Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

HVA/CG 1900 vs Tikka m55/m65 vs Sako Finnbear/Forester/Hunter?

Featured Replies

Publicerat

Hej alla glada jägare!

Helt ny här på forumet, skrev teoriprovet för jägarexamen för en dryg månad sen och ska skjuta upp nu under våren. Självklart börjar man ju kolla runt lite på vilken studsare man ska införskaffa sig när uppskjutningen är avklarad.

Tänkte i första hand skaffa en cylinderrepeter för vak-/smygjakt på allt svensk klövvilt, gärna i kaliber 308W eller 30-06 pga det stora utbudet kulor, hyffsade priser på övningsammo (kommer spendera mycket tid på banan) samt det faktum att de verkar vara bra allroundkalibrar. Som riktmedel kommer jag använda en Bunshnell Elite 3-9x50 Firefly som införskaffades ny för 2700kr från USA. Blir det mycket drevjakter framöver kommer jag skaffa en bössa/riktmedel specifikt för det ändamålet.

Har gjort rätt mycket efterforskningar på nätet angående vilka märken/modeller som rekomenderas och har fastnat för följande studsare:

Husqvarna/Carl Gustaf 1900 (svensktillverkad)

Tikka m55/m65

Sako Finnbear/Forester/Hunter

Nån som har tips och råd om för- och nackdelar med studsarna i fråga? Min budget ligger på runt 4000-6000 för enbart bössan.

Tack på förhand!

Publicerat

Hej & välkommen hit! :)

...men håll dig borta från den här ammon.

http://www.jaktsidan...-sellierbellot/

Har du haft chansen att provskjuta med någon/några av dom? Vilken gillade du bäst isf?

Var i landet ska du jaga?

Har själv en Hva 1900 som gillar skarpt och den tänker då inte släppa ifrån mig.

Den går mest på träning samt bäver- & bisamjakten. :)

Publicerat

Bra utförd research! Ty alla är fin-fina kvalitetsbössor. Du sitter inte fel vilken än du väljer! Om du vill ha 308 win kan du dock njuta fördelen med en kortare låda om du väljer Tikka (m55) eller Sako (Forester/L579, AII, M591). 1900:an finns ju bara med en lådlängd (lång). 1900:an har en hitintills oöverträffad slutstycksgång (enligt mig). Detta tycker många nyblivna skyttar/jägare är viktigt och att det underlättar skyttet/repeteringen innan man har handgreppen helt i ryggmärgen :) PS! Jag utesluter tyska tupperwarebössor med rakrepetering i diskussionen om slutstycksgång. De är ju utanför din budget och det skall du inte vara ledsen över! ;)

Sako och Hva/CG 1900 har fast ledad magasinbotten med kryssmagasin. Tikka m55 har ett löstagbart radmagasin. Tikka m65 har ett löstagbart kryssmagasin. Här är det tycke och smak vad man gillar. Jag föredrar själv fast ledad magasinbotten, mest för att det var detta jag började jaga med på 80-talet. Tycker det är skönt vid plundring att enkelt få alla patroner i handen och stoppa dessa i fickan. Skönt också att aldrig riskera tappa/glömma magasinet hemma eller i skogen. Föredrar också kryssmagasin eftersom detta går att ladda ovanifrån direkt i bössan. Så har jag alltid gjort och så vill jag fortsätta göra till döddagar B)

Publicerat
  • Författare

Hej & välkommen hit! :)

...men håll dig borta från den här ammon.

http://www.jaktsidan...-sellierbellot/

Har du haft chansen att provskjuta med någon/några av dom? Vilken gillade du bäst isf?

Var i landet ska du jaga?

Har själv en Hva 1900 som gillar skarpt och den tänker då inte släppa ifrån mig.

Den går mest på träning samt bäver- & bisamjakten. :)

Tack för svaret!

Verkar vara riktigt kassa ammo det där, läste flera inlägg tidigare om hur dålig den är men det där såg ju ut att vara över gränsen för vad man kan tåla!

Har tyvärr inte provskjutit nån av modellerna än men det kan ju helt klart vara en stor fördel att göra det.

Mycket oklart vart jag kommer att jaga, men forhoppningsvis hittar jag något trevligt jaktlag inom några mil (0-20) från där jag bor (Stockholm).

Publicerat

Tack för svaret!

Verkar vara riktigt kassa ammo det där, läste flera inlägg tidigare om hur dålig den är men det där såg ju ut att vara över gränsen för vad man kan tåla!

Har tyvärr inte provskjutit nån av modellerna än men det kan ju helt klart vara en stor fördel att göra det.

Mycket oklart vart jag kommer att jaga, men forhoppningsvis hittar jag något trevligt jaktlag inom några mil (0-20) från där jag bor (Stockholm).

Ja, den ska man hålla sig ifrån!

