Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Gå in på NVV webkonsultation om varg 2-5maj!

Featured Replies

Publicerat

Är vi många som svarar kanske vi får lite gehör?

källa: http://www.naturvardsverket.se/Toppmeny/Press/Pressmeddelanden/Webbkonsultation-om-varg-oppen-for-alla/

Webbkonsultation om varg öppen för alla

Naturvårdsverket bjuder in allmänheten att lämna konkreta förslag som kan underlätta för människor att leva nära varg i Sverige. Konsultationen sker på webben mellan den 2 och 5 maj och är en del i arbetet med förvaltningsplanen för varg.

Vargen är ett djur som skapar starka känslor hos människor. Därför vill Naturvårdsverket konsultera allmänheten när det gäller förhållandet mellan varg och människa.

– Vi är intresserade av att få förslag till åtgärder som kan underlätta för människor att samexistera med varg. Det är särskilt intressant för oss att få in förslag och idéer från människor som har erfarenhet av rovdjur, säger Maria Ågren, generaldirektör på Naturvårdsverket.

Webbkonsultationen är inte ett diskussionsforum för vargens vara eller inte vara utan ett sätt att ge många människor möjlighet att lämna konkreta förslag. Det går att lämna förslag till åtgärder genom att kommentera de olika frågeställningarna och även svara på andras kommentarer. En länk till webbkonsultationen kommer att finnas på naturvardsverket.se på morgonen den 2 maj.

– Arbetet med att förvalta vargstammen är en långsiktig process. Rovdjursutredningen har nyligen lämnat sitt förslag till regeringen. Därför kan det bli aktuellt att justera vargförvaltningsplanen längre fram. De konkreta förslag till åtgärder från allmänheten som kommer in till Naturvårdsverket kan komma med i planen redan nu eller senare, säger Ruona Burman, viltsamordnare på Naturvårdsverket.

Förvaltningsplaner för rovdjur

Riksdagen har beslutat att Sverige ska ha livskraftiga rovdjursstammar. Naturvårdsverket ska ta fram förvaltningsplaner för björn, varg, lodjur, järv och kungsörn. Förvaltningsplanerna ska innehålla en beskrivning av målen och av Sveriges arbete med förvaltningen av de olika rovdjursarterna. Först ut är förvaltningsplanen för varg som ska vara klar den 1 juni 2012.

Planen för varg som nu tas fram är ett levande dokument och kommer att anpassas och kompletteras när förutsättningarna förändras. Det kommer till exempel att ske när riksdagen och regeringen har tagit ställning till de förslag som Rovdjursutredningen lämnat i redovisningen av sitt uppdrag.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Ruona Burman, viltsamordnare, 010-698 12 54, ruona.burman@naturvardsverket.se

Berit Oscarsson, presskontakt, 010-698 13 00, 076-115 15 25, berit.oscarsson@naturvardsverket.se

Publicerat
  • Författare

Godmorgon själv. Skyller på att det var mitt första besök här på sidan på flera dagar. Veden har varit prioriterad på sistone.

Publicerat

Godmorgon själv. Skyller på att det var mitt första besök här på sidan på flera dagar. Veden har varit prioriterad på sistone.

Accepteras! :)

Publicerat

Förslag till förslag till NVV

Enda sättet att höja acceptansen hos de grupper som känner varg starkt negativt är att skapa ett positivt incitament och det enda som jag kan tänka mig fungerar är pengar till de utsatta. Det borde finnas gott om pengar eftersom det här är ett så knepigt problem och eftersom huvuddelen av det skattebetalande folket och dess företrädare verkligen vill ha varg och alltså borde betala, och eftersom det nog inte behöver röra sig om miljarder per år, dvs är statsfinansiellt möjligt.

Jag tänkte mig en miljon per varg över 150 och år som "vargpeng" utöver vad som redan går som enbart mildrar skadeverkningar, inte vänder vargen till något positivt. Direkt från statskassan. Marginalkostnaden för fler vargar blir hög så det blir ett incitament för statsmakterna att hålla vargantalet nere, exempelvis genom att verkligen tänka över vad som behövs för gynnsam bevarandestatus.

De grupper som "drabbas" kan administrativt kopplas till kommuner. Det totala vargtrycket fördelas på kommuner av NNV. Vargpengen utgår i olika delar. En del går direkt in i den kommunala budgeten så att kommunens innevånare får kompensation i stil med ett nytt badhus, och så att kommunpolitikerna kämpar för fler vargar till kommunen. En del går till jägarna i former som fria fällavgifter och jaktavgifter inom kommunen, så får man vargpositiva jägare. En del kan gå till lägre skatt för större markägare i relation till ytan i hektar. Tamdjur (får) är svårast att relatera till kommunen, jag tänkte mig ett stöd till svensk fåravel, men detta gagnar ju mest lite vargutsatta får.

Sedan tycker jag man kan skriva att man önskar en vargpolitik av svenska beslutsförfattare inriktad på den svenska verkligheten. Jag tänker i första hand på rovdjursutredarens upprepade förslag att begränsa vargpopulationens tillväxt kraftigt tills inavelsmålet är nått 2024. Om EU inte är nöjd med de svenska tolkningarna av vad som är tillåtligt må de anmäla till EU domstolen, men inte år efter år bedriva en hotpolitik "ministerstyre" som handlingsförlamar de svenska statsmakterna.