Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Glad och stolt i min enfald

Featured Replies

Publicerat

http://www.jaktojaga...frilevande-varg

Vi upplänningar gick i bräschen från snack till handling. Glad att FS valde att följa samma väg trots de konsekvenser det må få för organisationen.

Så agerar en demokratisk organisation, vill medlemmarna en sak så agerar man därefter även om det inte är PK.

Nån lär ta svartepetter rollen, självklart skall det vara landsbygdens jägare.

Publicerat

Tja,

jag ser det hela som ett bra ställningstagande, politik som detta är frågan om är inte alltid frågan om att vara PK.

När man läser formuleringarna bakom beslutet ser man den uppenbara uppgivenhet som finns på den "förvaltning" som har varit.

/Christian

Publicerat

Det lär ju inte göra frågan mindre polariserad i alla fall, men det är ju alltid bra med tydlighet. Kanske för det saken så mycket till sin spets att det kommer ut något gott av det.

Jag tror att det kommer att vara en given sak att lyfta fram i JRFs remissvar till Rovdjursutredningen, inte minst som man där har bortåt 10 gånger så många medlemmar som Rovdjursföreningen (vilket givetvis också skall poängteras)....

Eftersom flera av JRFs lokalavdelningar redan gjort detta ställningstagande så var det ett logiskt agerande som ökar tydligheten. Det funkar inte att ha en organisation där man nationellt säger ditt och lokalt datt.

Publicerat

Det lär inte göra frågan mindre polariserad

Amen!
Publicerat
  • Författare

Polariseringen mellan jägare, jägarförbund, jägare/samhälle, stad/land, politiska partier, lobbyn/beslutstagare?

Spontant ser jag det som en elvisp i debatten. SRF m.fl har ju kallat JRF varghatare långt innan detta beslut så vad dessa små falanger anbelangar blir det inget nytt. Sitt och rulla ditt rödtjut på en kudde och vräk ur dig 5000 vargar i debatten och du kommer undan med det. Kräv 0 och du får det rätt jobbigt om du inte riktigt tror på det. Målet är ju att även 0 (noll) skall bli en politiskt korrekt ståndpunkt. Några modiga få gå först, även om det kostar.

Publicerat

svenska jägare förbundet hejdå. JRF here i come..

Publicerat

Bra att någon organisation går i bräschen och tar svarte petter. Risken är väl att polariseringen mot JRF ökar mångfalt från bevarandesidan och man får hålla tummarna för att de kan stå upp på rätt sätt.

/M

Publicerat

Känns bra med vara vi!

Publicerat

Kul att någon tror på att extrema åsikter kan leda till något positivt. Personligen är jag helt övertygad om att det inte finns en enda politiker som kommer verka för utrotning.

Publicerat

Kul att någon tror på att extrema åsikter kan leda till något positivt. Personligen är jag helt övertygad om att det inte finns en enda politiker som kommer verka för utrotning.

"Utrotning innebär att definitivt döda alla exemplar av till exempel en djurart, en växtart, en sjukdom eller ett folkslag."

Vargen är inte utrotningshotad.

Bra utav er att visa att ni inte accepterar detta. Att tro att det skall kunna bli en "fredlig" lösning på vargproblematiken så att alla är lika nöjda eller lika missnöjda tycker jag är oerhört naivt.

Publicerat
  • Författare

Upp till kamp Max, kanske nåt för ditt 1a maj tåg. ;)

Tror du inte riktigt förstår vad "de extrema" vill uppnå egentligen. Det är en jämnvikt i debatten, nån måste ju våga säga noll för att vrida skalan mot mitten igen. Alla organisationer vill ju ha varg idag utåt, är det då underligt att numerären ökar? Frågar du medlemmarna i dessa områden så är dem av annan åsikt. Varför det är så har vi diskuterat förut, demokrati kostar för mycket.

JRF har slutat hyckla, alla behöver inte gilla det men kom ihåg vem som var ärlig först.

Publicerat

Känns skumt detta, jag accepterar en liten stam friska vargar.. kan inte säga att jag blir överlycklig när de rör sig i gränserna eller inne på marken där jag jagar men skit samma. Men trots det så tror jag det kan vara bra att någon förfäktar nollvisionen publikt! Att det fulskjuts varg i tilltagande takt betvivlar jag inte för ett ögonblick men dessa människor lär man nog inte hitta i den publika debatten direkt. Så att någon organisation går ut och kräver noll varg är nog helt i sin ordning. Kramarsidan kräver ju tusentals så som motvikt kan detta vara helt igenom vettigt faktiskt.

Samtidigt så får inte JRF tappa huvudet helt, de måste på något sätt slå vakt om hur de för ut budskapet. Står de bara och gapar och beter sig illa så nyttar detta till föga, de måste sälja budskapet lite smart eller vad jag ska säga. Samma lika med den här grävaren på riksjägarnas tidning.. Om han öser ur sig för mycket skit så tappar han trovärdighet och när han sen kablar ut något vettigt och intressant så är det ingen förutom de redan frälsta som lyssnar och det är synd.

Publicerat

Jag tycker att 450 vargar är mera extremt än noll. Det fanns ett beslut på 210 vargar och det är längre till 450 än till noll.

Folket får dom politer som dom förtjänar.