Ok! Har du någon/några kompisar som har någon av nämnda fabrikat som du kanske skulle kunna få provskjuta så är det till en klar fördel?

Ok! Det finns flera från regionen här på forumet.

Publicerat
  • Författare

Bra utförd research! Ty alla är fin-fina kvalitetsbössor. Du sitter inte fel vilken än du väljer! Om du vill ha 308 win kan du dock njuta fördelen med en kortare låda om du väljer Tikka (m55) eller Sako (Forester/L579, AII, M591). 1900:an finns ju bara med en lådlängd (lång). 1900:an har en hitintills oöverträffad slutstycksgång (enligt mig). Detta tycker många nyblivna skyttar/jägare är viktigt och att det underlättar skyttet/repeteringen innan man har handgreppen helt i ryggmärgen :) PS! Jag utesluter tyska tupperwarebössor med rakrepetering i diskussionen om slutstycksgång. De är ju utanför din budget och det skall du inte vara ledsen över! ;)

Sako och Hva/CG 1900 har fast ledad magasinbotten med kryssmagasin. Tikka m55 har ett löstagbart radmagasin. Tikka m65 har ett löstagbart kryssmagasin. Här är det tycke och smak vad man gillar. Jag föredrar själv fast ledad magasinbotten, mest för att det var detta jag började jaga med på 80-talet. Tycker det är skönt vid plundring att enkelt få alla patroner i handen och stoppa dessa i fickan. Skönt också att aldrig riskera tappa/glömma magasinet hemma eller i skogen. Föredrar också kryssmagasin eftersom detta går att ladda ovanifrån direkt i bössan. Så har jag alltid gjort och så vill jag fortsätta göra till döddagar B)

Tack för en mycket bra sammanställning!

Som jag befarade verkar det alltså vara rätt jämnt mellan de olika studsarna, kanske bäst att jag fingrar på och provskjuter samtliga intressanta bössor för att kunna välja ut den som passar mig bäst? Den "oöverträffliga" slutstyckesgången på HVA/CG 1900 låter dock mycket lockande!

Publicerat

Tack för en mycket bra sammanställning!

Den "oöverträffliga" slutstyckesgången på HVA/CG 1900 låter dock mycket lockande!

Den är fin! :)

Publicerat
  • Författare

Ja, den ska man hålla sig ifrån!

Ok! Har du någon/några kompisar som har någon av nämnda fabrikat som du kanske skulle kunna få provskjuta så är det till en klar fördel?

Ok! Det finns flera från regionen här på forumet.

Tyvärr har jag ingen kompis som ens jagar, vore ju guld värt om jag kunde ha provskjutit nån kompis bössa innan.

Publicerat

Tyvärr har jag ingen kompis som ens jagar, vore ju guld värt om jag kunde ha provskjutit nån kompis bössa innan.

Ok! Vad synd då!.

Publicerat
  • Författare

Då kommer en liten följdfråga, hur är kvalién på Tikkas magasin til m55/m65?

Publicerat

Kvaliteten är hög! Konstruktionen har några delar, men som sagt, det är välgjort.

Och jag tycker personligen att Sako och äldre Tikka ligger våningar över 1900 när det gäller kvalitet.

1900 har t.ex underbeslag i lackad lättmetall vilket kan ge mig både rysningar och eksem...

Och dom var sanslöst övervärderade för några år sedan. Så väljer du en 1900, betala inget tokpris!

En 1900 kan vara en trevlig bössa, men dom har definitivt inga fördelar över något annat (bra) fabrikat.

Trycket är inte heller ens i närheten av Sako och Tikka. Och sen det där med slutstycksgången... Hur viktigt är det?

Vill du ha len slutstycksgång, så är nyare Tikka studsare svåra att slå.

Nåväl, alla tre kan vara bra köp. Låt skicket avgöra.

Hittar du alla i bra skick - välj en finne...

Publicerat

En tikka t3 kan ju också vara ett bra köp

Publicerat

Kvaliteten är hög! Konstruktionen har några delar, men som sagt, det är välgjort.

Och jag tycker personligen att Sako och äldre Tikka ligger våningar över 1900 när det gäller kvalitet.

1900 har t.ex underbeslag i lackad lättmetall vilket kan ge mig både rysningar och eksem...

Och dom var sanslöst övervärderade för några år sedan. Så väljer du en 1900, betala inget tokpris!

En 1900 kan vara en trevlig bössa, men dom har definitivt inga fördelar över något annat (bra) fabrikat.

Trycket är inte heller ens i närheten av Sako och Tikka. Och sen det där med slutstycksgången... Hur viktigt är det?

Vill du ha len slutstycksgång, så är nyare Tikka studsare svåra att slå.

Nåväl, alla tre kan vara bra köp. Låt skicket avgöra.

Hittar du alla i bra skick - välj en finne...

