Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Lösa hundar i skogarna, är det ok i dessa tider?

Featured Replies

Publicerat

Precis som rubriken lyder..

är det Ok att ha hundarna lösa i dessa tider?

Kan svara för främst mig själv..att hundarna jag för fram i skog och mark inte tillåts vara lösa..inte ens 10m..om man tappat kopplet..nojigt kanse?

Men nu över till något som jag stör mig på..och som ni andra kanske kunde ge tips om hur man skall kunna lösa?

Lite kort om mina dagar först i skog och mark+vad hudarna gör osv

Jag går i skogarna på gamla stickvägar och har oftast med mig mina 3hundar. 2st soffpotatisar och en hund av jaktmodell Basset fauven Chippen....med detta skrivet vill jag även nämna att "soffpotatisarna" faktiskt går runt 8km var o varannan dag..den äldsta 11årige hunden Phalenen är smäcker som en valp fortfarande+ att dennes energi är otrolig (fasar för dagen då Nisse inte längre orkar) Till sist den nakna kinesen Pepsi han är av typen ADHD mästare..delvis du kan gå blodspår med han i 900m utan att han är trött..nåja då har det blivit långa promenader som bot på denna överskotts energi+massa annat..och Bassetten han behöver sitt..vi cyklar inte alls nu i början utan vi går lugnt och fint han nosar på spåren där viltet gått skäller till då o då..allt för att inte kroppen ska slitas spårar även med han. Klarar nu 24tim spår klockrent enligt provreglerna så bara att invänta rätt ålder och sedan köra på :) .

Nu har ni iaf en kort inblick på vad jag o hundarna gör i skog och mark..Nu till röda trådens fortsättning.

Hur ska man tackla problemen med alla hundägare som anser sig ha rätten att låta hundarna springa lösa?,

Som senast nu idag då jag fick möte i skogen. Det var en hund av någon ras som jag inte ens har tangenter att stava till som kom med sin matte. Vid detta läge var jycken kopplad..och här kommer mattes ord till mig;

Kvinnan;Hej oj många hundar du har! har du hunddagis?

Jag; Nej nej det är mina hundar. 1jakthund+ 2soffhundar..med ett leende :)

Kvinnan; men så bra att jag träffade dig nu..du vet om att jag kommer släppa min hund sen va?

Du behöver inte oroa dig över att hunden är farlig för dina små söta, just nu är hon som en tok..sen ett skratt. men jag går på kurs med henne! var inte orolig!

(hennes tik var enorm, och icke kontrollerbar blev som tokig när jag kom där. Kvinnan kunde knappt hejda hunden)

Jag; Svaradenej det är inga problem för mig och mina hundar. Men du är medveten om att det är koppeltvång va?

Kvinnan; ja men min hund gör inget, den lyder så bra.

Jag; svarade då till hennes att det handlar inte om det..utan din hund kan vända på en 5krona och plötsligt jaga ett rådjur med kid eller liknande.

Kvinnan; Hon tyckte det var nonsens och rentav löjligt..hur ska jag kunna motionera hunden var det enda hon sade då om den inte får vara lös?

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Nu till det sista i ett inlägg som skulle vara kort från början..

Överreagerar jag?

Eller har jag rätt i det jag säger?

Ska man låta det vara?..

jag känner markägaren ska man ringa upp denna och be han gå i skogen och kolla när han har tid?

Ni vet smyga runt ala Rambo stil?

Med dessa slutord så kan jag säga denna kvinna är inte den enda som har sin hund lös..

och svaren är snarlika från alla övriga.

Så tipsa mig?

Publicerat

Koppeltvång är det inte, hundar får inte förfölja vilt heter det på någon del av året ( undantaget jakthundar). Den andra tiden får hundar inte störa vilt. När dessa olika tider är vet jag inte då jag inte själv har hund. Man ska ha kontroll över sin hund som om den vore kopplad, sen kan man lösa detta hur man vill. Googla om det, finns rätt mycket matnyttigt att läsa. Ett absolut koppeltvång finns i sverige där kommuner föreskrivit det, vilket jag har för mig är på ett fåtal ställen, samt vissa nationalparker, eller om det var naturreservat?

