Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kikarsikte, kombinerat jakt och 'långhåll'

Featured Replies

Publicerat

Ja, som topic lyder så är jag, och har varit en tid, sugen på att byta upp mig i optiken på min sporter.

Använder den till en hel del älgbana. Men även jakt så som bäver och liknande, samt toppfågel om man får lust för det.

Dessutom är jag sugen att börja skjuta på lite längre håll. Nu har jag inte tillgång till någon 1km bana där jag bor. Men 250m och liknande går att fixa. Men då tycker jag inte att min Leupold VX-3 (eller Vari-X3 eller vad fan serierna heter.. Kan inte hålla isär dom..) räcker till. Det är en 3.5x10 - 40(?) om jag inte minns fel.

Siktet i sig duger absolut. Men jag saknar targetrattar. Och speciellt då det 'bara' är ett vanligt hårkors så går det inte just hålla på och skjuta på olika avstånd hur som helst då det blir ett satans gissel med inskjutningar hit och dit.

Jag skulle kunna skicka iväg den och få targetrattar monterade, men vet inte om jag är så sugen att göra det på ett så pass gammalt sikte. Har fått ärva det här vapnet så jag har ingen egentlig aning om hur gammalt siktet är..

Så.. Då undrar jag lite om lämpliga alternativ. Som ni kanske begriper vid det här laget så är inte ett sikte som kostar 35000kr intressant. Men jag är inte heller intresserad av något som kostar 3500kr bara för att det är billigt.

Jag vill ha ett bra sikte med ett ganska rent riktmedel för t.ex älgbana, men som klarar av att användas på lite längre håll för målskjutning.

Belyst är inte alls något krav för min del. Men det klart att det finns fördelar med det. Men jag jagar så pass lite med vapnet, och sitter egentligen aldrig och vakar med det.

Högsta lägstaförstoringen (Har någon komponerat ihop dessa ord tillsammans förut?!) tycker jag är 3.5 eller 4 gånger. Jag gillar inte alls att skjuta med för hög förstoring på t.ex älgbana. Samma sak om man jagar bäver, där hållen kan bli korta ser jag ingen fördel med det heller.

Och hur många gånger den ska klara av att förstora är det väl egentligen priset som sätter gränsen antar jag.

Och priset.. Ja, runt 10.000 nypris +/- lite är väl rimligt antar jag. Om nu allt detta går att få för sådana pengar. Men om det finns bra alternativ på begagnatmarknaden är jag inte främmande för det heller.

Så jag tar gärna emot olika förslag på sikten och råd vad man bör tänka på. Det här är en jävla djungel för någon som inte är så intresserad på prylsidan av skyttet.

Ha det!

Publicerat

SUB PMII 4-16x42 eller 50 med en vanlig mildot i.

om man väljer single turn turret så får man en sjukt smidig tub som har potential att skjutas förbi 1 km.

Ja en begagnad då

/Christian

Publicerat

Kolla upp Trijicon 5-20x50, mycket prisvärt, finns med flera olika riktmedel,har targetrattar. Finns några på blocket.

Publicerat

Vortex Viper PST. S u.B är sjukt trevliga, men det kan bli svårt att a) hitta någon beggad öht, och B) få dem till rätt pris.

-- Mats

Publicerat

För att parafrasera Farbror Barbro,

det finns inga genvägar till den perfekta tuben, men SUB är bra nog nära. Vortex är iofs ett substitut som kanske tillfredställer en tid, den skall i varje fall motsvara ts kravspec,

Trijicon är för mig inget alternativ.

/Christian

Publicerat
  • Författare

Det här kanske kan va något ?

http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=61&t=139622

Mvh.

Jo det där såg ju helt klart intressant ut. Jag har däremot ingen egen erfarenhet av varken modellen eller tillverkaren. Någon som har något att bidra med?

Publicerat

Varför inte en busnell elite 6500 2,5-16*50. Astrosweden har bel för 8,500.

Publicerat
det finns inga genvägar till den perfekta tuben, men SUB är bra nog nära. Vortex är iofs ett substitut som kanske tillfredställer en tid, den skall i varje fall motsvara ts kravspec,

Trijicon är för mig inget alternativ.

Det känns som att vi är helt eniga, i allt. ;)

-- Mats

Publicerat

På robsoft så finns det en NXS 3,5-15 till salu som är nästintill ny. Det kan ju vara ett vettigt alt. (inte min)

Publicerat

Jag har en Ior Valdada 4-16 x 50 belyst som är i väldigt fint skick.

Pris 7000 kr

Publicerat
  • Författare

Jag har en Ior Valdada 4-16 x 50 belyst som är i väldigt fint skick.

Pris 7000 kr

Låter intressant det med. Finns det bilder du kan skicka? Och vad är det för riktmedel på den? Så kan man googla och kolla lite..

Och! Till er som kan, medförstorande riktmedel eller inte? Har kollat runt lite, och det jag har hittat är bara att man använder medförstorande för avståndsbedömning och bättre skymningsegenskaper. Har jag förstått detta rätt eller finns det mer att säga?

Inte för att jag tror att jag bryr mig sådär våldsamt mycket egentligen, men om man nu ändå ska köpa ett nytt sikte kan man ju kika runt lite.

Publicerat

FFP varje dag i veckan.

/Christian

Publicerat

Letar du efter den optimala gluggen kommer du fort upp i en prisklass som är få förunnat att kunna röra sig i, och som det mycket riktigt påpekats så svämmar det inte över av PMII eller Premiergluggar på begagnatmarknaden.

I någon ände kommer du att nödgas kompromissa. Jag var ute i samma ärende som du och det slutade med en Trijicon 2,5-10X56 med mildot. Det jag då prioriterat bort är targetrattar, MILjustering och medförstorande riktmedel.

Detta för att det primärt är en jaktbössa men helt klart kommar att skjutas mest på 300metersvallen. Den har fördelen med sin belysta punkt och bra skymningsegenskaper. Nu har jag även en Bushnell 6-24X50 med targetrattar och mildot. Denna har inte FFP och det ser jag som en klar nackdel på en kikare som är mer renodlad för långhållsskytte.Det är heller ingen fördel med MOAjustering och milriktmedel. Den har inte lika bra optik för skymningsjakt.

Om du har möjlighet att låna en kikare med mildot, eller något annat taktiskt riktmedel så får du en känsla av om det är rätt för dig.

SuB 2,5-10x50 med tyska 4an eller liknande är en jaktkikare som funkar till ditt skytte också.

Jag vet inte om du blev något klokare på detta svammel men håll till godo.

Publicerat

Jag har blivit överbevisad nyligen vad som är bra optik och vad som kan funka temporärt...

Har provat en massa olika prylar som skulle funka till både älgjakt och banskytte men inget har varit bra till något.

Skruvade som sagt på en Premier 5-25x56 rätt nyligen på min T3 och det var verkligen ett Eureka moment!

I min värld så funkar det mesta till jakt så länge det inte är för hög förstoring så 5-25 är en ruskigt bra tillgång om man vill kunna skjuta på allt från 30 meter till 1500 meter.

FFP är ett givet krav om man skall kunna nyttja riktmedlet.

Mildot är trevligt men skall man ändå handla dyra prylar så skall man satsa på Gen2 XR eller motsvarigheten man hittar hos PMII. Det ger enorma fördelar när man skall bedöma avståndet till målet!

Detta är en smärre djungel innan man förstår hur det funkar och eftersom jag inte hade ordentlig koll på detta fick jag helt enkelt fråga här "vad skall jag ha" och Henrik sade "kolla på Premier".

För mig var det kärlek vid första ögonkastet och det var case closed direkt!

Publicerat
  • Författare

Har hittat ett Nightforce NXS 5.5-22 x 56 som finns inom köravstånd och helt klart rimligt pris.

Men då är ju frågan hur pass bra NF står sig mot resten av optikvärlden. Jag är överlag ganska skeptiskt till amerikanska saker. Mest beroende på att dom brukar köra sånna våldsamma marknadsföringar för en produkt som inte riktigt håller måttet på vad dom lovar.

