Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Tillstånd eller ej - övningsskytte egen mark

Featured Replies

Publicerat

Rent berg är ju inte optimalt direkt...

Nä? Om jag kallar det "jättekulle", blir det bättre då? :)

-- Mats

• Svar 66
  • Visningar 52,1k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

En fråga om omdöme/tidigare företagna riskbedömningar,

skjuter man runt 90 grader in mot en slät klippvägg är det ingen risk för att kulan smiter om det i övrigt är exempelvis skogsbeklätt runt i kring,

som då står som garant för att det splitter som skapas vid anslag inte kan spridas.

Förmodar att en del skjuter plåt på dessa avstånd och då är det ytterligare en riskbegränsande faktor.

all detta står att läsa om, jämte risk beräkningar i SäkB det är bara att ni frågande sätter er ner o läser o beräknar.

/Christian

Publicerat
  • Författare

Kanoners!

Publicerat
  • Författare

I-Mats: Mye bedre ;-)

Publicerat

" då du även om det bara är en 22a måste räkna med att kulan kan gå 3 kilometer minst."

på 22 askarna så står det säkerhetsavstång 1 mile. en 22 kula sjunker ca 7 m på 300m. så 3 km är lite väl mycket för en 22 lr.

man ska räkna med marginal. hellre för stort avstånd än förlitet. förlita dig aldrig på säkerhetsavstånd som står på asken använd sunt förnuft, står det 1 mile på asken vilket jag tror är ungefär 1.3 km eller ngt sånt. räkna då med med att kulan kan gå MINST 2 km i min åsikt. sen är det upp till var och en vilka risker man är villig att ta.

Publicerat

Bäste Vasilijev,

förklara gärna hur en balistisk projektil kan betvinga fysiken och färdas längre än dess absoluta D-max, vilket är 1 500 meter enligt Säk B, motsvarande 1609 meter = 1 mile,

ser man till beräkningarna för 22 LR så är det för en skjutning utan bakomliggande vall som så att riskområdet varierar bakom med 0,3-0,8 Dmax.

Visst är 22:an lite läskig i det att den gärna studsar på och från saker men någon 2 km riskzon är inte aktuell om man skjuter mot mål på marken som har någon form av hinder bakom sig,

skog inräknat, då är zonen varierande av graden av skogens täthet.

/Christian

Publicerat

Nu vill jag inte stöta mig med någon utan har bara en fundering. Om en 22lr sjunker 7m på 300 meter..

Ju längre kulan går ju mindre kraft får den såklart men finns det någon formel man kan räkna på vad minskningen/sänkningen är per hundra meter?

Givetvis sjunker ju kulan mer mellan 200-300meter än vad den gör på 100-200meter.

Har man en skjutposition på kanske 170cm över marken så borde det ju vara tämligen lugnt även utan kulfång på en hyffsat lång sträcka. Då är ju kulan i backen för länge sedan.

Publicerat

Nja,

det är iofs sunda funderingar men det är inte hela sanningen,

tipset är att du tittar på kulbanans form för ideér

/C

Publicerat

Ursäkta om jag ställer in ny fråga i tråden. Men hur långt från närmaste granne måste man vara för att skjuta??

Publicerat

Skjuta?

Jaga, sker bäst innanför den egna gränsen.

Träna, som ovan med de tillägg som framgår i tråden, det står ovan.

/C

Publicerat

Skjuta?

Jaga, sker bäst innanför den egna gränsen.

Träna, som ovan med de tillägg som framgår i tråden, det står ovan.

/C

Ja men övnings skjuta.

Publicerat

"Frågan definitivt avgjord. Pratade med en kommissarie lokalt och följande gäller:

- Studsare, hagel går bra

- Egen mark/arrenderad jaktmark

- Utanför detaljplanerat område

- Säkert kulfång (även hagelavstånd med 45 gr vinkel)

- Måttlighet!

- Inte permanenta mållösningar (endast mobila) och endast eget skytte

- Om man överskrider måttligheten riskerar man hamna under luppen från miljökontoret men frågan är inte polisiär.

- Den största risken ligger i klagomål från grannar"

För avlossande av skott gäller att det sker på sådant avstånd till hus/granne/person att det inte motsvarar rekvisiten för ofredande,

detta om man avser ljudet-störningen,

således om man har meddelat sina grannar och deras hus inte ligger absolut intill den plats där man avser att skjuta från är det sällan bekymmer ur legalt hänseende med ljudet,

grannarnas reaktion/inställning går dock inte att styra, eller hur?

Så med det sagt, hagel mer än 200 meter från hus o i riktning bortåt, klass 4 vapen, samma, för kraftigare kulvapen säg 400 meter och i riktning bortåt så har man inget att oroa sig för.

_________

Återigen, detta med lite eget övningsskytte är något man utövad med eftertanke, sunt förnuft och goda grannars vetskap,

det är ingen vetenskap eller regelrytteri.

