Publicerat Februari 16, 201214 yr Varför är det inte tilllåtet att vakjaga lo på natten ? Rävar och vildsvin vakas under månljusa nätter. Skulle inte jägarförbunden kunna motivera vakjakt på lodjur!? Jag ser bara fördelar med vakjakten , så vad tycker ni andra ?
Publicerat Februari 16, 201214 yr De är nog rädda för att det ska mörkas för mycket så de kommer vi nog aldrig att få uppleva
Publicerat Februari 16, 201214 yr Författare Äsch! Samma raporterings skyldighet som på ljusa dagen, och allt borde gå fin fint. I år är det ju i och för sig pinsammt dålig tilldelning , men annars ser jag vakjakten som ett trevligt tillskott för många. Som kanske har svårt med sammjakter av olika anledningar.
Publicerat Februari 17, 201214 yr Hade helt klart varit en trevlig bonus, men är väl nån som lyckats med lo på lock mitt på ljusan dagen..ett alternativ.
Publicerat Februari 17, 201214 yr Om man är medlem i Jägareförbundet så kan man skriva en maotion om till Sin krtes årsmöte. Sen gäller det ju att påverka årsmötet att skicka den vidare.
Publicerat Februari 17, 201214 yr det är väl kanske samma svammel om att det inte går få åtla björn,,,,för lite påtryckningar mao
Publicerat Februari 17, 201214 yr Författare det är väl kanske samma svammel om att det inte går få åtla björn,,,,för lite påtryckningar mao Ja troligtvis ! Varför inte !
Publicerat Februari 18, 201214 yr Om ni nu är så besvikna gör nått istället. Skriv motioner till Jägareförbundet om ni är med där eller jägarnas riksförbund. Kontakta era Riksdags ledamoter eller någon som är aktiv inom ägareförbundet eller Jägarnas Riksförbund. Om det ska till en förändring så måste man agera, ju fler som agerar då kan det bli en förändring. När det gäller fjälljakten så skriver jag insändare, jag mailar berörda politiker , har mailat Landsbygdsministern i denna fråga. Så alla som vill ha en förendräng i jaktfrågor engagera er i dessa frågor. Tillsamans kan man flytta på de störtsa hindren.
Publicerat Februari 18, 201214 yr Det brukar ju inte ta mer än några timmar innan kvoten är fylld, så nån vakjakt lär väl inte hinnas med.
Publicerat Februari 18, 201214 yr Författare Foffe- Jag startade en tråd för att se om de fanns fler som hade samma intresse och/eller andra synvinklar på vakjakten. Mats- Tyvär så fylls kvoten säkert allt för fort, som för oss 2st i tilldelning. Men med en ökad tilldelning och ingen spår snö så ser jag vakjakten som effektiv i lo täta områden.
Publicerat Februari 18, 201214 yr Du frågade om varför det inte är tillåtet med vakjkat på lo, sen undrade du om jägareförbundet kunde göra nått, jag svarade på de frågorna. Visst skulle det vara trevligt om vi fick ha vakjakt på lo under nattetid och jag är även för åteljakt på Björn. Som jag inte fattar varför inte våra myndigheter kan göra nåt. Här i Västerbottens kusten skulle vi nog inte hinna med vakkjakt på lo vi fick bara två stycken detta år. Men i områden där det är gott om lo och tilldelningen är större skulle det självklart fungera.
Publicerat Februari 18, 201214 yr Se det ur en annan synvinkel. För att få jaga lo så måste vi ha tillgång till tränade eftersökshundar. Med den låga tilldelning som är på lo så är det ju lämpligt om de hundarna får möjlighet att jaga lo så de får någon rutin.
Publicerat Februari 18, 201214 yr Om vakjakt på lo skulle tillåtas , vilket jag är för, så är det ju inte säkert jakten med hund skulle hinnas med vid låg tilldelning om startskottet skulle gå vid midnatt....