Hoppa till innehåll
linus22magnum

hur går det med åtlarna?

Recommended Posts

linus22magnum    234
linus22magnum

som jag skriver hur går det med vildsvins åtlarna har inga på våran egen så undrar om ni har skjutit några vildsvin ? har lärt mig att det inte är så lätt nu på vintern ps ni får jätte gärna lägga in bilder också om ni kan :D MVH LINUS får gärna komma med tips också för som jag sa det verkar inte vara jätte lätt nu på vintern :)

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser
MrBrowning    40
MrBrowning

Hej Linus! Grisarna går på åtlar men bestånden är på en del håll mycket mindre på grund av två hårda vintrar med hög avskjutning. Nu var det mycket ollon i höst och finns ju mycket mat fortfarande. Jag ser nya bök i skogen där det finns ek! Gå en runda och kolla.

Troligtvis blir det bättre drag på åtlarna framåt vårkanten men det kan dröja tills suggorna fått små och de börjar följa med, så misströsta inte :)

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
linus22magnum    234
linus22magnum

ja du har helt rätt det är bara att vänta men har faktiskt kollat dom har bökat sönder under ekarna riktigt mycket :(:)

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Tule    0
Tule

På mina åtlar är det grisar nästan varje kväll :-) men dom är inte så sugna på spannmål, utan ärtor Är det dom äter först och främst men det som verkligen drar in grisarna på marken är BOKTJÄRA!!!!!! Jag skrev det med stora bokstäver för att verkligen poängtera att det är riktigt bra :-)

jag satt på gris ikväll o sköt en gylta på 37 kg kl 21.30

Det va gris nr 2 på den åteln på 10 dar och min 41 gris :-)

Men det märks tydligt att gris populationen har tagit rejält med stryk de två senaste vintrarna :-( iaf här i Kolmården

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Frontier    31
Frontier

Faktiskt så börjar det hända lite på åtlarna och det gäller att hänga med, för rätt som det är försvinner de igen.. Nu har grisarna lite svårare att hitta föda och då menar jag den tjälen som vi har, som gör att de inte kan böka lika lätt som innan. I skogen har det ingen större betydelse, men på åker och fält kommer de inte till!

Två grisar åkte i backen nyligen och det gäller att passa på..

Ekollonen är den största boven i dramat att vi har lite besök på åtlarna. Nummer 2 är en liten minskning i beståndet, men det tar de snabbt igen!

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Tule    0
Tule

På vår mark så har vi inte speciellt mycke ek så det är nog nåt annat som styr grisarna ! ( grannarnas brödhögar kanske ?) men jag väntar med spänning på att få se små randiga hulliganer på åtlarna om månad kanske

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
skaneman    15
skaneman

Bra med besök nu när naturliga födotillgången börjar tryta mvh

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
pfrep    3 600
pfrep

Bra tryck överallt. Har varit så sedan någon månad.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Frontier    31
Frontier

På vår mark så har vi inte speciellt mycke ek så det är nog nåt annat som styr grisarna ! ( grannarnas brödhögar kanske ?) men jag väntar med spänning på att få se små randiga hulliganer på åtlarna om månad kanske

Knepig inställning... På vår mark etc... Tror du bara för att ni inte har ekskog, att något annat styr grisarna i deras näringssök?

Det spelar ingen roll hur mycket bröd, sötsaker som läggs ut, grisarna är mer intresserade av ekollon, eller för den delen annan naturlig föda som de hittar.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
linus22magnum    234
linus22magnum

är bara tvungen att berätta en sak. vi har inte skött om åtlen så bra de senaste veckorna bara tjärat lite och så men sen har jag lagt ut lite kött emellan åt så att man kan skjuta lite skadefågel också men sen i går var våran kompis där och gjorde i orning lite han la ut lite havre kross och lite sockerbetor och tjärade för att han hade tänkt att sitta lite igårnatt och det gjorde han och han såg inte en gris men där i mot ett lodjur!!! :blink: och det är verkligen inte så vanligt här nere i våra skogar tror jag inte och så gick jag till åtlen idag för att kolla och mycket riktigt lodjursspår och dom sa att det va för att jag hade lagt ut kött och gäddrens och så. tyckte bara att det var så coolt för det är väl inte så vanligt med lodjur? och särskilt inte i småland väl

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Galne    781
Galne

är bara tvungen att berätta en sak. vi har inte skött om åtlen så bra de senaste veckorna bara tjärat lite och så men sen har jag lagt ut lite kött emellan åt så att man kan skjuta lite skadefågel också men sen i går var våran kompis där och gjorde i orning lite han la ut lite havre kross och lite sockerbetor och tjärade för att han hade tänkt att sitta lite igårnatt och det gjorde han och han såg inte en gris men där i mot ett lodjur!!! :blink: och det är verkligen inte så vanligt här nere i våra skogar tror jag inte och så gick jag till åtlen idag för att kolla och mycket riktigt lodjursspår och dom sa att det va för att jag hade lagt ut kött och gäddrens och så. tyckte bara att det var så coolt för det är väl inte så vanligt med lodjur? och särskilt inte i småland väl

Finns några stationära djur i blekinge/smålands gränslandet så de finns. Fast de är svåra och se, så han var lyckosam!

