Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

fx cutlas kal 22 fullfarts.

Featured Replies

Publicerat

Är jag den enda som kör bakvända diaboler inomhus? BETYDLIGT mindre risk för tak och väggar samt en sjujävla hälsning till djuret...

-- Mats

Blir det inte svårt att uppnå den lagstadga hastigheten med diabolen bakofram??
Publicerat

Köpte Crow Magnum och vanliga Hunterkulan sist, verkar funka helt ok.. Kan väl testa Extreme nästa sväng kanske? Vad jämför du den med? Vad har du testat som du upplever gå förbenat bra?

Mvh!

Hurricanes Exterminator går bra

H&N Field target trofy m,fl funkar också fint.

Publicerat

Jag har skjutit det ur alla pangar jag använt, först provade jag för att få våldsammare expansion på möss, sork och råttor men det visade sig fungera lika tokbra på duvor och annat skräp också...

I vissa fall (med vissa kulor och bössor med magasin eller laddtapp t.ex.) får man kraga in bakdelen som kan vara överstor, men det är fort fixat med lämplig kona... Vissa kulor, typ Dogg Match, är ganska veka och tätar sämre med tappad utgånghastighet som följd men de flesta skjuter i samma hastighet och med samma precision ut till en bra bit över vanliga inomhusavstånd. Mest har jag skjutit H&N Baracuda Match eftersom jag råkade komma över några tusen till rätt kurs och de visade sig hålla även med Theoben Eliminatorn, men undantaget de klenaste så brukar allt funka.

Prova - det är ju inget svårt experiment.

-- Mats

Publicerat

Det kanske är dags att upprepa att det krävs projektiler som konstruerats för att expandera vid jakt med luftgevär?

Publicerat

Det kanske är dags att upprepa att det krävs projektiler som konstruerats för att expandera vid jakt med luftgevär?

Som en helt vanlig diabol, alltså - eller i princip vilken icke-rundkula du vill.

En bakvänd spetskula med solitt huvud kan möjligen ställa till initiala problem med en analretentiv tolkare, men en diabol expanderar - på grund av sin konstruktion och välkända, fysiska lagar - oavsett vilken väg du skjuter den.

Att man skulle klara en rättegång är inte ens ämne för diskussion...

-- Mats

Publicerat

Som en helt vanlig diabol, alltså - eller i princip vilken icke-rundkula du vill.

En bakvänd spetskula med solitt huvud kan möjligen ställa till initiala problem med en analretentiv tolkare, men en diabol expanderar - på grund av sin konstruktion och välkända, fysiska lagar - oavsett vilken väg du skjuter den.

Nej. Lagtexten struntar i fysiska lagar, den är skriven för att tillverkaren anses vara den som vet bäst hur deras produkter skall användas.

Vanliga platthuvade diaboler (matchkulor) är konstruerade för att ge snygga hål, inte för att expandera.

Hurricanes Exterminator som näms ovan är konstruerade för maximal penetration, och minimal expansion.

H&N Field Target Trophy är konstruerad för fältskytte, med bättre BC än vanliga match-diaboler. Detsamma gäller andra rundnosade diaboler, typ JSB m.fl. I mina praktiska test expanderar de i stort sett ingenting i gelatin.

Egentligen är det ingen större skillnad mellan luftvapen och krutvapen i klass 1 eller 2, i detta avseende.

Matchkulor med hålspets, typ Norma Golden Target HP är inte konstruerade för att expandera, och varken avsedda eller tillåtna för jakt efter klass 2 vilt.

Brukar du använda bakvända helmantelkulor på älgjakten också? :dry:

Att påstå att alla blykulor är konstruerade för att expandera bara för att de defacto deformeras om de har tillräckligt hög hastighet och möter tillräckligt högt motstånd är att spela dum. *

Ett annat (oerhört) pedagogiskt exempel:

Tidigare hade jag en 4 cm sänkt V70 som ibland framfördes på sämre skogsvägar, var man bara försiktig så funkade det.

Betyder det då att min sänkta V70 var konstruerad för att framföras på dåliga skogsvägar eftersom det faktiskt funkade?

Hade man frågat Volvo hade de svarat nej, och rekommenderat XC70 istället. (Nu har jag en XC60.)

Jag är själv konstruktör..... Dock inte av luftvapenprojektiler.

*Har du gått kurs hos Johnny Ottosson? :tongue:

Publicerat

Jag tippar på att luftvapen ger mer effekt med en tung kula vilket både

Barracudan och Exterminatorn har gentemot en lätt kula med extra expansion eftersom det är olika på kraften i vapnet och avståndet osv.

tror på tyngd i träffen i stället :thumbsup:

Publicerat

Lagtexten struntar i fysiska lagar...

Det gör inte Tingsrätten. Inte heller fäster de lika stor vikt vid enskilda formuleringar som ändamålet med dessa: texten i NFS 2002:18 finns där av en anledning, nämligen att man - för att säkerställa god effekt i viltet - ska använda kulor som expanderar.

Något en bakvänd diabol gör utav bara helvete. Case closed.

Har du gått kurs hos Johnny Ottosson?

Lågt... MYCKET lågt... :tongue:

Men, i likhet med den gode Johnny har jag den irriterande egenskapen att ha rätt de gånger du minst vill att jag ska... ;)

-- Mats

Publicerat

Jag tippar på att luftvapen ger mer effekt med en tung kula vilket både

Barracudan och Exterminatorn har gentemot en lätt kula med extra expansion eftersom det är olika på kraften i vapnet och avståndet osv.

tror på tyngd i träffen i stället :thumbsup:

ALLA vapen ger mest effekt MED mest (överförd) effekt.

