Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Jaktkritikerna - en öppet jakthatande organisation

Featured Replies

Publicerat

Har någon av er stött på Jaktkritikerna? http://www.jaktkritikerna.se/hem

Som sagt kritiska, men de är raka nog att vara tydliga med att det är deras syfte. Rätt mycket feluppfattningar kring viltvård, i mina ögon mysko siffror kring skadeskjutnignar osv.

sky_logo.jpg

Publicerat

Cheeses, tomtar, troll å diverse oknytt huserar fritt inom pannloberna hos somliga :blink: Bara en sånt påstående om att stora delar av sveriges skulle motsätta sig jakt?? Senast undersökningen var de över 80% som var positiva till just jakten, hur många som ställde sig "bryr mig inte" kategori kommer jag inte ihåg. Vad räknas som "stora delar" ? En av tio?

Ytliggare en tingest ur fablernas värld!!

Publicerat

lite grann som sveriges republikaner förening där dom också påstår sej ha majoritet av folket bakom sej sen att hela föreningen har knappt 8 tusen medlemmar och dom flesta undersökningar visar att folk är positiva till monarkin talar om andra saker

Publicerat

Statistiken kan stämma. Men sanningen bakom statistiken är inte svart/vit. Antar att tex en älg skjuts med ett dödande skott genom lungorna. Den drar iväg 2-300m. Eftersök måste påbörjas, iaf om vi följer reglerna, och vi sätter in en eftersökshund. Älgen var död när skottet gick men visste inte om det förens efter en kort promenad. Den hamnar i statistiken som en "skadskjutning" där eftersök måste göras. Vad gäller sjöfågel så har jag också sett något om att rätt många fåglar har hagel från tidigare i sig. Så det finns lite i kritiken som vi borde ta till oss av!

En fågel med något/några randhagel i sig är nog det svåraste som det går att göra ett bra eftersök på. För att inte säga omöjligt.

I övrigt så är det bra att dom står för vad dom tycker. Dom har ju all rätt att uttrycka sin åsikt!

Intressant är det dock att dom faktiskt gillar viss typ av jakt!? Sen skulle det vara intressant och veta om dom tillåter argument för jakt i sin förening(på hemsidan mm).

Skulle också vara intressant om dom är veganer eller om det är ok att föda upp djur i trånga utrymmen för att sedan ätas upp?

Eller om dom tycker det är ok att föda köttdjur med soja mm som ödelägger regnskog och människors hälsa i Sydamerika?

Tycker dom att det är ok att fördriva/stjäla livnadsutrymme av, apor/pandor/tigrar/ormar och andra djur i asien för att vi ska kunna äta ris och bambuskott här?

Känns som dom tagit ställning med väldigt smala referenser.... :blink:

Publicerat

Lite roliga med sina mål... De vill att SJFs inflytande ska minska... Men själva vill de sköta administrationen av jakten... :)

Publicerat

Det där med skadskjutningar av fågel ÄR knepigt.. dessutom är det artspecifikt. En träffad kråka är lögn i helvete att plocka reda på om den får flyga ngr hundra meter oftast, jävligt dålig procent på de eftersök som jag gör. Samma situation med ringduva så är det tvärtom, där tar man nog de flesta. Skammad and handlar helt och hållet om vilken miljö den finns i. Tunn och för hundarna lättjobbad vass så tar man allt, tjock knepig sammanhängande vass alt kaveldun och det blir assvårt genast. Knepigt som sagt!

Men skadskjutningen på kråka i min hantering är jävligt låg faktiskt.. På 72 fåglar sist tappade jag två tror jag, en vingad nere som kutade ifrån hunden och en bukad som flög iväg långt..

Mvh!

Publicerat
  • Författare

Vad gäller skadeskjutning så är det väl rimligt att göra skillnad på fågel och däggdjur. Men även på dödsök och andra eftersök. Men det är klart. Siffrorna blir ju slagkraftigare om man klumpar samman dem urskiljningslöst.

Publicerat

många söta djurbilder på den hemsidan :wub:

Publicerat

Är det inte de som Af Trolle damen styrde med? Hette se inte typ Föreningen för Hänsynsfull jakt innan? Eller är detta ännu en falang ur jakthatarorganisationen? :)

Publicerat
  • Författare

Är det inte de som Af Trolle damen styrde med? Hette se inte typ Föreningen för Hänsynsfull jakt innan? Eller är detta ännu en falang ur jakthatarorganisationen? :)

Helt riktigt, Riksföreningen hänsynsfull jakt. Fanns ju förklarat på wikipedia....