/C

Publicerat

För den som är nyfiken på Dmax (alltså hur långt en kula kan färdas) finns det en kalkylator här. Sträckan kan bli något längre ifall medvind och topografi hjälper till, men det är även i de mest extrema fallen fråga om nån ynkans procent...

Titta också gärna på avfyringsvinkel: många tror att 45 grader ger maximal sträcka, men det gäller bara i vakuum då endast gravitationen påverkar kulan. Med normala kulor och verkliga omständigheter nås Dmax med 25-35 grader avfyringsvinkel. Tänk på det vid toppjakten...

När det gäller just .22 LR tror jag att beräkningarna hos JBM är lite i underkant: kanske görs dessa med BC från överljudsfart trots att projektilerna i princip hela sträckan färdas i underljudsfart och därför har markant lägre luftmotstånd? Jag vet att det finns dokumenterat 1800+ m för en .22 LR "High Velocity" i Hatcher's Notebook eller dylik nördbok - minns inte riktigt vilken och ids inte kolla - men att använda 2 hellre än 1,5 km som säkerhetsavstånd kan nog rekommenderas.

-- Mats

Publicerat

Bra länk där Mats!

Måste berätta om när jag satt och fikade med en granne på dennes motorhuv för några år sedan. Efter en stund hörde vi en smäll som var på bondgården ca 300 meter bort och sekunden efter så märkte vi att det började smattra vilt omkring oss. Då hade hans stålhagel inte riktigt tagit den vägen han önskat och där stod vi och vred på oss och det tog en stund tills vi kopplade att det var från en hagelbössa.. Rätt paff blev bonden när vi ringde och sa att vi blivit träffade av hans hagel :P Haglen hade ungefär samma kraft som om man hade släppt dem från 5 meters höjd så den rekomendationen med 100meters säkerhetsavståns gånger USx är nog en sund beräkning.

Publicerat
  • Författare

Nu funderar jag lite....ljudets hastighet ca 300 m/s, så hörde ni smällen borde haglen känts mer eller mindre samtidigt eller innan ;-) de går ju med 400 m/s nicht war? Påminner mig om galna skjutövninga på Tofta skjutfält när vi inom pansartrupperna stod och beundrade artillerielden som damp ned ca 1000 m bort....först såg man detonationerna och sedan 3 sekunder efter kom smällarna...märklig känsla det där när ljud och ljus inte är samtidigt som på nära håll.

Kul att det blev liv i tråden och många bra inlägg som jag tar till mig, bugarboch bockar. roligt med anektdoter också!

Publicerat

De går ju inte med 400m/s hela tiden. :)

Publicerat
  • Författare

Jag har många historier om haglen som dumpit ned ungefär som snöhagel utan att göra skada. Men ett klart irritationsmoment om det skulle ske...

Publicerat
  • Författare

De går ju inte med 400m/s hela tiden. :)

Poäng noterad! Så det kanske blir samtidigt eller strax efter ändå

Publicerat

Å sen lite eko pg a öppna ytor, skog mm så kan man, iaf jag, luras lite

Publicerat

Ja kan inte svära på exakt vad lång tid det tog. Men minns ja rätt så hörde vi smällen först. Kanske var trötta hagel :P

Publicerat

Skjut för fan :-)

Publicerat

man ska räkna med marginal. hellre för stort avstånd än förlitet. förlita dig aldrig på säkerhetsavstånd som står på asken använd sunt förnuft, står det 1 mile på asken vilket jag tror är ungefär 1.3 km eller ngt sånt. räkna då med med att kulan kan gå MINST 2 km i min åsikt. sen är det upp till var och en vilka risker man är villig att ta.

jag ser ingen praktisk anledning till att en 22 lr kula skulle färdas 2 km. såg i normas ballistik program att kulan sjunker 25 m på 600 m. och då går den i princip rakt ner. 25 meter är en stor tall. säkerhetsavstånden är oftast större än vad som är praktiskt möjligt. skjuter man på 50 m mot marken så finns det ingen anledning som jag ser att ha högre säkerhets av stång än 500m. grundläggande vapensäkerhet behöver jag nog inte nämna i samband med det här uttalandet....

Publicerat

Du skjuter i vinkel inte rakt fram

Publicerat

Kapar tråden lite. Hur tolkar ni detta? Är avståndet från skjutplatsen för kort till grannen. Svärmor borträknat.

Förutsättningar:

Utanför detaljplanerat område.

22lr subsonic

på tider när de flesta jobbar.

post-2166-0-21427300-1331195005_thumb.jp

Publicerat

Gustafsson- jag tycker nog det,

men som sagt du lär inte bryta mot någon lag,

har du kontakt med grannen? Många människor är lite allergiska mot vapen o då är övningsskytte i trädgården intill anfallsframkallande.

OM kontakt med grannen är det enkelt tala med dem och sen är det bara att köra.

/C