Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vilken handkikare är bäst till förhållande av sitt pris?

Featured Replies

Publicerat

Mkt tyckande...läs de reviews som finns på fågelskådarsajter. Optiken bedöms där av kunniga.

Publicerat

Kowa i 5-6000 kr klassen :)

sån har jag. (10x40)

Men mest för pengarna måste väl ändå en gammal militär zeiss (jena) 6x30 vara...... Hade jag inte varit brillmongo hade jag använt min överskottskikare mer än jag gör, den är smidigare än Kowan.....

Edit: det gick en på tradera för 450 kr för två veckor sedan.

Publicerat
  • Författare
köpa den lite för klumpiga Nikonen av mig för 800:- ink. frakt, du får ju igen pengarna den dan du ska köpa bättre. Och det är DITT pris, de andra får betala en tusing. ;-)

-- Mats

SÅ jävla snygg är jag väl inte utan tomtemasken? Tror dock att jag köper kikaren din, men måste nog först se om bilåbäket går genom besiktningen... :DB)

Publicerat

Kolla på tyska hemsidor typ Frankonia. Själv hittade jag en Docter 8X42 med 46% rabbatt så den var hos mig för under 4000:-. Hippen tittade i den för nåt år sen o hans spontana kommentar var "jäklar, vilken skärpa". Jag har också lyckats könsbestämma rådjur på ca 800m så visst har Hippen rätt när han berömde skärpan. Enda nackdelen är att 42mm öppningen inte räcker till när mörkret blir kompakt men det gäller ju samtliga märke, den leder å andra sidan inte till gamnacke som större kikare gör.

• 5 months later...
Publicerat

Finns en snubbe på Blocket som säljer beggade kikare, sök på kikare i Östergötland, har dock ingen koll på hur han ligger till i pris dock, men han brukar ha en hel del kvalitéts optik, div armé kikare mm.

Han är ju sjukt dyr och verkar rikta sig till samlare. Tyvärr är Leica ett sådant märke, otrolig optik och kameror men alldeles för många packas aldrig upp ur lådan av rädsla för värdeminskning. Känns lite som att vara enuck och gå på reperbahn tycker jag...

• 2 months later...
Publicerat

Hej!

Att investera i en korrekt anpassad handkikare är nog bland de bästa investeringar man kan göra som jägare enligt mitt tycke. Jag kan ju inte ge några rekommendationer om specifika kikare eftersom jag är part i målet dock kan jag kanske bidra med några tips om att välja optik.

1. Den sämsta kikaren är den du inte tar med dig. Därför bör man alltid beakta kikarens vikt, storlek och andra faktorer som gör att man drar sig för att ta med kikaren ut i skogen.
  2. Man bör även tänka igenom vad man främst ska använda den till. Om kikaren främst ska användas för toppfågeljakt och annan jakt dagtid då krävs inga storta objektiv och vikten kan hållas nere. Ska kikaren däremot användas för t ex räv eller vildsvinsvak behövs ofta ett stort ljusinsläpp och objektiv vilket drar upp vikten. Ofta kan det vara bättre att satsa på 2 kikare, en lite mer högkvalitativ för att tillgodose den primära jakttypen och en billigare för att tillgodose den sekundära. Att försöka hitta en kikare som gör allt leder ofta till att man svär över vikten vid dagsjakt och lik förbaskat inte får tillräckligt ljusinsläpp på natten.
  3. Kikarens mörkeregenskaper ges grovt räknat av följande faktorer: 1) objektivets storlek (eller mer precist utgångspupil = objektivstorlek/förstoring) 2) reflexytbehandling (coating) 3) linskvalitet 4) antalet linser. Kikare av takkant modell (den mest populära stilen) kan även förlora ljus genom att prismorna är felaktigt utformade så att ljuset inte uppnår fullständig intern reflektion.
  4. För att få riktigt bra skymningsegenskaper bör man gärna ha kikare med en utgångspupil på 6-7 mm. Dvs Objektivdiameter/förstoring >6-7. För att undvika ett allt för stort objektiv bör man därför inte välja större förstoring än nödvändigt. Oftast räcker 7-8 gångers förstoring eftersom större förstoringar ofta gör bilden mer skakig vid frihandsanvändning. De gånger det krävs större förstoring för att upptäcka ett djur är det oftast ändå för långt borta för att det ska vara jaktbart.
  5. Populära och gångbara storlekar för jaktkikare är ofta 8X30 (bra för rörlig jakt på dag, och fungerar i gryning/skymning om optiken är av hög kvalitet), 8X42 (mest populära modellen och ofta lite av en kompromisslösning), 8X50-56 (dedikerade, och tunga, kikare för nattvak och riktigt dåliga ljusförhållanden)
  6. Jag vill även slå ett slag för porrokikare (kikare av konstruktionstyp som Hensoldt 8X30). Porro har en genial och enkel konstruktion med väldigt få nackdelar och många fördelar samtidigt som den är otroligt kostnadseffektiv att tillverka. Takkantkikare (den helt dominerande typen i Europa) å andra sidan är svåra och dyra att tillverka. Det kostar ca 2-3 gånger så mycket att tillverka en takkantkikare i förhållande till en porrokikare med samma optiska prestanda. Dessutom är porrokonstruktion speciellt fördelaktig vid jakt eftersom den ger mycket större möjligheter att upptäcka djur vid spaning. Detta följer av att synfältet/vidvinkeln normalt är betydligt större än motsvarande takkantkikare. Vidare har de ett väsentligt bättre skärpedjup dvs med en välgjord porrokikare har du skarp bild från ca 20 meters avstånd till oändligheten. Med en takkantkikare har man enbart full skärpa på ett 30-50 tal meter i djup från den punkt man fokuserat. Porrokikare förmedlar därför ett bättre helhetsbild och en bättre överblick som bidrar till att förmedla de ofta sublima och perifera synintryck som medför att även väl maskerade djur kan upptäckas.
    För visso hade takkantkikare vissa fördelar när de introducerades på 50-60 talet men det mesta av det gäller inte längre och var i vissa fall av relativt kosmetisk karaktär redan då.
    Utan att vara allt för konspiratorisk så finns det fog att tro att det bland de europeiska kikare-”tillverkarna” funnits starka och unisont incitament att framhålla och marknadsföra den svårtillverkade takkantkikaren på bekostnad av porrokonstruktionen för att helt eliminera all konkurrensen från lågkostnads i Asien, eftersom dessa först på senare år fått ett ordentligt grepp om den mer komplicerade takkanttillverkning. Detta har dock inte hindrat de Europeiska tillverkarna från att köpa kikarnas samtliga komponenter (inklusive linserna) från Asien sedan lång tid tillbaka.

