Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Geten föder kid tidigt i Kalix!

Featured Replies

Publicerat

Är det någon av er som kan svara på varför en get föder sina kid tidigt här uppe i Kalix. Detta skedde under förra veckan.

Det var samma sak förra året (6/5) så gick antagligen samma get hos svågern med 2 nyfödda kid men då var det ingen hemma vid själva förlossningen. Svågern har matat geten med kofoder, morötter och äpplen så att hon har lyckats producera mjölk till kidden för vi har inte mycket till grönt gräs ännu här uppe.

Se uppdaterade foton i länken.

http://www.jaktsidan.se/ipb/topic/37833-geten-foedde-2-kid-paa-svaagerns-gaardsplan-i-bondersbyn/page__gopid__617587#entry617587

Tackar på förhand för svaret!

:) :) :)

Publicerat

Jag tror det beror på ljuset.

Rådjurets dräktighet styrs av hormoner som går igång på antalet ljusa timmar på dygnet.

Jag gissar att ni där uppe redan passerat södra Sverige i antalet ljusa timmar på dygnet,

vilket skulle betyda att rådjurens hormon tycker det är hög tid att leverera småttingar.

Publicerat
  • Författare

Ok! Ja, det har vi med bred marginal. Det är ju inte ens mörkt om nätterna numera.

Sol upp. 03:10

Sol ned. 21:42

:D:wub:

Publicerat

Ånej, var för snabb - skulle inte ha svarat i detta forum.

Ursäkta!

Publicerat

Samma art föder ofta vid olika tider sett över landet. Det är bl a därför vi har olika sluttider på räv- och bäverjakten. Sedan har vi också en stor individuell variation där det kan skilja månader mellan olika individer av samma art på samma ställe. Detta kan i sin tur bero på gener, kondition, ålder och mycket annat.

Det som oroar mig en smula är att vi får alltmer rapporter om väldigt tidigt födda ungar av olika arter. Främst när det gäller räv och bäver tror jag att vi ska se upp eftersom jakttiden här slutar nära inpå födseln. Vi vill ju inte riskera att skjuta bort en hona från sina nyfödda ungar. Jag vet inte om detta beror på klimatförändringar eller något annat men det är en mycket tydlig trend i rapporterna...

Publicerat
  • Författare

Samma art föder ofta vid olika tider sett över landet. Det är bl a därför vi har olika sluttider på räv- och bäverjakten. Sedan har vi också en stor individuell variation där det kan skilja månader mellan olika individer av samma art på samma ställe. Detta kan i sin tur bero på gener, kondition, ålder och mycket annat.

Det som oroar mig en smula är att vi får alltmer rapporter om väldigt tidigt födda ungar av olika arter. Främst när det gäller räv och bäver tror jag att vi ska se upp eftersom jakttiden här slutar nära inpå födseln. Vi vill ju inte riskera att skjuta bort en hona från sina nyfödda ungar. Jag vet inte om detta beror på klimatförändringar eller något annat men det är en mycket tydlig trend i rapporterna...

Tack för ditt svar Daniel.

Jag tror det beror på ljuset.

Rådjurets dräktighet styrs av hormoner som går igång på antalet ljusa timmar på dygnet.

Jag gissar att ni där uppe redan passerat södra Sverige i antalet ljusa timmar på dygnet,

vilket skulle betyda att rådjurens hormon tycker det är hög tid att leverera småttingar.

Vad säger du om tesen som jag fick som svar tidigare?

Har det här med hormoner och antalet ljusa timmar som vi har i den här landsändan någon betydelse?

Svågern tror att det är samma get som har fött kid vid ungefär samma datum andra året i följd.

Han gör allt för att geten och kidden ska ha det bra nere i sluttningen ner mot älven med mat i form av morötter, äpplen, kofoder (pellets) och ensilage så att hon ska kunna producera nog med mjölk.

Publicerat

Väldigt mycket i djurvärlden styrs av ljuset, eller egentligen dagslängden. Dvs hur stor del av dagen det är ljust. Så är det även i detta fall även om jag har svårt att se hur daglängden kan variera mellan år. Att just denna get föder tidigt beror säkert på att hon har "bra" gener samt är i en sällsynt bra kondition tack vare utfodringen.

Publicerat
  • Författare

Väldigt mycket i djurvärlden styrs av ljuset, eller egentligen dagslängden. Dvs hur stor del av dagen det är ljust. Så är det även i detta fall även om jag har svårt att se hur daglängden kan variera mellan år. Att just denna get föder tidigt beror säkert på att hon har "bra" gener samt är i en sällsynt bra kondition tack vare utfodringen.

Ok! Då har man lärt sig något nytt om djurvärlden.

Tack för svaret. :)

Publicerat

Tack för ditt svar Daniel.

Vad säger du om tesen som jag fick som svar tidigare?

Har det här med hormoner och antalet ljusa timmar som vi har i den här landsändan någon betydelse?

Svågern tror att det är samma get som har fött kid vid ungefär samma datum andra året i följd.

Han gör allt för att geten och kidden ska ha det bra nere i sluttningen ner mot älven med mat i form av morötter, äpplen, kofoder (pellets) och ensilage så att hon ska kunna producera nog med mjölk.

Det stämmer säkert alldeles utmärkt.

Rådjuret har nämligen ett ganska unikt sätt att reproducera då den har fördröjd impantation. Detta betyder att när ett ägg blivit befruktat så faller hela

utvecklingsfasen ganska snabbt i en sorts vila, för att sedan komma igång omkring januari, februari - sådär. Jag vill minnas att jag läste att en faktor som

sätter igång utvecklingen av fostret sedan är antalet soltimmar, men jag låter det vara lite i lösa laboliner.

Mycket intressant länk om Rådjur, klicka här.

Publicerat
  • Författare

Det stämmer säkert alldeles utmärkt.

Rådjuret har nämligen ett ganska unikt sätt att reproducera då den har fördröjd impantation. Detta betyder att när ett ägg blivit befruktat så faller hela

utvecklingsfasen ganska snabbt i en sorts vila, för att sedan komma igång omkring januari, februari - sådär. Jag vill minnas att jag läste att en faktor som

sätter igång utvecklingen av fostret sedan är antalet soltimmar, men jag låter det vara lite i lösa laboliner.

Mycket intressant länk om Rådjur, klicka här.

Tack för länken! :)

Då har man fått lite mer klarheter varför dom föder tidigt här uppe. :)

Användare som läser detta 0

• Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.