Jump to content

Jakt på Ringduva

Recommended Posts

Gurkangc

måste bli en nedrans stor apportör då.... <_<

om det ska apportera stora galtar oxså

Tänkte mer duvjakt på dagtid och vildsvinsvak nattetid ;)

petterasker

Tillbaka till duvjakten. Det är nog den jaktformen där det finns mest prylar. Men först bör du ju veta att du har en åker där det flyger duvor. Hur bra bulvaner och duvsnurror man än har kommer de aldrig att få duvorna att ändra riktning, bara komma ner lite i höjd eller kanske landa för att ta en titt. Du måste alltså först vet precis var fåglarna har sina drag. Ofta följer de givna linjer i landskapet, mellan höga träd, längs diken osv.

Om du däremot bor7jagar i skogslandkap kan det gå att lock in dem om du fodrar. men räkna då bara med att sjuta någon enstaka. De stora "bagarna" med femtio eller fler duvor får du bara över bra grödor och med ivrigt studerande.

Om du har de förutsättningana kan en duv-snurra vara fantastisk och den kan kompletteras med 20-50 bulvaner.

Det finns flera bra videofilmer för att lära sig detta och jag har tom en hel bok om ämnet. The pigeon Shooter av John Batley. Utgiven av Swan Hill Press 1996

Tillbaka till duvjakten. Det är nog den jaktformen där det finns mest prylar. Men först bör du ju veta att du har en åker där det flyger duvor. Hur bra bulvaner och duvsnurror man än har kommer de aldrig att få duvorna att ändra riktning, bara komma ner lite i höjd eller kanske landa för att ta en titt. Du måste alltså först vet precis var fåglarna har sina drag. Ofta följer de givna linjer i landskapet, mellan höga träd, längs diken osv.

Om du däremot bor7jagar i skogslandkap kan det gå att lock in dem om du fodrar. men räkna då bara med att sjuta någon enstaka. De stora "bagarna" med femtio eller fler duvor får du bara över bra grödor och med ivrigt studerande.

Om du har de förutsättningana kan en duv-snurra vara fantastisk och den kan kompletteras med 20-50 bulvaner.

Det finns flera bra videofilmer för att lära sig detta och jag har tom en hel bok om ämnet. The pigeon Shooter av John Batley. Utgiven av Swan Hill Press 1996

Okej dom har ju sitt ''hemområde'' där eller vad man säger och den största flocken jag sett är då dom var kanske 25-30 stycken men då är det ofta många enstöringar eller två stycken :)

Mvh

• 2 months later...
Dahlqvist17

Hallå hallå! jag har en liten fundering när det gäller bulvaner! jag har precis tagit jägarexamen och har fått några "ludna" bulvanskal av min far, så min fråga är nu om det går att blanda ludna bulvaner med blanka? eller måste jag köpa ludna i fortsättningen? tack för snabba svar! :)

Hipshot

Nej det är kvantitet som räknas mer än kvalité. Ska du hotta upp dem så kan du roa dej med att måla halsringarna och vingknogarna med tippex eller någon skarpt vit färg.

Mvh!

BigJim

Hallå hallå! jag har en liten fundering när det gäller bulvaner! jag har precis tagit jägarexamen och har fått några "ludna" bulvanskal av min far, så min fråga är nu om det går att blanda ludna bulvaner med blanka? eller måste jag köpa ludna i fortsättningen? tack för snabba svar! :)

Nej det är kvantitet som räknas mer än kvalité. Ska du hotta upp dem så kan du roa dej med att måla halsringarna och vingknogarna med tippex eller någon skarpt vit färg.

Mvh!

Sen komplettera med de skjutna, brukar funka bra.

/Må

Dahlqvist17

tack tack! hur många tycker ni man ska ha då? har jagat lite duva förut och har då satt ut 7-8 bulvaner med blandad resultat!

Douglas Hogyn

Det gäller att spana mycket innan jakten så man vet var duvorna sträcker. Det är inge ingen större ide att springa ut på en åker och sätta upp bulvanerna där duvorna sitter utan man bör hitta var dom flyger.

Om man lyckas att hitta en "korsning" där flera sträcker kommer så kan det vara en bra ide att sätta sig där.

Det blir ju ofta mycket prylar när man jagar duvor men det funkar med 10st skal-bulvaner, en bra kamoudräkt och bössan. jag har skjutit duvor vid flera tillfällen där jag suttit mitt ute på ett fält mot en el-stolpe eller en brunn.

Om man inte tycker att man sitter helt rätt ska man inte vara rädd att flytta sig dit man tycker att duvorna flyger.

Sen upplever jag att det alltid kommer några fåglar när man är i färd med att packa ihop, så det går att få några fåglar till om man inte är för snabb med att göra patron ur. (det ska tilläggas att jag oftast jagar duvor ensam)

//D