Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Tillstånd eller ej - övningsskytte egen mark

Featured Replies

Publicerat

Som tråden lyder undrar jag om någon kan bena ut vilka möjligheter jag har att övningsskjuta egen mark med kula respektive hagel.

Jag får olika svar hela tiden och även polisen (senast idag) är fundersamma trots att det finns föreskrifter om skjutbanor Se bifogad länk.

http://www.polisen.se/Global/www%20och%20Intrapolis/FAP/FAP525_1_RPSFS2000_26.pdf

Förutsättningar:

20ha mark (egen) med omväxlande fält, höjdskillnader och fält.

Icke detaljplanerat och relativt få hus där de flesta är fritidshus. Tre närmaste husen ligger 800 m, 500 m (och eget 150 m) från platsen jag tänkt skjuta på.

Tanken är att ha en mobil lerduvekastare (som jag tar in och ut från ladugården) och skjuta några gånger i månaden under sommaren, skjuta kaliber .22 på små tavlor/snurrmål samt ev. några klass 1på egen snickrad ställning/tavla.

Kulfång finns naturligt i form av en slänt med omväxlande sand/jord/berg. Lerduvorna kommer dimpa ned på ett område som inte används av flanörer eller boskap. Det finns en liten skogsväg längs ett fält där man kan gå men det är inte på något sätt dolt utan ses mycket bra från tilltänkt skjutplats.

Vad jag förstår är det OK med att öva skytte om säkerheten uppfylls men det är ju definitivt inga skjutbaneförutsättningar på kulfång. Vad gäller haglen så kan de inte nå närmaste bebyggelse även med 45 grs vinkel.

Så vad gäller nu då....

• Svar 66
  • Visningar 51,7k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

"Med skjutbana avses en permanent anläggning utom- eller inomhus

som används för utbildnings-, övnings- eller tävlingsskytte. En anläggning

anses permanent då den är utrustad med fast eller rörlig anordning för

uppställning av mål och markerad plats för skytt"

som jag förstår det så räknas en skjutbana som en plats som är byggd eller anpassad för att man ska kunna skjuta där regelbudet. står ju också "markerad plats för skytt". en mobil lerduve kastare är nog inga problem överhuvudtaget.

kan ju tillägga att om jag bodde på landet så skulle verandan vara min skjutbana....

Publicerat
  • Författare

Jo det verkar OK men jag får aldrig ett definitivt svar....känns som en gråzon och jag vill inte ta några risker med pappa polisen här....inte för att jag tror någon skulle komma på tanken att anmäla mig därute men ändå.

Publicerat

Ehh? Fattar ingenting, du äger marken och vill skjuta? Skjut för fan :lol:

Ringa polisen är meningslöst, de kan inte utfärda någont tillstånd för den här hanteringen då den är tillståndsbefriad. De kan heller inte utfärda ngt slags muntligt ok för om någon händer så är du i alla fall ansvarig.

Mvh!

Publicerat

Ehh? Fattar ingenting, du äger marken och vill skjuta? Skjut för fan :lol:

Ringa polisen är meningslöst, de kan inte utfärda någont tillstånd för den här hanteringen då den är tillståndsbefriad. De kan heller inte utfärda ngt slags muntligt ok för om någon händer så är du i alla fall ansvarig.

Mvh!

:) Gillar specielltdenna text--> Fattar ingenting, du äger marken och vill skjuta? Skjut för fan :lol:
Publicerat

går väl oh sammanfatta det som så att tänk på vapensäkerhet så är det inga problem...

Publicerat
  • Författare

Skjut för faan.....jo det är väl vettigt och jag har alla möjligheter men ville ändå checka läget....

Publicerat
  • Författare

Förutom säkerheten så är det ju fråga om "nedskräpning"....kan ju bli lite duvor eller rättare sagt skärvor på platsen.....men å andra sidan kommer ju ingen störas av det direkt. Jag har haft lite får där ett tag men flyttar de till en annan hage så det borde vara lugnt!

Publicerat

Självklart bara att skjuta, det är ju din egen mark. Har man grannar alldeles inpå är det väl rimligt att man förvarnar dem att man kommer träningsskjuta lite då och då med tanke på grannsämjan men i övrigt är det bara att panga på.

När jag bodde i föräldrahemmet så sköt jag lerduvor och studsare i trädgården och i angränsande hagar/åkrar (i de fallen med bondens tillstånd givetvis), och den fastigheten är 1 hektar. Ligger på landet = ingen som bryr sig om sådant.

Vad gäller skjutebaneregler så handlar det om fasta installationer med tiotusentals skott om året.

Publicerat
  • Författare

Jo jag tänkte väl informera mina närmast sörjande om skjutandet. De pangar ju en del själva när jag inte är där. Bor i ett litet samhälle permanent och detta är en gård som jag äger.

Publicerat

vet att det finns "miljöduvor" kanske skulle va nåt men de är og dyrare

Publicerat
  • Författare

OK...är de nedbrytbara då eller? det kan ju inte vara så svårt att uppfinna en produkt med samma "flygegenskaper" och som smälter bort efter ett par år....

Publicerat

aa de ska vara neddbrytbara

Publicerat
  • Författare

Frågan definitivt avgjord. Pratade med en kommissarie lokalt och följande gäller:

- Studsare, hagel går bra

- Egen mark/arrenderad jaktmark

- Utanför detaljplanerat område

- Säkert kulfång (även hagelavstånd med 45 gr vinkel)

- Måttlighet!

