Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

pump hagel Marlin ?

Featured Replies

Publicerat

hej vet att det finns många rutinerade hageljägare på det här forumet så. min andra storebror ska skriva upp för jägare examen på måndag så han har lagt undan ett hagel vapen så att det inte ska försvinna ett (pumphagel) då och jag undrar är det något att ha för det första vet jag att många föredrar bock side by side och den goa alvatuomataren men i alla fall kanske det finns någon som har koll på den här pump modellen den heter följande , Marlin m/pardner hagelpump kolv och stock plast (syntet) rättare sagt kalibern är den största 12,76 och den är extremt billig den kostade 5 000 från början men han ska sälja ut det mästa nu så priset är 3,9. 000 :o det priset för en ny hagelpump är ju både sjukt billigt och sjukt orande vi forskade i vapnet och det är gjort (monterat) i Kina så vad tycker ni om hela grejen pumpvapen modell kvalitet? vill ha alla kommentarer både bra och dåliga försäljaren sa ialla fall att marlin har kvalitet stort tack för hjälpen på för hand hjälp två okunnande ungdomar :wub::D MVH linus

post-10838-0-16446300-1331316458_thumb.j

Publicerat

Även om jag är ett Marlinfreak, så avråder jag att köpa denna, jag har inte hört mycket gott om dessa Pardnerbössor, inte ens på de amerikanska forumen.

Publicerat
  • Författare

jasså vad synn :( men det var snällt han ska ju inte ha skit som första vapen ;)

Publicerat

Nix, det ska man inte utsätta sig för.

Publicerat
  • Författare

du har inte testat den eller ? för vad är det som är negativt med den ? för han blev så glad för den var som gjuten för honom och vikten längden allting den liksom hamnade rätt vartenda gång han la upp den mot axeln om inte den finns det något annat alternativ i pumpklassen då ? :) för han tycker om pump liksom veta att det är helt säkrat förens man har gjort en hel pumprörelse det är det han gillar mest säger han och det är ju bra och förståligt

Publicerat

Och en bock smäller aldrig om den är bruten :P

Ska man kika på pumphagel för inte allför blodiga pengar så tror jag en begagnad remington 870 är ett klart vettigare val.

Publicerat

...... för vad är det som är negativt med den ?.......

Den totala frånvaron av kvalitet. Det där är urtypen för en bössa man säljer vacumpackat med två askar skott för 199$ på Walmarts.

Det är den förväntade livslängden......

/T

Publicerat

Borde vara lag på att första bössan är en bock eller sida sida! Undvik detta skit verkligen inte universal som nyexaminerad jägare...

Publicerat
  • Författare

okej :) ni har rätt han blir ju bara ledsnare om det går sönder på en kråkjakt t.e.x så vi ska nog kolla på annat då

Publicerat
  • Författare

tack för tipset där fanns många sorter och förslag :D

Publicerat

Det går aldrig att komma ifrån att en bock eller SvS ofta har en egen själ och känns som ett gediget hantverk istället för något plastigt pump rappel.

Sen kommer man inte ifrån att man ger omgivningen en annan trygghet med ett brutet vapen. Men vill man vara lite yippikayeyy pang pump pang ala amerikansk badguy som skjuter in dörrar så visst. Kanske lite elakt beskrivet men ofta tror jag folk vill ha en pump för att det ser fräckare ut.

Lägg en peng på en bock som varar livet ut istället för på en bössa som ni kommer svära åt och ändå gå med förlust på när det ska bytas.

Visst finns det väl fördelar med en pump men en bock klarar allt en pump klarar och övning ger färdighet.

Publicerat
  • Författare

det var det han var rädd för att folk skulle tro det men sådan är han inte alls det han gillar är säkerheten innan pump helt ofarligt och sen förstås så verkar det ju rätt coolt och så och härlig känsla :)

Publicerat

ser absolut ingen fördel med pump nånstan kan väll vara roligt att leka på lerduvebanan med men annars aldrig att jag skulle jaga med en pump skrammel å förstör ju svingen när man ska pumpa för varje skott.. nä halvauto av bättre kvalla eller en bock satsa på det. är då mitt tips! mvh

