Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Bygelrepeter 45-70

Featured Replies

Publicerat

Hej alla glada jägare!

Vad tror ni om en bygelrepeter i kaliber 45-70 till purschjakt främst på vildsvin?

Det känns som en trevlig och smidig bössa och öppna riktmedel gillar jag skarpt att skjuta med

Publicerat

Rasssel, rassel,

inga nassetassare.

Nej men allvarligt talat är det ganska bra vapen, med en halv spänn funktion är det relativt säkert att i varje fall ensam smygjaga med den.

Dör gör det som träffas av dem.

Något svåra att skjuta från stöd, eller i varje fall i krav av ganska stor vana, fråga Karl Ö på forat om detta, förhållandevis mycket (inte hård) rekylkrafter medför att man säkerligen kan skjuta snabbare andra skott med ett annat vapen.

Charmiga, jo då det anser många men för egen del är jag lite mer kallsinnig.

/Christian

Publicerat
  • Författare

Ja att kunna repetera fram en ny kula snabbare med ett annat vapen betvivlar jag inte. Men ska man hårddra det så får man nog nästan ge sig på en halvauto för att kunna få en kännbar skillnad. Övning ger ju färdighet... Hur är det med licenser på halvauto idag?

Sköt en 45-70 i höstas och rekylen var väl inte nägot problem, men snällare bössor finns ju.

Purshjaga med en bössa som river fram ett KLAATTCH när en kula ska in i loppet är väl ingen vidare bra kombo dock. Vid eftersök så är nog en halvauto jädrans käck dock!

Publicerat

för mig kan jag knappt tänka mig en mer opassande bössa för smygjakt.

Publicerat
  • Författare

för mig kan jag knappt tänka mig en mer opassande bössa för smygjakt.

Vill du utveckla det? Det jag såg som klar fördel var smidigheten. Resten låter jag er mer kunniga yttra er om.

Publicerat

Om du vill skjuta med öppna sikten enbart så skulle jag säga till dig att köpa en m/96 i 9,3x57 för 300-500kr. :)

Publicerat

Vill du utveckla det? Det jag såg som klar fördel var smidigheten. Resten låter jag er mer kunniga yttra er om.

visst kan en bössa vara smidig men när jag smygjagar märker jag ofta ett behov av optik och då blir en bygel väldigt topprank och svårhanterad.

jag tycker kalibern har för lite fart kontra rekyl för dom skyttestållningarna.

bygel som system låter för mycket.

Publicerat
  • Författare

visst kan en bössa vara smidig men när jag smygjagar märker jag ofta ett behov av optik och då blir en bygel väldigt topprank och svårhanterad.

jag tycker kalibern har för lite fart kontra rekyl för dom skyttestållningarna.

bygel som system låter för mycket.

Okej, tack :) Måste säga att detta forum är kanon när man får ta del av allas erfarenheter.

Någon som vill tipsa om en trevlig kaliber till gris? Antar väl att de flesta klass 1 bössor gör sitt jobb men det finns ju alltid för och nackdelar med allt.

Vill ha en smidig bössa.

Publicerat

Jag har pychat utan problem med bygel i många år nu, först med 45-70, och numera med 30-30 och 357 magnum, och ibland med 444 Marlin också.

Publicerat

Okej, tack :) Måste säga att detta forum är kanon när man får ta del av allas erfarenheter.

Någon som vill tipsa om en trevlig kaliber till gris? Antar väl att de flesta klass 1 bössor gör sitt jobb men det finns ju alltid för och nackdelar med allt.

Vill ha en smidig bössa.

Budget? :)

Korta skotthåll antar jag eftersom du först funderade på bygel i stor slö kaliber.

Publicerat
  • Författare

Jag har pychat utan problem med bygel i många år nu, först med 45-70, och numera med 30-30 och 357 magnum, och ibland med 444 Marlin också.

Vilken kaliber tycker du funkar bäst? Maddog skrev ju att ovannämnd kaliber va lite långsam, men det måste väl även bero på typ av laddning/kula etc. Sen förstår jag med att det inte är något som är jämförbart med snabba kulor men frågan är om man märker stor skillnad på kortare håll.

De gånger jag varit ute o plockat vildsvin har jag haft skotthåll på max 10 meter.

Publicerat
  • Författare

Budget? :)

Korta skotthåll antar jag eftersom du först funderade på bygel i stor slö kaliber.

