Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vilken handkikare är bäst till förhållande av sitt pris?

Featured Replies

Publicerat

God kväll kära forumiter! Jo, det är så att jag aldrig ägt en riktig handkikare i mitt liv och är nu riktigt sugen på att skaffa en till höstens bravader ute i skog och mark.

Jag har hört mycket gott om kikarsikten och handkikare från asiatiska Vortex och funderar därför givetvis på om man kanske skulle slå till på en sådan... Ris och ros önskas därför. ;)

Och ni som redan är välkända optikbögar är givetvis välkomna in i tråden. B)

Mvh

Publicerat
  • Författare

ja, jag har iaf fått svar från en person med optikfetischer på fb, men alla ni andra då?

Publicerat

Jag letade handkikare för 15 årsen, då blev det till slut en Zenith inhandlad, dög gott till mig tyckte jag och kostade knappa 1000-lappen. Kikade på en Swarovski hadnkikare och visst den var kalas men kostade då motsvarande 4-lök och det var lite saftigt för en student. Men visst var det skillnad som nyputsat fönster och oputsat!!

Jag blev nöjd med mitt val och har inte ångrat mig!!

Publicerat

Inte hutlöst dyr men har funkat för mej.. Nikon Monarch 8x40.

Mvh!

Publicerat

hensoldt 8x30 (finns bara beggad) är mest kikare per krona som jag sett till dags datum. okularjusterad skärpa självklart.

Publicerat

Har själv en Victory 8x42 FL som jag är grymt nöjd med. Denna har jag jämfört med en bekants Bushnell Elite 8x43 & kontentan är att Bushnellen är riktigt bra. Med mina något otränade ögon ser jag ingen skillnad. Jämförelsen finns även verifierad på någon "birdforum" sajt från US of A. Här från England till riktigt bra kurs: http://www.microglob...ars-p-6526.html, förresten därifrån kompisen köpte sin. När den såldes i Sverige tror jag den gick för dryga 10 lappar.

Har även haft en sådan som föreslås av Maddog & den är vass. Riktigt bra jaktkikare då du inte behöver hålla på att ratta in skärpan. Men...jag blev trött i ögonen av att titta i den & inte heller lika fin i glasen som Bushnellen.Håller med om att Hensoldten mest bang for the buck i klassen <2000kr.

Reviewn: http://www.birdwatching.com/optics/2008roundup/chart_main.html

Publicerat

Kowa i 5-6000 kr klassen :)

Publicerat

har hensoldten kanske blivit lite dyrare. när jag köpte min låg dom under 1000 kr ink frakt på egun.

Publicerat

Beror

har hensoldten kanske blivit lite dyrare. när jag köpte min låg dom under 1000 kr ink frakt på egun.

Beror nog på ifall du väljer den äldre modellen 12 eller den nyare Fero-d16, tror jag den hette. På min var laserfiltrena borttagna så den var betydligt ljusstarkare än den med filtrena intakta. Lite dyrare med filtrena borttagna.

Publicerat

Köpte en Nikon Monarch 8x42 för 2800 kr från Handla Digitalt. Ordinarie pris 4000 kr. Vattentät och mkt bra kvalitet!

Publicerat
Kowa i 5-6000 kr klassen

Har en äldre Kowa 7x40, galet mycket kikare för peninga.

Sent from my HTC Legend

Publicerat

Zeiss victory 10`´ 56, överlägsen!

Publicerat

Kan bara instämma om Kowa.

Sjukt bra kikare för de pengarna.

Nikon likaså.

Jag har två en kowa 8*32 eller om det är 40 och en Nikon 8,5*56

Olika kikare till olika ändamål.

//

Publicerat

Hitta en begagnad militär swarowski, har en sådan själv och den är bättre än dom flesta jag tittat i. Gav själv 3000 kr för min

Publicerat

Frågan är ju i princip omöjlig att besvara utan att veta vilken budget du har. Annars är ju en gratis "kikare-på-köpet" eller give-away den absolut bästa i prestanda/pris... Man kan ju faktiskt se saker på långt håll och de verkar vara närmre. Givetvis inte när det är halvmörkt och med allmännt taskiga prestanda i övrigt.

Men om man vill lägga en mindre peng, säg 1000-1500 så är ju Hensoldten som tidigare nämnts svårslagen i min mening. Annars är det bara att tänja på budgeten om man vill ha bättre och bättre prestanda, sen står man där med sin Zeiss eller Swarre.

Jag tycker det är ett vettigare köp för 1000-1500 spänn än en Nikon/Vortex osv för 4-5000. Det man vill ha är ju ändå en Zeiss/Swarre...men man vill kanske inte slanta för den.

