Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

komplett handladdningsset

Featured Replies

Publicerat

Jag använder åxå Lees breech lock kittet från vildsvin och är supernöjd. Funkar utmärkt till det jag laddar (308w & 9,3x62). Håller med om att smörjan inte är ngt vidare men den funkar. Har numera bytt ut den till ricinolja. Köpte ultraljudstvätt från kjell & Co (kampanj nu för 499:- :yes: och gratis frakt). Jag är fast i detta underbara träsk :tongue: ..

Köpte även till ett digitalt skjutmått och en digital billig våg från tradera för att grovt kunna rikta in doseraren vid ändringar (slutvikten kontrolleras så klart på magnetvågen :sleep: ).

Jag har monterat min doserare och press på en 2tum6-regel som jag spänner fast med tvingar på köksbordet när jag ska ladda och sen hänger jag bara undan hela regeln på en spik i förrådet när jag är klar. Så Lees grejer funkar än så länge :cool:

Publicerat

Är det setet något att ha? Vill själv börja ladda men har inte en susning om vad man ska ha för grejer? Vill ha ordentliga saker men det behöver inte vara "top of the line" bara fullt funktionellt.

Och prislappen på detta set är ju helt klart ok om man jämför med torsbos på rcbs. Givetvis får man vad man betalar för, men som sagt är detta funktionellt?

Publicerat

Jag menar då smart reloaders set som reas ut.

Publicerat

Menar du detta http://www.smartreloader.com/omega-800-pro-kit-p-4060.html ?

Känner inte till det men det ser ju bra ut med mycket grejer :yes: .

Om Lee-kittet är fult dugligt och funktionellt för en småladdare som mej så torde ju detta vara ok åxå kan jag tänka mej.. :sleep:

Publicerat

Ja precis det. samma som cocktail har beställt. Jag kan ingentting om detta men vill självklart lära mig och hra en kompis som ska visa/ lära ut hur man gör.

Det kommer inte vara på någon avancerad nivå utan endast för att klara husbehovet av standard ammo.

Tänkte att det var värt att passa på och beställa när priset är så lågt?

Men är det ren skit så är det ju bättre att satsa på lite dyrare grejer!

Publicerat

Kollade lite närmare nu och ser att det är gjutjärnspress, digitalvåg, kulhammare och tumlare som ingår mm mm :woot: !!

För 98 Euro.. Och euron är väl ganska låg nu? Inget att diskutera tycker jag i alla fall..

Publicerat

Blev jäkligt sugen på det där kittet! Undra om det är något?

Publicerat

Jag gjorde en beställning på ett sådant igår. Bara att hoppas att det duger till att börja med. Vi får se..

Publicerat

Jag vill bara passa på att flagga för "iMats" utomordentligt trevliga handladdar-utrustningslista (från en annan tråd) om man vill plocka samman delarna själv (och bli nöjd med allt). Här kommer en nedkortad version av lämpliga grejer att satsa på:

Laddpressar:
Redding Big Boss
RCBS Rock Chucker
Lee Classic Cast

Verktyg:
Forster
Redding
Hornady

Hylssmörja:
Redding/Imperial Sizing Die Wax

Svarvar:
Lee

Hylsgradare:
Wilson (RCBS, Hornady, Redding)

Tändhattlägesrengörare:
Lee

Tändhattsättare:
RCBS

Krutmått:
Harrell
Forster
Redding

Vågar:
Redding
RCBS
Lyman

Publicerat

Vart köper man verktyg billigast och vilket verktygsmärke är mest prisvärt?

Publicerat

Vart köper man verktyg billigast och vilket verktygsmärke är mest prisvärt?

Skånejakt tar 220 spänn för sina Leeverktyg http://www.skanejakt.se/produkter/handladdning/handladdning-laddverktyg-lee/lee-308-win/ som funkar perfekt för mina ändamål med utmärkt resultat med min 308w. Tyvärr var skånejakt otroligt dryga med leveransen och knepiga i kontakten och sen tycker jag att justerskruven till utstötarnålen satt som f-n på Leeverktyget (fick ta i med hävstång), men nöjd är jag ändå. 

