Publicerat April 3, 201214 yr hej! ska lämna in licens ansökan på en husqvarna i dagarna som är tänkt att bli drevjaktsbössan på älg och gris. kan bli en och annan räv med på dessa jakter. vad tycker ni jag ska satsa på för kula? är öppen för alla förslag men skulle gärna testa något i 18,5 grams klassen. maxhållen kommer antagligen bli 100-120m. jag laddar själv förresten. motivera era val Mvh
Publicerat April 3, 201214 yr Vulkan. Skjuter väldigt bra i min hqv och passar kalibern i 18,5g varianten. Den bankar genom ena bogen på älgen och ut genom staketet utan prob. Jag gillar den i 9.3 men inte i .30 osv.
Publicerat April 3, 201214 yr Vulkan. Skjuter väldigt bra i min hqv och passar kalibern i 18,5g varianten. Den bankar genom ena bogen på älgen och ut genom staketet utan prob. Jag gillar den i 9.3 men inte i .30 osv. Var hittar du Vulcan 18,5g, jag har bara hittat 15grammare?
Publicerat April 6, 201214 yr Författare jag hittar inte heller den i 18,5g. nån annan som är riktigt nöjd med sin kula? hade varit intressant om någon testat tsx-en men det kanske är lite för låga hastigheter för den..
Publicerat April 6, 201214 yr Jag tror inte alls på TSX i den kalinern, som du säger allt för låg hastighet, men jag har inte provat. Vulcan 15gr tror jag är alldeles utmärkt, om man vill kosta på lite extra så är nog Oryx jättebra också.
Publicerat April 6, 201214 yr Författare http://www.drkeller.se/expansionstester/9,3x57/9,3x57.htm här är lite intressanta test. ja oryxen lutar det väl lite åt, men lite tråkigt att skjuta den i båda klassettorna bara..
Publicerat April 6, 201214 yr Vulkan ur 9,3x57 brukar se ut som att man slagit en stängselpåle genom djuret, varken mer eller mindre. Jag har skurit ner en del kött från en bekant som skjuter den fabriksladdad i en hva 146, har dock inte fällt något vilt med den på egen hand. Skulle jag själv köpa en 9,3x57 så hade vulcan varit det självklara första valet för mig.
Publicerat April 6, 201214 yr Författare funderar på om lapua mega kunde vara en fin kandidat kanske? ska ha vulcanen i åtanke med, den verkar funka bra.
Publicerat April 6, 201214 yr megan är nog betydligt hårdare. men den kommer göra jobbet på allt. vulkanen går med nöd och näppe igenom en älg skulle jag tippa på vilket gör den lämplig vid hundjakt om man tänker som jag. Jag går mer och mer över i tankar kring att jag inte vill ha så mycket fart kvar i kulan vid utgång, för säkerhets skull (map att inte den humlar iväg).
Publicerat April 7, 201214 yr Mina första val för kalibern hade varit 250grs Tsx eller Accubond. Har själv ingen 9,3 men min pappa har en x57a som första beväpning på älgjakten. Försöker att valla in honom på det lite lättare hållet också, tunga slöa kulor är historia enligt mig
Publicerat April 7, 201214 yr Författare det lutar nog åt att köpa hem mega faktiskt den tunga oryxen tror jag inte man lyckas få stabil i en 57a, masken
Publicerat April 7, 201214 yr Nu använder jag inte 9.3x57 men väl 62:an, å andra sidan har jag från tid till annan skjutit vilt på lite längre håll vilket möjligen jämnar ut ekvationen. Två kulor som jag använt en hel del och som jag kan rekommendera även till 57:an är 250 grains BT/Accubond samt 250 grains TTSX, Jag skulle inte var ett dugg orolig för att dessa bägge alternativ skulle ha problem att expandera i de hastigheter som kan vara aktuella i 57:an. Henrik
Publicerat April 7, 201214 yr Henrik, jag har med stort intresse läst om dina erfarenheter av TTSX i tråden om 9,3kulor. Då jag har stor respekt för din erfarenhet och kompetens när det gäller jakt och skytte så fick jag anledning att revidera min uppfattning om TTSX-lämpliga kalibrar. Jag har hela tiden levt i villfarelsen att dessa kulor kräver hastigheter som vida överstiger det man kan kräma ur 9,3X57. Däremot kan jag fortfarande se en vinst i att använda en lätt expanderande kula lik Vulcan när det är tal om hundjakt då jag gärna gör vad jag kan för att slippa genomskott, med allt det innebär av ökad risk för hunden. Det får man naturligtvis väga mot det faktum att den mängd blysplitter som riskerar att sluta i köttfärsen knappast kan anses likvärdigt med vitaminer. Om TTSX verkligen expanderar i hastigheter som inte per automatik medför genomskott så är det ett mycket inressant alternativ.
Publicerat April 7, 201214 yr Bly i fast form är ingen fara alls och det får bli riktigt jäkla surt för att det ska bli utfällningar. Surare än din mage klarar.
Publicerat April 8, 201214 yr Markus, som sagt är min egen erfarenhet med 9.3x57 mycket begränsad. När det gäller TTSX så är jag trygg med att den expanderar ner till i vart fall 550 m/s. Hur låga hastigheter den klarar av att expandera i vet jag inte men 550 m/s vet jag av egen erfarenhet funkar. Däremot så skulle jag misstänka att TSX/TTSX ändå penetrerar djuret, i vart fall vid normala skott i spjälstaketet. Om det som prioriteras är att kulan stannar i viltet så skulle jag nog som flera andra rekommendera 15 grams Vulcan. Henrik
Publicerat April 8, 201214 yr Bly i fast form är ingen fara alls och det får bli riktigt jäkla surt för att det ska bli utfällningar. Surare än din mage klarar. Det där är HELT fel, tyvärr... små fragment kommer att lösas upp, åtminstone delvis.
