Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Förberedelser inför andjakten

Featured Replies

Publicerat

Vaaaaaaaa???? Neeeeej????

Typiskt.. Enligt viltmästarn så är det ingen risk bara de har mat!

Är det bara lägga ber då eller? Jag som vill jaga änder:(

Ha förtröstan Wallden det funkar i ån hemma och på grannmarken använder de en liten bäck, så omöjligt är de inte. Men det får inte strula med krubbet för då är det adios goodye :dry:

Spiral ? Är de uppfödda/invanda med en sån ?

Vi har kört sträckjakt vid spridaren och uppflogsjakt vid fodertunnorna, fodertunnorna har flytit i igenväxta vatten där änderna fått varit ifred och gonat sig hela dagarna. Funkar sen att ha några uppflogsjakter innan de lär sig att hålla sig undan och då har det blivit sträck även där.

Publicerat

Ha förtröstan Wallden det funkar i ån hemma och på grannmarken använder de en liten bäck, så omöjligt är de inte. Men det får inte strula med krubbet för då är det adios goodye :dry:

Spiral ? Är de uppfödda/invanda med en sån ?

Vi har kört sträckjakt vid spridaren och uppflogsjakt vid fodertunnorna, fodertunnorna har flytit i igenväxta vatten där änderna fått varit ifred och gonat sig hela dagarna. Funkar sen att ha några uppflogsjakter innan de lär sig att hålla sig undan och då har det blivit sträck även där.

Hoppet är det sista som lämnar! Ån är bra bred ca 15-20m får stänga av med hönsnät tills de känner sig hemma.

Jag drog iväg ett mail till uppfödaren, få höra hur det är matade, tänkte körs mins en sprider som jag får ställa en 3-4m upp på stranden och foderflotte som flyter då..

Hur jagar ni i förhållande till vart ni utfodrar?

Strävhår, kör du med många fodertunnor?

Publicerat

Spridaren måste stå vid vattnet..sen får du skärma av spridningen utåt vattnet till då fodret där riskerar att hamna på för stort djup. Har du spridaren 3-4 meter upp på land så kan du lika gärna knacka ihjäl ällingarna och lägga en tre-fyra vid varje duvhöksbo i närheten.. Alt sätta upp ett bärnät runt foderplatsen.

Mvh!

Publicerat
Spridaren måste stå vid vattnet..sen får du skärma av spridningen utåt vattnet till då fodret där riskerar att hamna på för stort djup. Har du spridaren 3-4 meter upp på land så kan du lika gärna knacka ihjäl ällingarna och lägga en tre-fyra vid varje duvhöksbo i närheten.. Alt sätta upp ett bärnät runt foderplatsen.

Mvh!

Problemet är ju att det blir bra djupt direkt! Tänker tillfälligt hägna in en del, Både på land och vattnet med 1m högt nät.

Men det ordnar inte problemet med att det blir djupt direkt..

Publicerat

Sätt en plåt/masonit/gjutestäck på spridarens utsida så fodret inte går ut för långt. Se till att köra trimmer på ett STORT område runt foderpalatsen så änderna hinner se mink och räv på ingående. Nätet är knepigt, du måste ta till ett så pass stort område att ällingarna inte riskerar att hamna utanför nätet för då är de rökta på riktigt om höken kommer. Samtidigt så måste nätet vara nära dem annars utgör det inget hinder för höken. Överväg sånt där blått bärnät, tror det är rätt billigt.

Mvh!

Publicerat

Tack för hjälpen!

Läste att det är svår att misslyckas ned utsättning av änder med tro fan de...

Hipshot om jag förstått dig rätt.

Fodersspridare med skydd runt om så spridningsradien inte blir så stor då allt kommer ut i vattnet och upp på land. Jag placerar foderspridaren på strandkanten?

Kommer även sätta ut några tunnor med spiral eller hål på flottar.

Nät, jag kommer sätta nät runt om, skall jag även sätta nät över foderspridaren?

Tack för guidningen!

Publicerat

Nej det räcker med nät runt käket, inte över spridaren. Höken sitter och lurpassar i anslutning till käket och brakar sen rätt ned med fart och detta måste man hindra och då är fruktnät bra.

Sätt spridaren i strandkanten och kör trimmer runt om rejält så det är en öppen yta. De små liven vill gärna gå i land och sola/vila och det är bra om man kan styra dem till platser där man kan skydda dem genom att köra trimmer och eller näta. I den bästa av alla världar så kan man få dem att gå i land på flotte eller en ö som inte har landförbindelse, då slipper man åtminstone räv.

Tänk även på att grävling och gris gillar andmat.. har du vildsvin så kan de med lätthet vända upp och ned på en foderplats på en natt. Då är foderflotte bra alt elstängsel runt käket.

Mvh!

Publicerat

Snyggt hippen! Och ni andra! Känns som om jag har mer koll på läget nu!

