Publicerat Maj 13, 201213 yr http://www.jagarefor...-hagel-1.25979/ Är det bara jag som känner att pilbågen hade vart MER än lämpad för denna situationen? Givetvis en pilbåge i rätta och erfarna händer bör tilläggas.
Publicerat Maj 13, 201213 yr Det är många av oss icke-bågskyttar som vet att en båge avsedd för jakt och med adekvata pilar och spetsar gör ett fruktansvärt bra jobb, men med handen på hjärtat - hur många bågjägare har vi i landet just nu som har tillräckligt med utbildning, kunskap och närvaro (dvs lugnet som behövs vid bågjakt) redo att börja jaga? Jag tror den klicken är för liten för att det skall kunna skapa en lagändring i dagsläget. Men att det skulle vara bättre än hagel (om vi inte pratar en slugbössa och en kompetent skytt bakom) råder det nog ingen tvivel om. Man måste in på rejält korta håll med hagel på ett vildsvin gissar jag på... Har ingen erfarenhet här men de är "något" mer tjockhudade än ett rådjur om man säger så Det finns massor av folk utan jaktmarker, framförallt ungdomar, och hade det inte varit så stelt så hade vildsvinen aldrig varit ett problem! Om man som markägare/jakträttsinnehavare tycker att man har för många vildsvin så kan man erbjuda den jakten GRATIS till folk utan jaktmark och så var problemet löst! Dessvärre är det för mycket pengar inblandade i jakten så det kommer nog aldrig att hända...
Publicerat Maj 13, 201213 yr Saken gällde väl att skjuta kultingar på korta håll, ser inga problem med att använda hagel till det.
Publicerat Maj 13, 201213 yr Från artikeln.. "– Hagelvapnen ska, om de tillåts, användas vid skyddsjakt mot små kultingar inne i samhället för att minska risken att någon eller något kommer till skada," Ser inget problem med det alls.
Publicerat Maj 13, 201213 yr I mina ögon är ett snabbt andra skott den största nackdelen med pilbågen. I detta fall väljer jag hagel före men så är jag ingen pilskytt o har dålig koll där. //
Publicerat Maj 13, 201213 yr Ah, kollade inte länken... Kultingar med vildsvin är nema problema. Inte värre än en hare! Jag var inne på större grisar med mitt resonemang... My bad!
Publicerat Maj 13, 201213 yr Om man som PH i Afrika kan gå på eftersök med en hagelautomat på stora katter torde samma vapen vara helt ok på små svin i Sverige
Publicerat Maj 13, 201213 yr Jag vet inte hur vanligt det är med genomslag o rikocsheter med båge men jag tror det är därför dom inte vill använda studsare inom tätbebygt område
Publicerat Maj 13, 201213 yr Författare Jag sa aldrig att hagelbössan inte dög att döda med,utan ville framhäva pilbågens fördelar i en sån här situation. Tyst,effektiv och små rikoschett risker vid rätt användande. För hypotetiskt sett har vi väll inget på 4 ben som inte går att oskadliggöra med en Gyttorp magnum 1a på rätt avstånd. och ang den lilla "klicken" vill jag nog räkna mig till en av dom som helhjärtat gått in med allt jag har och lite i Bågjakten. Och detta är jag stolt över
Publicerat Maj 13, 201213 yr Pil funkar givetvis men nu antar jag att kommunjägarna som ska bedriva skyddsjakten där inte är så bevandrade i bågjakten... Vänta in att de ska träna upp sig och få bågjägarlicens eller va de nu heter.. Då lär nog stan vara övertagen av grisen innan de är klara
Publicerat Maj 14, 201213 yr Pilbågen är ett välfungerade vapen i rätt situationer, smyg och vakjakt där ett villebråd ska fällas under lugna former. Detta med grisarna är något helt annat, skulle tro att det gäller att ta sig så nära som möjligt i optimal miljö och sen safta på för allt vad tygen håller och försöka lägga så många kultingar som möjligt. Gjort detta ett antal gånger med gäss och principen är den samma med dessa kultingar skulle jag tro. Inget ont om pilbåge men i detta sammanhang fungerar den inte. Mvh!
Publicerat Maj 14, 201213 yr Hellre än en pilbåge skulle jag som skyddsjägare föredra en sådan här för smygjakt inne i bebyggelse. http://www.google.se/search?q=crossbow+hunting&hl=sv&prmd=imvns&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=48ewT-2wBInm4QTh5YWUCQ&ved=0CIQBELAE&biw=1134&bih=686#hl=sv&tbm=isch&sa=1&q=crossbow&oq=crossbow&aq=f&aqi=g9g-S1&aql=&gs_l=img.3..0l9j0i24.41453.41453.0.41656.1.1.0.0.0.0.47.47.1.1.0...0.0.ZBsZUbT4-KU&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_qf.,cf.osb&fp=c3c0525e5968570d&biw=1134&bih=686
Publicerat Maj 14, 201213 yr Författare Hellre än en pilbåge skulle jag som skyddsjägare föredra en sådan här för smygjakt inne i bebyggelse. http://www.google.se...iw=1134&bih=686 Smaken är som baken, delad och din egen!
Publicerat Maj 14, 201213 yr Författare Jag får väll hålla med om att pilbågen inte är ett WMD... Får väll hitta en annan artikel om jaktmetoder att sätta i sammanhang med bågen som inte handla om utrotning.
Publicerat Maj 14, 201213 yr jag tänkte på det man måste ju självklart komma väldigt nära med ett hagelvapen men såg att henrik snackade om gyttorp magnum 1,a jag har hört att magnum patroner inte är att rekomendera på korta avstånd för svärmen kan bli helt konstig t.e.x det kan sitta en bly klump i kultingens bakdel och bara små stänkhagel i det rätta träffområdet som lunga ,hjärta ,kotpelare och huvud om detta är fel så rätta mig men är ganska säker på detta för min storebror har tagit massa skytte lektioner innan uppskjutningen som var för hagel i lördags. så berättade en av lärarna detta så dom visade det på en rävtavla på 8 - 12 m och då hände ungefär så som jag beskrev men det kanske inte är så alltid ?, linus
Publicerat Maj 14, 201213 yr Linus, små kultingar är i storlek som fälthare, det krävs inga magnum laddningar eller grova hagel att fälla dessa. - Skyddsjakt är inte jakt och det gör att det följer en del andra aspekter med i övervägandena om vad som är bra verktyg. pilbågen är inte ett sådant för detta, Henrik, vill säkert att så skall vara fallet men för att visualisera krav specen på skotten, blås upp en ballong, ballonger till 12-15 cm storlek, sätt den/dem på en radiostyrd bil och låt en elak polare köra den samtidigt som du försöker träffa med bågen. /Christian
Publicerat Maj 14, 201213 yr men man förstår även henrik lite Christian för som han sa en pil behöver ju inte lika mycket kulfång och är helt helt tysta som är bra när man t.e.x har en barnfamilj som granne för det finns dom som kan bli riktigt rädda av ett hagelskott särskilt barn så där har den fördelar men visst jag förstår dig med christian för man kan inte avfånga lika snabbt och det är inte lika lätt att träffa och för det andra jag vet att det inte behövs en magnumladdning för att döda en liten kulting som kan dödas av en välplacerat 22 skott om det hade varit tillåtet jag tog bra det som ett exempel för att henrik sa det lite på skoj och det kanske finns många jägare där ute som kanske kanske har mindre erfarenhet än jag om det och tror att man även behöver fläska på med magnum patroner. och skyddsjakt kan man väl typ säga är jakt för det är ju egentligen en av dom viktigaste jakterna vi har annars kanske det är vi istället för djuret som kommer till skada ute på vägarna t.ex så enligt min åsikt så borde det nog bli lite mer skyddsjakt särskilt på sådana här ställen eller vad tycker ni ?
Publicerat Maj 14, 201213 yr Här borta i DC har jag redan sett ett par bågjägare i stadsnära miljö. Bor nu väldigt nära en större militärkyrkogård och där passar det nog bra med bågen. Skulle tro att de är påplats ibland även nattetid och då med bössa, dämpare och mörkersikten. Tror att den taktiken skulle funka även i Sverige om bara myndigheterna släppte tillstånd till rätt personer. (Men det kanske inte är helt lätt) Hagel är jag inte så positiv till. Finns mycket som kan gå sönder och ta skada. Och ju större hårdare hagel desto större risk för problem. Men en 22:a på rätt ställe skadar bara det den skall skada. Men det bygger ju då på att de skulle dra sig bort från området när några kompisar försvunnit. Är man verkligen ute efter att döda så många som möjligt så har hagelbössa givetvis sina fördelar. Angående armborst så är de väldigt sällan kraftigare eller ens lika kraftiga som bågarna. (Energin = arean under grafen kraft*sträcka. Bågar ofta längre draglängd) Dessutom så går man då omkring med lagrad energi vilket försämrar säkerheten något. Och min personliga åsikt är att man vid skyddsjakt inte skall behöva ta skott i sådana lägen där armborstet har sin fördel rent precisionsmässigt.
Publicerat Maj 15, 201213 yr Intressant tråd det här med många bra synpunkter. I bland annat Helsingfors stad har bågjägare anlitats för att decimera överstora stammar av fälthare under de senaste 10-15 åren. Man har jagat på kyrkogårdar, kolonilott och sommarstugeområden i stadens utkanter. Det har blivit en enorm succé. Bågen har varit ett ypperligt vapen för att skjuta av fälthare, grävling, räv och fåglar. Men i detta fall där vi pratar om att skjuta av många smågrisar på kortast möjliga tid så är kanske hagelbössan att föredra. Pilbågen gör garanterat jobbet med bravur. Men man hinner förmodligen aldrig få mer än en gris åt gången. Så välj rätt vapen till varje uppgift anser jag. I USA används bågjägare för att decimera vitsvanshjortar i urban miljö. Förmodligen av samma anledning som i Finland, man får inte tillåtelse att avlossa krutvapen i stadsnära bebyggelse.