Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Jaktåret 2012/2013

Featured Replies

Publicerat

Då är det bara en månad kvar av det här jaktåret och ett nytt står för dörren!

Har ni några nya roliga arrenden eller någonting annat roligt att pyssla med inför det nya jaktåret?

Själv tillträder jag 135 nya hektar där det inte finns ett enda pass... inga torn... ingenting... i stort sett ojagade marker de senaste tio åren så jag vet ju vad jag har att göra ett tag framöver :) Utöver det finns det ytterligare 700HA som ska röjas och ses över... en härlig tid på året stundar...

Publicerat

Låter tråkigt med såå mkt jobb på de 135ha....

Nytt för i år är jag har ett par dagar bokade för pursch på frilevande dov och hoppas på att få nerlägga en skovel. Kul oxå att sambon blir med i ena laget om nån vecka.

Sedan måste vi snart spika var skogsfågelveckan ska läggas i höst, fasen snart där B)

Publicerat

Ska väl överta sambons föräldrar hem under sommar/höst, bara 10ha, men det ska vara gott om gris i skogen som folket bill bli av med. Så där blir väl mest och se över skog och kanske försöka göra någon vilåker på någon gammal teg vad det lider.

Sen ska jag hjälpa en kompis med torn och passröjning på den mark han förvaltar jakten på.

Publicerat

Jag har fått jaktmark i norra Örebro där det finns mycket skogsfågel som ska bli kul att jaga. Sen ska jag en vecka runt 16 augusti åka ner till Skåne och jaga råbock:). Blir nog flera turer ner till Skåne och jaga vildsvin, gäss, änder mm under året också.

Man verkligen längtar till jakten kan börja igen :)

Publicerat

blev med på en mark på holmen genom deras ungdomssatsning så nu längtar man till att det ska dra igång :)

Publicerat

Ska om allt blir som planerat me betygen börja på ryssbygymnasiet jakt&viltvård och där har jag väl inte så mycket att gör på sommarlovet, men har väldigt stora förväntingar sen hämtar jag en a-foxhound valp om 6-7veckor där har jag lite att jobba med. Har en hel del att se fram emot :) Sedan den 4/4 2013 fyller jag 17 och får söka licens på bössor i och med dispansen man får när man går jakt&viltvård! Känns som det är dem två närmsta åren jakten verkligen starta för mig då jag får egen hund och kommer få stå med bössa mycket mer. Längtar som satan när man börjar tänka på det.

Tyvärr har farfar blivit sjuk och kommer inte med ut i skogen, men nu får jag lite friare i skogen så kan testa lite själv nu så de e skönt! Får väl ta hand om våra jaktmarker med pappa nu :)

Publicerat

Tja , bössorna lär stå där dom stått de sista åren. I skåpet alltså

Publicerat

Blir jaga på ett annat sätt , sa bort ca 50-60 000 hkt, kör kvar på ca 25 000 hkt , blir även dra ned på jaktdagarna och sattsa på mer kvalité. Ist för så många spontantrippar där utdelningen blir klen och tanten hemma ond för att jag jagar 3-4 dagar i veckan. Hela anledningen till detta är. Kommer ändå ha så många dagar kvar i skogen så många skulle bli avundsjuk bara inte lika många som idag:)

post-1886-13385618691792_thumb.jpg

Publicerat

Blir jaga på ett annat sätt , sa bort ca 50-60 000 hkt, kör kvar på ca 25 000 hkt , blir även dra ned på jaktdagarna och sattsa på mer kvalité. Ist för så många spontantrippar där utdelningen blir klen och tanten hemma ond för att jag jagar 3-4 dagar i veckan. Hela anledningen till detta är. Kommer ändå ha så många dagar kvar i skogen så många skulle bli avundsjuk bara inte lika många som idag:)

Grattis då Jonas :)
Publicerat

Grattis!!!

Du får ju fler dagar ledigt nu ;):lol:

Skickat från min ST17i via Tapatalk 2

Publicerat

Har ett nytt arrende på 100 ha med vildsvin och god rådjurstillgång så dit ska jag den 16 augusti. Sedan har jag en mark från förra året på 800 ha som det ska upp lite torn på och så ska viltvården styras upp lite, dom senaste åren har viltvården skett sporadiskt, oplanerat och lite då folk orkar med på den marken så det finns å göra. Har ev ett område där det mest handlar om skyddsjakt och jakt som ingen annan i laget vill ha + eftersök på men har väl inte riktigt bestämt mig ännu.

