Publicerat Februari 9, 201214 yr Hej, av olika anledningar har jag kommit fram till att jag vill köpa två identiska klass 1-bössor. Enda skillnaden dem emellan blir siktena. Min fråga är om ni har någon uppfattning om vad myndigheterna säger om det? Två olika vapen (typ hundförarbössa och varmint) går ju bra även om det är samma kaliber men två lika? Sen undrar jag om nån vill tipsa om enkla klass 1 bruksbössor i en kaliber som har billig ammunition, (jag gissar på 6,5x55 eller .308 win, finns det fler)? Med enkel bruksbössa menar jag att den ska vara tålig (syntetstock och kanske rostfri pipa) och ha enkel mekanik (men gärna BRA säkring) så att den går att släpa runt i skog och mark och klarar lite skit och vatten utan att bli förstörd eller drabbas av eldavbrott även om man inte gör rent bums. Med bruksbössa menar jag att det inte behöver vara något värstingprecisionsmonster och att den inte behöver några speciella finesser eller utsmyckningar. Enklast möjliga stabila bössa för köttjakt på egen hand men ändå hållbar och kvalité. Prutar gärna på lull-lull men inte på funktionen. Tips om sikten, som inte kräver någon form av batterier, mottages också tacksamt. Vad är bra om man vill hålla ner priserna? /Smyger
Publicerat Februari 10, 201214 yr Det är väll omöjligt att säga vad den enskilda handläggaren säger i vart fall, men jag har hört folk som får igenom det, som sitt 6:e vapen, så det är fullt möjligt. Lyckatill.
Publicerat Februari 10, 201214 yr Jag har två identiska vapen. Ett med 56mm kikare och ett med rödpunkt. Det ena blev vapen 4. Jag har gjort en liten grej av att motivera alla mina vapen oavsett nummer. Det har jag gjort i form av jaktberättelser där mina nuvarande vapen är med och hur jag tänkt jaga med det söka vapnet. Inga problem med några licenser. Har dessutom vapen 5 också numera och ändå ingen diskussion om dupletten.
Publicerat Februari 10, 201214 yr Personligen kan jag inte förstå poängen med två identiska vapen... Är det inte vettigare att skaffa ett bra vridmontage i stället? Med vettig motivering och syfte bakom vapenköp för jakt så brukar de sällan ge avkall om det inte handlar om vapen 6 eller högre.
Publicerat Februari 10, 201214 yr Författare Tänkte att det skulle sitta olika riktmedel på dem. Typ kikare + aimpoint eller kikare + öppna riktmedel och att om det ena strular så kan man ta det andra eller låna delar mellan dem. Är vapnen lika blir känslan samma och skyttet bättre(?). Eller om man tänker sig att strunta i det och bara ha samma kaliber. Ta en typ varmintbössa och en kort bössa av något slag. Nån som har kommentarer om kombinationen http://www.delsbovapen.se/butik/?id=806 och http://www.delsbovapen.se/butik/?id=812 i så fall? Håller plasten på Tikka? /smyger
Publicerat Februari 10, 201214 yr Jag hade några olika argument för mitt beslut att ha två likadana vapen. 1. Priset. Mina vapen är billigare tillsammans än ett vridmontage värt namnet. 2. Har ofta med mig ungdomar på uppsiktsjakt i utbildningssyfte. 3 . En bössa i reserv. Lättare att ta den andra bössan än akut skjuta in eftersom tillgången till skjutbana inte alltid är bra. Då får man planeringstid. 4 . Att ha så många vapen som möjligt kan vara bra om man väljer att följa förslag om begränsning av nya licenser till fyra. Det ligger då nämligen ett undantag för redan beviljat antal licenser. Man kan alltså byta vapen inom samma klass eller neråt i klasserna. Nu är detta ännu så länge ett förslag som inte gått remissgången ännu, men det kostar så lite att vara förberedd! Vill därför snarast fylla på med en kombi eller drilling klass 1. Ja så tänkte jag. Säkert mycket beroende på att mina 5 vapen lätt kostar mindre än 15000 totalt. Hade det varit styckpriset hade säkert tankarna gått annorlunda.
Publicerat Februari 10, 201214 yr plasten håller garanterat. Det vissa inte tycker om är att kolven kan kännas/låta ihålig. Annars är det vaken av bra kvalite och bra precision. Min bror har en T3 lite och en T3 Varmint på ingående och lite:n har fungerat mkt bra. Tycker det kan vara en mkt bra kombination sen vet jag inte om man behöver ha samma kaliber beror ju lite på vad kan ska jaga med dom. Men som sagt så en bra kombination enligt mig iaf
Publicerat Februari 10, 201214 yr Författare Kan man räkna med att ha exakt samma ammo till båda bössorna om det nu skulle bli varmint + lite? Jag har råkat ut för att bössor skjuter olika bra med olika ammo och en av mina tankar med att ha likadana bössor var att de skulle uppföra sig lika med samma kulor. Om jag nu ändrar mig och har olika bössor, riskerar jag då att hamna i sitsen att ha en typ av kulor till den ena och en typ till den andra för att få bra resultat eller kan man tänka att "båda är Tikka rostfria i samma kaliber så de kommer funka med samma kulor"? Jag vill ha enklast möjliga omständigheter kring jakten - utrustningen ska liksom inte vara ett problem, jag har andra problem så det räcker. /smyger
Publicerat Februari 10, 201214 yr Kan man räkna med att ha exakt samma ammo till båda bössorna om det nu skulle bli varmint + lite? Jag har råkat ut för att bössor skjuter olika bra med olika ammo och en av mina tankar med att ha likadana bössor var att de skulle uppföra sig lika med samma kulor. Om jag nu ändrar mig och har olika bössor, riskerar jag då att hamna i sitsen att ha en typ av kulor till den ena och en typ till den andra för att få bra resultat eller kan man tänka att "båda är Tikka rostfria i samma kaliber så de kommer funka med samma kulor"? Jag vill ha enklast möjliga omständigheter kring jakten - utrustningen ska liksom inte vara ett problem, jag har andra problem så det räcker. /smyger Om du kikar i min signatur så ser du att jag har två 30-06. Dem matar jag med olika ammo eftersom de skjuter olika bra med respektive ammo. Hade jag nöjt mig med "snusdoseprecision" så hade jag kunna köra samma ammo. Bössorna är för övrigt väldigt olika. En kort och smidig helstockare respektive en stor tung otymplig sak med sporterpipa och dämpare. Fyller väldigt olika funktion. Möjligen hade jag kunnat tänka mig två lika dana bössor men med olika pipning och stockning. Det hade funkat lika bra.
Publicerat Februari 10, 201214 yr Jag hade ett tag sju jaktvapen, varav fem var klass 1 och tre identiska (iaf ur handläggarnas ögon). Enda strulet var med nummer sju, då jag fick hänvisa till uppsiktsjakt med jägarstuderande. En känd forist hade 12 identiska bössor på jaktlicens för bara nåt år sen... -- Mats