- Inte permanenta mållösningar (endast mobila) och endast eget skytte

- Om man överskrider måttligheten riskerar man hamna under luppen från miljökontoret men frågan är inte polisiär.

- Den största risken ligger i klagomål från grannar

Publicerat

vad menas med måttlighet? :ph34r: hehe

Publicerat

Inte mer än 5 000 skott om året

Men måttlighet är ju iofs även en fråga om hänsyn, dvs inte på söndag kl 0600 bara för att man är rastlös.

/C

Publicerat

vem är uppe så tidigt då? hehe

Publicerat

Tja rastlösa jägare från mellansverige, har ingen aning om hur länge ni andra dunar!

Publicerat

har provat miljö duvor en av tre flyger iväg resterande krossas i kastaren har en flyer rabit

Publicerat
  • Författare

Inte mer än 5 000 skott om året

Men måttlighet är ju iofs även en fråga om hänsyn, dvs inte på söndag kl 0600 bara för att man är rastlös.

/C

Ha ha...det låter bra...jag kommer tala med grannarna nu i vår så är det nog lugnt....

Publicerat

Som tråden lyder undrar jag om någon kan bena ut vilka möjligheter jag har att övningsskjuta egen mark med kula respektive hagel.

Jag får olika svar hela tiden och även polisen (senast idag) är fundersamma trots att det finns föreskrifter om skjutbanor Se bifogad länk.

http://www.polisen.s...PSFS2000_26.pdf

Förutsättningar:

20ha mark (egen) med omväxlande fält, höjdskillnader och fält.

Icke detaljplanerat och relativt få hus där de flesta är fritidshus. Tre närmaste husen ligger 800 m, 500 m (och eget 150 m) från platsen jag tänkt skjuta på.

Tanken är att ha en mobil lerduvekastare (som jag tar in och ut från ladugården) och skjuta några gånger i månaden under sommaren, skjuta kaliber .22 på små tavlor/snurrmål samt ev. några klass 1på egen snickrad ställning/tavla.

Kulfång finns naturligt i form av en slänt med omväxlande sand/jord/berg. Lerduvorna kommer dimpa ned på ett område som inte används av flanörer eller boskap. Det finns en liten skogsväg längs ett fält där man kan gå men det är inte på något sätt dolt utan ses mycket bra från tilltänkt skjutplats.

Vad jag förstår är det OK med att öva skytte om säkerheten uppfylls men det är ju definitivt inga skjutbaneförutsättningar på kulfång. Vad gäller haglen så kan de inte nå närmaste bebyggelse även med 45 grs vinkel.

Så vad gäller nu då....

Hagel är det inte så mycket problem med. tänk på att en hagelsvärm har förlorat nästan all kraft efter 200-300 meter och att det är säkrare att skjuta med det än med kula. då du även om det bara är en 22a måste räkna med att kulan kan gå 3 kilometer minst. hagel skytte är mycket säkrare det ända du måste tänka på är ljud nivån så att inte granarna blir störda och ringer pliten.

har även hört att gränsen går vid 5000 skott om året vid inskjuting anars så krävs det tillstånd. allt sker på egen risk och med synt förnuft så kan du nog skjuta. pratar du med samtliga boende i närheten så kan jag inte se några problem med hagelskytte. men som sagt passa dig med kula så länge du inte har ett redigt kulfång och är säker på att området bakom är säkert åtminstone 1 kilometer bort och att det inte går något löpspår eller skogslinga där

Publicerat

har provat miljö duvor en av tre flyger iväg resterande krossas i kastaren har en flyer rabit

Vi använder bara miljöduvor på våran skjutbana, har använt det i några år nu och vi har inga problem med hållbarheten.

Publicerat

" då du även om det bara är en 22a måste räkna med att kulan kan gå 3 kilometer minst."

på 22 askarna så står det säkerhetsavstång 1 mile. en 22 kula sjunker ca 7 m på 300m. så 3 km är lite väl mycket för en 22 lr.

Publicerat

Som redan konstaterats så får du självklart övningsskjuta på mark där du får jaga - skott som skott, så länge man inte kan anklagas för störande verksamhet (buller). Det finns f.ö. inte någon lagstödd maxgräns på antal skott e.d, utan bedömningar kommer göras i varje enskilt fall.

När det gäller säkerhetsavstånd så är det svårt att ange exakta maxavstånd, för (icke ihoprostade) hagel är 100 m per mm storlek en hyfsad tumregel men med kula är det låååååånga såna: en 6,5x55 med Normas Diamond Line flyger runt 5,5 km med rätt förutsättningar...

Utnyttja geo/topografin på bästa sätt. Själv får jag ut 0-780 m med ett hyfsat berg som skottfång, då det dessutom är mitt i marken och en dalgång så störs inte grannarna heller. :)

-- Mats

Publicerat
  • Författare

Rent berg är ju inte optimalt direkt.....varken för hagel eller kula. .22 LR och hagel lär det bli hos mig. Annars är det skjutbana som gäller för klass 1 annat än vid jakten i höst. Jag är konfunderad över att mina välinställda grannar kommer tröttna i längden men med lite mutor kanske det går ;-)