Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nu var det nära igen.

Featured Replies

Publicerat

http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleID=6940574

Snart händer det en allvarligare incident med barn och rovdjur inblandade!

Men så länge inget hänt är det så osannolikt att det skulle kunna hända att det med all sannolikhet inte kommer att hända och då är det ju ingen fara eller? Då gäller det bara att man informerar ungarna hur gulliga vargarna och björnarna är när de står på hustomterna på landsbygden så behöver ingen vara rädd att någonting ska kunna hända. För det som står i kyrkböckerna är lögn och människor som anmäler att de blivit påhoppade av björn ifrågasatta och förlöjligade så det har aldrig någonsin hänt att en vanlig människa blivit utsatt för en attack av rovdjur i sverige om han inte varit jägare förstås men då får vederbörande skylla sig själv som varit ute och provocerat fram ett anfall.

Publicerat

Tror det var en på sidans svåger som tog bilden,kanske var på robsoft

Publicerat

När det gäller björn så är det väl ändå bara de mest inbitna extremeisterna som vägrar inse dess farlighet.

Lo och Järv vet jag inte om jag är så orolig för.

Varg kan diskuteras. Men ser man till internationell forskning så är det väl ganska troligt att vi får något enstaka fall där vargar attackerar människor. Framförallt om vi har så mycket ryskt blod i dem som vi tror.

Tror dock att de som inte ser alla andra problem som vargen ställer till kommer att ha ganska lätt för att negligera den här risken.

// Henrik

Publicerat

http://ltz.se/nyheter/ostersund/1.4754742-rekordjakt-pa-bjorn-22-skjutna-pa-en-manad?articleRenderMode=imageℑ=bigTop

22 skjuta björnar här på en månad" Nu kommer detta slå tillbaks med sänkt tilldelning till hösten eller vad tror ni?

Det har setts mycket björn i strömsund var nån som hade 6 st kring husknuten för ett tag sen!

Men det är väl inte så att det väcks rädsla vad jag kan förstå det är mer att det väcker folks nyfikenhet var tydligen bilister som var ute för att titta på björnarna där,,i ström!

Publicerat

Ja för det kan väl absolut inte vara så att antalet björnar har fortsatt att öka och att det är därför det blivit ökade problem!

850-900 Björnar i länet? Skulle inte tro att det räcker på långa vägar. Antagligen knappt ens för Ström...

Publicerat
  • Författare

Men det är väl inte så att det väcks rädsla vad jag kan förstå det är mer att det väcker folks nyfikenhet var tydligen bilister som var ute för att titta på björnarna där,,i ström!

Det är inget litet problem att folk inte förstår att ha respekt för björn eller något av våra andra stora rovdjur heller. Folk vallfärdade till en liten by mitt mellan Luleå och Piteå för ungefär tio år sedan och tittade på björn som var och rotade i soptunnor och helt respektlöst så hade man med sig barnvagnar och utan tanke på att någonting kunde gå snett så stod man och glodde på björnen på avstånd under femtio meter. Det gick bra den gången och hade det blivit något problem så kunde man alltid offra ungen.

Publicerat

Sug på den här karamellen http://mobil.op.se/D...&link=1.4758547

Nu börjas det :wacko:

Ja, jag har hört talats om det och totalt var det 27 nallar med länen norr ut.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=98&artikel=5130446

Det har ju aldrig skjutits så mycket nallar som i år på skyddsjakt. :)

Nallarna går hårt åt renkalvarna i Gällivare skogssameby.

http://bjornpredation.blogspot.se/search?updated-min=2012-01-01T00:00:00%2B01:00&updated-max=2013-01-01T00:00:00%2B01:00&max-results=11

Publicerat

Det är mycket björn som fällts, dom nämnde detta på västerbottensnytt idag även på rapport. En av orsakerna är att det är mycket snö kvar i renbets områderna så Björnen får svårt att hitte föda, då ger dom sig på renkalvarna.