Publicerat
  • Författare

men halv auto kan jag sätta pengar på nästan :P att den går sönder snabbare än ett pumphagel för den skramlar ju mycket mer än en pump och du tappar lite precision men en halvautomat kanske inte märks med hagel men på kula för på en halv atou ska lite av krutet eller smällen vad det nu är gå till baka och ladda om och skicka ut patronen så om du har lite kvalitet så tror jag det håller längre än halvautomat men jag kanske har fel? :wub::)

Publicerat

men halv auto kan jag sätta pengar på nästan :P att den går sönder snabbare än ett pumphagel för den skramlar ju mycket mer än en pump och du tappar lite precision men en halvautomat kanske inte märks med hagel men på kula för på en halv atou ska lite av krutet eller smällen vad det nu är gå till baka och ladda om och skicka ut patronen så om du har lite kvalitet så tror jag det håller längre än halvautomat men jag kanske har fel? :wub::)

Det beror på vad du menar med "går sönder", det troligaste felet på en välgjord halvautomat eller pump är utslitna utdragare, stift, fjädrar eller någon annan slitdel som bör bytas med jämna mellanrum på alla bössor som skjuts mycket ungefär som däck på en bil. Jag tror inte du märker någon skillnad i hållbarhet förutsatt att båda vapen är ordentligt byggda. Jag menar då vid jakt här i västvärlden, inte 6mån konstant regn och lera i en skyttegrav utan möjlighet till rengöring.

En ordentligt gjord kul-automat, tex AR-15, skjuter kanonbra men den är olaglig för jakt i Sverige, däremot verkar det som att de flesta autos för jakt har lite halvtaskig precision men det har väl inget med hagelautomaters prestanda att göra? :)

Publicerat
  • Författare

ja det har du rätt i :D och ar 15 har jag sett hoppas den kommer till sverige verkar som en riktigt härlig bössa magasinet rymmer väl typ 6-8 kulor och den görs väl bara i klass 2 vore fin till rävjakten :D men jag tänkte på det dåliga haglet igen min storebror har sagt att han inte vill jaga så där extremt mycket han vill bara skjuta lite lerduvor och gå en runda på åkern lite grisjakt med slug kanske en och annan kråkjakt så han ställer ju inte så höga krav på vapnet så kinesskiten kanske håller för hanns krav i några år eller ? :) och förresten jag hittade en begagnad 870 remington (pump hagel) som många föreslog på blocket i Västervik 3,300 kr skulle han bara ha och slug pipan fick man till för typ bara 1,300 kan detta vara något ? :D

Publicerat

Ja halvauton skramlar lite mer som regel, men den skramlar direkt - pangklånk så är det klart. Med pumpen blir det ganska lätt pang rassel klånk. Och om kråkan och de andra tre bakom den kastar för pang så är allihop i helt på det klara med vad som sker när klånket kommer senare....

Därtill har du tokfel vad gäller slitsyrka - den beror enkom på material, detaljarbete och konstruktion. En av de mest slitstarka hagelautomaterna är den gamla Browning A5 - en rekylomladdad slitvarg sedan 1902...... Ytterst få billiga automater eller pumpar är ens i närheten av ordet "driftsäker".

Därtill så är kulan/hagelkroppen ute ut pipan när pistongen på en gasopererad bössa rör sig. Så du tappar inte en enda m/s i fart. Det är en myt spridd av folk som inte begriper hur en automat egentligen fungerar.

...... men jag tänkte på det dåliga haglet igen min storebror har sagt att han inte vill jaga så där extremt mycket han vill bara skjuta lite lerduvor och gå en runda på åkern lite grisjakt med slug kanske en och annan kråkjakt så han ställer ju inte så höga krav på vapnet så kinesskiten kanske håller för hanns krav i några år eller ? :)

Men varför chansa och köpa något som är ett erkännt strul för dyra pengar som man ALDRIG har igen. Hur kul är det att jaga om man har problem med grejorna?

och förresten jag hittade en begagnad 870 remington (pump hagel) som många föreslog på blocket i Västervik 3,300 kr skulle han bara ha och slug pipan fick man till för typ bara 1,300 kan detta vara något ? :D

