Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vad är detta?

Featured Replies

Publicerat

Satt och glodde på mitt sikte ett Helia s 1,5-6x42 och såg att den främre linsen var alldeles prickig över hela på insidan. Finns den nån som kan veta vad det är, om det gör nåt isf kan man fixa det och smittar det?

post-2256-0-13168500-1333211699_thumb.jp

Publicerat

Satt och glodde på mitt sikte ett Helia s 1,5-6x42 och såg att den främre linsen var alldeles prickig över hela på insidan. Finns den nån som kan veta vad det är, om det gör nåt isf kan man fixa det och smittar det?

post-2256-0-13168500-1333211699_thumb.jp

Något sådant har jag aldrig sett innan på mitt Helia S. :(

På insidan av lincen! Hur har det lyckats komma dit???

Publicerat

Om det är på insidan linsen beror det nog på att du har ett läckage i tuben, eller att den är dåligt rengjord från tillverkningne. Jag skulle kontakta leverantörn och höra vad dom tror om jag vore du.

Syns det något när du kikar i siktet från rätt håll?

Publicerat
  • Författare

Nä det syns inte alls när man "siktar" så det stör ju inte så sett men hur det påverkar ljusinsläppet vet jag ju inte.

Sent from my X10i using Tapatalk

Publicerat

Nä det syns inte alls när man "siktar" så det stör ju inte så sett men hur det påverkar ljusinsläppet vet jag ju inte.

Du kan ju skriva till Lightforce som är agenten för Helia, Sverige http://www.kahles.at/de/haendler/europa/schweden/

el. till Österrike direkt. Jag hörde någon som hade skickat ner sitt sikte och det var snabb service till ett rimligt pris. Minns ej summan.

http://www.kahles.at/de/kontakt/

Publicerat
  • Författare

Du kan ju skriva till Lightforce som är agenten för Helia, Sverige http://www.kahles.at/de/haendler/europa/schweden/

el. till Österrike direkt. Jag hörde någon som hade skickat ner sitt sikte och det var snabb service till ett rimligt pris. Minns ej summan.

http://www.kahles.at/de/kontakt/

Ska jag göra.

Tack för tipset Isjonsson

Publicerat

Har en meopta som har en fläck på insidan av linsen. Förmodligen en färgflaga. Vad har Meopta för garantier? Har nämligen inga garantipapper på den då den införskaffats begat.

Publicerat

Ska jag göra.

Tack för tipset Isjonsson

Varsågod! :)

Publicerat

Packningarna / limmet i siktet har torkat och "flagar" - Hoppas du får samma svar från Kahles ;)

Raggarö

Publicerat

Jag har ett tips till dig.

Ring Bössmakaren för han renoverar Helia.

http://www.bossmakaren.com/

:)

Siktet som jag köpte ikväll är servat där och en o-ring utbytt. :)

Publicerat
  • Författare
Jag har ett tips till dig.

Ring Bössmakaren för han renoverar Helia.

http://www.bossmakaren.com/

Siktet som jag köpte ikväll är servat där och en o-ring utbytt.

Tack igen :)

Fick samma tips av en polare så jag ringer dit efter påsk.

Publicerat

Tack igen :)

Fick samma tips av en polare så jag ringer dit efter påsk.

Varsågod! :)

Ok!

Publicerat
  • Författare

Fick svar ifrån Bössmakaren nu på morgonen om det var smuts eller fukt fläckar gick det att fixa men är det antireflexbehandlingen är det nog kört :-( jag får vänta på svar ifrån generalagenten och se om det kan bli ett garanti jobb.

Publicerat

Fick svar ifrån Bössmakaren nu på morgonen om det var smuts eller fukt fläckar gick det att fixa men är det antireflexbehandlingen är det nog kört :-( jag får vänta på svar ifrån generalagenten och se om det kan bli ett garanti jobb.

Ok!

Då får vi hoppas på att du har tur.

• 3 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Fick ett tips att lägga siktet i frysen nån timme, testade detta och när jag avfrostat linserna så var det fortfarande imma på insidan av främsta linsen, och då är den otät....Eller?

Jag har mailat till Lightforce men får inget svar så jag tänkte testa Khales direkt. Tror ni att man kan översätta ett litet brev på Google translator så det blir försåeligt i Österike?

Publicerat

Fick ett tips att lägga siktet i frysen nån timme, testade detta och när jag avfrostat linserna så var det fortfarande imma på insidan av främsta linsen, och då är den otät....Eller?

Jag har mailat till Lightforce men får inget svar så jag tänkte testa Khales direkt. Tror ni att man kan översätta ett litet brev på Google translator så det blir försåeligt i Österike?

Har du inte ringt bössmakaren???

Publicerat
  • Författare

Har du inte ringt bössmakaren???

Jag mailade han igen men fick inget svar, så jag tänkte att han inte ville göra nåt vid det.

Publicerat
  • Författare

Men du Jonsson jag såg att du har 2 <_< Kanske du skulle prova lite variation när det gäller sikten ;)

Publicerat

Men du Jonsson jag såg att du har 2 <_< Kanske du skulle prova lite variation när det gäller sikten ;)

Varför ska jag skaffa mig annat sikte när dessa täcker mitt behov eftersom vi inte har någon grisvak här uppe.

Jag har aldrig haft något problem med det som jag köpte -84-85 på Husqvarna så det blev ett till, och det höll på att bli ett till igår men jag var typ 10 min sen på blocketannonsen. :(

Publicerat
  • Författare

Varför ska jag skaffa mig annat sikte när dessa täcker mitt behov eftersom vi inte har någon grisvak här uppe.

Jag har aldrig haft något problem med det som jag köpte -84-85 på Husqvarna så det blev ett till, och det höll på att bli ett till igår men jag var typ 10 min sen på blocketannonsen. :(

Jobbigt det där med Blocket men det bevisar bara att vi har grejor som alla vill ha :)

Publicerat

Jobbigt det där med Blocket men det bevisar bara att vi har grejor som alla vill ha :)

Ja, det kan det vara och ibland kan det ligga kvar hur länge som helst.

Publicerat
  • Författare

Satt och knåpade till ett brev på tyska...Men jag skiter i det och ringer Bössmakaren i morgon, det får bära eller brista.

Publicerat

Satt och knåpade till ett brev på tyska...Men jag skiter i det och ringer Bössmakaren i morgon, det får bära eller brista.

Ok!

Jag anv. mig av google translate när jag skriver till släkten i Kanada.

Svenska till engelska men tvärtom blir en konstig översättning, men man får ett hum om vad dom menar iaf.

http://translate.google.se/?hl=sv&tab=wT

Publicerat
  • Författare

Ok!

Jag anv. mig av google translate när jag skriver till släkten i Kanada.

Svenska till engelska men tvärtom blir en konstig översättning, men man får ett hum om vad dom menar iaf.

http://translate.google.se/?hl=sv&tab=wT

Jo jag har använt det åxå när vi skrivit till danskarna ang våra fiske redskap men där ser jag om nåt blir helt galet det gör jag inte riktigt på tyska men ni är det på väg till Klippan iaf laggde det på lådan i fredags :-)

Publicerat

Jo jag har använt det åxå när vi skrivit till danskarna ang våra fiske redskap men där ser jag om nåt blir helt galet det gör jag inte riktigt på tyska men ni är det på väg till Klippan iaf laggde det på lådan i fredags :-)

Ok! Då får vi hoppas att det blir bra sedan. :)

När du inte är intresserad av att behålla det så kan du kontakta mig sedan. :lol:;)