Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kanada 2012

Featured Replies

Publicerat
  • Författare

Vilken jaktvecka! Jag hoppas att jag kommer orka sätta mig ner och skriva om allt men jag börjar med lite bilder.

Såja - nu ska vi se om jag lyckas få upp lite bilder ...

Här har vi jaktområdet - vi jagade på mellan 1300 och 2000 meters höjd. Ruskigt jobbigt när det blev mycket löp(vilket det blev mest hela tiden)

post-4114-0-22704300-1337957329_thumb.jp

Jaktfordon - bak på flaket ser man hundburen där man har två hundar på var sida samt en strike dog uppe på buren

post-4114-0-26348800-1337957723_thumb.jp

Taggade hundar - alla hundar utom en var av samma typ av hounds. Den som stack ur var karelaren/border collien som man ser på bilden

post-4114-0-31514300-1337957759_thumb.jp

Mycket vägar och ibland låg det träd över vägarna - då var det bara att dra fram motorsågen!

post-4114-0-57004500-1337957786_thumb.jp

det var som sagt höga höjder. här står vi och lyssnar efter gångskallet som pågick för björnen som jag efter många om och men fick skjuta

post-4114-0-79443500-1337957797_thumb.jp

jag föll rätt ordentligt i jakten på björnen. jag åkte kana ca 60 meter nerför en ravin och då gav mina nya brallor upp. tyvärr åkte bössan på en rejäl smäll så jag fick låna en blaser att skjuta med.

post-4114-0-04170200-1337957879_thumb.jp

aj! knä, händer och armar åkte också på rejält med stryk

post-4114-0-45597100-1337957889_thumb.jp

Min björn! En brun svartbjörn på 6,7 fot skjuten på 250 meters avstånd efter nästan 5 timmars drev varav 4h gångskall.

post-4114-0-17362700-1337957900_thumb.jp

min jaktkamrat sköt denna skönhet - 7,25 fot och 20,10 tums skalle!

post-4114-0-79045300-1337957911_thumb.jp

Ett par mindre björnar som vi träade under veckan

post-4114-0-21786700-1337957849_thumb.jppost-4114-0-04072100-1337957864_thumb.jp

totalt har jag sett ca 25 björnar varav ett tiotal väl över 6 fot, en drös älgar och mule deer i hundratal. vithövdad havsörn sågs var dag och diverse olika ripor och andra skogshöns. pumaspår och grizzlyspår sågs ett par gånger men tyvärr inte i verkligheten. ingen varg visade sig under veckan så jag kan fortfarande inte kalla mig vargdräpare.

jag har oändligt fler bilder som jag gärna lägger upp om det finns intresse - fråga bara specifikt efter vad ni vill se.

Publicerat
  • Författare

ja förresten, vi satte upp en åtelkamera vid lite björnrens en dag och då kom den här herren

post-4114-0-92469500-1337958868_thumb.jp

det är en så kallad coyote. tror det heter prärievarg på svenska?

Publicerat

AA vad nice du verkar haft det.. ser fram mot din reseskildring

Hur tyckte du deras hundjakt var kontra svensk, hundmtrl mm?

/Per

Publicerat

Härliga foton och du måste ha haft en trevlig resa! :)

Är det nalle som har smiskat dig/kompisen där bak??? :lol::rolleyes:

Publicerat

Nice! Sicken vy :)

Publicerat

Vilken jaktvecka! Jag hoppas att jag kommer orka sätta mig ner och skriva om allt men jag börjar med lite bilder.

Såja - nu ska vi se om jag lyckas få upp lite bilder ...

Här har vi jaktområdet - vi jagade på mellan 1300 och 2000 meters höjd. Ruskigt jobbigt när det blev mycket löp(vilket det blev mest hela tiden)

post-4114-0-22704300-1337957329_thumb.jp

Jaktfordon - bak på flaket ser man hundburen där man har två hundar på var sida samt en strike dog uppe på buren

post-4114-0-26348800-1337957723_thumb.jp

Taggade hundar - alla hundar utom en var av samma typ av hounds. Den som stack ur var karelaren/border collien som man ser på bilden

post-4114-0-31514300-1337957759_thumb.jp

Mycket vägar och ibland låg det träd över vägarna - då var det bara att dra fram motorsågen!

post-4114-0-57004500-1337957786_thumb.jp

det var som sagt höga höjder. här står vi och lyssnar efter gångskallet som pågick för björnen som jag efter många om och men fick skjuta

post-4114-0-79443500-1337957797_thumb.jp

jag föll rätt ordentligt i jakten på björnen. jag åkte kana ca 60 meter nerför en ravin och då gav mina nya brallor upp. tyvärr åkte bössan på en rejäl smäll så jag fick låna en blaser att skjuta med.