Publicerat April 8, 201214 yr Små fragment har större yta per volym, och en given mängd bly löses alltså ut/upp snabbare om den är fördelad i många små fragment än få stora. Den kropp som har minst yta i förhållande till sin volym är en sfär, vilket gör att blyet ur ett runt hagel löses ut ganska långsamt med tanke på hur mycket bly ett hagel innehåller. Små, platta fragment, vilket är vad man får från kulor, maximerar hur mycket bly som kan lösas ut under den tid fragmenten finns i mag-tarmkanalen. Mest löses dock ut i magen, där pH typiskt ligger runt 2,0.
Publicerat April 8, 201214 yr Jag har världens enklaste svar på det här problemet. Skjut inte djuren i dom muskelgrupper/kroppsdelar ni avser att konsumera. Allt mitt kött i frysen är till 100% garanterat ej blykontaminerat tack vare låt oss säga alternativ riktpunkt /Mike
Publicerat April 8, 201214 yr Små fragment har större yta per volym, och en given mängd bly löses alltså ut/upp snabbare om den är fördelad i många små fragment än få stora. Den kropp som har minst yta i förhållande till sin volym är en sfär, vilket gör att blyet ur ett runt hagel löses ut ganska långsamt med tanke på hur mycket bly ett hagel innehåller. Små, platta fragment, vilket är vad man får från kulor, maximerar hur mycket bly som kan lösas ut under den tid fragmenten finns i mag-tarmkanalen. Mest löses dock ut i magen, där pH typiskt ligger runt 2,0. Nu är jag med på vad du menar och är även enig med dig. Jag missförstod dig innan på så vis att jag trodde du ville ha det till att stora fragment släpper ingenting medan små fragment gör det. Frågan som återstår är: Varför är vi inte döda allihop? Några blyspån måste vi nästan ha käkat.
Publicerat April 8, 201214 yr Krävs en hel del bly för att dö av det, Sidelock... symptom på lindrig blyförgiftning är väldigt diffusa. Blyet ersätter kalcium och järn i kroppens enzymsystem, och det finns därmed en hel hög olika effekter. Vad man påvisat effekter av med lägst halt är emotionell utveckling och IQ för barn; här är dagen slutsats att det inte finns någon "säker nivå"; man har hittat effekter så långt ned som man i princip klarar av att mäta bly. Sedan ska man ha klart för sig att vi får i oss bly även genom andra källor, inte minst spannmålsprodukter, och såväl EU:s genomsnittliga befolkning som den svenska ligger redan på vad man från hälsomyndigheterna anser vara rekommenderad maxbelastning. Allt tillägg av bly är alltså "av ondo", vilket är anledningen till att gränsvärdena i livsmedel är lågt satta. Andra effekter på högre doser är trötthet, lättretlighet, personlighetsförändringar, njurproblem, impotens osv. Blyet tas upp och går över i blodet, hamnar därefter i levern och lagras sedan in i skelettet. Där kan det åter frigöras i samband med svält eller graviditet, vilket innebär att kvinnor i reproduktiv ålder och barn är vad man brukar se som de grupper som ska ha läst blybelastning. Argument om att man spottat blyhagel precis om pappa och farfar håller inte; vem kan bevisa att blyintag inte alls påverkat vår egen häsla eller vår släkts? Det finns fall där ett enda hagel som ätits och råkat hamna i ett veck i magsäcken fått personen att bli rejält sjuk, innan haglet togs bort. Det finns även fall där personer blivit förgiftade av att ha hagel liggande i blindtarmen. Vi gjorde all barnmat till våra två söner av vilt jag själv skjutit. Jag är och var hyfsat noga med skottrensning, men jag hade inte gjort samma sak idag... i alla fall inte med de kulor jag använde då. Vilket känns småjobbigt... !
Publicerat April 8, 201214 yr Bra info! Sett till det som du skrev ovan kan det vara så att kött från tamdjur som fått foder(spannmål) av låg kvalitet blir ohälsosamt blyhaltigt, eller är det lugnt om man bara blodar av djuret och slänger levern?
Publicerat April 8, 201214 yr Nu börjar vi komma en bit från kulval i 9,3x57... men nä, det finns en hel del fall nere i Europa där man undersökt blyhalten på vilt som levt i områden med gamla blygruvor och slagghögar. De har förhöjda blyhalter i köttet. Vad jag menade med spannmålsprodukter vara snarare, bröd, pasta och inte minst öl... bly från olika utsläpp, inte minst gammal blyad bensin, har fallit ned i decennier över Europas jordar, och tas upp av vad som växer idag. För att föra tillbaka diskussionen till kulval, så har jag själv helt gått över, eller håller på, till koppar för matvilt. "Fritt valg" som man säjer i Norge, men jag tycker det känns bra. Jag har alltid förespråkat tunga, långsamma kulor och det funkar inte med koppar. Jag började föra den här diskussionen i Wizards tråd om kopparkulor i 9,3x62, och postar strax bilder även för kulor skjutna i 9,3x57 där. Vill man ändå ha hårda kulor ser jag valet som närmast självklart: kör koppar. Gillar man mjukare kulor är det inte lika lätt, men jag har alltså ändå landat på koppar i mitt kompromissande. Som Mike skriver kan man förstås även välja en skottplacering som löser blyfrågan, alternativt skära bort. Det krävs dock närmast oetiskt stor skottrensning för traditionella blykulor om man vill få bort allt. Finns flera undersökningar som visar att det kan krävas en radie på över 30 cm från sårkanalen...