Publicerat

Vi går i samma tankar, dunder...

http://www.4scopes.com/nikon_binoculars.htm

har en nikon 8x42 galet billigt! om du sen ändå ska betala frakten från staterna, måste jag rekommendera att du tittar lite på avståndsmätarna också!

De har även Nikons avståndsmätare som ligger i ungefär samma prisklass!

Hmmm...blir faktiskt lite sugen själv nu...

Publicerat

Vi går i samma tankar, dunder...

http://www.4scopes.c..._binoculars.htm

har en nikon 8x42 galet billigt! om du sen ändå ska betala frakten från staterna, måste jag rekommendera att du tittar lite på avståndsmätarna också!

De har även Nikons avståndsmätare som ligger i ungefär samma prisklass!

Hmmm...blir faktiskt lite sugen själv nu...

Det blir ju inte så billigt när allt kommer kring. på Handladigitalt har de kampanj just nu och bara lite dyrare än USA. Dessutom är tryggare att köpa i Sverige än en firma borta i USA. Är du på plats där är det en annan sak och kan ta hem själv under tullfritt värde.

Publicerat

Finns en snubbe på Blocket som säljer beggade kikare, sök på kikare i Östergötland, har dock ingen koll på hur han ligger till i pris dock, men han brukar ha en hel del kvalitéts optik, div armé kikare mm.

Publicerat

Det blir ju inte så billigt när allt kommer kring. på Handladigitalt har de kampanj just nu och bara lite dyrare än USA. Dessutom är tryggare att köpa i Sverige än en firma borta i USA. Är du på plats där är det en annan sak och kan ta hem själv under tullfritt värde.

Har handlat från både opticsplanet, optics zone, elk ridge samt midway och cabelas flera gånger utan minsta problem. Inte ens med returerna.

Gråimport blir billigare, men är ju olagligt.

Bästa i min värld är då att beställa tillsammans och splitta frakten. Har man tur (vilket faktiskt sker då och då) så slipper man tull och moms.

Och jämför lite olika saker ur sortimentet på handladigitalt så ser du att det skiljer en hel del. Framförallt om man handlar då dollarn är låg. Nu är den inte så värst låg, varför marginalvinsterna blir mindre. Räkna om sedan när dollarn dippar neråt 5,5 sek/usd.

Då jäklar kan du komma å säga att du tjänar pengar, Joel!

Publicerat

Frågade du om Vortexen? Helt ärligt - jag trodde Kenneth ljög när han sa vad den kostade. SJUKT prisvärd... Du ska lägga ordentligt mycket mer pengar för att få bättre och ingen firma i Sverige har bättre uppbackning - inte för att det verkar behövas, för reklamationerna kan räknas på ena handens stortå.

Bestäm dig för hur mycket du kan punga ut så ska du få min åsikt om vad du ska köpa. Är du för fattig så kan du köpa den lite för klumpiga Nikonen av mig för 800:- ink. frakt, du får ju igen pengarna den dan du ska köpa bättre. Och det är DITT pris, de andra får betala en tusing. ;-)

-- Mats

Publicerat

har ett par beg zeiss militär 7x40, dom är det som passar mig bäst

men bäst pris prestanda för mig var nog tyvärr en 8x20 från biltemas reahylla, 49 kr och funktionbelt

Publicerat

Har för mig att jag räknade på detta med billiga vs "dyra kikare". Är man hänginen jägare, inte minst med relativt låg ålder(dvs många jaktår kvar..), är det definitivt värt att satsa på antingen ny zeiss/svarre alternativt begagnad. Där man räknar in allt man lägger på jakten som bilar, bränsle, arrenden(!), vapen och ammunition etc. så framstår denna långsiktiga investering som löjlig. Speciellt om vi talat purchjakt och arrenden med hög kostnad - dålig kikare fler missade skottchanser...

Om Ni så ska gå tillbanken innan så köp kvalité!

Körde själv under många år kikare i 1-3 tusenkronorsklassen, vågar inte tänka på hur mycket vilt jag ej lyckades köns- artbestämma under denna tid..

//RG

Publicerat

Packade upp min Nikon Monarch 8x42 idag. Mkt nöjd och för pengarna 2800 kr mot ord 4100 var det klart värt det. Helnöjd!

Publicerat

Packade upp min Nikon Monarch 8x42 idag. Mkt nöjd och för pengarna 2800 kr mot ord 4100 var det klart värt det. Helnöjd!

Bra köp!

Publicerat

Jag köpte en Minox 8*42 (typ 30 års garanti) den funkar klockrent och är jätte nöjd. 1599:- (mediamarkt hade lagt sitt pris under deras inköpspris:-)