• 1 month later...
Publicerat
  • Författare

Sista gångerna när jag var och fodrat har där varit änder som lyft när jag kommit dit, dom jag satte ut är kvar i dammen. När jag fodrat och gått iväg en bit idag så kom två tillbaka, dom var aningen mindre än "mina" änder. Kan det vara krickänder?

Jag har ej byggt någon flotte (har haft mycket att göra, tyvärr) utan hittat ett ställe i strandkanten där änderna har bra uppsikt och hinner i skydd. Än så länge verkar det funka

• 2 weeks later...
Publicerat

Leveransen av ällingarna uteblev utan förklaring..

Tror ni man kan ställa ut ett par automater och fodra vid ån då det är en del änder som flyger över och kring ån?

• 2 weeks later...
Publicerat

Jag satte ut 23 ällingar nu i somras. En försvann mystiskt men annars hade alla överlevt till jakt säsongen.

Det jag har sett är att de lockat in en hel del vilda änder, ca 5-8 stycken. Men de är två olika flockar. Mina utsatta i en och de vilda i en.

Jag har i alla fall nästan aldrig sett några vilda änder i den sjön innan men nu börjar det komma.

Var ute i fredags ( 24/7 ) på första jakten. Resultatet blev helt okej. Sköt 2 vilda änder och en utsatt.

Var i början lite svårt att få mina utsatta att flyga ordentligt när jag kom med båten, men när jag kom från land då jävlar flög de högt och länge. Men efter ett skrämsel skott så flög de bra när jag var i båten, sen svängde de något varv på 20-25 meter och tillslut small det så en stöp i sjön.

En helt okej jakt enligt mig. Dagen därpå var det 21 av mina utsatta kvar och 5 vilda som stack när jag kom.

Nästa jakt blir den 8-9/9 med förhoppningen på lite mer skjutet.

Publicerat
  • Författare

Jag satte ut 23 ällingar nu i somras. En försvann mystiskt men annars hade alla överlevt till jakt säsongen.

Det jag har sett är att de lockat in en hel del vilda änder, ca 5-8 stycken. Men de är två olika flockar. Mina utsatta i en och de vilda i en.

Jag har i alla fall nästan aldrig sett några vilda änder i den sjön innan men nu börjar det komma.

Var ute i fredags ( 24/7 ) på första jakten. Resultatet blev helt okej. Sköt 2 vilda änder och en utsatt.

Var i början lite svårt att få mina utsatta att flyga ordentligt när jag kom med båten, men när jag kom från land då jävlar flög de högt och länge. Men efter ett skrämsel skott så flög de bra när jag var i båten, sen svängde de något varv på 20-25 meter och tillslut small det så en stöp i sjön.

En helt okej jakt enligt mig. Dagen därpå var det 21 av mina utsatta kvar och 5 vilda som stack när jag kom.

Nästa jakt blir den 8-9/9 med förhoppningen på lite mer skjutet.

Det låter bra.

Jag satte ut 20 st i våras, har 17 kvar. Har inte jagat där än, men när jag varit där och fodrat så har det lyft 5-8 "vilda änder" mitt på dagen, jag ska upp i morgon kväll och kolla ev sträck. Är det bra sträck så blir det jakt till helgen.

Publicerat

'

Det låter bra.

Jag satte ut 20 st i våras, har 17 kvar. Har inte jagat där än, men när jag varit där och fodrat så har det lyft 5-8 "vilda änder" mitt på dagen, jag ska upp i morgon kväll och kolla ev sträck. Är det bra sträck så blir det jakt till helgen.

Trevligt. Jo det brukar lyfta en del vilda änder när jag utfodrar också.

Det är väldigt roligt för det ligger lite änder i gräs/vassen i sjön så ibland flyger det bara upp en and helt plötsligt.

Väldigt roligt med änder i sjön.

Lycka till med din jakt!

Mvh/ Samuel P

Publicerat
  • Författare

'

Trevligt. Jo det brukar lyfta en del vilda änder när jag utfodrar också.

Det är väldigt roligt för det ligger lite änder i gräs/vassen i sjön så ibland flyger det bara upp en and helt plötsligt.

Väldigt roligt med änder i sjön.

Lycka till med din jakt!

Mvh/ Samuel P

Tack detsamma.

Var uppe igår kväll och kollade, 4 krickänder och 8 gräsänder på 40 min, så till helgen får jag upp och se om jag kan få någon med mig hem.

Publicerat

Tack detsamma.

Var uppe igår kväll och kollade, 4 krickänder och 8 gräsänder på 40 min, så till helgen får jag upp och se om jag kan få någon med mig hem.

Det får du säkerligen! Lycka till. :smile:

Jag ska också jaga mina änder i helgen, har väntat i två veckor nu så jag tar med mig wolfman (83?) från forumet med mig.

Förhoppningen så faller det en del i sjön. :thumbsup: