Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Mer än 20 älgar har hittats svårt medtagna el. döda i Överkalix hitintills

Featured Replies

Publicerat

Det brukar var feb-april som de flesta gräsätare dukar under, fettreserven är helt slut och inget nytt bete i sikte. :(

De stora vinnarna är ju predatorerna...

Publicerat

Ni får köpa ensilage o göra en viltinsats kostnaden som inte blir alltför stor torde ni kunna ta genom WWO,, vi skall ju vårda viltstammen vi jägare alltså-

Inte bara skjuta älg,, trist när det går så långt att älgen går svält döden till mötes förövrigt,,

Antar att mark ägarna har sönder betade ungskogar så dom lider väll dom med!!

Publicerat
  • Författare

Ni får köpa ensilage o göra en viltinsats kostnaden som inte blir alltför stor torde ni kunna ta genom WWO,, vi skall ju vårda viltstammen vi jägare alltså-

Inte bara skjuta älg,, trist när det går så långt att älgen går svält döden till mötes förövrigt,,

Antar att mark ägarna har sönder betade ungskogar så dom lider väll dom med!!

Det där löser älgarna själva med ensilaget. Det var någon av markägarna i byn som hade sett dom göra inbrott i hans hägnad där han förvarar balarna. Dom ställer sig på bakbenen och slår med frambenen mot stängslet och stolparna och lika dant mot plasten runt balarna tills det är hål i dom och sedan är bordet serverat till älgarna, rådjuren och renarna.

Detta är ju dom älgarna som stannar kvar på marken och inte vandrar iväg norr ut till Ö-kalix som går lös på balarna.

Älgarna som vandrar går upp på höjderna runt Ö-kalix för att beta blåbärsris m. m.

Ja det finns dom har svåra betesskador och vill ha ännu högre avskjutning än vad vi har idag.

Publicerat
  • Författare

Det brukar var feb-april som de flesta gräsätare dukar under, fettreserven är helt slut och inget nytt bete i sikte. :(

De stora vinnarna är ju predatorerna...

Ja, det brukar det och med den snömängden som vi har haft i vinter så blir det extra tufft för dom. Här i Kalix har vi haft runt 1,10-1,20 m djupt med snö och ju längre in man kommer desto djupare har det blivit för det mesta.

Det blir många predatorer som får dukat bord nu när snön tinar.

Publicerat

Stackars gråben ska ju oxå ha mat. Mer utfodring o mindre svaga älgar till ulven är väl vad jag skulle rekommendera

Publicerat
  • Författare

Stackars gråben ska ju oxå ha mat. Mer utfodring o mindre svaga älgar till ulven är väl vad jag skulle rekommendera

Hm! Dom klarar vi oss utan. :(

Jag vet inte hur många gråben som finns i länet men tidigare i vintras hade vi 4 st enl. säker källa och det var invandrare vad jag vet.

Publicerat

Problemet med att höja avskjutning brukar straffa sig då stammälgen blir skjuten med tillsammans med vandringsälgen,,

Läste en artikel om detta med att stödfodra älgen! har vistat sig fungerat bra!

Det blir problem med vandrigsälgen både mot skogsägaren o stammälgen som stryker med!

Antar att när det gått så långt att älgen svälter till döds att det har rört sig stora antal älg på markerna!

Publicerat

Sitter och funderar igen.

Är det att lövträd som blivit ersatta av barrskog som orsaker detta lidande?, Hur är utvecklingen( planteringen) i norra Sverige?

Här i söder har vi lövskog(ännu ) men allt fler väljer ju att plantera barrträd...

Någon som har ett hum om hur det såg ut "förr" i tiden? Älgen tex. fanns, men hur såg födotillgången ut ???.. De måste ju i rimlighetens namn haft bättre tillgång på föda än de har i dag..

Publicerat
  • Författare

Problemet med att höja avskjutning brukar straffa sig då stammälgen blir skjuten med tillsammans med vandringsälgen,,

Läste en artikel om detta med att stödfodra älgen! har vistat sig fungerat bra!

Det blir problem med vandrigsälgen både mot skogsägaren o stammälgen som stryker med!

Antar att när det gått så långt att älgen svälter till döds att det har rört sig stora antal älg på markerna!

Ja, jag vet det och det straffas väldigt hårt, för det tar lång tid att bygga upp en bra stam med stamälgar som är trygga på marken.

Vandringsälgarna som är uppe i Ö-kalix m. fl. inlandskommuner på höjderna är många.

Det ska bli intressant att höra sig för med kunnigt folk om hur dom ska lösa detta.

Jag känner en man inom ÄFO som jag kan fråga. Han är duktig och får in mycket info.

Publicerat
  • Författare

Sitter och funderar igen.

Är det att lövträd som blivit ersatta av barrskog som orsaker detta lidande?, Hur är utvecklingen( planteringen) i norra Sverige?

