Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Tillstånd eller ej - övningsskytte egen mark

Featured Replies

Publicerat
  • Författare

Du ska ju inte skjuta mot grannen så säkerheten är ju inget bekymmer men däremot de små smällarna kanske efter du lär panga en del. Snacka med grannen så är det nog lugnt!

• Svar 66
  • Visningar 52,1k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

Körde ju skjutövning alá hemvärnet hemma förra året, kollade med farbror blå och inga problem.

Avspärrningar o säkerhet var det ända de sa, sen var de tacksamma om jag ringde o anmälde när vi startar o slutar så de har koll på det i fall någon ringde in.

Då ska man nog tänka på att vi var ca 20 pers som avlossade i runda slängar 2500 skott den dagen.

Eget skytte inga problem.

Mobil kastare på traktorns frontlastare ger mmånga roliga duvor att smula sönder, o inte skräpar en kärnträffad duva ner så mycket heller för du har väl tänkt o träffa dom :lol:

//

Publicerat

Är nyinflyttad sedan 1.5 månad. Gick över och pratade lite allmänt med familjen idag och presenterade mig. Det andra samtalet blir framöver då det känns lite väl att fråga detta första gången man talas vid.

hoppas på det bästa :)

Kommer kunna bli mycket skytte om det skulle funka!

//C

Publicerat

bättre relation du har med grannen ju bättre är det

Publicerat

Ja bara övningsskjut du! Men inom rimligheternas gränser typ skjuta in studsaren och skjuta ett gäng lerduvor har du laglig rätt till! Mycket nöje. //Henrik

Publicerat

Kan det vara hemma hos Wizard tro? :ph34r::lol::P

post-11591-0-47182500-1331746071_thumb.j

• 3 weeks later...
Publicerat

Kul att man hittade den här tråden. :)

Övnings/träningssköt med 2 polare i dag, den ena har och den andra ska ta jägarexamen.

Vi sköt väll ca 250 smällar med hagel på den plats i skogen där vi höll till så det var ju inte så farligt tycker jag då närmaste och i stort sett endaste hus ligger nästan 400m fågelvägen från skjutplatsen. Men rätt var det är så dyker det upp en VW buss med 3 konstaplar som har kommit för att höra sig för om vad det är vi pysslar med.

Vi svarar på deras frågor och det visar sig att det har ringts o klagat på att: "Det skjuts varje vecka hela tiden" Vilket inte är sant.

Men jag vet nog efter lite efterforskningar vad det är för en lite k++ksugare som ring och gnällt. Antagligen gubben i kåken 400m därifrån. Gå med hunnjäveln din i min skog det går bra det men om jag skjuter lite på min egen mark så ska det grinas... Jävel. Ursäkta, tappade tråden där lite i ilskan bara.... :D Men eftersom allt var i sin ordning så tackade konstaplarna för sig och drog i väg igen.

Efter denna händelse så har jag nu lite frågor och då ställer jag dom här då detta verkar vara en färsk och passande tråd.

1. Jag trodde det var 1700 smällar om året från samma plats. Men det är alltså 5000st? Vad hittar jag info om detta? Vill minnas att jag har läst det någonstans. Kanske tom fått ett svar. :blush:

2. "Från samma plats" Vad menas med det? Kan jag stå i en glänta i skogen och skjuta men flytta mig runt där 10m hit 10m dit och då undgå detta med samma plats, eller hur stor yta är denna "samma plats"?

3. Skytte med klass 1 vapen vad krävs för kulfång för det om man ska skjuta in bössan? Tänkte närmast på om jag i gläntan i skogen skulle böka upp en jordvall som kulfång. Hur stor bör den vara? Finns det nån regel här? Jag snackar inskjutning av klass 1 vapen.

4. Den ena konstapeln (som verkade vara han som chefade) frågade om vart gränserna på marken gick och hur stor marken var. Varför? Kan det vara "kontrollfrågor" för att se hur stor koll man har bara?

Sen frågade han om jag sköt med kula också men då tänkte jag att det behöver du inte veta eftersom vi inte gör det nu så jag sa nej. Men jag skulle ju har frågat om det skulle ha gått bra att göra det förståss.

Mvh//Matte. :)

Publicerat

Ingen som vet? :)

Publicerat

Några meter hit och dit är nog saksamma. Kan dock tänka mig att de menas med det område man avser att skjuta inom så om du står på händer 50 meter åt höger och skjuter ena dagen och sitter och skjuter från utedasset andra dagen så är det nog ingen större skillnad i lagens mening sålänge du håller dig inom samma område och skjuter mot samma riktning.

Vad samma område är får man väl avgöra själv men sunt förnuft utan för stora marginaler så borde det vara tämligen lugnt.

Säg att du skjuter duvor på en åker från åkerns kant. Då håller du dig inom samma område vart du än stor vid kanten så länge det är samma åker och inte allt för stora avstånd. Ja du förstår själv

Publicerat

Det låter som det du skriver skulle stämma om hur det skulle ses på saken ur myndighetsperspektiv.

Tackar så mycket för det Rottweiler. :)

Publicerat

Kul att man hittade den här tråden. :)

Övnings/träningssköt med 2 polare i dag, den ena har och den andra ska ta jägarexamen.

Vi sköt väll ca 250 smällar med hagel på den plats i skogen där vi höll till så det var ju inte så farligt tycker jag då närmaste och i stort sett endaste hus ligger nästan 400m fågelvägen från skjutplatsen. Men rätt var det är så dyker det upp en VW buss med 3 konstaplar som har kommit för att höra sig för om vad det är vi pysslar med.

Vi svarar på deras frågor och det visar sig att det har ringts o klagat på att: "Det skjuts varje vecka hela tiden" Vilket inte är sant.

Men jag vet nog efter lite efterforskningar vad det är för en lite k++ksugare som ring och gnällt. Antagligen gubben i kåken 400m därifrån. Gå med hunnjäveln din i min skog det går bra det men om jag skjuter lite på min egen mark så ska det grinas... Jävel. Ursäkta, tappade tråden där lite i ilskan bara.... :D Men eftersom allt var i sin ordning så tackade konstaplarna för sig och drog i väg igen.

Nästa gång, efter avbruten träning, kan du passa på att fråga polisen om de har en anmälan mot er, dvs om de är där för att höra er som misstänkta för något, det krävs ingen husis för att gå ut i skogen o träffa på skyttar men det är trots allt synnerligen bakvänt att göra det.

Min inställning är den att då det varken fanns brottsmisstanke mot er eller någon annan grund för att komma och störa er, så skall polisen undvika det, varför, tja för att man helt enkelt skall ägna sig åt annan verksamhet.

Efter denna händelse så har jag nu lite frågor och då ställer jag dom här då detta verkar vara en färsk och passande tråd.

1. Jag trodde det var 1700 smällar om året från samma plats. Men det är alltså 5000st? Vad hittar jag info om detta? Vill minnas att jag har läst det någonstans. Kanske tom fått ett svar. :blush:

Efter 5 000 skott om året på en plats är det tillståndspliktigt, ergo under 5 000 skott är det inte det, att avlossa skott på ägd mark eller mark där man har jaktmark är helt ok.

2. "Från samma plats" Vad menas med det? Kan jag stå i en glänta i skogen och skjuta men flytta mig runt där 10m hit 10m dit och då undgå detta med samma plats, eller hur stor yta är denna "samma plats"?

Ingen som närmare har prövat, men då vi talat en bullerstörning har +- 10 meter elker 10x10 meter förflyttningar ingen betydelse, ergo samma plats

3. Skytte med klass 1 vapen vad krävs för kulfång för det om man ska skjuta in bössan? Tänkte närmast på om jag i gläntan i skogen skulle böka upp en jordvall som kulfång. Hur stor bör den vara? Finns det nån regel här? Jag snackar inskjutning av klass 1 vapen.

Snegla på kraven i Säk B för det civila skyttet och vad de anser är ett betryggande kulfång, vill minnas att det är över 2 meter med jord som krävs.

4. Den ena konstapeln (som verkade vara han som chefade) frågade om vart gränserna på marken gick och hur stor marken var. Varför? Kan det vara "kontrollfrågor" för att se hur stor koll man har bara?