Publicerat

Ja du detta problem är allmänt känt bland folk som har Jägarexamen och lärt sig vad hundar kan få för sig med vilt men hos gemene man så vet inte så många hundägare om generella löshundsförbundet. Det syftar ju till att låta djuren, allt från skogsharar till orrar yngla av sig i lugn och ro och att avkomman ska kunna växa till sig. Jag upplyser alla jag kan ute i skogen att det är koppeltvång. Det ska mycket till att få en hund så pass lydig att den inte behöver vara kopplad eller kontrollerbar. Dessutom är det, i mitt tycke, högst onaturligt beteende för en hund att gå fot i skogen. Jag låter mina springa fritt på fält dock där jag har bra översyn och där ex det inte finns rapphöns eller fasan. Det går ju bara en kort tid nu innan gräset börjar växa. Sedan kör jag koppellöst inom hägnat område.

Sålunda tycker jag du skall fortsätta upplysa obildade hundägare om tvånget och påminn dessutom att nedskräpningslagen från 1/7 också numer ger böter om man inte plockar upp hundbajs och polisen skulle råka se dig. Osannolikt men ändå en lag. Däremot tror jag inte på principen att "tjalla" eller "anmäla" om det nu inte är någon som sätter det i system och ger fan i skogens djur. Sålunda en gång - ingen gång, två gånger en gång-gång!

Publicerat
  • Författare

Koppeltvång är det inte, hundar får inte förfölja vilt heter det på någon del av året ( undantaget jakthundar). Den andra tiden får hundar inte störa vilt. När dessa olika tider är vet jag inte då jag inte själv har hund. Man ska ha kontroll över sin hund som om den vore kopplad, sen kan man lösa detta hur man vill. Googla om det, finns rätt mycket matnyttigt att läsa. Ett absolut koppeltvång finns i sverige där kommuner föreskrivit det, vilket jag har för mig är på ett fåtal ställen, samt vissa nationalparker, eller om det var naturreservat?

Ja du detta problem är allmänt känt bland folk som har Jägarexamen och lärt sig vad hundar kan få för sig med vilt men hos gemene man så vet inte så många hundägare om generella löshundsförbundet. Det syftar ju till att låta djuren, allt från skogsharar till orrar yngla av sig i lugn och ro och att avkomman ska kunna växa till sig. Jag upplyser alla jag kan ute i skogen att det är koppeltvång. Det ska mycket till att få en hund så pass lydig att den inte behöver vara kopplad eller kontrollerbar. Dessutom är det, i mitt tycke, högst onaturligt beteende för en hund att gå fot i skogen. Jag låter mina springa fritt på fält dock där jag har bra översyn och där ex det inte finns rapphöns eller fasan. Det går ju bara en kort tid nu innan gräset börjar växa. Sedan kör jag koppellöst inom hägnat område.

Sålunda tycker jag du skall fortsätta upplysa obildade hundägare om tvånget och påminn dessutom att nedskräpningslagen från 1/7 också numer ger böter om man inte plockar upp hundbajs och polisen skulle råka se dig. Osannolikt men ändå en lag. Däremot tror jag inte på principen att "tjalla" eller "anmäla" om det nu inte är någon som sätter det i system och ger fan i skogens djur. Sålunda en gång - ingen gång, två gånger en gång-gång!

Ja men precis, Det är just det där med "koppeltvånget" som jag anser att dom flesta jag mött i skogen inte bryr sig om..då hundarna mer än ofta varit längre än 100m från deras ägare. Visst har du hunden vid höften och den går fot..nä då bryr jag mig nog inte. Skulle väl knappt märka om den var lös då..men när det ränner runt hundar vind för våg i skogen som driver djuren tyst i deras spår..eller vad dom nu spårar? något är det iaf..då är det inte så skoj.
Publicerat

Man blir ju så förbannad på alla som har sån attityd som hon i din berättelse, att deras hundar kan få springa o göra vad som helst när som helst.