Budget ja... Bra saker får kosta pengar men max 25000kr

Publicerat

Hej Jag har en Marlin bygelrepeter 45-70 värdens bästa bössa :mellow::):unsure::wacko:^_^;):P:D:lol:B) Köp en du

Publicerat
  • Författare

Fast ska jag köpa en så är det ju en häst och cowboyhatt som gäller med. Varför inte köra hela paketet liksom :P

Publicerat

om du oftast får in dom djur du smygjagar på 10 m så funkar vad som helst.

jag får vara glad om jag får in mina djur på 100m.

Publicerat

Ska du primärt ha den till gris, så är 444 eller 45-70 nog att föredra, detta sagt med vetskapen att jag inte jagar gris själv, då det inte finns på mina marker.

Och du skjuter utan problem ihjäl vilket kl 1 vilt som helst på 100 m med dessa kalibrar, det är ingen svartkrutspatron vi pratar om.. ;)

Publicerat
  • Författare

Har ganska gott om vildsvin här omkring, brukar kunna stå klungor med ca 20 individer i.

De brukar stå 10meter in på åkrarna från skogen sett och mina fastigheter ligger vid kanten av skogspartiet så man brukar kunna komma riktigt nära.

Vad gäller rådjur har jag aldrig lyckats smyga mig nära någon.

Publicerat
  • Författare

Är det någon kvalitetsskillnad på Marlin och Winchester? Är det driftsäkra bössor förövrigt?

Publicerat

Ingen större skillnad på en Big-bore 94 och en Marlin, bra och driftsäkra bössor bägge två.

Är man ovan att skjuta bygel, så bör man tillbringa en del tid på banan innan man ger sig ut på jakt, det lönar sig, då repeteringen ska ske i ett fast rappt grepp, inga frökenfasoner alltså. :)

Publicerat
  • Författare

Ingen större skillnad på en Big-bore 94 och en Marlin, bra och driftsäkra bössor bägge två.

Är man ovan att skjuta bygel, så bör man tillbringa en del tid på banan innan man ger sig ut på jakt, det lönar sig, då repeteringen ska ske i ett fast rappt grepp, inga frökenfasoner alltså. :)

Haha okej, ja öva blir det ju självklart.

Publicerat

Klart du skall ha en bygel. Roligare bössa får man leta efter.

Jag repeterar mycket snabbare med den än med min studsare, magasinet är tömt innan älgen kommit halvägs om jag skjuter jägarexamensälgen.

Men man får öva lite och klämma avtryckarfingret ett par gånger sen sitter det.

Håller med Mr Marlin, det skall vara ett fast rappt grepp och bössan kvar vid axeln då går det undan. Har sett en del på youtube som skjuter bygel som tar ner bössan och repeterar, dom har inte fattat grejen.

Angående hastigheter på 45-70 så räcker det gott kulan är ju stor och tung och gör lika god nytta som en liten i hög fart.

Mvh Einar

Publicerat

Hej.

Vår hundförare skaffade en dylik,(Marlin 45-70),när den första marknadsföringsvågen med hundförar/björnbössan mm kom. Efter ett rent sidoskott på 50m på en mindre tjur och en hel eftermiddags eftersök på en trebent älg så bytte han raskt bort eländet. 1800-talspatronens kula satt i överarmsbenet, slog alltså inte igenom detta ens på så moderat avstånd. KLENT.

MVH FinneoTysk

Publicerat

Hej.

Vår hundförare skaffade en dylik,(Marlin 45-70),när den första marknadsföringsvågen med hundförar/björnbössan mm kom. Efter ett rent sidoskott på 50m på en mindre tjur och en hel eftermiddags eftersök på en trebent älg så bytte han raskt bort eländet. 1800-talspatronens kula satt i överarmsbenet, slog alltså inte igenom detta ens på så moderat avstånd. KLENT.

MVH FinneoTysk

Vad sköt han med för patron/laddning? Mycket av det som finns vad gäller fabriksammunition i .45-70 är gjort för antika bössor och håller inte i närheten av klass 1... Det är enorm skillnad på en sådan patron och en laddad med 26-grams premiumkula i 550 m/s...

Publicerat

Självklart skall det finnas en bygel i varje skåp :P .

Har själv en bigbore winchester i kaliber .307 som jag är väldigt nöjd med. Denna hade kindstöd och ringar från fabrik, till skillnad från många andra byglar. Hur det är med marlin vet jag ej?

.307an kan även använda 308 ammo, dock endast 1 i loppet samt en eller två i magasinet.