes

Publicerat

Nja. Skinnet som pälsen sitter på är ju lite kraftigare på ett får. Lite klurigare stötfångare en räv eller Mård om man jämför med nöt och får. Tom rådjur är enkelt att flå i jämförelse. Jag har försökt mig på ett antal pälsvillt! Men tyvärr med mindre lyckat resultat. Så jag skall nog inte ge några råd...

Publicerat
  • Författare

Det är synd att så få jägare verkar helt oförstående och ovetande om hur man tar tillvara på skinn och hanterar det. Själv har jag försökt söka och läsa en del men svårt att finna. Har nämligen tänkt att ta tillvara på skinnen och göra kläder och dylikt från småvilt jag skjuter. Tycker det hör till respekten för djuret. Att inte skjuta det utan att ha någon användning för det.

Jag kan tyvärr inte hjälpa till än då jag inte har tagit tillvara någon päls. Men varför inte fråga närmsta fårbonde som tar tillvara sina skinn och använder dom ? Skinn som skinn tänker jag lite :)

Mvh // Johannes

Alla är vi barn i början och pälsjobb har jag aldrig varit inne på förrän på senare tid .

Jag har egentligen ingen användning för skinnen men vill som du använda dem av den enkla anledningen att jag vill ta tillvara på något från alla djur jag skjuter.

Känns tråkigt att slänga det i skogen.

Kändes som skit att jag inte lyckades med senaste fullpälsade räven så nästa får jag flå när den är nyskjuten istället, kanske går lättare då.

Publicerat

Alla är vi barn i början och pälsjobb har jag aldrig varit inne på förrän på senare tid .

Jag har egentligen ingen användning för skinnen men vill som du använda dem av den enkla anledningen att jag vill ta tillvara på något från alla djur jag skjuter.

Känns tråkigt att slänga det i skogen.

Håller med.

Bättre sent än aldrig att lära sig. :smile:

Publicerat

Har ett rävskinn liggandes i frysen i väntan på att beredas. Svårast tyckte jag va att flå örorna då skinnet är väldigt tunnt där.

Slutade med att ett örat revs sönder. Hur som helst så köpte jag denna boken http://www.bokborsen...h-Hudar/2465085

Här står det mesta man behöver veta om skinn.

Publicerat
  • Författare

Har ett rävskinn liggandes i frysen i väntan på att beredas. Svårast tyckte jag va att flå örorna då skinnet är väldigt tunnt där.

Slutade med att ett örat revs sönder. Hur som helst så köpte jag denna boken http://www.bokborsen...h-Hudar/2465085

Tackar för tipset!

Den får man titta extra efter.

Publicerat

Ja stort tack för det tipset !

Mvh // Johannes

Ps. Jag hoppades inte mitt inlägg misstolkades. Jag kan inte heller mycket om skinn men hoppas lära mig allt eftersom jag skjuter något.

Publicerat

Mycket bra tips! Stort tack!

Publicerat

Jägarens skinn och hudar utgivet av bokförlagt "settern", är en riktigt bra bok. Och på z-aim finns det man behöver för skinnhantering. Det enda man behöver göra själv är en skrapstock alt skrapbänk för skrapningen av skinnen....

http://z-aim.com/list_varugrupp.asp?t=Beredning+Skinn%2FTrofe&varugrupp=250〈=sv

Hör av er om ni behöver tips och råd!

Publicerat

Såg nu att boken redan var länkad.....

Publicerat
  • Författare

Jägarens skinn och hudar utgivet av bokförlagt "settern", är en riktigt bra bok. Och på z-aim finns det man behöver för skinnhantering. Det enda man behöver göra själv är en skrapstock alt skrapbänk för skrapningen av skinnen....

http://z-aim.com/lis...upp=250〈=sv

Hör av er om ni behöver tips och råd!

Svansurdragare :ohmy:

Den hade jag behövt vid mitt försök :wallbash::cool:

Publicerat

Svansurdragare :ohmy:

Den hade jag behövt vid mitt försök :wallbash::cool:

Det går att använda ett rep med en ögla på också, väldigt simpelt å billigt.

Tänkte garva skinnet med olivolja, man behöver inte köpa ett kit för att bereda ett skinn.

Som sagt, allt står i boken, en av de bästa böckerna jag har