Jag skulle oxo vilja ha min hund lös jämt o på andras marker men nu är ju jag laglydig vilket 99,9%av alla hundägande jägare är, men det vore skönt att ta efter hennes attityd o bara stryka kopplet när hunden ska rastas.

/Per

Publicerat

Tillsyn över och omhändertagande av hundar i marker där det finns vilt

16 § Under tiden den 1 mars-20 augusti skall hundar hållas under sådan tillsyn att de hindras från att springa lösa i marker där det finns vilt. Under den övriga tiden av året skall hundar hållas under sådan tillsyn att de hindras från att driva eller förfölja vilt, när de inte används vid jakt.

Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får meddela föreskrifter som avviker från första stycket. Om det behövs till skydd för viltet får sådana föreskrifter innebära att en hund skall hållas kopplad.

Kan inte hunden tas om hand, får polismyndigheten avliva hunden, om detta är angeläget från viltvårdssynpunkt och försvarligt även med hänsyn till omständigheterna i övrigt.

18 § Har inte ägaren eller innehavaren, efter det att kostnader betalats enligt <a href="http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20071150.htm#P20" title="20 § Ägaren eller innehavaren av en hund som har omhändertagits med stöd av 11 eller 17 § skall..">20 §, återtagit hunden inom fem dagar efter det att han eller hon underrättades om omhändertagandet eller, om ägaren eller innehavaren inte är känd, inom tio dagar efter det att polismyndigheten underrättades, får jakträttshavaren behålla hunden eller polismyndigheten, efter utredning, besluta att sälja, skänka bort eller, om hunden utgör en fara för människor eller djur eller om det annars finns särskilda skäl, avliva hunden.

Publicerat

Jag vill inte ha min vän i koppel varje gång vi går ut. Jag går Alltid med okopplad hund i skog o mark mm, jag har hunden inom 15 -20m från mig. Vad är det för skillnad om jag går med 20m lina? Han stör lika mycket för de!

Publicerat

Jag vill inte ha min vän i koppel varje gång vi går ut. Jag går Alltid med okopplad hund i skog o mark mm, jag har hunden inom 15 -20m från mig. Vad är det för skillnad om jag går med 20m lina? Han stör lika mycket för de!

Det spelar ingen roll hur långt koppel du har, syftet är att INTE störa och framförallt inte kunna jaga djuren om det går loss.

Med koppel så kommer inte hunden längre, det gör den om den inte har koppel.

En del hundar är helt enkelt så lugna att de inte kräver koppel - oavsett hur frestade de blir och därför är nog lagen skriven som den är men de flesta hundar klarar inte av detta och då måste man ha koppel.

Att jaga en get med kid är inte kurant och det måste vi få stopp på - tillsammans!

Så kan du med 100% säkerhet säga att din hund inte ens lyfter blicken mot djuren i skogen nu så är det ok. Vill din hund jaga djur så får du faktiskt korta ditt koppel!

Det handlar inte om längden på koppel, det handlar om att denna tiden på året när djuren faktiskt föder sina barn så får vi inte störa dem.

Alternativet blir totalförbud mot hundar i skog och mark denna tiden och det blir ju totalfel...

Respekt för vilt är a och o anser jag!

Publicerat

Det spelar ingen roll hur långt koppel du har, syftet är att INTE störa och framförallt inte kunna jaga djuren om det går loss.

Med koppel så kommer inte hunden längre, det gör den om den inte har koppel.

En del hundar är helt enkelt så lugna att de inte kräver koppel - oavsett hur frestade de blir och därför är nog lagen skriven som den är men de flesta hundar klarar inte av detta och då måste man ha koppel.

Att jaga en get med kid är inte kurant och det måste vi få stopp på - tillsammans!

Så kan du med 100% säkerhet säga att din hund inte ens lyfter blicken mot djuren i skogen nu så är det ok. Vill din hund jaga djur så får du faktiskt korta ditt koppel!

Det handlar inte om längden på koppel, det handlar om att denna tiden på året när djuren faktiskt föder sina barn så får vi inte störa dem.

