Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Då har man börjat kommentera...

Featured Replies

Publicerat

Har tidigare bara läst artiklar om rovdjuren och då och då läst i kommentarsfälten, vilket gjort mig förfärad. När jag började läsa kommentarerna till denna artikeln kunde jag inte hålla mig utanför; http://www.svd.se/op...rna_6861819.svd

Är det rätt att gå i polemik med dem eller är det bara att slösa energi?

Btw, så här löd min kommentar (Långt ifrån diplomatisk, men ärlig);

"För det första är inte vargen i närheten av utrotad, utan är ett av världens vanligaste landlevande rovdjur. Det är ett djur som hör hemma i vildmarken, vilket Sverige INTE är! Sverige är tätbefolkat, och de områden som inte är tätbefolkade (Norra Sverige) hör samerna hemma. Samerna måste ju ändå anses som mer skyddsvärda än vargen som det finns gott om på andra ställen, så då tycker jag vi skall värna om vårt minoritetsfolk! Låt vargen leva i vildmark där den trivs och mår bra som Kanada, Ryssland eller Alaska som är fyra gånger så stort som Sverige, men bara 1 miljon invånare. Om vi nu tvunget ska ha varg för att EU tvingar oss och några galna betraktare som har någon romantiserad/disneyfierad syn på naturen vill ha det, så är lösningen enkel. Istället för att plöja ner miljoner på rovdjursstängsel för att hägna in boskap, så hägna in någon av (eller för den delen alla) "statens" fina nationalparker och släpp ut ett par vargar där. Förslagsvis Sarek, 197 000 hektar! Summa sumarum; ingen av oss som drabbas (dvs. vargen, vi jägare och vi som lever på landsbygden) mår bra av den här konflikten. Och är man minsta djurvän skulle man inte tvinga in varg i befolkade områden!!! Låt vargen leva i vildmarken där den mår bra och hörhemma! Och behåll den Skandinaviska halvön vargfri!"

Publicerat

Många kloka ord där, och jag hoppas innerligt att några läser det du skrivit och tänker till en sekund.

Publicerat

Problemet är att du kan skriva som den värsta poeten eller liknande för ingen är så döv som den som inte vill lyssna.

Med detta så menar jag att hela debatten är menlös och eftersom vår motståndarsida ej är beredd att varken kompromissa eller lyssna så är inte det talade ordet som kommer att vinna denna debatten!

Men kan vi nå de som har några hjärnceller kvar samt inte är indoktrinerade i den urbaniserade vanföreställningen (innerstadsbor med andra ord :P) så skriv på bara!

Publicerat
  • Författare

Du har säkert rätt, men man blir helt mörkrädd när man läser kommentarerna. Är på gränsen till "hets mot folkgrupp", både mot samer och jägare. Personligen kan jag inte se någon orsak att ha kvar varg i Sverige! Den finns gott om den på andra ställen så varför satsar vi inte på ett vargfritt land men där vi värnar om och återintroducerar skyddsvärds arter som visent, skogsren, myskoxe etc. Dessutom är det knappast rätt mot vargen som har ett hemområde på 100 000+ hektar att introducera den i bebodda trakter.

Är så trött på att människan inte tillhör ekosystemet snacket, finns inte ett ekosystem i hela Sverige som vi inte påverkar och styr. Förmodligen inte ett enda ekosystem i hela världen som vi inte påverkat, om inte direkt så indirekt med klimatförändringen. Så varför inte utnyttja det här till att skapa så vilttäta stammar som möjligt med hänsyn till samhälle, beteskador mm. För då kan vi "skörda" klimatsmart, ekologiskt och närproducerade råvaror i form av kött! Något vi redan gör i Sverige!

Publicerat
  • Författare

Är besviken på SVD, de verkar systematiskt radera alla inlägg som är mot varg i Sverige, har fått mitt första inlägg raderat två gånger nu... (Det ni kan läsa överst i tråden). Nu lämnar jag den kokande kitteln med jakthat. Avslutade med detta inlägget; "

Någon som kan komma med ETT enda vettigt argument för varför vi ska ha varg i Sverige?

De behövs knappast då vi människan har tagit över deras roll som toppredator i näringskedjan. Dessutom är de knappast skyddsvärda då de finns över i princip hela norra halvklotet i väldigt goda stammar. Är det inte bättre då att vi satsar på en vargfri Skandinavisk halvö där vi värnar om "riktiga" skyddsvärda arter som visent, myskoxe, vildren m.fl.? Skippa snacket om att de är en naturlig del av ekosystemet, för vi har inga orörda ekosystem i Sverige idag. Allt påverkas och styrs av människan. Vägar som fungerar som migrationshinder, skogsbruk, jordbruk som helt ändrat förutsättningarna. Finns nog inte ett ända ekosystem i hela världen som inte är påverkat, om inte direkt så indirekt genom klimatförändringen. Så varför inte bara inse det, och istället se på det ur en annan synvinkel. Låt oss istället fortsätta styra ekosystemet som vi gör idag, med att skapa så vilttäta stammar som möjligt med tanke på samhälle, skogs- och jordbruk. På så sätt kan vi "skörda" ekologiskt, klimatsmart och närproducerat kött! Vilket jag personligen hellre äter 7 dar i veckan, 365 dagar om året än slaktdjur som fötts upp under vidriga förhållanden, eller vegmat där man ödelagt kvadratmil med fantastisk natur för att kunna producera. Och ni som påstår Er vara naturvänner måste ju inse att det är nästintill djurplågeri att tvinga in en otroligt revirhävdande djurart med hemområde på 100 000+ hektar i bebodda trakter där den KOMMER hamna i konflikt med människan! Ni måste ju kunna se skogen för alla träden!"