Jag älskar inte lättmetallunderbeslaget på min 1900, men jag HATAR plast... 1900 eller Sako med andra ord, inte Tikka. Har bägge, så slapp jag välja :). Såväl när det gäller lättmetall som plast så är dock bägge materialen funkis, och visst skjuter Tikkorna bra och är synnerligen prisvärda. Jag håller inte med om att kvaliteten på Sako nödvändigtvis skulle vara bättre alls än på en 1900. Mellan dessa tre avgör tycke och smak. 1900:an är så lätt och smidig att viktökningen för lådlängden är ointressant i .308.

Publicerat

Men på Tikka 55/65 finns inte tillstymmelse till plast.

Möjligen en bakelit bakkappa kanske man kan hitta... ;)

Jag har sett några riktigt fina custom 1900:or som verkligen satte fart på ha-begäret.

Nu senast ikväll - en 300 Win.mag. med fantastisk stock.

Publicerat

hejnöjd med min tikka m/65 6,5x55. MKT bra precision. bra trycke, härlig slutstycksgång. blir nog en till tikka då m/55 308win till gumman

Publicerat

Även jag är en helnöjd 1900:a ägare. :wub:

Publicerat
  • Författare

Detta blir inte lätt, kommer nog i första hand leta efter en Tikka m65 med tanke på vad folk tycker om dess trycke samt att den har löstagbart magasin. T3:an verkar också sjysst men ligger lite över min budget plus att den har mer plast än de äldre bössorna :)

Publicerat

Detta blir inte lätt, kommer nog i första hand leta efter en Tikka m65 med tanke på vad folk tycker om dess trycke samt att den har löstagbart magasin. T3:an verkar också sjysst men ligger lite över min budget plus att den har mer plast än de äldre bössorna :)

Det finns ju både för- och nackdelar med löstagbart magasin.

En penal mer att hålla reda på.

Se till så att det kommer med ut i skogen och att se till så att man inte tappar det i skogen.

Jag vet om sådana som har gjort bägge delarna. :lol: :lol: :lol:

Inte här i huset iaf. Har inga lösa magasin i mina vapen. :lol:

Publicerat

Jag måste slå ett slag för Sako...eftersom alla snöat in på 1900 och Tikka än så länge i tråden! ;) En fin Forester eller AII Hunter i 308 win är defintivt en 'spelare i matchen' i mina ögon! Har själv 2 st AII:or som ursprungligen var 308:or men nu är ompipade...ena till 358 win och andra till 7mm-08. Vare sig alujumjum eller plast så långt ögat når på dessa bössor...bara stål och trä! Samt kort låda med fast ledad magasinbotten med kryssmagasin. Optimalt! B)

Min ompipade och uppfixade AII Hunter ursprungligen 308 win => numer 358 win :wub:

post-8252-0-67958500-1334829520_thumb.jp

Man behöver bara titta på och begrunda hur dessa lådor/underbeslag är konstruerade för att inse att det VAR bättre förr! På den tiden skickliga vapensmeder lade stor hand vid framställningen. Inget onödigt material eller CNC-optimerad 'kantighet' i konstruktionen :)

post-8252-0-72615500-1334830092_thumb.jp

Publicerat

Jag måste slå ett slag för Sako...eftersom alla snöat in på 1900 och Tikka än så länge i tråden! ;) En fin Forester eller AII Hunter i 308 win är defintivt en 'spelare i matchen' i mina ögon!

[.....]

Man behöver bara titta på och begrunda hur dessa lådor/underbeslag är konstruerade för att inse att det VAR bättre förr! På den tiden skickliga vapensmeder lade stor hand vid framställningen. Inget onödigt material eller CNC-optimerad 'kantighet' i konstruktionen :)

post-8252-0-72615500-1334830092_thumb.jp

:wub:

• 9 months later...
Publicerat

Står i begrepp att införskaffa mig en 6.5x55, så nu är ju den heliga frågan om det ska bli en Tikka m65 eller Husqvarna 1900? :o

Har varit och känt och klämt på båda varianterna hos en handlare för samma peng och ungefär samma skick.

Publicerat

Står i begrepp att införskaffa mig en 6.5x55, så nu är ju den heliga frågan om det ska bli en Tikka m65 eller Husqvarna 1900? :o

Har varit och känt och klämt på båda varianterna hos en handlare för samma peng och ungefär samma skick.

Försök att få provskjuta bägge exemplaren. :thumbsup:

Min är då inte till salu. Köpte den för 1500 i dödsbo f. d. jaktkompis och f. d. vapentekniker i samma jaktlag.

• 2 weeks later...
Publicerat

Jag har en Husqvarna 1900 i 6,5x55. Som nämnts tidigare så har den en fantastik skön slutstycksgång. Jag tycker det är en fin bössa som funkar i alla väder.