Alternativet blir totalförbud mot hundar i skog och mark denna tiden och det blir ju totalfel...

Respekt för vilt är a och o anser jag!

bra skivet! vi måste respektera viltet!
Publicerat

TS- sådana människor har jag med stött på ett antal gånger, bl.a en kvinna med inte en, utan fem Leonberger + en vit lurv i samma modell.

Som jakträttsinnehavare informerar jag om vad lagen säger, och berättar sen att så länge hunden hålls inom synhåll och med alla medel hindras från att jaga vilt så kommer jag inte anmäla något. Följs inte det så kommer hunden lämnas in på polisstation. (Troligen på annan ort.)

Det är dock väldigt olika hur folk tar det, ett fall med ett par som var ute med en Schäfer och två strävhåriga Foxterrier är nog ett av de som stör mig mest. Schäfern tycktes tillhöra herren i paret och uppförde sig allmänt rekorderligt, strosade några meter från husse. Terrier-hundarna däremot for runt i marken och levde jävel tillsammans. Kvinnan hävdade "men vi har alltid gått här". <_<

OCH?? Bind upp hundarna eller dra åt fanders! :angry:

Kvinnan med de sex stora hundarna ignorerade helt och lät dem springa ska tilläggas, men jag har inte sett till henne senare. Vilket tyvärr inte betyder att hon inte går där än idag medan jag arbetar. :mellow:

Yngre människor med hundar har över lag varit mer för att lyssna, men det är bara min erfarenhet!

För egen del låter jag hunden vara lös på sommaren, men enbart i gårdens kohagar då farsans Angus-kor har setts köra bort allt vilt som visar sig, och hunden är inte förtjust i att jaga ko.

Publicerat

Att inte låta hundarna vara lösa under förbudstiden är en självklarhet, om man rör sig i en miljö där man inte har full kontroll tex högt gräs, låga buskar så skall man hålla hunden kort i kopplet.

De flesta djurungar ligger helt stilla för att inte bli hittade när de är för små för att kunna fly det är ett ögonblicksverk av en hund att plocka upp en harunge eller en fasankyckling och det är det inte många hundar som inte skulle göra därför är det en självklarhet att man har lina på hundarna utanför trädgård eller motsvarande,,

/Håkan H

Publicerat

Inget snack om saken. Kan man inte till 100% svära på att hunden ej förföljer eller allmänt stressar vilt (om den ränner kors och tvärs över stor areal så stör den ju även om den inte förföljer) så ska hunden hållas i koppel. Tycker det är sorgligt att höra hur stor okunskap detta är utanför jägarkåren. Och speciellt när folk vidgar allemansrätten och släpper fritt på annans mark.

Det borde vara varje uppfödares ansvar att tydligt förmedla detta till alla hundköpare. Kan inte SKK göra någon upplysningskampanj om detta?

Publicerat

Enda sättet att ordna problemet är att koppla alla lösa hundar du ser och köra dem till polisstationen i grannkommunen.

Folk är generellt sett dumma i huvet och fattar ingenting, så att prata med dem löser inget.

-- Mats

Publicerat
  • Författare

Vad har du för slags hundras som du har stenkoll på då som inte ger sig på fågelungar, harpaltar kid m.m?, bara rentav nyfiken . Sen vill jag gärna ställa frågan..tillåter du hunden att gå 20m från dig..eller gör den bara det, kan din hund i huvudtaget gå vid din höft? alltså gå fot. En annan sak..det är en krök på vägen du går...hunden din är framför dig 15-20m där står det råget o kid..får du stopp på jycken din då? Sen att ha en hund i 20m lina när du inte spårar konstlade spår..är enligt min personliga åsikt rentav dumt..då hunden istället för att koncentrera sig på blodet/skanksläpet och inte på djurungarna.

Hoppas detta inte lät drygt nu..men jag vill bara förstå. Vilket jag har svårt för att göra under denna föryngringsperiod..hur man låter hunden löpa på detta vid under icke jakt.