Förmodligen, vidare ev för att verifera att ni inte skjuter över gränsen med ert förmodade utfall av hagel, frågorna var säkerligen riktade för att erhålla bekräftelse på att ni/du faktiskt har rätt att vistas på marken och har insikt om gränserna

Sen frågade han om jag sköt med kula också men då tänkte jag att det behöver du inte veta eftersom vi inte gör det nu så jag sa nej. Men jag skulle ju har frågat om det skulle ha gått bra att göra det förståss.

Det bestämmer inte plisen, det bestämmer du.

Mvh//Matte. :)

Det är viktigt att du förklarar att det sker enbart skytte på valda tider på platsen, att det inte skjuts var och varje vecka, att ni är säkra i skyttet och att ni har uppsikt och kontroll över området.

Vidare, om plisen nu gör det til en vana att besöka er, se till att ha med alla handlingar för vapnen, det är viktigt.

/C

Publicerat

Tackar för det Christian. :)

Dom kollade lustigt nog inga vapenhandlingar. Bara mitt leg.

Jag frågade om det var något problem med säkerheten eller val av plats, och det var det inte enligt polisen. Dom tyckte det var ok. :)

Jag hittade lite info om hur många smällar man får skjuta och detta står på riksdagen.se

Direktlänk: http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfattningssamling/Forordning-1998899-om-miljo_sfs-1998-899/

Publicerat
  • Författare

För info så sköt jag och en polare ca 200 skott i går med min nya Champion Easybird kastare. Bra vind så det var knepigt men samtidigt betydligt mindre ljud över nejden. Min filosofi är att förvarna närboende så är det lugnt. Vi hade tom några av våra tyska hyresgäster som publik - utan kåpor :blink: - och ingen klagade. Ca 400 meter därifrån var det en familj ute i sitt fritidshus och de hade inte hört en enda smäll?! Jag har förmånen att kunna skjuta lite när jag vill så mitt skytte förläggs till vardagar, dagtid och ex inte nu på påskafton då flertalet närboende finns på plats. Dock kommer jag skjuta .22LR i helgen men det smäller ju inget så det är lugnt. Vi har ett bra kulfång i form av en lång slänt som vi skjuter mot och de duvor som missas landar i mjuk mossa och hämtas upp. Se bifogad filmsnutt!

Publicerat
  • Författare

Kastaren har en sladdburen fjärrkontroll som man lätt fingrar för mycket på..... :D

Publicerat
...hur många smällar man får skjuta...

Återigen: det finns inga bestämmelser om hur många skott du får skjuta när du övningsskjuter på egen/arrenderad mark. Lagtexten du hittat säger bara att permanent anlagda skjutbanor kräver tillstånd.

Vad det handlar om är ifall du stör andra, och där kan ett skott vara för mycket eller tvåtusen om dan helt okej - det beror på situationen.

Spontant skulle jag själv bli duktigt irriterad om nån blåser av ett par hundra hagelsmällar bara fyrahundra meter bort. Det låter som ett perfekt sätt att sänka pH-värdet på grannen...

-- Mats

Publicerat
  • Författare

Spontant skulle jag själv bli duktigt irriterad om nån blåser av ett par hundra hagelsmällar bara fyrahundra meter bort. Det låter som ett perfekt sätt att sänka pH-värdet på grannen...

-- Mats

Jaha men det beror ju på vad som finns mellan mig och grannhuset. 400 m med berg och skog är inget problem. 400 m öppet fält - svar ja. Ett annat hus med boende ligger 700 m bort, de hade hört smällarna dovt men inte tyckt det var besvärande och uppskattade min kontakt. Jag tror ärligt talat detta inte är ett problem bara man har grannfolket med sig. Nu kommer jag nog inte panga 200 smällar jämt men ville testa kastaren ordentligt och det fick jag ju göra.

Publicerat

Varför finns då gränsen 5000+ skott för stadigvarande skjutbana?

Isf. borde det inte vara något antal satt överhuvudtaget. :wacko:

400m ren skog mellan granne och skjutplats dämpar smällarna rätt bra tycker jag. Men det är ju hur man upplever det. Vissa är ju känsligare än andra.

Sen att personen i fråga är känd som en surkart sen lång tid tillbaka kanske inte hör till saken... ;)

Att man ringer snuten innan man kontaktar mig personligen sänker mitt ph-värde....