Publicerat Februari 10, 201214 yr Man vet inte om man ska skratta eller gråta när man läser i Jakt och Jägare.. http://www.jaktojaga...grund-av-vargar Är dem bara allmänt DUM i huvudet eller är det nåt medfött fel på alla dessa människor ? Börjar väl bli dags att kolla inavels graden på dessa oxå lika som med vargen ? Kanske dags att importera såna oxå från Ryssland ? Jävla idioter !! Vargar tar inte hästar ?? Ha ha !! Varför skulle inte en vargflock ta en häst ?? Kött som kött... Och ska det vara så svårt att räkna till 5 ?? Jag trodde att länstyrelsen hade krav på väl-utbildat folk men tydligen måste det räcka med ett par år på dagis och en 3:a i träslöjd !! Tror dem verkligen att dem ska få nån acceptans för vargen i detta land när allt sköts på detta sätt ??
Publicerat Februari 10, 201214 yr Tänk på hur ni uttrycker er i vargtrådarna, då det är fler än vi som läser dessa. Mvh Janne / moderator
Publicerat Februari 10, 201214 yr Tänk på hur ni uttrycker er i vargtrådarna, då det är fler än vi som läser dessa. Mvh Janne / moderator Men han har ju rätt i vad han skriver Men så sant Janne, ska vi få gehör får vi inte skriva ner våra känslor på papper utan hålla oss till fakta istället. Men jag kan förstå TS för med så många dumheter det varit på varg-sidan så är det svårt att inte reagera med uppgivenhet.
Publicerat Februari 10, 201214 yr dom brukar ju inte vara den vassaste verktyget i lådan. i grannkommunen mejade dom ner otaliga hektar med tallplantor för att spåra en skabb varg. och dom kunde ej köra runt hyggena utan runt runt på hygget så där är det nästan skottpengar på dom.
Publicerat Februari 10, 201214 yr Men han har ju rätt i vad han skriver Men så sant Janne, ska vi få gehör får vi inte skriva ner våra känslor på papper utan hålla oss till fakta istället. Men jag kan förstå TS för med så många dumheter det varit på varg-sidan så är det svårt att inte reagera med uppgivenhet. Nu har ju jag raderat bort det som jag ansåg vara lite väl grovt skrivet av TS, men i sak håller jag med om att LS ageranden och uttalanden i regel suger getpung. Jag bor i Hälsingland..
Publicerat Februari 10, 201214 yr Men solva då. Det vet du väl att vargen inte tar söta djur. Endast gamla och sjuka, den kan ju ta en och annan trafikskadad älg också. Det är ju så som naturen sköter sig själv. Så går det till "naturvännernas" och fablernas värld
Publicerat Februari 10, 201214 yr Just denna spårare är inte och har aldrig varit en lämplig person för det jobb han har i mina ögon. Han har klara problem med att hantera folk på ett empatiskt sätt, hans spårningskunskaper har jag inte direkt hört något gott om och han har helt klart svårt att hålla sig objektiv. Jag tycker över lag att länsstyrelsen har bra folk dock, varje gång jag har varit i kontakt med dom har jag blivit bra bemött och dom har varit både hjälpsamma och förstående för min situation oavsett om jag varit jägare eller djurägare.
Publicerat Februari 10, 201214 yr Författare Just denna spårare är inte och har aldrig varit en lämplig person för det jobb han har i mina ögon. Han har klara problem med att hantera folk på ett empatiskt sätt, hans spårningskunskaper har jag inte direkt hört något gott om och han har helt klart svårt att hålla sig objektiv. Jag tycker över lag att länsstyrelsen har bra folk dock, varje gång jag har varit i kontakt med dom har jag blivit bra bemött och dom har varit både hjälpsamma och förstående för min situation oavsett om jag varit jägare eller djurägare. I den artikeln är det 2 st spårare och ingen av dem verkar vara dem smartaste människorna.. Kan berätta om en spårare från Hälsingland som var och kollade skador på en häst för ca: 8 år sedan.. Skadorna bestod utav rivmärken från korset och ner över låren ( på båda sidorna ) och efter sidan på hästen.. Där kom LS-spårare framtill att det var grävling..... Måste bara säga att det måste finnas fruktansvärt stora grävlingar i Hälsingland med tanke på att hästen mäter 170 cm upp till korset !! Enligt han så var det inte björn iaf, den slutsatsen drog han pga att han inte kunde hitta några spår i hagen ( under torr-period på sommaren ) och av skadorna på hästen ?? Sen finns det säkert bra folk på LS men dem är nog lätt räknade...