Publicerat
  • Författare

Inget snack om saken. Kan man inte till 100% svära på att hunden ej förföljer eller allmänt stressar vilt (om den ränner kors och tvärs över stor areal så stör den ju även om den inte förföljer) så ska hunden hållas i koppel. Tycker det är sorgligt att höra hur stor okunskap detta är utanför jägarkåren. Och speciellt när folk vidgar allemansrätten och släpper fritt på annans mark.

Det borde vara varje uppfödares ansvar att tydligt förmedla detta till alla hundköpare. Kan inte SKK göra någon upplysningskampanj om detta?

ja precis..speciellt detta man får höra han/hon är ej farlig..som att jag bryr mig om det. Ja iuf kommer det en pitbull med dregel och skallgivning emot mig då kanske an skaka lite inombords. Saken är den att alla dessa hundar jag möter mer än ofta ej går under koppeltvånget delvis 1-2m från föraren..utan ja dom är 100m eller längre bort från sina förare..blir tjötigt skrev det ovan. men iaf..det är själva grejen med det hela..suck möter jag denna vovve löpa fritt nu i dagarna så kontaktar jag nog markägaren och upplyser han om vad som pågår..efter att jycken är inlämnad hos pliten ;)..då kanske dom fattar?
Publicerat
  • Författare

Tillsyn över och omhändertagande av hundar i marker där det finns vilt

16 § Under tiden den 1 mars-20 augusti skall hundar hållas under sådan tillsyn att de hindras från att springa lösa i marker där det finns vilt. Under den övriga tiden av året skall hundar hållas under sådan tillsyn att de hindras från att driva eller förfölja vilt, när de inte används vid jakt.

Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får meddela föreskrifter som avviker från första stycket. Om det behövs till skydd för viltet får sådana föreskrifter innebära att en hund skall hållas kopplad.

Kan inte hunden tas om hand, får polismyndigheten avliva hunden, om detta är angeläget från viltvårdssynpunkt och försvarligt även med hänsyn till omständigheterna i övrigt.

18 § Har inte ägaren eller innehavaren, efter det att kostnader betalats enligt <a href="http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20071150.htm#P20" title="20 § Ägaren eller innehavaren av en hund som har omhändertagits med stöd av 11 eller 17 § skall..">20 §, återtagit hunden inom fem dagar efter det att han eller hon underrättades om omhändertagandet eller, om ägaren eller innehavaren inte är känd, inom tio dagar efter det att polismyndigheten underrättades, får jakträttshavaren behålla hunden eller polismyndigheten, efter utredning, besluta att sälja, skänka bort eller, om hunden utgör en fara för människor eller djur eller om det annars finns särskilda skäl, avliva hunden.

dessa textstycken var ju väldigt bra. Det tackar man för..ska ha detta med mig i fickan och visa upp detta om de påstår sig inte göra fel ;)
Publicerat

Jag har en Boxer tik som aldrig går i koppel, hon ropar man av på vad som helst. Möter man en hund kan hon komma in och gå vid sidan och vi möts på en smal stig utan att var till besvär som de kopplad ofta är. Hon håller sig på avstånd upp till 15 meter från mig, skulle hon halka efter eller gå på framåt styrs hon in inom avståndet igen. Visst nu börjar hon bli gammal (9 år i maj) men hon har lyssnat på husse sen hon var två år, innan dess var det si sådär. Men måååååååånga timmars dressyr träning har gett resultat!!

Publicerat

Vi stöter upp en del djur, främst skogsharar men ingen av mina hundar sätter efter om jag inte säger varsegod!

Jag har oftast mina

Hundar vid min sida, +- 10-20m. Alltså

Stör dom lika mycket som om jag har dom i långlinan.

Som någon skrev så går jag inte med hundar i långlina utan jag skrev att de stör lika mycket.

Självklart skall man som människa och speciellt vi jägare följa de regler och lagar som finns. Jag anser även att vi är moraliskt skyldiga till att vårda viltet. Att vara jägare är som alla ni vet inte bara att panga.