Köpte RCBS-verktyg (9,3x62) (som inte finns i Lee-fabrikat) från staffans vapen för 340:- om jag minns rätt, med bra kontakt och snabb leverans :) .

Visst lite extra för fraktkostnad men det struntade jag i :tongue: . Bättre att köpa allt från ett ställe tror jag och passar man på att handla lite annat godis samtidigt så blir ju frakten överkomlig. :yes:

• 3 weeks later...
Publicerat

Jag gjorde en beställning på ett sådant igår. Bara att hoppas att det duger till att börja med. Vi får se..

Har du fått hem ännu eller?

• 1 month later...
Publicerat

Är Lee kittet någonting att ha?:o

Börjar bli småsugen att ladda lite själv...

Publicerat

Utan att vara handladdare så säger jag "ett annat kit"

Det jag har hört om detta är att man snabbt får byta ut samtliga komponenter för att det helt enkelt inte hållet måttet.

Skall man bara ladda 30 plugg om året och är lite sisådär med nogrannheten så lär det funka men skall du ladda ordentligt och letar precision så är det nog inte rätt väg att gå.

Sök på handladdning i forumet så finner du ett antal rekommendationer på både kit och lösa prylar.

jag håller med dig wizard .

det där setet var mitt första . jag har bytt ut allt förutom svarven och tändhatts i sästaren  allt anat var bara skit på ren svenska ...

å då ska vi inte prata om deras verktyg . skulle inte ta emot ett gratis om jag fick ett ...

nä köp ett redding el rcbs  då kommer du inte att ångra dig ....

Publicerat
Är Lee kittet någonting att ha?:o

Börjar bli småsugen att ladda lite själv...

Jag har laddad minst 1000 bulor till både 6.5 och 375 ruger. Det med Lee kittet. För mig fungerar det riktigt bra förutom vågen. Jag kör med RCBS verktyg för hylsorna och kulisättaren. Jag kommer nog inte behöva byta inom set kommande åren.

Ett dugligt förstatligat!

Publicerat

Så är det där Lee kittet någonting att använda sig utav? Är nämligen sugen att börja handladda själv :P

Publicerat

Så är det där Lee kittet någonting att använda sig utav? Är nämligen sugen att börja handladda själv :P

Som jag skrev på föregående sida så är det absolut någonting att börja med.

Börja ladda och se om det är något du kommer fortsätta med.

Publicerat

Som jag skrev på föregående sida så är det absolut någonting att börja med.

Börja ladda och se om det är något du kommer fortsätta med.

Förutom det där kittet, är det någonting mer man behöver komplettera med?

Publicerat

Förutom det där kittet, är det någonting mer man behöver komplettera med?

Verktyg i aktuell kaliber. -Och hylshållare.

Publicerat

Har du fått hem kittet?

Har du provat att ladda?

Vad tyckte du om det? Funkar det kittet bra?

Publicerat

Verktyg i aktuell kaliber. -Och hylshållare.

Tänkte mer på övrig utrustning :)

Publicerat

Tänkte mer på övrig utrustning :)

Ja, det undrar jag också.

Men jag tror att det mesta man behöver ingår i Lee-kittet.

Jag är själv i valet och kvalet på vad jag ska köpa.

Plockade ihop en komplet sats RCBS-prylar, men tog mitt förnuft tillfånga och avvaktade med beställningen.

Jag är bra sugen på det där LEE-kittet ändå.

Det är mycket pengar som skiljer.

Publicerat

Vågen är inte min vän riktigt.

Men en lubepad från RCBS och hylstumlare kanske, man kan lägga de pengar som blir över när man väljer lee-kittet på mer tillbehör.

Men något bättre att trimma hylsorna behövs, det är helt klart absolut drygast av allt!

Publicerat

Jag beställde Lee-kittet igår kväll...

Ska åka till skjutbanan och plocka hylsor idag.

Återkommer nästa vecka med en recension när prylarna kommit och jag har testat grejorna! :)