post-4114-0-04170200-1337957879_thumb.jp

aj! knä, händer och armar åkte också på rejält med stryk

post-4114-0-45597100-1337957889_thumb.jp

Min björn! En brun svartbjörn på 6,7 fot skjuten på 250 meters avstånd efter nästan 5 timmars drev varav 4h gångskall.

post-4114-0-17362700-1337957900_thumb.jp

min jaktkamrat sköt denna skönhet - 7,25 fot och 20,10 tums skalle!

post-4114-0-79045300-1337957911_thumb.jp

Ett par mindre björnar som vi träade under veckan

post-4114-0-21786700-1337957849_thumb.jppost-4114-0-04072100-1337957864_thumb.jp

totalt har jag sett ca 25 björnar varav ett tiotal väl över 6 fot, en drös älgar och mule deer i hundratal. vithövdad havsörn sågs var dag och diverse olika ripor och andra skogshöns. pumaspår och grizzlyspår sågs ett par gånger men tyvärr inte i verkligheten. ingen varg visade sig under veckan så jag kan fortfarande inte kalla mig vargdräpare.

jag har oändligt fler bilder som jag gärna lägger upp om det finns intresse - fråga bara specifikt efter vad ni vill se.

De va dej kristoffer clausen skrev om på hans blogg att du hade ramlat! :)
Publicerat
  • Författare

De va dej kristoffer clausen skrev om på hans blogg att du hade ramlat! :)

:) det är alldeles rätt - håll utkik efter predatorjakt 2 som kommer till hösten för den lär innehålla min jakt.

Publicerat

:) det är alldeles rätt - håll utkik efter predatorjakt 2 som kommer till hösten för den lär innehålla min jakt.

Najs att få vara me i den filmen :) Ska nog beställa den och den första filmen :)

Mvh

Publicerat
  • Författare

Najs att få vara me i den filmen :) Ska nog beställa den och den första filmen :)

Mvh

björnjakten från både den första och kommande filmen är inspelad hos bart som jag var och jagade hos.

Publicerat

Vad kul man blir lite avis :)B) fina foton ,,

Publicerat

björnjakten från både den första och kommande filmen är inspelad hos bart som jag var och jagade hos.

Kul! Nu är det bara att invänta ett fett kontrakt från Hollywood om du nu medverkar på filmerna. :lol:;):PB):rolleyes:

Publicerat

Jo Jag vet dom måste ju ha hur mke björn som helst! :)
Publicerat

Vilken härlig upplevelse du haft.

Publicerat

Verkar som ni har haft en superresa!

Mellan tummen och pekfingret vad går det på "in alles", PMa om du inte vill skriva det här.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Publicerat

Jag visste inte att du bytt nationalitet till Finne?!

jag menar sånt får du berätta!

Jag hörde på Stan att du bytt namn till Haki Ballen :lol:

när kommer björnen hem så jag kan komma o kolla på monstret?

Publicerat
  • Författare

Kul! Nu är det bara att invänta ett fett kontrakt från Hollywood om du nu medverkar på filmerna. :lol:;):PB):rolleyes:

precis! verkar dock segt - han efterfrågade aldrig mitt kontonummer.

Publicerat

precis! verkar dock segt - han efterfrågade aldrig mitt kontonummer.

Attans också! :lol:;)

Jag har också gått och väntat på ett filmkontrakt från Hollwood men än har det inte kommit. :D

Det var efter en fiskefilm som jag medverkade i om gösfiske bl. a. :)

Publicerat
  • Författare

då har jag samlat krafttag och tänkte börja skriva några ord om hur jakten var ..

på lördagen landade två glada herrar i vancouver efter en flygtur alltför lång flygtur i princip helt utan sömn. för att försöka hantera dygnsomställningen så bra som möjligt gjorde vi det vi kan bäst; vi checkade in på hotellet, gick till en sportsbar, kollade lite nhl och tryckte några bärs. så fort klockan blev 2200 låg vi utslagna i sängarna.