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
qvarnhill    1 739
qvarnhill

Min gamla åtel, cirka 7 år gammal är helt tvättad på gris, inte ett besök på över två månader nu, anar att det i vart fall delvis beror på jaktgrannens ivriga "hundrastande" med ett helt pack hundar under senhösten. Hoppas de kommer åter så såningom. Den nya åteln, två månader gammal är välbesökt, varje kväll mellan 17 och 20 är det full fart med blandat "ungdomsgäng" samt någon stornasse (80 cm mankhöjd...!) då och då. Kanske försöker nypa nå'n yngling på väg till eller från, åteln är ajjabajja fram till augusti i alla fall.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Anton1234    3
Anton1234

på våran åtel har det skjutits 4grisar på 1månad =) dom är där 17:10-01:00 fint deee =)

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Frontier    31
Frontier

Det har varit ganska bra fart på sistone, fram tills nu..

3 grisar inom kort tid sköts! ( På 3 olika marker)

Sen ett par dagar tillbaka har besöken avtagit och det har säkert att göra med nya kultingar och att det är lättare med bök iom regn och kramsnö.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
linus22magnum    234
linus22magnum

vi la ut lite sockerbetor på våran åtel en så där 20 st äter dom det nu på vintern eller är det något speciellt nu på vintern typ att dom bara äter majs ?

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Frontier    31
Frontier

vi la ut lite sockerbetor på våran åtel en så där 20 st äter dom det nu på vintern eller är det något speciellt nu på vintern typ att dom bara äter majs ?

Du är allt bra lite grön va... ;) Det finns mycket fakta om svinen vad de äter, både i böcker och på ett flertal jaktforum.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
linus22magnum    234
linus22magnum

jag var ute och kollade våran åtel och jag blev så jäkla glad :D dom hade vänt upp och ned på hela åtlen!! minst 15 grisar och som grädde på moset så hade det varit en enorm galt på tjär trädet riktigt stora spår av honom och han var 1, meter och 2 cm i manken och riktiga hugg i trädet av betarna så i morgon ska jag sitta på våran åtel med grannen för brorsan hade inte tid och grannen har en 6,55 och många säger ju förstås att det är en för liten kaliber men om han bara träffar rätt så kommer väl svinet att ramla inom 70-100 meter. i och för sig så är det väldigt surt att tiden på dom stora tog slut för 4 dagar sedan men man får ju skjuta kultingar ,röingar och års grisar så det blir väl kul ändå. fast bara för det så kommer väl 100 kilos galten fram :(:D

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Anton1234    3
Anton1234

vi sköt dublee på 2 grisar med 6*55 =) idag vart vi ute och vakade, såg 2 stycken en riktigt stor 120+ förmodligen suggan och en lite mindre sen några fler i skogen =) kunde tyvärr inte skjuta för dom fick vind av oss =(

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
linus22magnum    234
linus22magnum

grattis :D . jag tycker det är lite löjligt att man ska ha en så stor kaliber som många säger typ 9,3 62 eller 375 magnum för 6,5 55 är ju ett klass ett vapen som räcker fint om det bara sitter där det ska och sen det sutom så finns det en olaglig kille :angry: på youtube som skjuter en sugga i kotpelaren med 17 hmr +en kulting likadant och jag menar det är ju ett klass 3 vapen så 6,5 55 duger ju fint och båda ramlar på plats och den där suggan väger nog minst 70-80 kilo

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
merkel    21
merkel

Inte ett dugg på över en månad! Tröttsamt!

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Anton1234    3
Anton1234

grattis :D . jag tycker det är lite löjligt att man ska ha en så stor kaliber som många säger typ 9,3 62 eller 375 magnum för 6,5 55 är ju ett klass ett vapen som räcker fint om det bara sitter där det ska och sen det sutom så finns det en olaglig kille :angry: på youtube som skjuter en sugga i kotpelaren med 17 hmr +en kulting likadant och jag menar det är ju ett klass 3 vapen så 6,5 55 duger ju fint och båda ramlar på plats och den där suggan väger nog minst 70-80 kilo

nja 9.3*62 har vi egentligen bara det att det blir billigare och som sakt dom dör ju men 9.3 ger ju lite djupare sår kanal osv fall det nu skulle gå lite snett med det räcker gott och väl me 6.5 =) och det är ju kul när det smäller me 9.3

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
linus22magnum    234
linus22magnum

snyggt anton grattis en än gång :D

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
linus22magnum    234
linus22magnum

jag nämde innan att vi skulle sitta ikväll på åtlen och det gjorde vi också det ända vi såg och hörde var en hare som kom fram och åt ni kanske undrar varför vi inte satt så länge men det var för att dom kommer alltid 19,50 till 20,15 så det var nog inte på grund av tiden men det är bara att ta nya tag ;):D

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Anton1234    3
Anton1234

jag nämde innan att vi skulle sitta ikväll på åtlen och det gjorde vi också det ända vi såg och hörde var en hare som kom fram och åt ni kanske undrar varför vi inte satt så länge men det var för att dom kommer alltid 19,50 till 20,15 så det var nog inte på grund av tiden men det är bara att ta nya tag ;):D

ne dom är tidigt framme nu grisarna 17:10 hade dom varit framme förra veckan =)

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att lämna en kommentar

Skapa ett konto

Registrera dig för ett nytt konto i vårt samhälle. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här.

Logga in nu

• Användare som läser detta    0 medlemmar

Inga registrerade användare tittar på detta sida.

https://www.Reservdelar24.SE