Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hittat min 375 H&H

Featured Replies

Publicerat

Den som söker han letar ;)

Hittat en Sako Finnbear AV från 1991 som är oskjuten och stått i vapenskåp sen inköp. jag slog till direkt, har tittat på så många att det gick inte tveka, alla andra jag tittat på har sett ut som skit, rost mynnigsbroms och sprickor i kolven, den här var fantastisk.

Nu ska vi klura ut något bra sikte och ett snyggt montage, Sako optilock eller Leupold QR vilket är bäst och lägst, lutar åt en 1,5-6x42

Publicerat

Grattis

Publicerat

Har oxå haft en sako finnbear 375H&H en jätte bra bössa , min sköt snuskigt tätt med fabrix winchester silvertip och den gick att ladda med jätte hårda laddningar långt över Norma max (i min bössa), slet inte hylsorna ett dugg , hade 10st test hylsor som fick utstå en herrans massa olika laddningar det slutade med att jag formade om dom till 340wby  ;) , sakon är den enda bössa jag verkligen ångrar att jag sålde  :'( :'(

Jag tror du blir mycket nöjd med din :D

Publicerat
  • Författare

Nu väntar jag bara på att få skjuta in pipan efter konstens alla regler, någon som har tips om hur, prylar och medel och metod. får med 5 askar skott också.

Publicerat
B)
Publicerat
B)
Publicerat
  • Författare

Bilder kommer med licensen ;)

Publicerat

Hej har haft flera nya sako 375. en svag pungt på dom är ut dragaren den är myckett dålig men går att förstärka för en billig penning anars går dom mycket bra .jag har skjutit mycket älg med dom ,kan till lägga att en kamrat blev döda av en cafferbuffel tack vare den dåliga utt dragaren så jagar man farligt vilt så är ett måste att fixa om man vill fortsätta leva på denna jord MVH.LO.johansson :o ps. det vet du oxså 6.mm.rem din gammla sako rök utdragaren på så du var ej glad för jag var med dig då det hände så vi fick fara till RICKARD RÄTTRÅDIG och fixa licket :'( sen funkade den bra ;D

Publicerat
det vet du oxså 6.mm.rem din gammla sako rök utdragaren på så du var ej glad för jag var med dig då det hände så vi fick fara till RICKARD RÄTTRÅDIG och fixa licket :'( sen funkade den bra ;D

Jo jag kommer i håg händelsen men det var inte utdragaren det var den lilla ynkliga bladfjädern under styrlisten på slutstyket som small av och då far styrlisten fram och blockerar ena låsklacken så att man inte kan lyfta på slutstykshandtaget och man kan ju vara glad att det bara var ett grävsvin som jag sköt och inte nalle med en kula i magen för då hade man varigt jätte död nu.

Men med en ny liten fjäder så har den funkar bra efter det enligt den nuvarande ägaren  :D 

Publicerat

Leupold QR är lägst (med de lägsta ringarna) - jag får precis på ett Z V 1,5-6x42 på min 9,3x62. Med ett Optilock Ringmount så blir det några mm luft till pipan. Jag har ett Z V 2,5-10x50 i ett sådant på min .338:a och det är däremot nästan perfekt!

Publicerat
  • Författare

Då kanonen är oanvänd men några år på nacken så ska Jörgen på reloading center få titta över den och plastbädda samt montera kikarsiktet, tack för tipset om Leupold QR. Nu ska jag bara komma på vilket sikte jag ska ha har alltid känt att zeiss 1,5-6 skulle passa bra, men vapensmeden tyckte en 3-9, kanske spelar mindre roll om man har QR

Publicerat
Då kanonen är oanvänd men några år på nacken så ska Jörgen på reloading center få titta över den och plastbädda samt montera kikarsiktet, tack för tipset om Leupold QR. Nu ska jag bara komma på vilket sikte jag ska ha har alltid känt att zeiss 1,5-6 skulle passa bra, men vapensmeden tyckte en 3-9, kanske spelar mindre roll om man har QR

Jag skulle ha föredraget en 1,5-6*42 av något bättre märke. Zeiss, Helia, S & B el. Swarre.