Publicerat Februari 10, 201214 yr I den artikeln är det 2 st spårare och ingen av dem verkar vara dem smartaste människorna.. Kan berätta om en spårare från Hälsingland som var och kollade skador på en häst för ca: 8 år sedan.. Skadorna bestod utav rivmärken från korset och ner över låren ( på båda sidorna ) och efter sidan på hästen.. Där kom LS-spårare framtill att det var grävling..... Måste bara säga att det måste finnas fruktansvärt stora grävlingar i Hälsingland med tanke på att hästen mäter 170 cm upp till korset !! Enligt han så var det inte björn iaf, den slutsatsen drog han pga att han inte kunde hitta några spår i hagen ( under torr-period på sommaren ) och av skadorna på hästen ?? Sen finns det säkert bra folk på LS men dem är nog lätt räknade... Okej, jag tänkte på herr rapp jag. Jag tycker spontant att det låter som lodjur, utöver höjden borde grävling kunna uteslutas lätt genom en mätning av avståndet mellan klorna ifall det är björn eller lo som ligger bakom. Jag har mest erfarenhet av LST i Västmanland både som hästägare och jägare. Har ytterst liten erfarenhet av LST i dalarna, den jag har är från då jag ringde lite ang frågor kring björnjakten och då var dom tillmötesgående. Jävligt synd hursom att det finns för mycket idioter på länsstyrelserna, det skulle kunna funka så otroligt mycket bättre om jägare, djurägare och länsstyrelsen kunde samarbeta.
Publicerat Februari 10, 201214 yr I den artikeln är det 2 st spårare och ingen av dem verkar vara dem smartaste människorna.. Kan berätta om en spårare från Hälsingland som var och kollade skador på en häst för ca: 8 år sedan.. Skadorna bestod utav rivmärken från korset och ner över låren ( på båda sidorna ) och efter sidan på hästen.. Där kom LS-spårare framtill att det var grävling..... Måste bara säga att det måste finnas fruktansvärt stora grävlingar i Hälsingland med tanke på att hästen mäter 170 cm upp till korset !! Enligt han så var det inte björn iaf, den slutsatsen drog han pga att han inte kunde hitta några spår i hagen ( under torr-period på sommaren ) och av skadorna på hästen ?? Sen finns det säkert bra folk på LS men dem är nog lätt räknade... Lite som att en viltspårare i Afrika skulle få fram att rivsår på en giraffs korsrygg , ca 2,5 meter upp skulle vara orsakat av en schakal. Skrattretande av våra myndighetspersoner. Ska våra skattepengar verkligen gå till sådant pajaseri ????????????????????
Publicerat Februari 10, 201214 yr Man vet inte om man ska skratta eller gråta när man läser i Jakt och Jägare.. http://www.jaktojaga...grund-av-vargar Är dem bara allmänt DUM i huvudet eller är det nåt medfött fel på alla dessa människor ? Börjar väl bli dags att kolla inavels graden på dessa oxå lika som med vargen ? Kanske dags att importera såna oxå från Ryssland ? Jävla idioter !! Vargar tar inte hästar ?? Ha ha !! Varför skulle inte en vargflock ta en häst ?? Kött som kött... Och ska det vara så svårt att räkna till 5 ?? Jag trodde att länstyrelsen hade krav på väl-utbildat folk men tydligen måste det räcka med ett par år på dagis och en 3:a i träslöjd !! Tror dem verkligen att dem ska få nån acceptans för vargen i detta land när allt sköts på detta sätt ?? +1
Publicerat Februari 10, 201214 yr Författare Jo det kan säkert ha vart ett lodjur men inte f*n var det grävling iaf.. Jag var dit och spårade utanför häst hagen med en gråhund 1 dag efter att LST-spårare vart där och bara ett par hundra meter ifrån hästhagen var det relativt färsk björnspillning, så jag drog mina egna slutsatser ..
