Publicerat Mars 23, 201214 yr Då har det kommit en utspel från rgeringens vapenutredare och Beatrice Ask om vapenlagarna nu är ju detta bara ett förslag men jag börjar bli fundersam vad hon håller på med just nu. Ett förslag är att förbjuda Halvautomater, om nu detta skulle sstoppa de kriminella gängen att ha illegala vapen. Jag vet inte men nog kommer Ask att svälja detta och föreslå regeringen detta. http://www.jaktojagare.se/aktuellt/halvautomater-kan-forbjudas Visst ska vi ha vapenlagar men det får inte börja gå till överdrift att det ska bli svårare o svårare att ha vapen. Tycker att sen Ask blev justitie minister har det blivit hårdare lagar i Sverige framför allt för oss jägare. Jag trodde att Moderaterna var för frihet men har nog blivit lurad. Att fp kommer att haka på detta skulle inte förvåna mig för Björklund vill strama åt allt. Ja jag röstade på Aliansen i förra valet och jag är besviken på dom i vissa frågor. har påpekat detta för partiledningen ett antal gånger. Men det känns som att småpartierna inte vågar gå imot M i vissa frågor. Tycker att Regeringen bör tänka sig för lite innan dom tappar allt förtroende hos jägarna i landet.
Publicerat Mars 23, 201214 yr Man kanske skulle ta och kolla på alla vapen som smugglas in i landet i stället, typ från Balkan och Östeuropa.
Publicerat Mars 23, 201214 yr Ja sånt här är ju bara löjligt. Tror knappast att bovar och banditer bryr sig om vad det är för slags vapen dom kommer över. Sen tror jag knappast att dom väljer en studsare i vare sig repeter eller halvauto form. Är ju inte så smidigt att konka med sig direkt. Det tråkiga med alla eventuellt hårdare regler är ju att det drabbar skötsamma laglydiga jägare/sportskyttar.
Publicerat Mars 23, 201214 yr Blockpolitiken är förödande! Man brukar ju säga att ett starkt förtryck skapar en förvirrad opposition, men detta är ju löjligt! Var är partiet som kan föra vår talan?
Publicerat Mars 23, 201214 yr Dom tittar inte bara på halvautomater och magasinskapasitet utan mycket annat i vapenlagstiftningen kommer med största sannolikhet ändras. Om något år så lär vi ha en väldigt mycket mer restriktiv lagstiftning. Vad som sannolikt även kommer försvinna är att det går att ta jägarexamen över en helg idag och handla vapen på måndagen efter. Kanske återinför dom kravet med jakträttsintyg som vi hade förr i tiden. Vidare kan man gissa på femårslicenser för samtliga vapen och ändamål. Varför inte en minskning av vapengarderoben ner till fyra vapen. Om det är någon som funderar på en halvautomat så är det läge att handla nu,kommer aldrig bli tillåtet att äga igen. Det man har när nya lagen träder ikraft kan inte återkallas eller göras olagligt att jaga med,det kan däremot inte säljas till någon i sverige. /Mike
Publicerat Mars 23, 201214 yr Fan så jävla dumt! Hur stor är andelen brott där lagliga vapen används? Ja knappast särskilt stora.. Förbjuder de oss jägare att köpa halvautomater så kommer det inte göra någon som helst skillnad i den kriminella världen. Majoriteten av de fall där människor dör pga skott med jaktvapen måste ju ändå vara självmord... Hur ofta går kriminella o robbar ett vapenskåp och skaffar sig jobb i onödan när de kan köpa en helauto helt utan krångel med rätt kontakter. Tror dom att någon jägare ska flippa ur och börja härja vilt omkring sig precis som det som hände i Norge så går det nog lika bra med en repeterbössa om den personen väl har bestämt sig.
Publicerat Mars 23, 201214 yr Fan så jävla dumt! Hur stor är andelen brott där lagliga vapen används? Ja knappast särskilt stora.. Jo jo det här vet alla jägare och skyttar och det spelar i detta sammanhanget ingen som helst roll. Efter det som hände i norge så är det helt enkelt inte politiskt korrekt att inneha halvautomater längre-IPSC skyttarna med sina AR-kloner och 30skottsmag är även dom i högsta grad berörda av detta så det är inte bara vi jägare som blir drabbade. Flera andra länder medger inte tillstånd till innehav av halvautomatiska kulvapen för någon verksamhet så detta blir inte första gången något land inför det. Att äga vapen är idag ingen medborgerlig rättighet. /Mike
Publicerat Mars 23, 201214 yr Nu är det inte den typ av halvautomater / helautomater som vi jägare andvänder som utredningen gäller. //Lasse D.
