Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Släp reggat på Kolmårdens djurpark har varit synligt utanför Åseda under 1 veckas tid.

Featured Replies

Publicerat

Jag fick detta pm på ett grannforum från en kille.

Är det någon som har sett el. hört något om detta.

Citat av hans pm.

"Jag hörde en skojig grej idag.

En herre som jag pratade med har en bekant utanför Åseda som upptäckt ett täckt släp som stod parkerat på hans jaktmark. När släpet stått parkerat några dagar så ringde dom polisen för att se om släpet var stulet. Stulet? Nej, men registrerat på Kolmårdens djurpark...

Det var länge sedan jag hörde denna typen av rykte, lite roande faktiskt. Jag har svårt att tro att det skulle sättas ut vargar "under ytan", ännu svårare för att det skulle göras med släp reggade på en djurpark. Och otroligt svårt att tro att ett sådant släp sedan skulle parkeras i området under en veckas tid.

Och då är detta ett rykte som ännu inte hunnit passera kompisars släktingars oäkta fähundar så måste jag erkänna att det vore lite skoj om det faktiskt gick att bevisa."

Jag vet inte om man ska kalla det för skojigt.

Det är väl snarast tråkigt om det är sant att dom är ute och sätter ut vargar/valpar i smyg. :(

Publicerat

När det gäller detta med vargen har jag slutat att bli förvånad. Att ett djur ska få kosta så mycket för oss skattebetalare, att folk ska lida för att myndigheterna vill ha varg till vilket pris som helst.

Publicerat

Tja.. bekantas bekanta som hörde en herre eller va de nu va..

Låter inte som nått som går att bevisa..

Om den nu stått där en vecka så hade man väl haft tid att fotografera släpet, eller en polisanmälan.

vad som helst som skulle kunna vara ett bevis borde man försökt få till. Vi har dessutom snö här och det har varit snö några veckor, borde gå att säkra spår..

Det finns många rykten ang. släp, utsättning osv, osv.

Vore synnerligen korkat att göra en olaglig utsättning med släp reggat på en djurpark.....

Publicerat

Har förekommit andra parkers släp på andra ställen nattetid, långt in i skogen...

Publicerat

Får hoppas att detta bara är ett dåligt skämt...

Publicerat

Om det förekommit så ofta så är det ännu mer konstigt att ingen kunnat fixa några hållbara bevis ?

Publicerat
  • Författare

Jag har fått ett tillägg till första citatet:

"Glömde förresten säga att enligt historien om släpet så visste polisen om att det stod där och varför men vägrade säga varför."

Publicerat

Ge gärna lite mer konkret info så ska vi se vad länsman vet.. :)

Publicerat
  • Författare

Ge gärna lite mer konkret info så ska vi se vad länsman vet.. :)

Detta är den enda info som jag har fått, men jag ska fråga honom så får vi se.

Vill du veta var det var någonstans mer precis?

Publicerat

Detta är den enda info som jag har fått, men jag ska fråga honom så får vi se.

Vill du veta var det var någonstans mer precis?

De vill nog alla som bor i småland ;)

Publicerat

Har förekommit andra parkers släp på andra ställen nattetid, långt in i skogen...

Det har förekommit rykten om det men oftast är det en kompis kompis som hört om det från en gubbe som sett det. Jag har heller aldrig sett några faktiska bevis på att dessa släp stått parkerade i någon skog, inte heller vad dom använts till.

Jag vill hävda att har alla dessa släp verkligen funnits borde något ha fastnat på bild.

Jag har också hört rykten och mött folk som hävdar att det finns papper på beställningar av vargar från bland annat kolmården, dessa papper ska ha förvarats i ett arkiv i Jönköping tills nyligen, nyligen varierar lite, första gången jag hörde ryktet var för tre år sedan och då hade personen dessutom bevittnat flytten av dokumenten. Senast jag hörde det var i höstas och den personen hade också sett dokumenten precis innan flytten av dom vilket då var våren 2011.

Publicerat

Stefan,

inte trodde jag att du trodde på folksägner!?