Publicerat

Att utvärdera kvaliteten på optik är inte helt lätt och närmast omöjligt när man står inne i en dåligt belyst jaktbutik och ska handla optik för stora pengar. Här kommer därför några enkla tips som vi själva använder för att få en första inblick i kvaliteten på optik:

1. Vrid på alla vred och känn på kikaren. Om den inte känns som kvalitet så är den inte kvalitet. Vred ska vara smidiga och utan hack samtidigt ska de vara så tröga att de inte ställer om sig själva.
  2. Kontrollera utgångspupillen – rikta kikaren mot en lampa eller ljust föremål och för den 20-30 cm från ögonen. I respektive okular skall utgångspupillern nu synas som en lysande punkt. Om kikaren är korrekt tillverkad och har högkvalitativa linser (Bak-4) så ska utgångspupillen vara helt rund och helt utan skuggning. Dessutom ska dess faktiska diameter i stort överensstämma med det framräknade måttet (objektiv/förstoring)
  3. Titta på linserna i ca 45 graders vinkel (både från okular- och objektivsidan). Om kikaren är specificerad som FMC (Fully multi coated) så ska linserna reflektera/skifta i olika färgnyanser, ofta i en grön och någon blå/purpur nyans. Ser man inga färgskiftningar eller enbart en blå ton så är kikaren troligen bara delvis eller inte alls ytbehandlad.
  4. De följande testen bör göras utomhus för att vara meningsfulla (att titta genom en fönsterruta försvårar/omöjliggör utvärderingen)
  5. En indikation om kikarens ljustransmission kan man få genom att jämföra flera kikare på följande sätt. Titta på objektivet i ca 45 graders vinkel ute i dagsljus (du ska se linsen men inte se genom tuben), ju mörkare objektivet ser ut ju mindre ljus reflekterar det till ditt öga och ju bättre ljustransmission har den genom tuben.
  6. Ta kikaren och spana på föremål på olika avstånd. På en kikare med hög kvalitet ska fokus vara lätt att ställa in och man känner instinktivt när man är rätt. Känner man ett instinktivt behov av att skruva fram och tillbaka innan man hittar rätt är det ofta ett första tecken på att kikarens skärpa inte är perfekt.
  7. Fokusera ett tydligt och skarp föremål och svep med kikaren så att föremålet hamnar i linsens ytterkanter. En högkvalitativ kikare ska ha full/hög skärpa ända ut till kanterna i alla riktningar och båda ögonen (var speciellt observant med det öga som har den extra justeringsringen, det är oftast den mest komplexa och den som först uppvisar brister)
  8. Titta på ett föremål genom kikaren under en stund och slappna av i ögonen så mycket det går. Blunda därefter växelvis mellan höger och vänster öga. Om bilden separerar eller hoppar väsentligt under något av dessa test (eller om man känner sig trött i ögonen efter att ha genomfört samtliga dessa test) så finns det stor risk att kikaren inte är korrekt kollimerad.
  9. Kontrollera att kikaren är färgneutral genom att titta antingen växelvis med respektive utan kikaren på olika föremål eller genom att titta med ett öga med och ett öga utan kikaren. Titta även på ett vitt papper. Det ökade ljusgenomsläpp som kikaren medför kan bidra till att färgerna upplevs som något ljusare men alla andra färgförändringar kan tyda på att kikaren inte är färgneutral.
  10. Titta på en ljuskälla i mörker, ett gatuljus brukar fungera bra. Ljusreflektionen ska vara symmetrisk runt ljuskällan och inte ha några assymetriska stråk eller extra ljusreflektioner

Detta är inte ett komplett test, men korrekt utfört så ger det en god indikation on optikens kvalitet.