Lycka till med knallpåken! :D

Publicerat

På en 375a tror jag 1,5-6x42 gör sig bättre än en 3-9. Bredare synfält med 1,5 & 6ggr funkar fint upp mot 150m tycker jag samt att du gott och väl kan jaga en bra bit in i skymningen med en europeisk 1,5-6a mot tex. en amerikansk 3-9. Välj en europé med nått bra belyst ritmedel och du är rustad för nästan allt.

Publicerat
På en 375a tror jag 1,5-6x42 gör sig bättre än en 3-9. Bredare synfält med 1,5 & 6ggr funkar fint upp mot 150m tycker jag samt att du gott och väl kan jaga en bra bit in i skymningen med en europeisk 1,5-6a mot tex. en amerikansk 3-9. Välj en europé med nått bra belyst ritmedel och du är rustad för nästan allt.

...och även skott på nära håll. :D

Publicerat
...och även skott på nära håll. :D

Jo visst är man rustad för nära skott men jag tycker det går lika bra med 2,5ggr som minsta förstoringsgrad på några meters håll. Jag själv har inte behovet att se allt runt ikring viltet i kikaren då jag alltid skjuter med båda ögonen öppna (kan inte stänga bara ett utan att se sjukt dåligt :o) och därmed får fullgod uppsyn över vad som händer på sidorna ändå. Så min röst lägger jag på en 2,5-10x42 eller 50. Att ha möjligheten att dra upp på 10ggr kan aldrig vara fel om avståndet blir åt det längre och 6ggr inte räcker till. Rådjur, hjortar och svin är inte speciellt stora på 150m.

Publicerat

Läckert.

Har du någon bild att fresta oss med?

Publicerat
Jo visst är man rustad för nära skott men jag tycker det går lika bra med 2,5ggr som minsta förstoringsgrad på några meters håll. Jag själv har inte behovet att se allt runt ikring viltet i kikaren då jag alltid skjuter med båda ögonen öppna (kan inte stänga bara ett utan att se sjukt dåligt :o) och därmed får fullgod uppsyn över vad som händer på sidorna ändå. Så min röst lägger jag på en 2,5-10x42 eller 50. Att ha möjligheten att dra upp på 10ggr kan aldrig vara fel om avståndet blir åt det längre och 6ggr inte räcker till. Rådjur, hjortar och svin är inte speciellt stora på 150m.

Jaha! Jag har provat på den variationen också men det stämde inte överens för mig. Det var inte på min 8 mm utan på en kompis bössa mednas jag bodde i Huskvarna. :D

Publicerat
mednas jag bodde i Huskvarna. :D

Det var nog därför det inte stämde ;D 8)

När får vi se bilder mm Pertan? Nyfikenheten är stor. Vad blir det för kula du tänkt använda? Handladdar du?

Publicerat
Det var nog därför det inte stämde ;D 8)

Haha!

;D ;D ;D

Publicerat
  • Författare

Licensen kom inte idag heller, men nu borde det vara nära, jag handladdar inte än och får med 3 askar 17,5g av något märke jag inte la på minnet och 2 askar 19,5 wincheter silver tip tror jag den hette.

Men det blir Thropy bonded från Federal som gäller för jakten 19,5g är så nöjd med den kulan i 308win att jag inte kan välja bort den i fortsättningen och vad gäller sikte så kommer det nog bli Zeiss 1,5-6x42 och kanske ett till att byta med om jag skulle behöva, vad får plånbok och behov styra.

Publicerat
  • Författare

Nu är bössan hemma, tog polisen 3 dagar och posten 10, det kommer bättre bilder sen men klåfingrigt barn gör att jag fotar mer sen.

post-356-1148768920_thumb.jpg

Publicerat
  • Författare

Några till

post-356-1148769018_thumb.jpg

post-29-1148769018_thumb.jpg

Publicerat

Grattis! Den ser fin ut.

:D :D :D

Publicerat

Den skulle då få följa med mig hem  :)

Fin bysse du skaffat!