Bara för att jag går med mina hundar lösa i skog och mark under dessa tider betyder det inte att jag på något sätt föringar djurens villperiod eller de lagar och regler som styr detta. Utan jag vet att till 98% så sticker dom inte, det kan komma något skall iofs men det blir det om dom är kopplad med.

Så ta och lugna Er nu, jag är inte en sämre djurvän eller mindre etisk korrekt jägare för att jag har mina hundar lösa nu.

Publicerat

Jag låter inte ens mina hundar springa som de vill på gården den här tiden på året.

Jag har t ex vilda fasaner, och förut även rapphöns innan mickel räv ändrade på den saken, och de får inte mina hundar stöta nu.

Är det barnkammardags för djuren så vill jag skydda dem så mycket jag kan!

Sen anlägger jag spännande delar av lägdan bakom gården med stora ytor med oslagen vall som de kan härja runt i och på så sätt är hundarna nöjda ändå!

I skogen är det korta koppel som gäller för vi har massor av rådjur och dovhjortar. Vildsvinen är ingen fara för mina hundar känner lukten på lågt håll och visar då en tydlig respekt.

Där jag vet att getterna brukar hålla till går vi inte alls, inte i närheten ens.

Det är min filosofi i alla fall!

Nu råkar jag ha en riktigt bra gård för hundarna och jag har arrangerat det så och den lyxen har inte alla och jag förstår att man måste ut i skog och mark men det är bättre att vara för försiktig än åt andra hållet!

Sen är det inte jägarkårens hundar som är ute i skog och mark och härjar under denna perioden, det är alla fetlabbar och andra gröthundar "som bara vill leka och absolut inte jagar något..." Humbug! <_<

På med kopplet!

Jag skulle gärna se en lagstiftning som faktiskt stramar åt detta. Gör ett riktigt koppeltvång av det hela och inför bötesbelopp så det svider lite!

Hur många hundar är det inte som gång på gång rymmer och ägarna som inte löser problemet. Böter är enda lösningen på problemet anser jag.

Publicerat

Jag kan inte alltid avläsa på naturen om det kan finnas risk för markhäckande fåglar harpaltar mm. Tror det är ganska få som kan det. Framförallt bland icke jägare. Rådjurskid kan trycka några meter ifrån förvånansvärt vältrafikerade promenadvägar. Tror ni förstår vart jag vill komma...

Publicerat

Vi stöter upp en del djur, främst skogsharar men ingen av mina hundar sätter efter om jag inte säger varsegod!

Jag har oftast mina

Hundar vid min sida, +- 10-20m. Alltså

Stör dom lika mycket som om jag har dom i långlinan.

Som någon skrev så går jag inte med hundar i långlina utan jag skrev att de stör lika mycket.

Självklart skall man som människa och speciellt vi jägare följa de regler och lagar som finns. Jag anser även att vi är moraliskt skyldiga till att vårda viltet. Att vara jägare är som alla ni vet inte bara att panga.

Bara för att jag går med mina hundar lösa i skog och mark under dessa tider betyder det inte att jag på något sätt föringar djurens villperiod eller de lagar och regler som styr detta. Utan jag vet att till 98% så sticker dom inte, det kan komma något skall iofs men det blir det om dom är kopplad med.

Så ta och lugna Er nu, jag är inte en sämre djurvän eller mindre etisk korrekt jägare för att jag har mina hundar lösa nu.

Det är bara att lyfta på hatten och gratulera att du har fått så bra lydnad på dina hundar :) Det borde fler träna på. Vet du hur hundarna reagerar om det springer något annat vilt från er som de kanske har känt doften av en längre tid?

Men man bordea ändå vara försiktig i naturen nu för tiden inte bara för djurens skull utan också alla aktivister som sprider lögner och skit omkring sig <_<

Publicerat

Jag kan inte alltid avläsa på naturen om det kan finnas risk för markhäckande fåglar harpaltar mm. Tror det är ganska få som kan det. Framförallt bland icke jägare. Rådjurskid kan trycka några meter ifrån förvånansvärt vältrafikerade promenadvägar. Tror ni förstår vart jag vill komma...

