Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Spännande namn

Featured Replies

Publicerat

post-7682-0-49560900-1328819315_thumb.jp

Kusbölehelvetet är en plats i de jämtländska skogarna. Lite udda och spännande tycker jag.

Känner du till någon plats med lika udda eller spännande namn?

Och vad betyder namnen?

Kusbölehelevtet verkar betyda, Ett svårt ställe för björnen att ha sitt ide, någonting åt det hållet. :wacko:

Publicerat

Min Mormor bodde på ett ställe som heter Mosekälla ligger mellan Tärna By och Hemavan. Finns en skröna som går att det var en gammal skollärare som hittade en sten där vatten kom ut ur på nått sett han hadde visst tagit sin käpp och sagt yenna är Mosekälla, enlit en skröna. Min Mormor berättade detta i radio när jag var liten.

Publicerat

I Tiveden finns en sjö som heter... Brrrrrr...ktschhhtk: RÖVEN

Det tycker jag är så sjukt kul att jag vet inte vad...

//F

Publicerat

Norr om Kalix så finns det en by som heter Kukkasjärvi vilket är lika med Penisträsk om man översätter det till svenska.

Publicerat

Finns ju några bya namn som en del har roligt åt, som Kåtaviken,Kåtaliden. Sen var det en debatt om ett namnbyte på en kyrka den heter Kåtakyrkan, men dom tvär bytte till krykkåtan, blev vilda protester så namnet är återigen Kåtakyrkan.

Publicerat

Mellan skeppshult och Ätran så har vi ju Barslida

Publicerat

Det finns ett ställe som heter:musslicksberget i västra hälsingland :D

Publicerat

På jaktmarken har vi en bäck som är liten som heter skitenbäck samt en liten korsning som heter hunnhålsgrind

Publicerat

När det gäller jaktnamn så har en väg som kallas Rullatorvägen, för den ska vara så fin att det ska gå med Rullator efter den, var det någon jägares som sa.

Publicerat

Mellan Kylinge och Näsum i Blekinge ligger ett litet samhälle som heter Drögsperyd..

Publicerat

Där jag jagar älg har vi ett stooort hygge som kallas gubbhelvettet :)

Publicerat

Pittorp ligger strax norr om Borås. Ingen ort men väl ett sommartorp.

Publicerat

Finns en Sjö som heter KåtaTräsket och en by som heter kåtaträsk

Publicerat

Vi har ett älgpass som heter sparbössan.

Det var en karl som döpte det till det för han sa att det aldrig kommer att skjutas någon älg där men det har stupat åtskilliga där. :)

Han räknade med att spara pengar på ammo den/dom gångerna som någon hamnade där. :)

Publicerat

Vi har ett älgpass som heter sparbössan.

Det var en karl som döpte det till det för han sa att det aldrig kommer att skjutas någon älg där men det har stupat åtskilliga där. :)

Han räknade med att spara pengar på ammo den/dom gångerna som någon hamnade där. :)

Haha :D
Publicerat

Bollebygd :) Danskar på besök i Sverige vallfärdar dit :P om de får sig något förtäljer dock inte historien B)

Sedan har vi Horleby på grannön

Familjegården har tidigare hetat Ödegården , på grund av att Pesten rensade i området. :ph34r:

Publicerat
  • Författare

Norr om Kalix så finns det en by som heter Kukkasjärvi vilket är lika med Penisträsk om man översätter det till svenska.

Det verkar finnas en hel del namn som syftar till ställen under midjan. I Pajala finns det ett bostadsområde som heter Vittulan Jänkää=

F**tmyren. Det har tom. skrivits en bok om stället.

post-7682-0-20457000-1328955621.jpg

Publicerat

Det verkar finnas en hel del namn som syftar till ställen under midjan. I Pajala finns det ett bostadsområde som heter Vittulan Jänkää=

F**tmyren. Det har tom. skrivits en bok om stället.

post-7682-0-20457000-1328955621.jpg

Ja, det gör det! Jag har läst boken. :)

Det var mycket snusk tydligen i en del byanamn. ;):lol:

Publicerat

Inte för att jag är finskspråkig eller vet om det finns dolda innebörder... Men Kukka = Blomma och Järvi = Sjö

Så om du inte leker något med orden "Kuk" och "kasjärvi" så påstår jag att det inte stämmer

Ledsen att göra dig besviken om så är fallet.. :P

Publicerat

Jag åker då och då förbi en plats som heter Njutånger... Jag undrar varje gång vad de njöt av och varför de ångrade sig. :) /smyger

Publicerat

Tyvärr finns det inte längre då förmodligen nån tönt flyttade dit och lobbade för namnbyte, men Kräkångersnoret har alltid varit min favorit. Wikipedia m.fl. har tokfel på namnbytet också, Södra Lövsele hette det först från mitten/slutet av 90-talet...

-- Mats

Publicerat

Inte för att jag är finskspråkig eller vet om det finns dolda innebörder... Men Kukka = Blomma och Järvi = Sjö

Så om du inte leker något med orden "Kuk" och "kasjärvi" så påstår jag att det inte stämmer

Ledsen att göra dig besviken om så är fallet.. :P

Det är en kompis till mig som är infödd bybo i den aktuella byn som sa detta till mig.

Publicerat

När jag var liten bodde vi i Utansjö hadde roligt åt det namnet då för det fanns ju visst en sjö där

Publicerat

Jag har jagat på både "Rumperyd" och "Ballarp"

//Ulban

Publicerat

Mellan Fittja och Trosa ligger Handen. Va bara tvungen! B)(sådan da i da)

Bästa namnet i mina ögon är= Avliden, Hälge är min idol.... :wub: