Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Köpa handkikare? Detta måste nog betraktas som ett bra erbjudande..

Featured Replies

Publicerat

Bra pris för en vak kikare inget man knatar omkring med om halsen får gam nacke efter ett tag.

Lasse

Publicerat

1Kg?? :blink: = Gamnacke efter ett tag med den om halsen. :blink:

Publicerat

http://www.xxl.se/ja...-kikare-1040620

Har en med 40-öppning som är grym, denna är snäppet bättre..

Tackar för researchen, beställd!
Publicerat
1Kg?? :blink:

Zeiss & Swarres i 8x56 är 2 hekto tyngre...

Sent from my iPhone using Tapatalk

Publicerat

Jag har också beställt =)

Men visst var denna med i vakkikartestet i svensk jakt för inte så länge sedan?

Nu tänkte jag i alla fall att det är värt att testa, om det inte skulle vara en perfekt vakkikare så har man ju i alla fall fått en riktigt bra kikare.

Publicerat

Sålt den och den är bra, till det priset snuskigt bra,, går ju såklart inte att jämföra med Swarre, Zeiss osv men som sagt, Grymt pris!

Publicerat

Testade Vortex Vulture 8x56, där snackar vi grymt med tanke på priset.

Har en gammal (med betoning på gammal) zeiss, och den spöas.

Publicerat
  • Författare

Sålt den och den är bra, till det priset snuskigt bra,, går ju såklart inte att jämföra med Swarre, Zeiss osv men som sagt, Grymt pris!

När jag vakar nattetid så smiskar Monarchen Zeiss siktet och givet det, behöver grejerna vara så myket bättre om man ändå inte ser att skjuta? Denna som jag länkade har 56 öppning och är rimligen något mer ljusstark ändå.

Men självklart får man mer kikare för pengarna om man köper värstingarna men jag vill hävda att till dessa pengar så är kikaren svårslagen.

Mvh!

Publicerat

Absolut och ska man använda den till vakkikare så är ju inte färgerna så avgörande. Bara gott att säga om nikon och speciellt till det priset. Sen har ju du en 8*40 om jag förstod rätt och den är i mina ögon den optimala allround kikaren när det gäller förstoring kontra glugg/ storlek!

Publicerat
  • Författare

Ska ut med arrende och pryttlar här framöver annars hade jag nog fan slagit till på denna jag med.. Men just nu känns 2K för 15 mm större öppning inte försvarbart :-/

Publicerat

Testade Vortex Vulture 8x56, där snackar vi grymt med tanke på priset.

Har en gammal (med betoning på gammal) zeiss, och den spöas.

Kan bara hålla med ruggig kikare o sen köpa en sån här så känner man inte att den är med.

http://www.racerback.se/tillbehor-rengoring-etc/kikare-rem/

Mvh.

Publicerat

Förra våren köpte jag en Minox 8*33 HG MIG (made in germany) för alldeles under 8500 kr. Iof dyrare än en Nikon Monarch men jag vill ändå rekomendera den. Om man någon gång tänker slå till på en riktigt fin kikare kanske man inte behöver fläska i med en swarovski eller zeiss. Min bror som är mycket kritisk, bara har ett intresse och enbart köper swarovski i all optik var mäkta bedrövad eftersom han inte kunde skilja sin swarre EL 10*32 och min minox HG 8*33 i bildkvalitet. Lika skarpa hela vägen ut till yttersta kanterna. Min minox hade kanske till och med snäppet bättre färger enligt lillebror. Jag är grymt nöjd med att ha betalt 10.000 kr mindre men fått samma bild.

Kunde inte med de erfarenheterna låta bli att köpa ett Minox ZA5 4-20*50 kikarsikte (tack skatteverket för att jag fick tillbaka pengar). Detta har inte HG-linser men är ändå otroligt klart. En fantastisk skärpa på både bild och kors och skjuter som en dröm tillsammans med min nya 6XC. Supernöjd för 6000 kr :wub:

Publicerat

Blev en tur till XXL idag, Handla digitalt tar 4695:- för samma kikare,kampanjpris...........så nog fan är det ett bra pris! Blir med största säkerhet skymmningstest i afton..........

Publicerat

Kanon! Det testet är jag nyfiken på. Får förmodligen vänta på min fram mot mitten på nästa vecka. Det kan vara bra trist med långhelger.. =)

Publicerat
  • Författare

Fan.. försöker behärska mej..lyckas ännu så länge men finns de kvar när jag kommer hem om en vecka så tror jag nog att jag får problem med impulskontrollen!

Publicerat

Första testen gjord. Hade bara min Meopta 3-12x50 att jämföra med. Nikon vinner ju, ganska klart. Kanske inte rättvist att jämföra sikte med kikare heller. Nikon kikare har riktigt bra skärpa,långt ut i kanterna, bra färger (enligt mig),har väldigt svårt att tro att det går att hitta en mer prisvärd skymmningskikare.

Publicerat

Efter att ha sneglat i denna tråden ett par gånger trillade jag dit och la en beställning på en dylik. Trotts att jag inte bedriver överdrivet mycket vakjakt (20-25 tillfällen/år kanske, då främst skyddsjakt på svin) känns det som det var dags för uppgradering. Den gamla 6x30 Zeissen är förvisso helt okey i skymningen men jag är övertygad om att Nikonen är milavis bättre.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Publicerat

Var lite orolig att den skulle vara för otymplig och tung, men tvärtom så är greppet rikigt bra och den ligger stadigt och fint i händerna.

Publicerat

Min kom i går, och efter att bara kollat i den genom fönstret i går kväll och nu på morgonen så har jag en helt klar WOW känsla. För 2kriksdaler måste det nog betraktas som ett kap =) Återkommer efter fälttest.

Publicerat

Jag har en.

Vet inte om priset stämmer på länken? Tycker ni yrrar om 2000 o länken säger 4.... Någonting.

Klart skit bra vakkikare i en prisklass som de flesta har råd med, swarre o motsvarande för 10-20.000 är inget för den vanliga jägaren. Men visst, bättre är dom.

//

Skickat från min LT18i via Tapatalk 2

Publicerat

Dom körde specialpris en stund för att introducera något (ny sida?).

Nu skäms jag, måste kolla vad det var dom introducerade..

Publicerat

Är skitnöjd med min efter en vecka, inget riktigt test i mörker på vilt dock. Perfekt om de redan höjt priset.................hehehehe, hoppas det svider om ni inte han med........... :P :P :P

Publicerat

post-226-13361631793945_thumb.jpg

Ok, har fälttestat ;)

Jämförelsen är mellan min kära Zeiss Conquest 12x45 och denna Nikon 8,5x56. Zeissen är påtagligt bättre i upplösningen i bra ljus (eller silhuetter mot bakomliggande ljus) men i tilltagande mörker kommer Nikonkikaren ikapp och blir lika bra.

Nikongluggen är BETYDLIGT bättre än ett (belyst) kikarsikte Zeiss Diavari Z 3-12x56, T* coating. Jag kan fortfarande räkna tegelpannorna på en grannkåk med kikaren, svårt med kikarsiktet.

Slutsats: att nikongluggen var ett otroligt kap. XXL rockar!