+ 1!

Jag kan inte alls avläsa vart de faktiskt befinner sig, det kan hundarna!

Jag kan däremot gissa vart de kan befinna sig men det är en annan femma...

Bland icke-jägare med hundar tror jag dessa personerna är lätt räknade på en hand.

Publicerat
  • Författare

Ja vad ska man säga, sedan jag skrev denna tråd eller började den. Så har det sprungit..(o detta är då hundar lösa hundar inte några fotgående osv)..vi pratar 100+m från sina förare av allehanda raser som Border collies, Cockerspaniels och den populära Golden retriever rasen Mopsar o dylikt..dock typiska stadshundar alltså som Wizard skrev lite längre upp inga direkta jägare folk.

Frågade senast min mor o far..har ni sett några lösa hundar på promenaden? (har själv gått på större grusvägar nu i några dagar för att stärka jyckens tassar) hur bar sig ägarna åt kunde dom kalla in sina hundar?..ja det var ovanstående raser som det var på tal om..inte för att raserna i sig jagar mer än andra men..ni förstår vart jag vill komma.

Nej det var 1person som hade stenkoll på sin hund..var tydligen någon 10årig jycke tror det var Collien. Ja den stannade tvärt på en vissling och sedan kom husse..och sade han är van vid andra hundar, han är inte farlig..är ju faktiskt lite så att man skrattar :lol: , till det som kommer här näst..Mor o far påpekade koppeltvånget..alltså inte att hunden behöver vara kopplad med snöre rep eller liknande det som vi kallar koppel då. Utan att du som har hunden bör kunna ha den gåendes vid din sida eller åtminstone ska kunna kalla tillbaka den till dig..om den fular sig nån gång.

Svaret kom som sig bör..gubben skrattar haha! kalla tillbaka han blir svårt men stanna det gör han..efter mötet så fick hunden söka ut igen..

Alla andra hundar, hade matte och hussar med sig tydligen som givetvis fick in hundarna. men bara för korta stunder. Då det var en mindre hund som hade följt med mor o far på promenaden..för att sedan dra till skogs!..då hade ägaren till denna bara fortsatt att gå.

Är nästan så att man önskar att det skulle springa nån gråben kring skogarna ett tag så dem lär sig..och ja jag vet det är fel sagt av mig som jägare med drivande hund som intresse..men sheit asså så dom tänker :wacko:

Publicerat

Har upprörts över detta faktum en längre tid utan att ha fått tillfälle att konfronteras med hundägarna.

Under förra veckan på morgonpromenaden innan jobbet rann bägaren dock över.

Hela situationen var dock jävligt olustig.

Jag gick lite sömndrucken som vanligt (på Frösön i skogarna ut mot golfbanan) innan morgonkaffet.

På en smal skogsstig kommer helt plötsligt två svarta kelpies framrusande ur skogen, från ingenstans, och ställer sig och skäller på min jycke.

För första gången i mitt vuxna liv blev jag faktiskt lite rädd.

Nilak skällde tillbaks och en av hundarna var riktigt nära att komma åt honom. Hundslaggisen hindrades av att jag satte in ett knä emellan hundarna och vrålade.

Ägaren kom töltande från skogen och sa urskuldrande att "de är så snälla sååå, ingen faaara"

Då brann jag av.

Svadan som kom ut var säkert både lite i överkant orättvis och osaklig. Efteråt kände jag mig lite skamsen.

Men ett är säkert - den hundägaren kommer nog att akta sig för att ha lösa jyckar på Frösön i fortsättningen.

Publicerat
  • Författare

http://www.hundsport.se/redaktionellt/artiklar_mapp/hundagare_allemansratt.html

Hittade lite info om hur andra har blivit bemötta när dom jagat i skogen, och hundar kommer o stör+ vad Naturvårdsverket tycker o tänker. Vad som gäller för spår/vilt träning m.m

Lite lärde man sig iaf..Om att man ska vara försiktig med att säga till oxså ibland.