Här i söder har vi lövskog(ännu ) men allt fler väljer ju att plantera barrträd...

Någon som har ett hum om hur det såg ut "förr" i tiden? Älgen tex. fanns, men hur såg födotillgången ut ???.. De måste ju i rimlighetens namn haft bättre tillgång till mer föda än de har i dag..

Det är bara barrträd som planteras och övrigt förökar sig naturlig väg så att säga.

Kan tillägga att vi brukar åka runt med skoter dom som har och fälla aspar och sälg till viltet som en åtgärd, och en del har stödutfodring till rådjuren.

Publicerat

Jäkligt tråkigt.... Överkalix är för övrigt värst drabbat av betesskador inom länet.

Publicerat
  • Författare

Jäkligt tråkigt.... Överkalix är för övrigt värst drabbat av betesskador inom länet.

Ja visst är det tråkigt och kommunen är ju stor och mycket skog och stora hyggen också.

Ja, jag har hört det! :(

Publicerat

det är tråkigt att dom ska måsta svälta ihjäl :(

Publicerat

En fråga har ni gort nån älginventering!? så att ni vet hur mycket älg ni har ,, då tänkte jag på sommar -älgen givitvis-

Publicerat

En fråga har ni gort nån älginventering!? så att ni vet hur mycket älg ni har ,, då tänkte jag på sommar -älgen givitvis-

Jådå älginventering har gjorts. År 2010 var det 16 älgar per tusen hektar. Inventeringen skedde i december månad.

Publicerat
  • Författare

Vi gör bara vinterinv. och då en dag när det är nysnö, så det kan bli ett snabbt beslut.

Länet är stort och görs på lite olika tider beroende på när det finns flyg/helikopter ledig.

Vi har låg vinterstam hos oss inom det omr. som ingick i vårat ÄSO.

Publicerat

De stora frågorna!!

Är det för många älgar??

För lite älgar som skjuts?

Är det för lite "naturlig" mat?? till följd av vår förkärlek till barrträd

Är vi för dåliga på att stödutfodra??

Hårdare vintrar???

Jag funderar ännu..

Publicerat
  • Författare

De stora frågorna!!

Är det för många älgar??

För lite älgar som skjuts?

Är det för lite "naturlig" mat?? till följd av vår förkärlek till barrträd

Är vi för dåliga på att stödutfodra??

Hårdare vintrar???

Jag funderar ännu..

I vissa ögon är det för mycket älg. I skogsbolagens ögon ja.

Nej, i jägarnas ögon!

Ja, det kan det vara p g a att det är mycket skogsbolag som har mark inom Ö-kalix kommun varav Sveaskog och SCA är dom största.

Det finns stora arealer med hyggen. Älgarna har ju även börjat beta på gran och det hör till sällsyntheterna.

Älgarna har även knuffat omkull mindre tallar för att komma åt kvistar som dom inte når från marken.

Yta: 2764 km2=276553 ha. Det är inte lätt att bedriva stödutfodring på en så stor yta.

När snödjupet är så som det har varit i vinter så har inte älgarnas ben räckt ner till marken utan att dom har släpat magen i snön och kämpat sig fram. :(

Det var ju under en lång period också som det var extremt kallt också. -30-40 grader i aktuella området så visst har det tagit på krafterna på älgarna. :(

Publicerat

Kan lägga till att inventeringen inte stämmer i praktiken. Det är inte ovanligt att man inom vissa områden hittar 25 älgar inom ett område på bara någon hektar. Inte kul som skogsägare måste jag säga då man ser sin ungskog bli helt sönder betad...

Publicerat
  • Författare

Kan lägga till att inventeringen inte stämmer i praktiken. Det är inte ovanligt att man inom vissa områden hittar 25 älgar inom ett område på bara någon hektar. Inte kul som skogsägare måste jag säga då man ser sin ungskog bli helt sönder betad...

Det kan jag instämma på. Vi har själva en låg vinterstam men till hösten genererar det en avskjutning på 14-18 vuxna. 14-18 är från tiden vi ingick i ett ÄSO. :)

Publicerat

Så, nu har jag läst.

Och självklart blir det mer funderingar:

Älgar är konsekventa och återvänder till gamla platser, jag tolkar detta att de går tillbaka till gamla betesmarker.

Det är ungskogarna som blir hårdast drabbade.Min undran, "växte/planterades" det något annat än barrträd, som kan få dem att återvända???

Publicerat
  • Författare

Så, nu har jag läst.

Och självklart blir det mer funderingar:

Älgar är konsekventa och återvänder till gamla platser, jag tolkar detta att de går tillbaka till gamla betesmarker.

Det är ungskogarna som blir hårdast drabbade.Min undran, "växte/planterades" det något annat än barrträd, som kan få dem att återvända???

Ja, det är gamla betesmarker som dom återvänder till och det kommer dom att göra så länge det finns kvar i generna.

Nej, det gör det inte!

Lövträ självgror.