Inte för att jag är någon större anhängare av vare sig pumpar eller automater - men det är ju i alla fall något du

a) kan lita på

B) kan sälja om två år och ha tillbaka pengarna

/T

Publicerat

ja det har du rätt i :D och ar 15 har jag sett hoppas den kommer till sverige verkar som en riktigt härlig bössa magasinet rymmer väl typ 6-8 kulor och den görs väl bara i klass 2 vore fin till rävjakten :D men jag tänkte på det dåliga haglet igen min storebror har sagt att han inte vill jaga så där extremt mycket han vill bara skjuta lite lerduvor och gå en runda på åkern lite grisjakt med slug kanske en och annan kråkjakt så han ställer ju inte så höga krav på vapnet så kinesskiten kanske håller för hanns krav i några år eller ? :) och förresten jag hittade en begagnad 870 remington (pump hagel) som många föreslog på blocket i Västervik 3,300 kr skulle han bara ha och slug pipan fick man till för typ bara 1,300 kan detta vara något ? :D

AR-15 är en "legobössa" i den meningen att du kan byta ut alla delar du inte gillar mot något du gillar bättre. Det finns 30-skotts magasin i Kalashnikov-stil och rullmagasin som håller ännu fler patroner. Kalibrar kan du byta lika ofta som du byter kalsonger, detta är den civila varianten av M16 så den kan hålla bla 223 och 308 och alla vildkatter på dessa. Det finns även rimfire-kit till bössan har jag för mig.

Publicerat
  • Författare

AR-15 är en "legobössa" i den meningen att du kan byta ut alla delar du inte gillar mot något du gillar bättre. Det finns 30-skotts magasin i Kalashnikov-stil och rullmagasin som håller ännu fler patroner. Kalibrar kan du byta lika ofta som du byter kalsonger, detta är den civila varianten av M16 så den kan hålla bla 223 och 308 och alla vildkatter på dessa. Det finns även rimfire-kit till bössan har jag för mig.

ja den hade varit rolig ;):D :D
Publicerat
  • Författare

han skrev upp i går han fick 62 av 70 du var tvungen att ha 60 så han klarade det !!!!!!! :D :D så han ringde till en vapen affär ungefär 4 mil till oss (småländska vapen ) i Ingelstad om någon känner till dom det var en kille där som skulle vara riktigt riktigt duktig på vapen och han sa att det gick ganska bra att köpa för han sa att marlin gör nästan alltid mellan vapen inga extremt bra som går sönder efter första pluggen och inte sådana kvalitets vapen för 20 , 000 som håller i 20 år så han ska åka och betala hälften imorgon så att vapen handlaren lägger undan det helt sen ska han bara gör avståndsbedömningen sedan har han vfapen licens och sitt första vapen ^_^ gör han sitt livs misstag :wub: eller ? :D

Publicerat

Ok vi tar detta igen från början,

den aktuella Marlin pangen är skräp och svaret är att goda vänner eller bröder låter inte sina vänner/bröder köpa skräp.

Det finns så mycket vapen att köpa för samma peng att det gör valet så enkelt att det i mina ögon inte ens existerar.

/C

Publicerat

Läs nu vad Sidelock, Mr Marlin, Pmt och Christian skriver. Detta är kunniga och erfarna människor som delar med sig av det dom vet för att hjälpa oss mindre kunniga till bättre köp, bättre jakt m.m. Ta vara på det! Ingen skriver att en pang är av sämre kvalisort om den inte är det.

Vill man absolut ha en bössa med pump för de pengarna så titta på en winchester eller en remington. Begagnad då.. Det finns många fina tillfällen till att göra ett bra köp ute hos handlarna. Haka aldrig upp er på priset direkt, man kan alltid be säljaren göra något på priset och försöka komma överens om en lösning där båda blir nöjda. Ingen är omöjlig, det handlar bara om att lägga fram det på rätt sätt.

Publicerat

Rem 1100 halvis för enbart 1900 kr

Win ranger 1300 pump med två pipor för 5 000 kr

Browning halvis för vad jag uppfattar 1 000 kr

Ovanstående är bara snabba exempel, mitt uppfattning är dock att din bror skall ha en helt vanlig hagelbock, utan choker o tjafs, för 5 000 kr får han enormt mycket för pengarna.

/C

Publicerat

Åk till Ängelholm, Kläm och bestäm!