Men våra politiker måste sätta sig ner och börja inse att 27 Björnar fällda under skydsjakt på mindre en en månad, då är det rätt så mycket Björn i våra skogar. Ska imorgon ha ett möte om rovdjursutredningen ska se vad som kommer att beslutas och skickas vidare till SJF för att användas som underlag på svar på denna utredning.

Publicerat
  • Författare

Jag pratade med en arbetskollega och same som sa att predationen på renkalv är 40% i år och då kan jag förstå att det blir problem att livnära sig på renskötsel utan att staten betalar lönerna.

Publicerat

En kompis som har renar visade mig bilder på olika kadaver.

Vad som var mest överraskande var att t o m korpen tar nyfödda kalvar.

Publicerat
  • Författare

Det är något som svenska staten förnekar och ändå är det ett känt problem med så kallade "eye pickers" där korp och kråka hackar ut ögonen på lamm och renkalvar för att sedan hacka ihjäl dem och äta på dem medan de lever.

Publicerat

Jag pratade med en arbetskollega och same som sa att predationen på renkalv är 40% i år och då kan jag förstå att det blir problem att livnära sig på renskötsel utan att staten betalar lönerna.

Vet inte om staten betalar deras lön! dom har haft det riktigt tufft vad jag hört så har dom stått på knäna i flera år pga rovdjurspolitiken!

En gissnig är att same kulturen kommer att dö ut med den rovdjurspolitik som pågår!

Publicerat
  • Författare

Utan de bidrag de får så hade inte en enda same överlevt. Men många är ändå på väg att knäckas och att behöva se på när varenda predator kalasar på det som man ska leva på och inte få göra någonting åt det knäcker den starkaste då allt inte kan mätas i pengar heller.

Publicerat

Vi fick en liten morot till hösten.

Samebyn lovade 3000:- eller en renkropp till den skytt som fäller en björn.

Publicerat

Vi fick en liten morot till hösten.

Samebyn lovade 3000:- eller en renkropp till den skytt som fäller en björn.

Bättre än inget! Var det inte för några år sedan som någon som lovade runt 10 000 kr för varje skjuten nalle.

Kalix sameby lovade 6000 kr för varje skjutet lo förra året men inget sköts här nere, el. om det var för 2 år sedan.

Publicerat

Det är mycket björn som fällts, dom nämnde detta på västerbottensnytt idag även på rapport. En av orsakerna är att det är mycket snö kvar i renbets områderna så Björnen får svårt att hitte föda, då ger dom sig på renkalvarna.

Men våra politiker måste sätta sig ner och börja inse att 27 Björnar fällda under skydsjakt på mindre en en månad, då är det rätt så mycket Björn i våra skogar. Ska imorgon ha ett möte om rovdjursutredningen ska se vad som kommer att beslutas och skickas vidare till SJF för att användas som underlag på svar på denna utredning.

Jag hörde det här reportaget på radion igår och då sa dom att "Dom sa att det har skjutits mer björn än vad det har fötts 2011".

Publicerat

Här räds ingen björnen inte http://ltz.se/nyhete...boende-i-fanbyn

Det där får man kalla för folkvandring men dom är söta björnungarna. :):wub:

Publicerat

Ja dom är ju det :D , hade det varit jag så hade entrepenörsandan :huh: vaknat med biljettförsäljning på att titta på björn sen parkeringsavgift!-

Sen hade jag anlitat skolungdom som säljer älgburgare!!

Publicerat

Ja dom är ju det :D , hade det varit jag så hade entrepenörsandan :huh: vaknat med biljettförsäljning på att titta på björn sen parkeringsavgift!-

Sen hade jag anlitat skolungdom som säljer älgburgare!!

Ja, dom är riktigt söta små gossedjur! :wub:

Det hade varit fint det! Snabba cach i fickan. :lol:;)

• 2 weeks later...