Publicerat Februari 9, 201214 yr Kusbölehelvetet är en plats i de jämtländska skogarna. Lite udda och spännande tycker jag. Känner du till någon plats med lika udda eller spännande namn? Och vad betyder namnen? Kusbölehelevtet verkar betyda, Ett svårt ställe för björnen att ha sitt ide, någonting åt det hållet.
Publicerat Februari 9, 201214 yr Min Mormor bodde på ett ställe som heter Mosekälla ligger mellan Tärna By och Hemavan. Finns en skröna som går att det var en gammal skollärare som hittade en sten där vatten kom ut ur på nått sett han hadde visst tagit sin käpp och sagt yenna är Mosekälla, enlit en skröna. Min Mormor berättade detta i radio när jag var liten.
Publicerat Februari 9, 201214 yr I Tiveden finns en sjö som heter... Brrrrrr...ktschhhtk: RÖVEN Det tycker jag är så sjukt kul att jag vet inte vad... //F
Publicerat Februari 10, 201214 yr Norr om Kalix så finns det en by som heter Kukkasjärvi vilket är lika med Penisträsk om man översätter det till svenska.
Publicerat Februari 10, 201214 yr Finns ju några bya namn som en del har roligt åt, som Kåtaviken,Kåtaliden. Sen var det en debatt om ett namnbyte på en kyrka den heter Kåtakyrkan, men dom tvär bytte till krykkåtan, blev vilda protester så namnet är återigen Kåtakyrkan.
Publicerat Februari 10, 201214 yr Det finns ett ställe som heter:musslicksberget i västra hälsingland
Publicerat Februari 10, 201214 yr På jaktmarken har vi en bäck som är liten som heter skitenbäck samt en liten korsning som heter hunnhålsgrind
Publicerat Februari 10, 201214 yr När det gäller jaktnamn så har en väg som kallas Rullatorvägen, för den ska vara så fin att det ska gå med Rullator efter den, var det någon jägares som sa.
Publicerat Februari 10, 201214 yr Mellan Kylinge och Näsum i Blekinge ligger ett litet samhälle som heter Drögsperyd..
Publicerat Februari 10, 201214 yr Där jag jagar älg har vi ett stooort hygge som kallas gubbhelvettet
Publicerat Februari 10, 201214 yr Pittorp ligger strax norr om Borås. Ingen ort men väl ett sommartorp.
Publicerat Februari 10, 201214 yr Vi har ett älgpass som heter sparbössan. Det var en karl som döpte det till det för han sa att det aldrig kommer att skjutas någon älg där men det har stupat åtskilliga där. Han räknade med att spara pengar på ammo den/dom gångerna som någon hamnade där.
Publicerat Februari 10, 201214 yr Vi har ett älgpass som heter sparbössan. Det var en karl som döpte det till det för han sa att det aldrig kommer att skjutas någon älg där men det har stupat åtskilliga där. Han räknade med att spara pengar på ammo den/dom gångerna som någon hamnade där. Haha
Publicerat Februari 10, 201214 yr Bollebygd Danskar på besök i Sverige vallfärdar dit om de får sig något förtäljer dock inte historien Sedan har vi Horleby på grannön Familjegården har tidigare hetat Ödegården , på grund av att Pesten rensade i området.
Publicerat Februari 11, 201214 yr Författare Norr om Kalix så finns det en by som heter Kukkasjärvi vilket är lika med Penisträsk om man översätter det till svenska. Det verkar finnas en hel del namn som syftar till ställen under midjan. I Pajala finns det ett bostadsområde som heter Vittulan Jänkää= F**tmyren. Det har tom. skrivits en bok om stället.
Publicerat Februari 11, 201214 yr Det verkar finnas en hel del namn som syftar till ställen under midjan. I Pajala finns det ett bostadsområde som heter Vittulan Jänkää= F**tmyren. Det har tom. skrivits en bok om stället. Ja, det gör det! Jag har läst boken. Det var mycket snusk tydligen i en del byanamn.
Publicerat Februari 11, 201214 yr Norr om Kalix så finns det en by som heter Kukkasjärvi vilket är lika med Penisträsk om man översätter det till svenska. Inte för att jag är finskspråkig eller vet om det finns dolda innebörder... Men Kukka = Blomma och Järvi = Sjö Så om du inte leker något med orden "Kuk" och "kasjärvi" så påstår jag att det inte stämmer Ledsen att göra dig besviken om så är fallet..
Publicerat Februari 11, 201214 yr Jag åker då och då förbi en plats som heter Njutånger... Jag undrar varje gång vad de njöt av och varför de ångrade sig. /smyger
Publicerat Februari 11, 201214 yr Tyvärr finns det inte längre då förmodligen nån tönt flyttade dit och lobbade för namnbyte, men Kräkångersnoret har alltid varit min favorit. Wikipedia m.fl. har tokfel på namnbytet också, Södra Lövsele hette det först från mitten/slutet av 90-talet... -- Mats
Publicerat Februari 11, 201214 yr Inte för att jag är finskspråkig eller vet om det finns dolda innebörder... Men Kukka = Blomma och Järvi = Sjö Så om du inte leker något med orden "Kuk" och "kasjärvi" så påstår jag att det inte stämmer Ledsen att göra dig besviken om så är fallet.. Det är en kompis till mig som är infödd bybo i den aktuella byn som sa detta till mig.
Publicerat Februari 11, 201214 yr När jag var liten bodde vi i Utansjö hadde roligt åt det namnet då för det fanns ju visst en sjö där
Publicerat Februari 11, 201214 yr Mellan Fittja och Trosa ligger Handen. Va bara tvungen! (sådan da i da) Bästa namnet i mina ögon är= Avliden, Hälge är min idol....