Jag kan ju naturligtvis ha fel. Och jag skulle inte bli brydd om jag har det heller. Har kollat runt lite på youtube ett tag på en kanal som heter Longrangepursuit. Och dom använder endast NF sikten på deras vapen.

Jag blev mest sugen bara för att det var inom körhåll som omväxlings skull...

Publicerat

NF är helt klart ok,

bra på att hålla o fungera, optiskt sätt är de jämförbara med Sightron/bästa Bushnellen.

/Christian

Publicerat
  • Författare

Jo hade nog köpt den.. Om det inte hade varit för 5.5-22...

5.5 är lite för mycket för mig. Skjuter helst älgbana utan någon förstoring alls faktiskt. Och att då slänga på en 5.5x.. Nja..

Publicerat

Jag sköt alltid älgbanan innan med x8 och det var inga problem, men det är en individuell preferens.

Personligen vill jag ha ordentlig förstoring när jag skjuter på håll och du är nu inne på problemet med att ha ett kikarsikte för allt... det finns liksom inte ;)

Det låter som att SUB PMII 4-16x42 skulle passa dig bra om du inte vill ha lägre förstoring, då blir det problem med långhållsskyttet som jag ser det.

Publicerat

Nightforce är bra skit: optiskt som Christian sa, mekaniskt som en bulldozer.

Tillverkad av Mercedes-Benz. Före 1994.

Det finns egentligen bara två nackdelar med dem: de saknar snabbfokus och ljusinställningen är krånglig... I övrigt är det garanterat de mest pålitliga och stryktåliga kikarsikten som någonsin konstruerats, punkt. Jag har mycket goda kontakter hos svenska generalagenten och reklamationerna är i princip obefintliga - nåt som inte kan sägas om NÅGOT annat märke, helt oavsett prislapp.

De når inte upp till de optiska höjder som en S u. B, Premier, Helia eller (fungerande) Zeiss gör, men det är inte ett köp du behöver ångra ur någon annan synvinkel.

-- Mats

Publicerat

Hensoldt= 0 reklamationer

btw

Publicerat

5.5 är lite för mycket för mig. Skjuter helst älgbana utan någon förstoring alls faktiskt.

Nu använder jag oftast 8-12x, men jag har provat med Leupold 36x på älgbanan. Det går utmärkt det också, så att du inte skulle klara det med 5,5 känns osannolikt. ;)

-- Mats

Publicerat

Hensoldt= 0 reklamationer

btw

Nope. Men markant färre än "samma" kikare med Zeiss-logga... ;)

-- Mats

Publicerat
  • Författare

Nu använder jag oftast 8-12x, men jag har provat med Leupold 36x på älgbanan. Det går utmärkt det också, så att du inte skulle klara det med 5,5 känns osannolikt. ;)

-- Mats

Jo, det är väl inte att klara av som är grejen. Jag gillar faktiskt att skjuta utan förstoring. Första två åren jag jagade använde jag mig av öppna riktmedel. Och dom nu följande 4 eller 5 åren har jag använt mig av en aimpoint. Som jag F.Ö aldrig skulle byta ut till någonting annat på vanlig svensk älg och björnjakt!

Nja.. Jag vill ha en kikare med så låg lägstanivå som möjligt. Men det blir ju naturligtvis en kompromiss även här.

Publicerat
  • Författare

Jag sköt alltid älgbanan innan med x8 och det var inga problem, men det är en individuell preferens.

Personligen vill jag ha ordentlig förstoring när jag skjuter på håll och du är nu inne på problemet med att ha ett kikarsikte för allt... det finns liksom inte ;)

Det låter som att SUB PMII 4-16x42 skulle passa dig bra om du inte vill ha lägre förstoring, då blir det problem med långhållsskyttet som jag ser det.

Och jo, jag inser ju jag med att man håller på att gå ner sig för långt i det här träsket.

Men det finns ju en del intressanta gluggar på runt 4x och uppåt. Det är nog där någonstans jag kommer att landa skulle jag tro.