Publicerat Februari 10, 201214 yr Jo det kan säkert ha vart ett lodjur men inte f*n var det grävling iaf.. Jag var dit och spårade utanför häst hagen med en gråhund 1 dag efter att LST-spårare vart där och bara ett par hundra meter ifrån hästhagen var det relativt färsk björnspillning, så jag drog mina egna slutsatser .. Alltid lätt att va efterklok men ett bra svar hade väl varit -Men då måste det väl vara fritt fram att skjuta den där grävlingen då...
Publicerat Februari 10, 201214 yr Författare Alltid lätt att va efterklok men ett bra svar hade väl varit -Men då måste det väl vara fritt fram att skjuta den där grävlingen då... Jo det hade vart ett bra svar.... Men jag tyckte att jag var för klent klädd kaliber-mässigt för den typen av grävling... 6,5*55 kändes som jag bara skulle ha retat den grävlingen som river så stora hästar ....
Publicerat Februari 10, 201214 yr Skattar lika mycket som jag skrattade i fjol då det var ett repotage om en familj som fått sin häst lodjursriven ungefär som det beskrivs i denna tråd,,- Vart paff när jag öppnar dagstidning o läste om den stackars familjen o den stackars hästen! är själv ingen rovdjurs expert trots jag jagat lo i många år! Paff blir jag o skeptisk då lodjur inte ger sig på hästar.. sen står det i skvallertidningen afonbladet , sen jaktjournalen blir brydd var dit en snubbe - Från länstyrelsen som inte trodde på lodjurs angrepp, sen kom en rovdjurs spårare o tittar på platsen o på hästen! Han hittade orsaken ganska snabbt det var flera hästar i hagen varav 2 av dom bråkat med varandra när spåraren tittade på hästskon på en av- Dom andra hästarna så passade rivmärken med hästskon! så där har familjen fått sig en läxa! Ring inte massmedia o skyll på rovdjur om du inte vet med 100% säkerhet att det är rovdjur,, vart ganska pinsamt kan jag tänka mig! Rovdjursspårare är utbildad o har ett kunnande,, det som retar mig är när dom medvetet håller ned antalet föryngringar av nån anledning på lodjuren!!
Publicerat Februari 11, 201214 yr Författare I det fallet som jag berättade om ( var med om ) så var det 2 st fölmärrar i en hage med 2 st föl, fölmärrar har aldrig ( eller iaf nästan aldrig ) skor på sig förutom på vintern och detta utspelade sig på sommaren.. I just detta fall så hade folk sätt björn i närheten flera gånger... Att det var skador från något annat än det som skulle ha funnits i hagen är garanterat till 150% säkerhet.. Men vad det var för något vet ingen och ingen som bryr sig, men det som spåraren sa att det skulle ha vart grävling är det iaf bara han som tror på, det som jag tycker är skit är att dessa spårare kan säga vad dem vill och vi "vanliga" ska bara acceptera det som dem kommer fram till.. Iom hur skadorna på hästen såg ut så hade det aldrig kunnat vara en hästsko som gjort dem, skadorna började uppe på korset och gick ner över låren, det syntes att det var i den riktningen som rivmärkerna gick, då huden/pälsen hängde kvar ner efter låret. En häst-spark hade gått nerifrån och uppåt... Men som spåraren sa, det är en grävling... Det måste ha vart en spänstig modell som dessutom hade relativt breda klor...
Publicerat Februari 11, 201214 yr Okej klantigt av viltspårare att börja prata grävling,, http://ltz.se/nyhete...-attack-pa-hast http://ltz.se/nyhete...ret-var-en-hast Var dessa länkar som fick mig att sucka ! ang detta jag skrev ,, sista åren så har det skrivits om sedda vargar som visats av rovdjursspårare vara hund. Lodjuret här där hästen är boven i dramat! Därför jag skrev men förstår vad du syftar på ang spårare o grävling!!! Läs länkarna o kommentarerna: från läsarna alltid lika roligt att läsa eller vad säger man!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Publicerat Februari 11, 201214 yr Ja herre gud vilka människor det finns. Vargen har älg som huvudföda varför skulle den backa för en häst? Känner en kvinna som fick sin nordsvensk riven av lodjur. Den repade sig själv men var ensam i hagen så där kan man nog utesluta att den misshandlat sig själv.