söndagen spenderades med lite sightseeing och avslutades med en rejäl utgång, dock är det här en jaktskildring och inte en skildring i hur man gör vanouver en söndag. behöver ni tips är det dock bara att pma mig ;)

måndag morgon studsade vi in i 6-personersplanet med riktning norrut. jag har visserligen åkt små plan innan men det här var löjligt. flygvärdinnan som också agerade bagagelastare samt incheckningspersonal tog en av de sex platserna i planet... av någon anledning hade piloten bestämt sig för att göra en extra låg flygning så det följde knappt två timmar av ren njutning när jag beskådade det storslagna landskapet. väl på flygplatsen blev vi hämtade av en liten kille körandes en enorm dodge ram som spelade country i hytten. fantastiskt, det är det här vi söker, tänkte jag. ett par timmars bilåkande där större delen var grusväg genom olika indianreservat kom vi fram till campet, en fantastiskt fin timmerstuga på knappa 150 kvadrat som var vårt boende de kommande 6 dagarna. i stugan väntade en kock, fyra guider, två andra norska jägare samt två norska filmare. vi hann knappt komma in förrän vi hade varsin tallrik mat framför oss och så skull det fortsätta vara resterande dagar i campen. imponerande nog är jag rätt övertygad om att jag åkte från campen tyngre än vad jag var när jag kom dit. detta trots att jag nog snittade minst en halvmils löpning om dagen på runt 1500 meters höjd.

tisdag morgon 0430 satt vi framför en enorm klassisk jänkefrukost med pannkakor, bacon, ägg, korvar och allt övrigt man kan tänka sig. blaskigt kaffe men man måste väl få klaga på något? 0530 var vi på väg ut på björnjakt. helt ärligt så hade jag inte en aning om vad jag skulle förvänta mig. jag har knappt sett en björn på zoo, än mindre i verkligheten. jag hade fan inte ens en aning om hur stor jag skulle vänta mig att en björn skulle vara. man hade ju sett lite bilder innan och alltid reagerat över att de såg små ut på bilderna om inte skytten sitter några meter bakom (vilket man är duktiga på att ordna vid fototillfället). aja, in i bilen i alla fall. dagen till ära åkte jag med en av de yngre guiderna, han var bara ett par år äldre än jag så efter en stunds kallpratade om jakt var han mest intresserade över våra kvällar i vancouver :) vi hann dock inte så långt i historien förrän det var dags, lucky som var vår strikedog skallade så det ekade i skogen bara en halvtimme efter start och det var dags att ut och spåra lite. det var kruttorrt på marken så trots att jag letade intensivt hade jag nog inte ens sett ett älgavtryck på den stenhårda grusvägen. där hojtar guiden till och pekar på något som för mig ser ut som all annan grus. efter noggrann kontroll ser jag ett litet tillplattat område mitt på grusvägen. jaha, är det så det ser ut, tänker jag när guiden skriker SMALL BEAR GET IN THE TRUCK och startat motorn, här är det snabba ryck som gäller tydligen ..

den närmaste halvtimmen krånglar vi halvgamla spår och hundarna skallar till lite då och då men inte mycket nog att stanna anser guiden. till slut får vi en ordentlig strike och precis när vi ska stanna bilen skriker guiden att där är en björn. jag spanar intensivt och ser en liten svart skugga mellan träden ett par hundra meter in i björkplanteringen. det var en liten fan tänker jag ungefär samtidigt som guiden säger big bear och kastar ut ett par hundar. 30 sekunder senare dunkar skallen i skogen och hundarna går rakt på spåret. vi tar oss fram och tillbaka längs vägen flera gånger då björnen verkar vilja gå över till en dalgång på andra sidan oss men guiden vägra släppa björnen över vägen. vi ser den aldrig men jag hör den flera gånger i slyet innanför oss. efter en knapp kvarts drev ser jag besvikelsen i ögonen på guiden, björnen har träat. jag lärde mig de kommande dagarna att det värsta som finns är en bra björn som går upp i träd enligt guiderna. då har den ingen fighting spirit utan är en fegis. de guiderna jag kommit till vill tydligen ha rejäla gångskall, inga jävla trädbjörnar. jag samlar på mig geväret och vi traskar några kilometer in i skogen för att komma fram till vad som verkar närområdets enda jätteträd. knappt 20 meter upp sitter något stort svart som ser betydligt mäktigare ut än den lilla svarta studsbollen jag sett någon halvtimme tidigare. björnen är enligt guiden stor, säkert över 7 fot. i mina ögon ser det ut som en grizzly, helt jävla enorm. större än något jag sett innan där det står uppe i trädet med utsträckt kropp. guiden frågar om jag vill skjuta men jag tvekar och säger att det känns lite tidigt. "even if you want to i wouldnt let you, grab one of the dogs" säger guiden och kastar ett koppel till mig.

fortsättning följer.

Publicerat

Mycket kul läsning :)

• 4 months later...
Publicerat

Var är fortsättningen? :)