1. plisen berättar inte vems ett släp är om man ringer på det, de tar upp ett HR, slår på reg nr för ev stöldanmäld eller lyst av annan orsak och tackar sedan för sig själva,

det är helt uteslutet att plisen skulle ha vetskap om varför ett visst släp står någonstans, meddelar om att de har den insikten till en privatperson för att sedan inte ge skälen till det,

det är bara barnsligheter

2.Trafikregistret berättar vem som är registrerad på ett visst fordon/släp, ibland är det inte helt klart, exempelvis kungens/kungahusets samtliga bilar är/var reggade på hovmarskalken sist

jag tittade efter.

3. Be din polare om reg nummret så skall jag kolla det och därefter har vi "löst" det stora mysteriet.

Slutligen varför i hela ( sätt in valfritt kraft uttryck) skulle man vid någon form av icke tillåten verksamhet använda fordon/släp som är direkt spårbara till en själv, jag menar det är inte ens svårt att hyra grejer eller ta bort en reg plåt, långt mindre är det smart att lämna ett släp i skogen för var o en titta till.

/Christian

Publicerat

Om detta nu stämmer med släpet så är det ju en konstig tillfällighet att det har varit en del varg obsar kring Åseda med omnejd :unsure:

Iof är det väl inte konstigt, när vargen dyker upp någonstans blir det lätt spekulationer var den kommer ifrån.

Publicerat

Så är det nog.. när varg börjar bli synlig så florerar ryktena direkt.

Läste idag att det varit varg synlig i Kosta måndags och Lessebo i fredags.

Spåren kvalitetssäkrats av folk från länsstyrelsen så det stämmer säkert.

Det känns väl sådär kul...

Publicerat

Ja inte är det roligt när dom är nästgårds, men det är nog så här det kommer bli framöver :(:angry:

Publicerat
  • Författare

Jag återkommer när jag har mer info han träffar honom inte förrän imorgon tidigast visst.

Publicerat

Jag återkommer när jag har mer info han träffar honom inte förrän imorgon tidigast visst.

Väntar med spänning.

Publicerat

Fråga om han har något kort på den. Nästan alla har ju tillgång till kamera via sin mobiltelefon idag så borde väl inte vara omöjligt för han att kunna ta en bild på "kolmården-släpet"

Publicerat

1. plisen berättar inte vems ett släp är om man ringer på det, de tar upp ett HR, slår på reg nr för ev stöldanmäld eller lyst av annan orsak och tackar sedan för sig själva,

det är helt uteslutet att plisen skulle ha vetskap om varför ett visst släp står någonstans, meddelar om att de har den insikten till en privatperson för att sedan inte ge skälen till det,

det är bara barnsligheter

2.Trafikregistret berättar vem som är registrerad på ett visst fordon/släp, ibland är det inte helt klart, exempelvis kungens/kungahusets samtliga bilar är/var reggade på hovmarskalken sist

jag tittade efter.

3. Be din polare om reg nummret så skall jag kolla det och därefter har vi "löst" det stora mysteriet.

Självklart upplyser vi uppringaren om ägarförhållandena på släpet. Många gånger har folk koll på sin omgivning och konstaterar att allt är ok. Om inte, samt om det finns fler omständigheter som talar för att det kan vara skumt går det vidare till LKC som kanske upprättar HR. Internt går man vidare och kollar ägaren även men den informationen går inte ut till uppringaren.

I de absolut flesta fallen så är dessa släp stulna och inte sällan på något företag och en stöldanmälan landar inte förrän efterföljande vardag då folk kommer till sitt jobb igen.

Men jag håller med dej, dessa "jag mötte Elvis" historier är mest patetiska. Vem f-n skulle våga göra en sån grej som att fulplantera varg??

Publicerat

Jag vet en annan ``skröna´´ om ett liknande fall!

En Park i min närhet hade ``problem´´ med rymlingar i Vargflocken och hade som argument att det inte gick att undvika att vissa individer rymde. :blink:

Exempelvis Bergslejon och andra djur som inte skulle finnas i Svenska faunan rymde dock inte lika frenetiskt <_<B)

Ingen ide att rovdjurssäkra fårhagar m,m för de kan tydligen klättra :ph34r:

Men som sagt det är bara en skröna och säkert <_< långt från sanningen.

Mina bekanta slutade i ett andetag att ge bidrag till parken och då känner jag viss samhörighet med dem även i fortsättningen!!

Publicerat

jag utgår från "magkänslan", om djurparker släpper ut djur "olagligt" i våra skogar så är de nog lite mer försiktiga än så.

Det låter lite 1april om detta. ;)