Alla vapen dödar genom att skada. Skadan är direkt proportionerlig mot överförd effekt: en lättare kula som lämnar 8 J i kroppen dödar snabbare/säkrare än en tyngre som lämnar 4 J. Massan är sekundär och i många fall kontraproduktiv: mer massa/material innebär vanligen en kraftigare kula som deformeras mindre vid anslag.

Det är ren fysik och svårt att ifrågasätta. ;)

Tyngre kulor har dock, iom sitt högre BC (också ren fysik), ett klart berättigande när hållen börjar bli längre då ingen kula kan leverera mer energi i djuret än den bär med sig...

-- Mats

Publicerat

Jag har skjutit det ur alla pangar jag använt, först provade jag för att få våldsammare expansion på möss, sork och råttor men det visade sig fungera lika tokbra på duvor och annat skräp också...

I vissa fall (med vissa kulor och bössor med magasin eller laddtapp t.ex.) får man kraga in bakdelen som kan vara överstor, men det är fort fixat med lämplig kona... Vissa kulor, typ Dogg Match, är ganska veka och tätar sämre med tappad utgånghastighet som följd men de flesta skjuter i samma hastighet och med samma precision ut till en bra bit över vanliga inomhusavstånd. Mest har jag skjutit H&N Baracuda Match eftersom jag råkade komma över några tusen till rätt kurs och de visade sig hålla även med Theoben Eliminatorn, men undantaget de klenaste så brukar allt funka.

Prova - det är ju inget svårt experiment.

-- Mats

Som jag förståt så är en luftbössa normalt konstruerad så att en luftpust driver fram en projektil genom ett rör (pipa). Projektilen är då konstruerad med ett huvud följt av ett flexibel material som har till uppgift att täta mot rörets (pipans) väggar. Vänder man då på projektilen i den motsatta riktningen mot vad den är konstruerad för borde projektilen uppvisa en kraftigt försämrad hastighet. Du har alltså en annan uppfattning kring detta och har exprimenterat dej fram till att hastigheten är likartad oavsett riktning på projektilen, hur har du kommit fram till detta och finns det nån form av dokumentation???
Publicerat

En sanning med modifikation: det är sällan de skjuter i samma hastighet, men hastighetstappet är normalt hanterbart - undantaget de vekaste, som nämnts. Jag är övertygad om att vare sig fåglar eller möss bryr sig nämnvärt om kulan lämnar pipan med 196 eller 187 m/s.

Uppenbarligen klarar de flesta huvuden av att deformeras tillräckligt, alternativt har de tillräcklig diameter till en början, för att täta.

Och, som sagt: prova själv. Ställ upp några lämpligt mogna tomater efter kronografen så kan du också se skillnaden i anslag...

-- Mats

Publicerat

ALLA vapen ger mest effekt MED mest (överförd) effekt.

Alla vapen dödar genom att skada. Skadan är direkt proportionerlig mot överförd effekt: en lättare kula som lämnar 8 J i kroppen dödar snabbare/säkrare än en tyngre som lämnar 4 J. Massan är sekundär och i många fall kontraproduktiv: mer massa/material innebär vanligen en kraftigare kula som deformeras mindre vid anslag.

Det är ren fysik och svårt att ifrågasätta. ;)

Tyngre kulor har dock, iom sitt högre BC (också ren fysik), ett klart berättigande när hållen börjar bli längre då ingen kula kan leverera mer energi i djuret än den bär med sig...

-- Mats

Med tanke på kulbana och effekt i ett luft/Pcp gevär så blir ett relativt kort avstånd snabbt i behov av tyngden i kulan!

Kulbanan är ju ganska abrupt böjd när du kommer ut på över 30-40m , då finns ju foget för tyngden i kulan.

Att räkna ut att jag har fel går säkert snabbt men det är efter åtskilliga skott som man ser den praktiska effekten!

Teori i all välmening men jag håller mig hellre i skogen och ser praktiskt på vad som sker!

Publicerat

En sanning med modifikation: det är sällan de skjuter i samma hastighet, men hastighetstappet är normalt hanterbart - undantaget de vekaste, som nämnts. Jag är övertygad om att vare sig fåglar eller möss bryr sig nämnvärt om kulan lämnar pipan med 196 eller 187 m/s.

Uppenbarligen klarar de flesta huvuden av att deformeras tillräckligt, alternativt har de tillräcklig diameter till en början, för att täta.

Och, som sagt: prova själv. Ställ upp några lämpligt mogna tomater efter kronografen så kan du också se skillnaden i anslag...

-- Mats

Hmm, jag är lite osäker på om min Royals magasin gillar felvända kulor men det går ju att prova.

Får väl ställa upp kronografen o se om hastighetstappet är så litet som du ger sken av, blir det större försvinner ju effekten av kulans större deformering snabbt då en kula som går för sakta knappast har kraft kvar att döda. Dessutom blir ju BC:t kraftigt försämrat så kulbanan måste avvika en hel del mot en rättvänd kula.

Publicerat

Jag tror jag håller med dig Mats, men då krävs två förtydliganden. Dels att det är relativt korta avstånd som avses, vilket jag utgår ifrån att du menar vid innomhusjakt. Del så är det ett förtydligande kring ditt resonemang om överlämnad energi, då energi i sig inte ger hela bilden, men är en god indikator. Det viktiga är dels energi och sårkanal (energin hjälper oftast till att ge en rejälare effektiv sårkanal än bara diametern på kulan och djupet på penetrationen, och i fallet 10m med luftgevär är genomskott förväntat med alla kulvikter.

edit: lägg in ) där ni tycker det passar ;)