Sedan har jag gjort mig av med massa mark så nu har jag bara totalt ca 1000 ha att jaga på fördelat på 3 marker, jämfört med förra året då jag hade nästan 3000 ha fördelat på 4 marker.

Utöver det skall jag få lite ordning på hunden så jag kan ge mig ut på trafiksök med egen hund igen.

Publicerat

Har till i år fått tillgång till en bra sträcka av fyrisån där den meandrar väldigt fint, tanken är andjakt ihop med ett par kompisar. Ska ställa dit en Pfeifspridare med korn i veckan.

Publicerat

Grattis, snart farsgubbe om ett tag då ;)
Publicerat

blev med på en mark på holmen genom deras ungdomssatsning så nu längtar man till att det ska dra igång :)

Heter ditt jaktlag Flasbjörke :D ?
Publicerat

Detta blir mitt första jaktår, är väldigt förväntansfull. Hoppas man inte behöver vänta allt för länge på första jaktdagen :)

Publicerat

Heter ditt jaktlag Flasbjörke :D ?

nepp. tegnetorp hetere

Publicerat

nepp. tegnetorp hetere

okej :) nä har fått in en kille i jaktlaget som är ungsatsning..därför fundrade jag lite ;)
Publicerat

okej :) nä har fått in en kille i jaktlaget som är ungsatsning..därför fundrade jag lite ;)

okej :)

Publicerat

Har byggt hus på min ena jaktmark och jag säger bara oj va häftigt. Nu när man ser rådjur och annat vilt så vet man att ja detta är mitt.

Det är helt underbart att kunna se djuren från fönstret. Eller att kunna ströva omkring mitt bland djuren. Igår när jag gick med lilltjejen så hade jag ett smaldjur ca 50m framför mig, smög så jag var 30m ifrån satte mig på en sten och bara tittade när hon käkade i godan ro.

Det är livskvalitet det.

Publicerat

Låter härligt och helt rätt!

Publicerat

Här är det väl inte lika positivt. En gård i jaktområdet är till salu, finns ju alltid en risk att det spräcker området. :(

Men är ju inte så mycket att oroa sig för, är ju bara att vänta och se hur det blir.

Publicerat

Här är det väl inte lika positivt. En gård i jaktområdet är till salu, finns ju alltid en risk att det spräcker området. :(

Men är ju inte så mycket att oroa sig för, är ju bara att vänta och se hur det blir.

Har ni VVO el. jagar ni bara ihop? Det är väl inte så lätt att ta en mark ur ett reggat område.

Vi har haft några små hemman till salu i vårat vvo men det är ingen som har haft tanken på att lyfta ur marken ur vvo. :)

Publicerat

Har ni VVO el. jagar ni bara ihop? Det är väl inte så lätt att ta en mark ur ett reggat område.

Vi har haft några små hemman till salu i vårat vvo men det är ingen som har haft tanken på att lyfta ur marken ur vvo. :)

Vi jagar bara ihop. Finns knappt några VVO här i Småland.

Vi jagar älg gemensamt i byn och småvilt var för sig. Har haft småviltsjakten gratis på denna marken sen jag började jaga.

Publicerat

Vi jagar bara ihop. Finns knappt några VVO här i Småland.

Vi jagar älg gemensamt i byn och småvilt var för sig. Har haft småviltsjakten gratis på denna marken sen jag började jaga.

Ok! Kolla med grannarna om dom är intresserade av att bilda ett vvo.

Det är ju bättre när ni söker licens ihop på älgjakten t. ex.

Dom minsta vvo som jag vet om här uppe är runt 1000 ha och uppåt. :)

Kika i länken.

http://algweb.lst.se/ax.asp?lst=25

Publicerat

Ok! Kolla med grannarna om dom är intresserade av att bilda ett vvo.

Det är ju bättre när ni söker licens ihop på älgjakten t. ex.

Dom minsta vvo som jag vet om här uppe är runt 1000 ha och uppåt. :)

Kika i länken.

http://algweb.lst.se/ax.asp?lst=25

Vi jagar ju redan älg ihop och jaktlaget ingår i ett ÄSO så där är inga problem. Är väl mest att man kan tappa småviltsjakten.

Något VVO är vi inte intresserade av.