Publicerat Mars 23, 201214 yr Jo jo det här vet alla jägare och skyttar och det spelar i detta sammanhanget ingen som helst roll. Efter det som hände i norge så är det helt enkelt inte politiskt korrekt att inneha halvautomater längre-IPSC skyttarna med sina AR-kloner och 30skottsmag är även dom i högsta grad berörda av detta så det är inte bara vi jägare som blir drabbade. Flera andra länder medger inte tillstånd till innehav av halvautomatiska kulvapen för någon verksamhet så detta blir inte första gången något land inför det. Att äga vapen är idag ingen medborgerlig rättighet. /Mike Men inser dom inte att en dåre som vill göra en sådan massaker utför den vilken slags omladdning hans gevär än har och oavsett om han behöver peta i en ny kula för varje gång. Bättre man sållar vem som ska få vapen bättre istället för att sabotera för folk som har allt på de torra. Eller så är det jag som missförstått hela grejen med tråden.
Publicerat Mars 23, 201214 yr Nu är det inte den typ av halvautomater / helautomater som vi jägare andvänder som utredningen gäller. //Lasse D. Ok, då ber jag om ursäkt för det tog jag för givet. Sorry!
Publicerat Mars 23, 201214 yr Nu är det inte den typ av halvautomater / helautomater som vi jägare andvänder som utredningen gäller. //Lasse D. Jo den avser samtliga förekommande halvautomater för kula. /Mike
Publicerat Mars 23, 201214 yr Men inser dom inte att en dåre som vill göra en sådan massaker utför den vilken slags omladdning hans gevär än har och oavsett om han behöver peta i en ny kula för varje gång. Bättre man sållar vem som ska få vapen bättre istället för att sabotera för folk som har allt på de torra. Eller så är det jag som missförstått hela grejen med tråden. Visst inser dom det men det politiska etablissemanget kräver inget totalförbud på jaktvapen vilket skulle bli ohållbart,bara en översyn och uppskärpning av vissa saker. /Mike
Publicerat Mars 23, 201214 yr Jag var nere i två av jugoslavienländerna i höstas. Har en del kontakter där pga mitt hundintresse då jag både köpt och sålt hundar dit. Fick erbjudande av en bekants svåger att köpa en ak47 till ringa priset av 25euro. Givetvis så skrattade jag bara åt det hela, men påvägen hem i bilen satt jag och funderade över vapenproblematiken. Jag passerade många länder på min väg hem bla ungern, tyskland, österike, tjeckien, danmark och inte en enda gång blev jag stannad i tullen. Det är oförskämt simpelt att smuggla hem ett vapen om man nu skulle vilja det.
Publicerat Mars 23, 201214 yr Jo den avser samtliga förekommande halvautomater för kula. /Mike Ja så fick jag det med till, började fundera på hur det stod till i huvet på mig om min läsförståelse var helt ute och cyklade.
Publicerat Mars 23, 201214 yr Pressmeddelandet finns här -> http://www.regeringen.se/sb/d/7383/a/189165 och för er som inte orkar kolla där så kommer det här: Skärpningar i vapenlagstiftningen Regeringen har i dag beslutat kommittédirektiv Skärpningar i vapenlagstiftningen. En särskild utredare ska ges i uppdrag att bland annat föreslå hur det grova vapenbrottet bör förändras för att en skärpt syn ska få genomslag. - Det här uppdraget utgör ännu ett led i regeringens arbete mot den helt oacceptabla vapenbrottsligheten som vi ser i samhället, säger justitieminister Beatrice Ask. Tillgång till skjutvapen är ofta en förutsättning för att grova brott ska komma till stånd och kan även orsaka att en uppkommen våldssituation får betydligt svårare följder än den annars skulle ha fått. Det finns indikationer på att våldsbenägna kriminella personer använder skjutvapen i högre utsträckning än tidigare. Det är en oroväckande utveckling som regeringen tar på största allvar. Mot den bakgrunden ska utredaren analysera ett antal frågor om skjutvapen och föreslå de förändringar som bedöms nödvändiga. Utredaren ska bland annat ta ställning till hur det grova vapenbrottet bör förändras för att en skärpt syn på vapenbrottsligheten ska få genomslag. Ökade möjligheter att göra nyanserade bedömningar av grova vapenbrott är också av stor vikt. Utredaren ska också bland annat analysera förutsättningarna för tillstånd att inneha hel- och halvautomatiska vapen och om det bör införas regler om vapenmagasin. Utredningen ska redovisa sina förslag senast den 31 januari 2013.
Publicerat Mars 23, 201214 yr Tillägg till debatten. Tittar man på hotbilden idag inte bara i Sverige utan Europa så är den ändrad sedan 911. Idag är den ensamterroristen eller fanatikern som är det största samhällshotet och detta är med säkerhet en liten del i det arbete som görs för att göra samhället tryggare. Visst drabbar det men syftet är samhällssäkerhet. Svårt att acceptera kanske men det har skett förändringar i samhället och nu görs iaf Saker för att möta detta.
Publicerat Mars 23, 201214 yr Tyvärr har de fel approach i denna fråga. Jag är alliansare men gillar inte en del av politiken. Dock är jag tveksam till att det skulle bli bättre med V eller MP vid rodret. Tyvärr är det lätt att skylla på sittande regering men defacto har brotten med vapeninslag, handeldsvapen, ökat dramatiskt i delar av landet och då måste regeringen gör något. Jag tror dock att den mesta av problematiken är importerad. Dels mentaliteten hos vissa nysvenskar men även de kontakter på ex balkan, ryssland osv nya svenska medborgare har. Problematiken är att en vapenlag är generell och inte gäller enbart jägare. De flesta brott som begås idag görs säkert med oregistrerade vapen. Den enklaste lösningen torde vara brutala straffskalor vid olaga vapeninnehav. Vi snackar 10 år etc, förutom ev. påföljder som själva brottet gett. Det skulle ha effekt.
Publicerat Mars 23, 201214 yr Svensk straffskala är mesigast i världen! Sverige är ett land du kan göra nästan vad som helst och "get away with it". Skärp straffen men inte ge sig på licenserna. Det är bra som de är idag.
Publicerat Mars 23, 201214 yr Om jag fattat rätt så är det ånyo möjligt att ansöka om licens för halvauto i Norge igen. Flera har dessutom fått licens beviljad. Det blev av förklarliga skäl tvärstopp efter Breiviks vansinnesdåd. Analogt med Sveriges vanliga Bror Duktig-mentalitet så tar man väl här till storsläggan och dräper mygg i sin iver att visa handlingskraft. Edit : lägger till norsk länk: http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=8&t=68598&start=160 Raggarö
Publicerat Mars 23, 201214 yr Om jag fattat rätt så är det ånyo möjligt att ansöka om licens för halvauto i Norge igen. Flera har dessutom fått licens beviljad. Det blev av förklarliga skäl tvärstopp efter Breiviks vansinnesdåd. Analogt med Sveriges vanliga Bror Duktig-mentalitet så tar man väl här till storsläggan och dräper mygg i sin iver att visa handlingskraft. Raggarö + på det, bäst i klassen som vanligt
Publicerat Mars 23, 201214 yr Författare Foffe: vet du vem det är som kommer att vara utredare? Nej jag vet inte vem utredaren är.
Publicerat Mars 25, 201214 yr Man blir ju onekligen lite bekymmrad. Kanske bäst att passa på att köpa de bössor man kan tänka sig behöva redan nu, innan 5 årslicenser, halvautoförbud och andra dumheter är ett faktum. Vill det sig riktigt illa kanske vi inte ens får ha vapnen hemma. Skulle inte förvåna mig om framtidens vapenägare får förvara vapen hos polisen och kvitera ut dem vid användning. Mot en avgift förstås. Adjö till spontana jaktturer och skyttedagar i så fall. Nä, jag tror jag måste investera lite medan tid finns..
Publicerat Mars 25, 201214 yr Man blir ju onekligen lite bekymmrad. Kanske bäst att passa på att köpa de bössor man kan tänka sig behöva redan nu, innan 5 årslicenser, halvautoförbud och andra dumheter är ett faktum. Vill det sig riktigt illa kanske vi inte ens får ha vapnen hemma. Skulle inte förvåna mig om framtidens vapenägare får förvara vapen hos polisen och kvitera ut dem vid användning. Mot en avgift förstås. Adjö till spontana jaktturer och skyttedagar i så fall. Nä, jag tror jag måste investera lite medan tid finns.. inte troligt. antingen får vi ha vapen i hemmet eller så får vi inte ha vapen alls. myndighetsförvaring är mer eller mindre avvecklat av kostnadsskäl och kommer så förbli med säkerhet.